Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

*kl*

Är det någon som vet om Robin Z rent genetiskt kan lämna skimlar?

:rofl:
Ärligt talat, jag vet inte var den är inköpt. Den kom hit på en avelshingst jag lånade och när han skulle tillbaka låg grimman nånstans i hagen :grin: så han fick en annan med sig...
Men visst är den kul! :D (jag har en det står "vältränad" på också, med liknande historia bakom - kom hit på en betesponny...)

*kl*

Är det någon som vet om Robin Z rent genetiskt kan lämna skimlar?

Eftersom han är brun själv så kan han inte lämna skimlar nej. Däremot kan avkommorna bli skimlar om stoet är skimmel.
Hästen måste vara skimmel själv för att kunna ge det anlaget vidare.

Hästen måste vara skimmel själv för att kunna ge det anlaget vidare.

Aha. Så den reglen som finns bland fuxar gäller alltså inte skimmlar?
För här kan det ploppa ut en fux bland evigt bruna föräldrar.
Utom i typ åttonde led där en viss Tibur infinner sig.

Alltid lär man sig nåt nytt här :D

AM

Aha. Så den reglen som finns bland fuxar gäller alltså inte skimmlar?
För här kan det ploppa ut en fux bland evigt bruna föräldrar.
Utom i typ åttonde led där en viss Tibur infinner sig.

Alltid lär man sig nåt nytt här :D

AM

Nej, fux är ett anlag som kan ligga dolt. Recessivt. Skimmel är ett anlag som syns om det finns. Dominant.
Fuxar ja, min kompis hade en fux, Hugo A.E. Fast där kom anlaget inte från Tibur vad jag minns? Där var det Blaze Hanover (Hugos mormors far) och Dartster F's mamma (Hugos farmor) som var skyldiga.
Även Pershing bar fuxanlag.

Senast ändrad:

Nej, fux är ett anlag som kan ligga dolt. Recessivt. Skimmel är ett anlag som syns om det finns. Dominant.
Fuxar ja, min kompis hade en fux, Hugo A.E. Fast där kom anlaget inte från Tibur vad jag minns? Där var det Blaze Hanover (Hugos mormors far) och Dartster F's mamma (Hugos farmor) som var skyldiga.
Även Pershing bar fuxanlag.

Fux kommer från både mor och far, alltså får två bruna/svarta hästar en fux bär båda på ett fuxanlag var

Oki, tack! Såg nämligen en skimmel efter honom idag och kom att tänka på att jag nog inte gjort det förr. Ändå lär man ha sett hur många avkommor till honom som helst. Alla har varit bruna, kan inte ens komma på en fux efter honom.

Att det inte finns fuxar efter Robin Z beror på att han är homozygot brun :-)

Men skimmel är ingen grundfärg så alla skimmlar efter honom är födda bruna.

KL

Fuxsto + Skimmelhingst= ? :D

Bakom stoet finns det fux, brunt och skimmel vad jag vet.
Bakom hingsten finns det brunt, svart och skimmel vad jag vet :)

KL

Fuxsto + Skimmelhingst= ? :D

Bakom stoet finns det fux, brunt och skimmel vad jag vet.
Bakom hingsten finns det brunt, svart och skimmel vad jag vet :)

Mammans skimmel kan du glömma eftersom hon är fux.
Mamman har två anlag fux och inget annat

pappan han har minst ett anlag skimmel = 50% skimmel minst
sen måste man veta pappans grundfärg och vad han lämnat mer. Finns det svart långt bak på mammas sida så kan du få svart, brun, fux som grundfärger (hela paletten alltså)

Grundfärgerna är bara fux, brun och svart ;) det är alla hästar på något sätt :D

Senast ändrad av en moderator:

KL

Nu måste jag få länka till den här bilden på stoet Amanda som är ett SWB sto och som ni ser är brunskimmel - det är ju rätt ovanligt och vi hr ju diskuterat det litet till och från om det verkligen finns inom SWB. Jag visst om just detta sto då jag sett en avkomma till henne med samma färg.

Men den stora frågan är - VAR kommer hennes anlag ifrån ? Det är def. inte på pappans sida utan på mödernet, men vem är den "skyldiga ?"

Dessutom är det ju en underbar artikel med avseende på de två fölen

KL

Nu måste jag få länka till den här bilden på stoet Amanda som är ett SWB sto och som ni ser är brunskimmel - det är ju rätt ovanligt och vi hr ju diskuterat det litet till och från om det verkligen finns inom SWB. Jag visst om just detta sto då jag sett en avkomma till henne med samma färg.

Men den stora frågan är - VAR kommer hennes anlag ifrån ? Det är def. inte på pappans sida utan på mödernet, men vem är den "skyldiga ?"

Mödernet längre bak är ju tyskt (väl?) och det borde då komma därifrån. Hoppas nån som kan ser detta, vore jätteintressant!

det är ju rätt ovanligt och vi hr ju diskuterat det litet till och från om det verkligen finns inom SWB. ]Dessutom är det ju en underbar artikel med avseende på de två fölen[/URL]
Men alla färger kan teoretiskt finnas eftersom stamboken är öppen. I min stad fanns det ett brunskimmelsto hbl, dock var det connemara längre bak.

Om det är stoet e Ganesco - Colombo - Atronomer - Safari - Emir - Dorn - Opal så var Opal skimmel. Har ingen stambok här och kan inte kolla vad stona har för färg.

KL

Har du sett detta stoet i verkligheten ? På bilden ser det ut som att hon har grått både i manen och svansen (framförallt manen).

Vi börjar nämligen här hemma bli väldigt undrande till om Jola inte tänker skimla av utan om hon enbart är konstant skimmel. Men det som talar emot det är att hon har vitt både i svansen och manen numera. (Det som är lustigt är att den andra som definitivt kommer att skimla helt hon har inte ett enda vitt strå varken i man eller svans).

Nya bilder på årets förvandling. (Orkar inte leta fram bilder på vinterpälsen den var i alla fall helt svart med bara enstaka grå strå)

Under fällningsperioden (lika vacker som vanligt :crazy: skall hon se så här gräslig ut varje gång hon fäller....)
DSC_0338.jpg

DSC_0175.jpg

Sen kom som tur var den fina färgen tillbaka igen så här ser hon ut igen nu.
090511506.jpg

090511507.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
683
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 571
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 790
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka