Vilka har ni betäckt med i år?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare HannaP
  • Startdatum Startdatum
Vi har seminerat vårt ena sto med Don Primero (ännu ej kollad ang. dräktighet) och vårt andra sto står nu på station för seminering med Florencio I. Så nu är det bara att hålla tummarna att det blir dräktigt samt att det resulterar i fina föl nästa år. :bump:

Det finns bilder på avkommor på hemsidan http://go.to/arhultsdressyr gå in på sidan Speyksbosch Dancer längst ned finns avkommor.
Han kom till Sverige i våras och har inte här haft många ston alls, han har betäckt i Tyskland och tidigare i år i Holland. :)

Har själv inte betäckt med honom, men sett honom live 2 ggr. Hade jag ett sto jag skulle betäcka med en ridponny hingst skulle jag helt klart välja honom. Hur läcker som helst.

pållan står på station just nu (dock lite senare än beräknat pga utebliven brunst) o ska, planerat sen länge, betäckas med Aram KWPN 866

Precis, hade jag haft ett litet kompakt sto hade Briar kanske varit ett alternativ men inte för detta stoet, hua vilken monsterhäst det kunde bli :D

Jag har faktiskt funderat på Aerline tidigare i år men sen snöade jag helt in mig på att jag ska ha en fbl hingst i år... Kanske ska återgå till mina gamla funderingar...
Tanken med avkomman är ju att jag ska behålla den själv och jag vill gärna ha en lite lättare typ på den, Aerline är ju själv ganska maffig men inte tung medans Aer är ju en lättare typ, dock vet jag inte hur hans moder ser/såg ut.
men Aer har ju ungefär samma stam som min få så jag har ju en indikation om hur avkomman kan komma att ser ut...

Fast det vet i tusan om jag vill betäcka med en skimmel-då kan jag ju knappt få något annat än en skimmel :) gah hoppas den inte ärver sin moders känsla för att skita ner sig i så fall... hon är fruktansvärd ibland undrar man ens om hon är vit..

Ska kolla lite till på Aerline...
Ska åka ut och fota French Buffet på onsdag har jag planerat så den ska ni få extriörbilder på honom- Från sidan!

Har betäckt med Ulrich Z!
Var precis nere och gjorde 30dagars kontrollen, fick se hjärtat slå :love:
Valde mellan Ulrich Z och Aerline H, blev Ulrich eftersom pappa hellre ville ha ett svart föl (mamman är nästintill svart) och det stod jämt mellan dessa hingstar blev det faktiskt färgen som fick avgöra :crazy:
Men hoppas på ett friskt och fint föl nästa år, det 1:a fölet på vår gård!

väntar ivrigt på att få se bilder på French Buffet! :)

Svårt det där om man inte vill ha skimlar...och allt fler blir de i hingstmaterialet.Man får väga för och nackdelar mot varandra.Men visst är det jobb ibland...se på mina skäckar så mkt vita.Nu när stoet som ska föla har varit inne om nätterna...ja då har jag mockat senast kl 24.00...men vad möter mej kl 06.00 på morgonen...jo en vit häst med världens största intrycka gödselfläck på sidan...suck! :crazy:

Mitt sto (e. Napoleon ue. Urbino) är betäckt med Majim G. Fol beräknas komma i mars 2005! LÄNGTAR!

Fina avkommor! Är dom födda i år? Vad är det för mammor till dom? Kan vara bra att se modellen på mamman för att kunna ana hur min ev. avkomma kan bli. Fin hemsida du har förresten! Men jag la märke till ett sto Liza Leontine, det stod fullblod/Welsh men visst ska det vara NewForest/fullblod? Jag har haft ett sto med dom betäckningarna och det var New Forest i henne. Hon har ju lite Welsh i sig också men inte så mycket att man säger Welsh/fullblod eller har jag fel?

Tycker själv att det ska bli spännande att se honom, har ju inte sett han mer än på bilder!

jo skimlar är ju kul, NOT! min dam är en riktig gris, är det inte gödsel fläckar så är det urin fläckar, dock inte nu i betestider... nu har hon gräsfläckar.... Ska aldrig mer skaffa en skimmel...
Det ironiska är att när jag var yngre sa jag att jag aldrig ville ha en skimmel... nu är jag inne på min 3:je :smirk:

Har brunsterna varit dåliga överlag iår? tycker ingen av stona jag ser ofta har brunstat någon speciellt, vi har misat mitt stos fölbrunst så jag ska be veterinären titta på henne i början på nästa vecka nu så vi vet om det är på gång, hon borde börja på torsdag och misar vi det blir det ju ganska sent iår..

Det jobbiga är att nu måste jag ju bestämma mig vilken hingst jag ska ta :confused:

Tyckte det var krångel förra året med...antagligen på grund av allt regn och den låga temperaturen.Detta påverkar negativt.

Man kan ju dock påverka detta lite grann åt andra hållet om man har sitt sto inne om nätterna tex och låta stoet få stå med ljuset på om nätterna samt att använda värmelampa....även tillskott av lusern verkar ha positiv verkan...åtminstone har det gett kraftigare brunster på mina ston.Men visst det innebär ju mer jobb för en själv förstås.... ;)

Hmm jag funderar faktiskt på Homme d´honneur själv ;)....om nu mitt sto har tänkt att föla någon gång DETTA ÅR! :crazy:

En riktigt vit skimmel kan ju vara snyggt...men som du säger....åh vilket jobb!Det där med gräsfläckar är även bekant för mej...eller varför inte lägga sej rakt i en gödslad färsk hög trots att man har flera tunnland att gå på... :rofl:

Hans avkommor på bilderna är 1 år resp 2 år, han har även en hingst som ska visas på tyskt bruksprov till hösten! Alla hans födda avkommor har varit klassI
Liza leontine är 50% fullblod 25% welsh samt 25% New Forest, det har blivit lite fel i stamtavlan, morfar är NewForest. Liza Pappa är Sweet Reclaim** som är engelskt Fullblod.
Liza är i år betäckt med Dancer likaså Mirabelle.

Förra året "krånglade" mitt sto för att stationen råkade missa att ta bakt prov och sedan hann hon semineras ytterligaren en gång innan dom fick svaren och då skulle hon ha en annan antibiotika än den som hade gett henne. Förra året och året innan brunstade hon tydligt och exakt på rätt dag (21:a)
Än har vi ju visserligen bara missat fölbrunsten och sitter nu och väntar på 30-dagars men missar man den blir det ju relativt sent iår, spelar visserligen ingen större roll eftersom hon inte ska betäckas nästa år.

Hon käkar krafft groov nu och gräs, sen går hon ute om nätterna, lusern kanske man skulle prova... tack för tipset.
Hehe ditt sto håller lite på sig visst, mitt gick över 12 dagar i år.

Vore kul om du också tog Hd´H så får man se ett halvsyskon! jag har till 99% bestämt mig för honom. Har fått video på Stravinsky igår så jag ska se den i kväll.

Du finns väl också någonstans i Småland?

Håller med dig, eller jag har en nymockad box och sen har jag bajat på ett ställe så där lägger jag mig... mitt sto är aldrig ren.. suck.
Tur att valacken är rödfux, nästan inget syns på honom :love:

Ja mej gör det inget med senare föl...tycker det verkar som om trenden håller på att vända...man blir liksom inte fullständigt halshuggen som förr, för att man vill ha lite senare föl.Jag tycker det är ganska trevligt när sto och föl får chansen att kunna vara ute ganska mkt med en gång efter födseln....och att man inte behöver få nervsammanbrott för att de lägger sej ner på kall mark osv. ;)

Mmm Homme D´Honneur är väldigt trevlig...han har så trevlig exteriör och hans elastik fick mej att häpna när jag såg honom på film. :love:

Jodå mitt sto hon kniper och kniper...dygn 346 idag...suck!Men men med det här vädret så gör det inte så mkt...men nyfiken är jag allt. :)

Japp bor i Småland! En liten bit utanför Nybro... ;)

Ja visst är de bedrövliga med att skita ner sej...och ibland ser de så oförskämt nöjda ut med sitt resultat också... :smirk: :cool:

Nä du har faktiskt rätt i att det nästan är bättre med ett senare föl, det är ju inte så roligt för fölen ute nu, kallt och regn. Jag har liksom bara snöat in mig på att juli/augusti är sent eftersom de flesta betäcker maj/juni.

Hade väl fö mig att du fanns i småland, själv håller man till vid vätterns södra mynning.

Nyfiken är man jämnt, jag är redan nyfiken inför nästa år... :D

Nähäpp nu ska jag hem och se min Stravinsky video.
Återkommer imorgon med bilder på French Buffet, nej vänta dit ska jag ju imorgon kväll ,nu har det snurrat till rejält här uppe... ovanligt inte

Håller med dej. Trenden verkar gå åt det senare hållet. Vilket jag personligen inte tycker är fel. Senare forskning har just påvisat att föl som föds ute/kommer ut mycket tidigt och har möjlighet att röra sig så mycket som de vill/behöver blir myckt mer hållbara med tanke på hov/kotledsinflammationer etc. Men samtidigt vill man ju att fölen ska hinna få i sig så mycket grönt som möjligt den första säsongen. Fast jag inbillar mej att sommaren kommer allt senare för varje år. Halvdåligt väder fram till juli. Och det är fint och varmt ända in till slutet på september och t o m in i oktober. Mitt sto ska kollas på 16:e den 14:e juli och om det inte tagit sig då så får åtminstone en chans till denna säsongen. Nu ska jag också titta på hingstvideo - igen! :d

Jag såg Roddes hingst på Grevagården och tyckte också att han var väldigt snygg att se på. Tyvärr såg jag honom i förbigående uppställd och så honom inte röra sig. Tyvärr fick han inte interimiskt tillsånd och är inte avelsvärderad som ridponny p g a att han inte har genomgått bruksprov. Därför är han tyvärr inte intressant i min avel.

Vi har i år betäckt med Veronas Gerswin & Green River.

Han har gjort 30 dgrs bruksprov i Tyskland, han kommer tillbaka nästa år på bruksprovet. Han har licens både i Tyskland och för Brittisk Ridponny löst för 2004. :)

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 433
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 670
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 647
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar