Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

KL

Nu måste jag få länka till den här bilden på stoet Amanda som är ett SWB sto och som ni ser är brunskimmel - det är ju rätt ovanligt och vi hr ju diskuterat det litet till och från om det verkligen finns inom SWB. Jag visst om just detta sto då jag sett en avkomma till henne med samma färg.

Men den stora frågan är - VAR kommer hennes anlag ifrån ? Det är def. inte på pappans sida utan på mödernet, men vem är den "skyldiga ?"

Dessutom är det ju en underbar artikel med avseende på de två fölen

Hon är brun konstanskimmel, ganska ovanligt med konstantskimlar är det faktist:D

Men nu till ditt påstårende, alla hästar har åter igen en grundfärg brun, svart eller fux det är en plats på hästens DNA, på en annan plats sitter skimelanlget för skimmel och kan vara påslaget. Så finns det bruna hästar och skimlar i en ras så finns det brunskimlar ;)

Hon är brun konstanskimmel, ganska ovanligt med konstantskimlar är det faktist:D

Men nu till ditt påstårende, alla hästar har åter igen en grundfärg brun, svart eller fux det är en plats på hästens DNA, på en annan plats sitter skimelanlget för skimmel och kan vara påslaget. Så finns det bruna hästar och skimlar i en ras så finns det brunskimlar ;)

Nej nu är du ute och snurrar ordentligt. Konstantskimmelanlaget är ett helt annat anlag än vanlig skimmel. Sitter inte ens på samma locus.
Så att det finns vanliga skimlar och vanliga bruna har ingeting med att göra om det finns brunskimlar eller inte.

Min polles mamma var isabell och pappan var skimmel, avblekbar. Det slutade med att ponnyn blev guldbrun skimmel med en stor vit fläck på rumpan och ändrar färg efter årstid.

Nej nu är du ute och snurrar ordentligt. Konstantskimmelanlaget är ett helt annat anlag än vanlig skimmel. Sitter inte ens på samma locus.
Så att det finns vanliga skimlar och vanliga bruna har ingeting med att göra om det finns brunskimlar eller inte.

Jag konstaterade att hästen var konstanskimmel sen bytte jag till vanlig skimmel som såklart har sin egen plats ;)

Om hästen har brun grundfärg och skimmelgenen påslagen så blir den brunskimmel. Är hästen fux och har skimmel genen på så blir den rödskimmel.

Alla hästar har en av grundfärgerna brun. svart eller fux ;)

brun grundfärg och konstantskimmelgenen påslagen blir brunskimmel.

brun grundfärg och skimmelgenen påslagen blir skimmel (född brun)

brun grundfärg och konstantskimmelgenen påslagen blir brunskimmel.

brun grundfärg och skimmelgenen påslagen blir skimmel (född brun)

Du har så rätt så ;) så blir det när man inte får avla på skimlar :angel:

Min polles mamma var isabell och pappan var skimmel, avblekbar. Det slutade med att ponnyn blev guldbrun skimmel med en stor vit fläck på rumpan och ändrar färg efter årstid.

Pappan kan ju ha varit konstantskimmel under det avblekbara.

kl

hur kan en avkomma bli brun vars mamma och pappa är skimmlar? Jag trodde avkomman skulle bli skimmel också :D
Pappa är Cardento, morfar är Ladalco.

kl

hur kan en avkomma bli brun vars mamma och pappa är skimmlar? Jag trodde avkomman skulle bli skimmel också :D
Pappa är Cardento, morfar är Ladalco.

Om vardera förälder har ett skimmelanlag är chansen 25% för ickeskimmel. Garanterad skimmelavkomma endast om ena eller båda föräldrarna har dubbla anlag (homozygot), vilket uppenbarligen inte var fallet nu.

*knapplån*

Jag kan inget om färgergenetik (förutom det som är riktigt "basic"). Det har på senaste år importerats några morganhingstar med intressanta färger, tex denna:

Farceur´s Fools Gold:
länk raderad av moderatorn

och Captains Cream Soda
länk raderad av moderatorn

Hur nedärvs sådana färger. Om man har tex ett brunt sto, hur stor chans är det att få en brun, palomino eller cremello avkomma?

Senast ändrad av en moderator:

Om du har ett brunt sto som betäcks med cremellon så får du en garanterat gul avkomma, hurvida den blir isabell, gulbrun eller gulsvart hänger på rödanlaget och agouti anlaget, om stoet har en rödgen kan du få en isabell, har hon ingen rödgen kan du inte få en isabell.

Du har alltid 50% chans på gul avkomma om den ena är gul som är fallet med ett brunt sto och den där "Sonny", vilken gula det blir hänger på vilka mer anlag som finns resp nedärvs.

Om du har ett brunt sto som betäcks med cremellon så får du en garanterat gul avkomma, hurvida den blir isabell, gulbrun eller gulsvart hänger på rödanlaget och agouti anlaget, om stoet har en rödgen kan du få en isabell, har hon ingen rödgen kan du inte få en isabell.

Du har alltid 50% chans på gul avkomma om den ena är gul som är fallet med ett brunt sto och den där "Sonny", vilken gula det blir hänger på vilka mer anlag som finns resp nedärvs.

Tack!

En dum fråga till då! Rödanlag, är det fux? Jag avlar inte färg men blir lite nyfiken på hur färgerna nedärvs. Om man går ett led till tillbaka på mitt sto, kan man säga mer då?
Hennes pappa är brun (hans mamma och pappa är båda bruna).
Hennes mamma är stickelhårig svartbrun enligt passet men ska nu vara skimmel enligt uppgift (hennes pappa är mörbrun och mamma gråskimmel).

Tycker att det är spännande att få lära mig mer!

Röd anlag är fux ja :)

Hurvida stoet har ett fuxanlag kan man aldrig veta säkert mer än om hon har en fux förälder eller om hon lämnat fux avkomma, då vet man säkert att hon har ett. Annars kan det följa med dolt i massor med generationer..

Att stoet har föräldrar som är skimlar är ointressant, är hästen inte skimmel så har den inget skimmel anlag. SAmma med gult, syns det inte finns det inte.

Hurvida stoet har ett fuxanlag kan man aldrig veta säkert mer än om hon har en fux förälder eller om hon lämnat fux avkomma, då vet man säkert att hon har ett.

Jodå, man kan göra ett enkelt, snabbt och hyfsat billigt DNA-prov och få veta. :D

SAmma med gult, syns det inte finns det inte.

Det där är en sanning med modifikation ;) - kan du på rak arm skilja en svart från en gulsvart? En musblack med gulanlag kan du definitivt inte "se" något gult i så länge du inte får svar genom härstamning och avkommor (eller gentest).

Senast ändrad:

Att det inte finns fuxar efter Robin Z beror på att han är homozygot brun :-).

Alltså, nu är jag inte insatt i "stora bruna"-aveln och Robin Z:as genom, men är det inte vanskligt att uttrycka sig så? Jag antar att du menar att han är homozygot för aguti-anlaget OCH svart. En homozygot aguti som är heterozygot svart kan ju mycket väl lämna fuxavkommor (dock ej svart).

Nu känner jag att jag är lite petig :angel:.

Jodå, man kan göra ett enkelt, snabbt och hyfsat billigt DNA-prov och få veta. :D

Hur mycket kostar ett sådant prov, på ett ungefär? Är det SLU som gäller då? En fråga till, är det något annat man kan kolla med DNA-prov färgmässigt?

Är det någon som vet om någon hemsida om hästens färger och nedärvning för "dummies"? :D

Alltså, nu är jag inte insatt i "stora bruna"-aveln och Robin Z:as genom, men är det inte vanskligt att uttrycka sig så? Jag antar att du menar att han är homozygot för aguti-anlaget OCH svart. En homozygot aguti som är heterozygot svart kan ju mycket väl lämna fuxavkommor (dock ej svart).

Nu känner jag att jag är lite petig :angel:.

Eftersom Robin Z inte har en enda fuxavkomma trots ganska många barn så kan han inte lämna fux, nej. Han har troligen inget fuxanlag och då blir det ju inga fuxbarn :idea:

Hur mycket kostar ett sådant prov, på ett ungefär? Är det SLU som gäller då? En fråga till, är det något annat man kan kolla med DNA-prov färgmässigt?

Är det någon som vet om någon hemsida om hästens färger och nedärvning för "dummies"? :D

Fux, gul, skimmel (båda varianterna tror jag?), silver och champagne kan man i alla fall kolla.

Jag betalade 370 kr för två tester, provet gjordes av ett brittiskt företag. Pm:a för adress! De var oerhört trevliga och hyfsat snabba. :)

Detta företag gör tester för agouti (A eller a), rött (E eller e), avblekbar skimmel, champagne, ryggskäck, vissa strumpskäckar, gult och silver.

Jag rekommenderar boken "Hästens färger", den är helt suverän. Annars har jag skrivit lite om det i min blogg också. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
683
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 571
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 790
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 30