Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Om jag har ett svart sto som tillsynes är svart, men hennes mamma är Isabell och jag vill testa mitt sto om hon har gulgen, vilket av dessa test ska jag ta?

Lethal White Overo
Red Factor and Agouti
Cream Dilution
Pearl Dilution
Silver Dilution
Sabino 1
Tobiano
Champagne
Gray

Cream Dilution

Det är:

Speciellt skäckanlag som är dödligt i dubbel uppsättning
Fux och augotianlag
Gulgen
?
Silvergen
Sabinoanlag
Skäck
Champagne
Skimmel

JAG har avkomman men vore roligt att veta hur stor chansen var att det blev någon anan färg än det den blev. :)
Behövs det fler generationer?

mor skimmel
morfar skimmel
mormor mörkbrun (svart)

pappa fux
farfar fux
farmor brun

Tack misstänkte att det var Cream Dilution men visste inte säkert:)

JAG har avkomman men vore roligt att veta hur stor chansen var att det blev någon anan färg än det den blev. :)
Behövs det fler generationer?

mor skimmel
morfar skimmel
mormor mörkbrun (svart)

pappa fux
farfar fux
farmor brun

Nja, man skulle behöva veta vad mamman har för grundfärg. Är hon fux blir fölet 100% fux med 50% chans att även bli skimmel.

Pearl är ett blekanlag som finns hos vissa raser.

Recenssivt anlag, kan ligga dolt t.ex. bakom fux och ger avkomma som är blekt "ett steg". Alltså, båda föräldrarna måste ge anlaget.

Om hästen ifråga också har gulanlaget så ger det utslag som dubbel-blekning.

Den här hästen är Pearl:

1awesomemoment.jpg

Pearl är ett blekanlag som finns hos vissa raser.

Recenssivt anlag, kan ligga dolt t.ex. bakom fux och ger avkomma som är blekt "ett steg". Alltså, båda föräldrarna måste ge anlaget.

Om hästen ifråga också har gulanlaget så ger det utslag som dubbel-blekning.

Den här hästen är Pearl:

1awesomemoment.jpg

Är det det anlaget som finns hos Achal Teké-hästarna? Ser ju ut som ett vanligt gulanlag annars?

Så för att få en skäck måste en förälder va det? Hur är det då med travfölet som blev skäck? Båda föräldrarna va väl bruna? Fast läst nåt om att mamma hade mkt tecken eller lämnat avkommor med mkt tecken innan... Kanske hon har anlaget iaf?

Travfölet är förmodligen en sabino, dvs har ett anlag som ger stora vita tecken. På denna häst har det blivit väldigt stora tecken, lite varstans på kroppen.
Det är alltså inte samma skäckanlag som den vanliga "shetlandsponnyskäcken".

Hur vet jag det?

Tror hon föddes svart, är mer skimmel med brunt i sig nu.

Är det det anlaget som finns hos Achal Teké-hästarna? Ser ju ut som ett vanligt gulanlag annars?

Nei. Akhal-teké har gulanlegg og ikke noe annet. Pearl er påvist i quarter, iberiske hester, og enkelte hester av tyngre type. Jeg tror det fins en pearl tinker her i Norge. Uansett er det ikke det samme som cream, men det kan ligne i noen tilfeller. Ellers er det lett å ta feil av pearl og champagne hvis du bare har fenotypen å støtte deg på.

Lite liknande, mer likt champagne faktiskt. Om Pearl kombineras med ETT gulanlag får man en häst som ser ut som en dubbelgul.

Det är inte samma som Akal Tekeerna, de har en annan struktur på hårstråna som ger metallic effekten.

Jag funderar lite på Mushroom, om det inte också kan vara en liknande Pearl, eftersom det bara finns på fux. Det skulle inte förvåna mig om man snart hittar "Mushroom"-genen!

Förresten. Tänk om det forskades lika mycket på att ta fram nya avmaskningsmedel som att leta reda på gener som ger olika färger...

Hoppas på lite hjälp här. Orkar inte läsa hela tråden ifall det kanske finns nån liknande kombination.

Vad kan man vänta sig att fölet efter dessa föräldrar ska bli för färg?
Hur nedärvs vita tecken?

F reggad svart (men ser svart ut med lite röda inslag i man, svans)
FF fux
FFF brun
FFM fux
FM mbr
FMF brun
FMM brun

M Svbr
MF brun (lämnat många fuxar och även svarta)
MFF brun
MFM mbr
MM sth svbr
MMF svbr (dock reggad som mbr) Inga egna fuxanlag men lämnade många fuxar och svarta/svarbruna
MMM brun

På mödernet finns ingen fux inom de åtta senaste generationerna.

Hoppas på lite hjälp här. Orkar inte läsa hela tråden ifall det kanske finns nån liknande kombination.

Vad kan man vänta sig att fölet efter dessa föräldrar ska bli för färg?
Hur nedärvs vita tecken?

F reggad svart (men ser svart ut med lite röda inslag i man, svans)
FF fux
FFF brun
FFM fux
FM mbr
FMF brun
FMM brun

M Svbr
MF brun (lämnat många fuxar och även svarta)
MFF brun
MFM mbr
MM sth svbr
MMF svbr (dock reggad som mbr) Inga egna fuxanlag men lämnade många fuxar och svarta/svarbruna
MMM brun

På mödernet finns ingen fux inom de åtta senaste generationerna.

Markerat: Om den lämnar fux har den ett fuxanlag. Annars kan den inte ge fux. Ett fuxanlag syns inte, det måste vara 2 för att synas.

Markerat: Om den lämnar fux har den ett fuxanlag. Annars kan den inte ge fux. Ett fuxanlag syns inte, det måste vara 2 för att synas.

Jo, det förstår jag men när man tittar i stamtavlan finns där inga fuxar alls på 5-6 generationer. Det var så jag menade. Jag skulle ha skrivit fuxar och inte fuxanlag...:)

Jag nyfiken på vilka färger ett föl kan få, om jag betäcker mitt connemara sto som är skimmel född isabell med en hingst som är isabell.

Så här såg hon ut ett par veckor gammal:
SqpXyAfCj.jpg

Så här ser hon ut nu:
xaSrlaAFn.jpg

Jag nyfiken på vilka färger ett föl kan få, om jag betäcker mitt connemara sto som är skimmel född isabell med en hingst som är isabell.
Det kan bli
fux
skimmel född fux
isabell
skimmel född isabell
gulvit (dubbelgul)
skimmel född gulvit

skimmel född fux
skimmel född isabell
skimmel född gulvit
fux
isabell
gulvit

*kl*

Jag har en liten fråga angående min -08as svans. Hon har ljusa strån på sidorna och svart i mitten. Kommer detta försvinna? Om inte, är det någon speciell gen som gör att de har ljust i svansen?
Hon har även en sk "fuskål" på ryggen.

En dålig bild på svansen, den enda jag har:

x3bq4y.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
683
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 570
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V