Vilka har ni betäckt med i år?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare HannaP
  • Startdatum Startdatum
Ja kan du inte fota French Buffet xx från sidan? :D

Har letat exteriörs-foton på honom och har även bett dem på svenska vdl att fixa foton för något år sedan, men då var det mitt i säsongen och man hade inte tid med det på VDL i Holland.Så jag fick aldrig några foton på honom...han ser ju fin ut på hoppbilden och avkomman jag såg var en riktig musklad läckerbit! :d

Ska försöka leta reda på...tror det var 3 Stravinsky-avkommor med på film på en salusida jag såg med video...återkommer så fort jag kollat!

En annan nyhet! :idea: Det finns en fullblodshingst till...en riktig kändis och superförärvare tydligen som också heter Stravinsky...jag trodde inte att man fick ha samma namn inom fullblodsvärlden så länge någon som redan hade namnet levde? :confused:

Jag blev mkt impad av Homme d´Honneur...han var så smidig...kan mkt väl tänka mej honom själv...återkommer med mer om honom med... :d

Var inne och tittade på din sida om Minea. Jag tror att jag har ridit in din hästs mamma, Minette. Så det var kul att få se henne. Min första egna häst var föl undan Minettes helsyster Lansita. Jag har undrat så vad som hände med Minette för hon hade något fel i ett framben och dög inte som ridhäst. Men hon har ju tydligen dugit bra som avelssto.

Vad kul! :) Jag vet inte mycket om Minette, mer än att hon fanns i Skåne, för Minnea köptes som 2-åring från uppfödaren i Skåne av min kompis Charlotte Persson. Vet faktiskt inte alls vad hon er har fått för avkommor.

Ylva

Klart jag ska fota honom åt Er!
Kan åka ut dit nästa vecka och hälsa på.

Hmm lustigt med två Stravinskys det kan ju lätt bli lite förvirrat om man nu inte har ser stammen.. Skumt!

Ju mer jag kollar upp Hd´H desto sugnare blir jag på honom, kanske skulle man köra på honom, känner mig otroligt :confused:!!

Tack så hemskt mycket för allt du hjälper mig med! Du är en riktig ängel!

:bow:

Hur tusan gör man för att pruta på betäckningskostnaderna? Trycker man på att man har ett bra sto och att hingsten genom det får större möjlighet till bättre Blup eller säger man bara att man tycker det är för mycket pengar och lägger ett bud :confused: :D

Jag har betäckt mitt Furidant-Labrador-sto med Akribori. Hoppas på att en liten hoppetossa med fina gångarter ska titta ut nästa år :D

Förstår inte vart jag gjort av min svenska katalog över fullblodshingstarna...hittar bara den danska just nu...men du kan läsa lite om honom här;

http://members01.chello.se/minhemsida/hommedhonneur_xx1055.htm

Jag har visst inget flyt med något just nu...tyvärr verkar videona på avkommorna efter Stravinsky borttagna men jag kan lägga in ett par bilder på 2 avkommor här!

[bild]http://www.horses-sales.com/photos/72833_b_21148.jpg?[/bild]

[bild]http://www.horses-sales.com/photos/72531_10984.jpg?[/bild]

Ja förvirrande med två Stravinsky! Den Stravinsky vi har här är ju en som är som typförädlare för hbl och den andre framgångsrik inom galoppen tydligen...frågan är om folk kommer att blanda ihop dessa två framöver?

:bow:
Avkommorna ser inte alls ut som jag förväntat mig, dock var den på skäcken tagen snett bakifrån så det är svårt att bedömma modellen!
Traven på den andra ser ut inte så tokig ut men det är ju jätte svårt att bedömma på bara en bild..
Suck, undrar om jag kommer kunna bestämma mig iår, så här velig har jag nog aldrig vart förut!

Jo möjligheten att blanda ihop dess två finns definitivt, vet man inte härstamningen på den man är intresserad av kan det ju bli himlans fel.
Men den andre Stravinsky är väl bara godkänd för fbl -avlen? Skulle den bli godkänd för svensk halvblods avel måste den väl byta namn iallafall?
De som avlar på rena fullblod har ju säkert lättare att veta vilken som är vilken eftersom de torde känna till bägge hästarna väl.
Alla halvblods-avlare har ju inte sån sten koll som du så jag skulle säkert blanda ihop dem om du inte sagt något :angel:

Hm funkade visst inte...kopiera av texten och klistra in så ska det gå....så kan ni se Stravinsky avkommor.

Jag är lite förvånad hur två fullblod kan heta samma namn...jag var övertygad om att de inte fick heta exakt samma namn med samma stavning och allt?

I Sverige vet de nog vem som är vem än så länge...skillnaden blir väl kanske om man säljer internationellt.Men risken för att den andre Stravinsky´n ska hamna i hbl avel är nog minimal kanske...verkar vara en superhingst inom galoppen.

Sedan kan det ju vara som så att Stravinsky kan ju passa bättre ihop med svenska linjer än med de som man har setts kombineras där nere.Han är ju en snygg hingst med goda siffror i allt....(hm även om jag tar danskarnas 8/8 med en nypa salt på hoppningen dock...de vill gärna ha lite glädjesiffror ibland)

French Buffet kostar 500 kr mer än Stravinsky...och har meriter i svår hoppning...

Homme d´Honneur verkar ha en genuin stam...exteriört låter omdömet mkt gott med bra vitsord på typ och rörelser.

Hm jag hittade en video på French Buffet xx på nätet...ska se om jag hittar den länken igen...strax tillbaka!

Här finns video...just nu kom jag själv inte in på den men jag kom in på den för ett par dagar sedan.Fö e French Buffet nedan...

www.ranchodeloro.com/French%20Buffett%20xx%20ped.htm - 5k

35.jpg

Hej
Jag har betäckt mitt sto med Richfiel, hon är seminerad men inte kollad ännu..
Hon är efter Maraton-Unesco-Immer, iår fick hon en fin liten hingst efter Danone, som jag hade velat använda igen..men men, han kommer kanske tillbaka nästa år..
/Kristin

verkar inte gå att komma in på sida över huvudtaget. ska försöka igen efter helgen.

Fördelen med FB är ju helt klart att det finns möjlighet att se honom live, har inte möjlighet att åka så pass långt som till Stravinsky och Hd´H tyvärr. Det blir definitivt en resa till FB under nästa vecka.
FB är ju den av dem som har mest meriter inom ridsporten, jag har alltid valt och tittat på hopphingstar tidigare men denna avkomman ska jag behålla själv och för min del så gör det inget med en mer dressyrinriktad stam/avkomma stoet hoppar bra i sig så förhoppningsvis så nedärver hon lite av det.
Tanken är en avkomma med bra gångarter och hyfsad hoppteknik.
Anledningen till hopphingst tidigare är att det är lättare att hitta en hopphingst med bra gångarter än en dressyrhingst med bra hoppteknik.

Briar vore ju ett alternativ eftersom han är multi talang men, jag gillar inte modellen och jag tror det blir för stor avkomma. annars har han ju visat sig vara en riktigt bra hingst.

Jag väntar föl e:Briar vilken dag som helst nu.

Allt beror ju på vilket stomaterial man utgår ifrån.Mitt sto har visat sej lämna ganska nätta hästar,med bra hals,huvud och bogar...kanske att de är något kortlinjerade.Så till henne kan jag använda de lite större och långlinjerade hingstarna utan att få "tåg".

Det ska bli roligt att se vad det blir för något...

jag har oxå använt santa cruz på mitt sto i år, men efter 2 försök är hon fortfarande inte dräktig. Står på station för en tredje seminering nu, blir hon inte dräktig då blir det nog att byta hingst tyvärr... :cry:

Ditt sto är ganska mycket lättare i typen än mitt (ser det ut som på din hemsida iallafall), så hon passar nog mycket bättre med honom än mitt sto.
De avkommor jag har sett (3-4 st) efter honom har vart efter lättare ston (någon med ** mamma bla) än mitt och avkommorna har varit av den moderna typen, mitt sto är ett mellanting mellan den gamla och nya. Hon är sin far upp i dagen (Pascal) men något högre bara. Inte den där riktigt tunga grova typen men inte riktigt ädel heller.

Hoppas inte du tar illa upp för att jag ratar Briar ;)
Hade jag haft ett ädlare sto så hade jag kanske tänkt annorlunda.
Vore kul och se din Briar avkomma sen, hoppas du lägger ut bilder!

Nej jag blir inte sur! :)

Vi utgår ju från vad vi själva har för stomaterial...eller hur!?! ;)

Jag skulle själv aldrig vilja ha en häst som är lika lång i kroppen som Briar är själv....så jag hoppas att hon nedärver så som hon har gjort innan...dvs att de får god resning och har lite kortare rygg. :)

Pascal är absolut inte dum som morfar...hm vad tycker du om Aerline H? Han är ju ganska allroundbetonad och sonen Aer som godkändes hade ju Pascal som morfar....såg ju inte dum ut alls. ;)

Vore inte Aerline H skimmel, skulle jag fundera på honom...en vanlig skimmel kan jag tänka mej...men får jag en skimmelskäck...hua!Man ska ju inte låta färgen styra egentligen...men skimmelskäckar är så ruskigt fula tycker jag. ;)

Jag har oxå fel ras, men jag måste bara ändå. Min pärla är betäckt på midsommarafton, med underbare ardennerhingsten JUNID. Hon har inte brunstat på hela våren, har gått själv, tyvärr... I onsdags fick jag för mig att det var något på gång, så jag körde ner henne i torsdags, betäckt i fredags. Nu betäcker dom varannan dag så länge hon står. Sen är det bara att hålla tummarna för att jag ska få mitt första föl nästa sommar. :banana: :banana:

Den här Speybosch Dancer hur många har han betäckt i Sverige? Finns det avkommor att se? Jag funderar på att betäcka med en ridponnyhingst nästa år men vill gärna se några avkommor innan jag bestämmer mig.
/Bibbi :d

Jag vet inte heller så mycket mer än att hennes första föl hette Maritza och såldes till då varande ägarens son. Hon fick en otrevlig taggtrådsskada på ett bakben och jag köpte henne som fyra åring och tog ett föl på henne. Sedan fick jag sälja henne för jag var dum nog att gifta mig och inte han något äktenskapsförord. Gjorde mitt livs misstag var bara gift ett halvt år innan jag ansökte om skillsmässa som kom att kosta mig alla mina hästar.
Fölet hon fick, Madelohne, sålde jag som föl och tappade kontakten med henne. Men jag vet att hon har tävlat i hoppning för jag fått uppfödarpremier då och då.
Minette själv var fux med ljusare man och svans, mycket ädlare än sin syster Lansita. Men hon lämnade nog grövre avkommer än sin syster efter samma hingstar, om jag kommer ihåg rätt. Maritza var ganska grov. Minette hade mycket trevligt temprament och är en av de mest lätt inridna hästar jag har haft. Var i stort sätt bara att sätta på sadel och sitta upp. Begrep vad man ville med en gång. Så länge jag visste var hon fanns gjorde hon aldrig något försök att slänga av någon ryttare.
Hoppas att hon nedärvt den egenskapen.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 433
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 670
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 647
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar