Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

"KL"

Tänkte bara dela med mej av resultatet av färganalysen på min ardenner.
(hoppas ni kommer ihåg mej/hästen)

kunde kanske vara kul för er som håller på mycket med färgerna.

Han är alltså fux, genotypen ee.

Har då aldrig varit med om en fux med svart svans, men man lär så länge man lever.

mvh kubina

Vad blir det för färg på mitt stos avkomma som kommer nu till sommaren?
Mitt sto är skimmel och har både gulbruna, skimmlar och bruna i stammen.
Som sakt
40 procent skimmlar
40 procent gulbruna
20 procent bruna

Hon är betäckt med Poetic Justice RC 81 som är gulbrun.
Han har både skimmlar och gulbruna i sin stam.
Vad tror ni?

Jag hoppas på gulbrun! :banana:

Frågan är vad ditt sto hade för färg när hon föddes och vad hennes föräldrar hade för färger.
Börja med att komplettera med de uppgifterna så är det lättare att svara.

hmm jag gissar på att min ponny föddes brun och pappan, mamma också. De gulbruna föddes gulbruna även svarta föl som blivit vita är med i stammen ;)

Din avkomma kan bli brun, fux eller svart i grundfärgen, teoretiskt sett. (vi vet inte hur det ser ut med anlag för fux eller anlag för brunt "aguti", i generna, därför tar vi med alla varianterna)
Sen är det 50% chans att den ärver gulanlaget från pappan och då föds som gulbrun, isabell eller gulsvart.
Och på det är det 50% chans att den ärver stoets skimmelanlag, som då sedan bleker bort färgen oavsett vilken födelsefärgen blir.

Hoppas det blir en gulbrun! Jag är lite trött på skimmlar :P På min ridskola finns en sån fin gulbrun connemara. Gulbrunt är lite ovanligt. Skimmlar är ju tvärtimot.

*kl*

Funderar lite på betäckning och undrar var det skulle kunna tänkas bli för färg på fölis om pappan är palomino?

Stoet står reggat som ljusbrun men är väldigt röd i färgen och har en viss stickelhårig tendens. Pappan är stickelhårig/brun och mamman är travarbrun.

*kl*

Funderar lite på betäckning och undrar var det skulle kunna tänkas bli för färg på fölis om pappan är palomino?

Stoet står reggat som ljusbrun men är väldigt röd i färgen och har en viss stickelhårig tendens. Pappan är stickelhårig/brun och mamman är travarbrun.

Om mamman är heterozygot brun kan fölet bli:

Brun eller fux 50% vardera. Ovanpå detta är det 50% chans att fölet får gulgenen och då istället blir gulbrun eller isabell.

Jag tror inte att Poetic Justice har lämnat några fuxar hittills, han anses vara homozygot brun. (Tills en eventuell fux-avkomma föds och motsatsen bevisas...) :)

Hlsn Helena

Om mamman är heterozygot brun kan fölet bli:

Brun eller fux 50% vardera. Ovanpå detta är det 50% chans att fölet får gulgenen och då istället blir gulbrun eller isabell.

heterozygot vad betyder det? På sommaren är stoet lika röd som en fux nästan. I somras tog vi fel på min och stallets mörka fux när vi bara såg ryggarna på dem.

Fick veta i går att pappan har gett både skimlar, palomino och några andra konstiga Quater färger som jag inte minns namnet på.

heterozygot betyder att det bruna anlaget finns i enkel uppsättning, vilket medför att det finns ett fuxanlag också

Om pappan är isabell (det svenska namnet på palomino) så är "gulanlag" det enda anlag han kan nedärva (utöver grundfärgen). Har avkommor blivit skimlar så kommer det från mamman.
Quaterfärger? Menar du möjligen buckskin? Det heter gulbrun på svenska och är en brun häst med gulanlag.

Mitt sto föl som föddes 1/6 -07 skiftar väldigt i färg hela tiden..tänkte ni kunde hjälpa mig att klura ut vad hon slutar på..
hennes mamma är knabstrupper/ardenner korsning och svart tigrerad,med mycket grått i det vita. Hennes pappa är welsh brun med vita tecken. Själv föddes hon brun med tre vita kotor och stjärn,men började redan efter några veckor att ljusna bakifrån och framåt..tillslut ca i augusti var hon nästan helt avblekt på hela kroppen utom huvudet som fortfarande var brunt.sen började hon mörkna igen för att nu vara brun på huvudet med ljust runt öronen och gradvis bakåt vara brunskimmel och är allra ljusast på rumpan.(lite appalosa likn för det är väl brun med vita partier på rumpan med prickar??)Hon har stickelhår i svansen och manen.förövrigt är man och svans nästan svarta.tecknen har hon kvar. Hon börjar på antydningar till fläckar på rumpan och hennes "mus":o har prickar..hihi..
Vad kan hon sluta på tro? Hennes mormor var blåskimmel och hennes pappa tigrerad med både svarta och bruna prickar. hennes farmor är isabell.
hon kanske kommer att bli en sån som skiftar med årstiderna?

Skimmel kan hon inte bli eftersom ingen av föräldrarna är det. Skimmelfärgen kan inte ligga dold.
Hon är alla gånger tigrerad på nått vis.

Det hoppas jag verkligen:laugh: Men just nu vet jag inte vad det blir av henne.Hon är ju mer stickelhårig än skimmel.Har medvetet väntat lite med passet för jag vill se vad det blir.Hoppas det syns något med prickar när hon börjar fälla!

heterozygot betyder att det bruna anlaget finns i enkel uppsättning, vilket medför att det finns ett fuxanlag också

Om pappan är isabell (det svenska namnet på palomino) så är "gulanlag" det enda anlag han kan nedärva (utöver grundfärgen). Har avkommor blivit skimlar så kommer det från mamman.
Quaterfärger? Menar du möjligen buckskin? Det heter gulbrun på svenska och är en brun häst med gulanlag.

Ja buckskin tänkte jag på och sedan var det en färg till som jag inte minns namnet på.

kl

Någon som vill hjälpa mig?

e. leverfux (bild på pappan)
ee. svart
eu. svart
eee. bork
eeu. leverfux
eue. svart
euu. svart

u. skimmel född svart (bild på mamman)
ue. brun
uu. skimmel född svart
uee. mörkt brun
ueu. brun/svart
uue. svart
uuu. skimmel född svart

Vad kan fölet bli?

Senast ändrad:

50 % att det blir en skimmel.

Sen är frågan om stoet (skimmeln alltså) har ngt fuxanlag för i så fall kan den bli fux eller svart, har hon inte fuxanlag så kan den bli svart (om den då inte blir skimmel) om jag nu har tänkt rätt. Brun går bort på pappans sida eftersom bägge far-föräldrarna är svarta och mamman är ju född svart alltså inget agouti där heller. Gult av något slag går ju också bort eftersom det inte kan ligga dolt

Hoppas på fuxanlag, hoppas på fuxanlag....:p Känns lite avlägset bara, då hon inte har någon fux i släkten?

Annars hoppas jag på mutation så hon får pappas underbara färg! :p:D

För övrigt har jag hört att islandshästar inte kan vara svarta, utan bara väldigt mörkt bruna. Om alla svarta blir bruna, vad händer då?

Islandshästar kan VISST vara svarta, precis som alla andra hästar. Däremot kan de bli väldigt solblekta så att de ser bruna ut på ytan, men svarta är de ändå genetiskt. (en brunett är en brunett även om hon blonderar håret...)

fuxanlag kan vandra dolt i mååånga generationer. en bekant till mig har fött upp en travhäst vars närmaste fuxfärgade anfader på mammans sida var född på 1930-talet nån gång... Det är många generationer det anlaget vandrat utan att visa sig.

En fråga?

Arabsto flugskimmel föddes brun med bläs och två vita ben.
mamma flugskimmel¨
pappa flugskimmel¨

Betäckt med skimmel
pappan skimmel (pre)
mamman ?

Det kan väl inte bli annat än ett skimmel föl?
Men frågan är om det blir en flugskimmel eller skimmel?
mvh
Carina

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
683
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 570
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 789
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka