Vilka har ni betäckt med i år?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare HannaP
  • Startdatum Startdatum
Det är lite tråkigt med deras avelsrådgivning kan jag hålla med om, ALLA hingstar passade till mitt sto när jag ringde, utan att säga speciellt mycket om henne :crazy: mer försäljning än rådgivning vill jag kalla det..
Har inte rådfrågat dem iår, men For Feeling gillade jag när jag såg honom.

Jag har iofs bara varit med om en hingsthållare som sållade bort bland sina "egna" hingstar medans vi pratade och som också berättade att vilka hingstar som visat sig har sämre dräktighet, när vi var klara hade jag två "alternativ kvar" av alla de hingstarna. Övriga hingsthållare tycker jag också är mer försäljare... :p

Trots det blev det en Flyingehingst, och det är jag inte lessen för i efterhand. :)

Det gjorde du rätt i, jag betäcker aldrig med Flyinges hingstar har aldrig gjort. Hur skulle en hingst kunna passa till allt???
Jag tror att många betäcker med Flyinges hingstar för det är en garanti för att dom är bra, inte nu sagt att dom inte är bra men dom är definitivt inte bättre än andra hingstar och det är kul att gynna privat hingstarna....

Min treåring gick inte treårs test, hon var lite liten tyckte vi hon hade behövt ett par månader till, men hon är kanon ändå.
e. Bourbon kommer ur stofam. F2 hennes mamma är syster till Marlen som är mamma till Davinci , Moliere och Camaro alla hennes föl har 49 p eller mer. Mormor elit moster elit mammas moster elit etc etc... Hon har både Flyinges Drama o Delta i de första leden. Själv fick min treåring 998 på sin exteriör som föl hon räknas verkligen som en pärla av oss och vi tror att Bocelli kan passa henne. :)

Minnea är e. Maraton - Lansiär - Safari - Barbarossa. Hon har fått flera fina avkommor (årets är e. Dardel), men de tenderar att bli lite grova. Hon finns att se på vår hemsida http://medlem.spray.se/stommen
Men var menade du att man kunde se ditt sto? :confused:

Nej ingen hingst kan passa till alt, men ska man hålla på med avel så kan det ju vara bra att ha så apss mycket "kunskap" iallafall..

En sak som jag tror Flyingehingstarna tar ston på är Levendefölavgiften, den finns väl bara hos några få andra hingstar, de allra flesta betalar man väl på senast 90 dagar.

Ringde för något år sedan till Flyinge för avelsrådgivning

De frågade om stammen och föreslog 88an.
Men eftersom min kompis tidigare ringt om sitt sto, och de även föreslgit honom till det stoet - utan att de ens frågat om stammen på henne,så blev vi lite betänksamma. Hade han för lite ston det året så de ville fylla på kvoten...? Detta var -00.
Efter det blev jag lite misstänksam mot rådgivning...

Det är faktiskt inte omöjligt att förhandla med hingstägare som vill ha betalt vid 90 dygn. I mitt fall - valde Last Liberty - gick hingstägaren med på att i stället ta betalt vid levande föl. Hon ville dock ha 1 000,- mer i avgift men för mig är det helt ok.
Elizabet

Nej inte omöjligt, men det beror helt och hållet på hur "tuff" man är, själv är jag kassa på både pruta och förhandla med olika saker.. :crazy:

Vet att det iallafall har varit någrta som har båda alternativen 90 dagar eller levande föl men då 1000:- mer vid levande föl, själv hade jag tagit den extra kostnaden.

Tror att många hingstägare skulle få fler ston till sina hingstar med att ha med båda elternativen och inte vänta på att folk ska "förhandla" om det.

Här på avelsidan finns en rubrik bilder på min åring
Där är min unghingst och ett kort på mitt sto
kan lägga in fler bilder senare

Jag prutade ner "min hingst" från 14 till 10 i år :D
förra fölet( som är 1 nu) prutade jag från 22 till 12 :D
...en gång fick jag en elithingst(45 plus moms) gratis :p

Domarn...dansa lite :banana: :banana:

Men vad fan, du går ju på som en bilhandlare och kan väl pruta ner det mesta.. ;) jag är ju en skraj typ.. :crazy:

Jag skulle inte tro det!!!! :rofl: Du kan säkert förhandla om det mesta. Säkert sälja dina beg.skor till ett skyhögt pris.Ta patent på hur man prutar du kan bli miljonär. :idea: :banana: :banana:

aha jag trodde du menade polskt blod överlag sorry! :smirk:

Jag har flera som tyckt att han har bra psyke som är viktigt för mig, men självklart spelar även nedärvningen en viktig roll, jag har letat på nätet efter avkommor men bara hittat ett fåtal, de har jag bara sett på bild ju, 3-4 rena fbl avkommor, mitt sto är dock grovt så det går inte att jämnföra.
Själv väntar jag fortfarande på en video med Stravinsky (som ägaren lovade skicka redan förra veckan :() men om du säger att han inte nedärver sig trevlig så lyssnar jag på det, du är mycket mer kunnig än jag!! Även om han verkar vara av bra modell och trevliga gångarter så betyder ju inte det att han nedärver sig så.

Vet du något om Homme d´Honneur? jag är väldigt sugen på en fullblodshingst i år för att lätta upp avkomman lite.

Jag vet inte hur Stravinsky är i psyket...han kan ju vara trevlig för den delen.Jag bara menar att de jag sett inte motsvarat mina förväntningar...ibland är jag hemsk...blir jag sugen på att betäcka med en hingst så snokar jag reda på det mesta...på både gott och ont.

Homme d´Honneur rör sej väldigt trevligt...mjuk och elastisk.Enligt min hingstkatalog över fullblodshingstar så har han en gedigen stam och har nedärvt sej väl så långt om jag minns rätt....ska kolla i min katalog igen!

För min egen del skulle nog Homme d´Honneur vara en starkare kandidat än Stravinsky...

Jag ska se om jag kan leta rätt på någon video på Stravinsky-avkomma så får du avgöra självt om vad du tycker... ;)

Såg en väldigt snygg häst efter French Buffet xx förresten nu när vi snackar fullblod...

Alla råd och tips uppskattas!
Hingstvalet är först spikat när sperma är på väg!

Jag gillar både Homme d´Honneur och Stravinsky, vad jag har hört om stammen från mer fullblods kunniga så är den inte helt dålig, bägge rör sig trevlig och det tilltalar mig mycket att få en lite lättare avkomma än stoet. Stoet är hög och bred men hon är otroligt arbetsvillig (när hon inte jäklas :o)och är som ett gummiband, men om avkomman inte nedärver detta får jag ju ett jäkla jobb om jag väljer en tyngre hingst.

Homme d´Honneur skulle dessutom passa bättre ekonomiskt just i år, ska renovera hästtransporten och köpa en till hund så en levande fölavgift passar mig bättre iår.
Självklart avgör inte det saken för det går att lösa med en 90dgn avgift men helt klart smidigare att dela upp utgifterna lite ;)

French Buffet** står ju bara några mil härifrån och jag känner ju hingsthållaren lite så honom är ju smidigt att åka ut och se live, har man tur kanske man få se honom riden också :bump:

Om det inte är till för mycket besvär så skulle jag verkligen uppskatta en liten snutt på en Stravinsky avkomma...

Jag är väldigt nyfiken på French Buffet! Vill gärna se ett foto på honom från sidan så man ser exteriören. Fota gärna om du åker och tittar på honom! :) Eller om någon annan har en bild...

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 433
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 672
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 647
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V