Vilka ger sina hästar No Bute?

Sv: Vilka ger sina hästar No Bute?

Tack för att du kallar det jag provade en gång idiotiskt!
Vilken jäkla tråd har du läst i egentligen?? Jag har väl för f*n aldrig sagt att de är oki att ge smärtstillande!?!:devil:

Min häst har inte fått det på 3 veckor nu och han går skit bra! Så NEJ en jä*la gång för alla det är inga fel på honom!!
Däremot så troir jag även om inte andra här tror det att det hjälpte honom med fällningen! Visst inte just själva fällningen, utan att han var lite mer känslig i kroppen lite stel i musklerna osv... Och det hjälpte honom!

Jag ska inte ge honom det mer hur svårt kan det vara att förstå? (om man inte är blind eller bara ute efter att onödigt tjaffs)

jo, jag tänkte mera på om den blivit halt i någon kota osv... Som min häst fick ett rejält sår vid bogen kunde inte röra sitt ben och kom på en NY gångart för hästar:rofl: han såg så rolig ut. iallafall så kunde han stödja på benet men inte ta det framåt när han skulle gå. Men då blev han svullen i andra kotan/benet för det fick ta så mkt tyngd. Hade de då varit oki att ge liniment?

Tack för att du kallar det jag provade en gång idiotiskt!
Vilken jäkla tråd har du läst i egentligen?? Jag har väl för f*n aldrig sagt att de är oki att ge smärtstillande!?!:devil:

Min häst har inte fått det på 3 veckor nu och han går skit bra! Så NEJ en jä*la gång för alla det är inga fel på honom!!
Däremot så troir jag även om inte andra här tror det att det hjälpte honom med fällningen! Visst inte just själva fällningen, utan att han var lite mer känslig i kroppen lite stel i musklerna osv... Och det hjälpte honom!

Jag ska inte ge honom det mer hur svårt kan det vara att förstå? (om man inte är blind eller bara ute efter att onödigt tjaffs)

Hyfsa språket är du snäll. Och du har hela första halvan av tråden iaf framhållit det som ett bra tillskott om man vill ha mer power, 'viftat bort' det faktum att din häst blev bättre av smärtstillande etc. Och att ge det så är idiotiskt! Dock har jag inte sagt att DU är en idiot, märk väl. Misstag kan alla göra. Men jag reagerade på ditt sätt att gång på gång 'vifta bort' de argument som kom fram.

Sen var det först långt senare i tråden det kröp fram att det var 'en gång', och utan att spekulera i om det är en efterhandskonstruktion eller ej, så kanske just det borde ha tydliggjorts lite tidigare?

Det är bra att du inte ska använda det så mer, men jag blir ändå lite bekymrad. Du skriver t ex:

jo, jag tänkte mera på om den blivit halt i någon kota osv... Som min häst fick ett rejält sår vid bogen kunde inte röra sitt ben och kom på en NY gångart för hästar han såg så rolig ut. iallafall så kunde han stödja på benet men inte ta det framåt när han skulle gå. Men då blev han svullen i andra kotan/benet för det fick ta så mkt tyngd. Hade de då varit oki att ge liniment?

Det där är saker som ska ha veterinärmedicinsk utredning och behandling. Inte 'hemmabehandlas' med diverse tillskott/liniment etc. Däremot, om veterinären rek/godkänner behandlingen efter att ha undersökt hästen, då är det ju en annan sak. Men en häst som har så ont av en sårskada vid bogen (alt underliggande skador) att den inte kan få fram benet, den ska träffa en veterinär och få adekvat smärtlindring alt behandling (det kan ju vara ett stort misstag att smärtstilla om det finns underliggande, värre skador t ex).

(Liniment används btw utvärtes, så vet inte vad du menar med 'ge liniment'?)

Hyfsa språket är du snäll. Och du har hela första halvan av tråden iaf framhållit det som ett bra tillskott om man vill ha mer power, 'viftat bort' det faktum att din häst blev bättre av smärtstillande etc. Och att ge det så är idiotiskt! Dock har jag inte sagt att DU är en idiot, märk väl. Misstag kan alla göra. Men jag reagerade på ditt sätt att gång på gång 'vifta bort' de argument som kom fram.

Sen var det först långt senare i tråden det kröp fram att det var 'en gång', och utan att spekulera i om det är en efterhandskonstruktion eller ej, så kanske just det borde ha tydliggjorts lite tidigare?

Det är bra att du inte ska använda det så mer, men jag blir ändå lite bekymrad. Du skriver t ex:

jo, jag tänkte mera på om den blivit halt i någon kota osv... Som min häst fick ett rejält sår vid bogen kunde inte röra sitt ben och kom på en NY gångart för hästar han såg så rolig ut. iallafall så kunde han stödja på benet men inte ta det framåt när han skulle gå. Men då blev han svullen i andra kotan/benet för det fick ta så mkt tyngd. Hade de då varit oki att ge liniment?

Det där är saker som ska ha veterinärmedicinsk utredning och behandling. Inte 'hemmabehandlas' med diverse tillskott/liniment etc. Däremot, om veterinären rek/godkänner behandlingen efter att ha undersökt hästen, då är det ju en annan sak. Men en häst som har så ont av en sårskada vid bogen (alt underliggande skador) att den inte kan få fram benet, den ska träffa en veterinär och få adekvat smärtlindring alt behandling (det kan ju vara ett stort misstag att smärtstilla om det finns underliggande, värre skador t ex).

(Liniment används btw utvärtes, så vet inte vad du menar med 'ge liniment'?)

Efter att ha ridit i 15 år och haft egen häst sen jag var 7 så tror jag jag vet vad jag ska göra med mina hästar om dom blir sjuka!
Alla frågor jag ställt har jag ställt för att jag vill förstå va det är bra till. Har inte sagt att jag ska ge min häst det bara för de! Vill bara veta så mkt om det som jag skrivit 100000 gånger!

Jag skrev det i 2 inlägg tror jag att jag fick mer power... Sen lite senare när jag fick reda på va det var så skrev jag också att de kan lika gärna varit så att han bara var inne i en period där han gick väldigt bra. Vilket jag inte tror i detta fall utan det här medlet hjälpte han lite när han fällde pälsen och satte ny.
Anledningen till att han inte gick så bra det första veckan efter var att han var väldigt trött för han gått så väldigt bra! Nu går han minst lika bra igen om han får inte No Bute!!
Lätt att vara efterklok. :smirk:

Jag viftade inte bort de argument som kom, jag frågade när jag inte förstod! Däremot blev jag väldigt irriterad när folk som inte har en aning om hur min häst ser ut, rör sig, är osv säger att det är något fel på honom! Då blir jag VÄLDIGT irriterad! :devil:
Eller skulle inte du bli det om jag påstod att det är verkligen något fel på din häst sök upp veterinär! Och jag har ingen aning om hur den ser ut eller något!

Jag är inte dum i huvudet jag vet att man stryker på liniment UTANPÅ! så jag undrade, eftersom någon skrev om jag inte missuppfattade, att man kunde stryka på lite på benet dom inte var skadade på men att dom blivit svullna pga av att dom stödjer på det benet? Det var det enda jag ville veta.

Men Djävulsklo verkar vara en produkt som man ALDRIG ska ge om inte veterinären har sagt det!

Min åsikt är följande:

Personligen skulle jag aldrig ge ett tillskott om jag inte hade ett särskilt syfte med det, eller om hästen har brist på någonting.

En frisk häst som mår bra skall kännas KANON utan tillskott, annars är den nog trött, har känningar av någonting eller är lite lätt sliten och då är nedtrappning under en period bättre än att bara köra på. Om den får antiinflammatoriskt och smärtdämpande så går det för lång tid annars innan man ser symtomen och då är det ofta värre än om symtomen visat sig UTAN tillskottet.

Jag har också blivit rekommenderad saker av tränare med mina hästar, men jag känner att det inte behöver betyda att det är rätt. Jag har till och med blivit rekommenderad att nervsnitta en häst en gång för att den fick känningar i vänster framknä hela tiden och det skulle jag definitivt inte göra, för då kan den ju bryta benet i stället och det går riktigt illa ... nu är ju det en ANING värre naturligtvis :-)

Jag förstår att de som rider på ABSOLUT ELIT nivå blir tvungna att ge tillskott och dämpa smärta ibland på sina hästar för att man ska kunna genomföra ett viktigt meeting eller mästerskap och kunna träna hästen trots småinfektioner och andra känningar, men är det något vi som tävlar på en medelsvår nivå behöver göra egentligen? Jag är tveksam.. För dem kanske det är hela världen om hästen fick vila en vecka vid vissa tillfällen, men knappast är det hela världen för mig....

Det är mina värderingar och vi tänker alla olika. Men om hästen inte har power i grunden och får det av infektionshämmande, ja då sitter det nog någon spärr någonstans eller enenklare muskelinflammation om du tränat mycket...Sådant som veterinären inte ser men som finns långt inne i kroppen

Men Djävulsklo verkar vara en produkt som man ALDRIG ska ge om inte veterinären har sagt det!

En väldigt bra norm att gå efter ja. Om man byter ut ordet djävulsklo mot fenylbutazon/finadyne/annan NSAID så är det lättare att inse att det inte är något man bör ge 'bara ändå'. För få människor skulle ju ge butta utan veterinär konsultation/rekommendation t ex. Och DK och butta har, om/när DK fungerar som det ska - samma verkan (den ena är dock mer klarlagt och det finns uträknad, beprövad dos etc, men själva verkan är lika)

Vad tycker ni om det?
Märker ni någon skillnad/ingen skillnad alls?
Ja skriv helt enkelt vad ni tycker om det :angel:

Jag ger Kaluha det och måste säga att det är VÄL värt prislappen!
Jag har märkt otrolig skillnad på Kaluha, redan efter 3 dagar. han får bättre gång, mkt mer sammarbetsvillig och den där lilla extra gnistan. Mer power! ja, ja tycker det är skit bra :love:

Nu har han inte fått det på 2 veckor och det märks som bara den! Han är slö, seg precis som om han aldrig fått vila och bara tycker allt är jobbigt. Gapar som han brukar göra när han tycker det är jobbigt.
Så bara att införskaffa igen :eek: DYRT men va fan det ger resultat!! :love:

Det är det här som retar upp de som har lite kunskap om vad djävulsklo är. Att hästen blir seg och tycker det är jobbigt att arbeta - när han INTE står på DK som är smärtstillande.

Om du hade gett DK som en kur med förbättrad häst som följd, och fått bestående effekt tror jag inte att någon skulle ha sagt något.

Men blir hästen så pass mycket sämre efter att ha fått smärtstillande så skulle jag boka tid hos veterinaren.

Men då blev han svullen i andra kotan/benet för det fick ta så mkt tyngd. Hade de då varit oki att ge liniment?

Ja, att ge det ett försök tycker jag hade varit okej, i ett sånt fall är det ju för att förebygga slitageskada även i andra benet. Har hästen gjort sig illa såpass mycket så antar jag att man ändå inte riskerar att träna den för hårt.

Ja, som sagt, fråga den behandlande veterinären.

En del hästar med spatt kan ju fungera som ridhästar och en del måste tas bort - hur ska ett forum kunna veta vad som är bra för en enskild häst när sjukdomen har ett så brett spann?

Hur ska du, eller vi, veta vilka risker just din häst utsätts för ifall den får smärtlindring? Om veterinären inte satt in smärtlindrande behandling så finns det en anledning, det är sällan för att bara vara elak mot hästen och låta den ha ont. Då kan det ju vara bra att fråga så du inte förstör behandlingsplanen.

Inget preparat är generellt "bra" eller "dåligt" - det beror på vad det används emot, vilka biverkningar som finns och när och hur man använder det.

Det här är väl inte riktigt samma sak?
NoBute Premium har allt din häst behöver för att hålla sig frisk och skadefri i ben och leder. NoBute Premium innehåller Djävulsklo, Glucosamin Sulfat, MSM samt vitamin C som höjer effekter hos MSM. MSM är dessutom den bästa effekthöjaren för Glukosaminsulfat. Glucosaminsulfatet är beroende av MSM för full effekt.
Är detta vad man behöver för att hästen skall hålla sig "frisk o skadefri" så kanske man skall tänka om!
Dessutom finns det inga studier som visar att glukosamin är beroende av MSM.
"allting går att köpa med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt"
PL

Senast ändrad:

hade det varit så smärtstillande borde man inte fått tävla på det??
Inflammationsdämpande medel är alltid mer eller mindre smärtstillade.
STC försökte stoppa DK men lyckades inte eftesom SJV utan närmare koll godkänt det som fodertillskott. Kolla vad som står i djurskyddsbestämmelserna om doping träning, tävling o inflammationsdämpande!
PL

Har gett mitt sto en kur med flytande Flexijoint (Djävulsklo, msn, glokosamin mm) efter veterinärss inrådan.

Köpte ett Tmärkt sto och efter hon blivit tillrättad i ryggen (varit sned och skev troligtvis sedan ung) så förvarnade ET att hon kunde få trassel med bena när belastningarna ändrats. I samma veva bytte jag även hovslagare och då kom hov-kotleds inflammation båda fram och i bakknäna som ett brev på posten. Då jag var väldigt vaksam så blev det inte så allvarligt men visade 2a på bojprov ena bak (utan böjprov syntes det enbart lite på volt).

Hon vilade helt den första tiden (går på lösdrift) i hage och sedan promenader och började ridan lite smått (kanske 10-15min i skritt på rakt spår) i slutet av kuren.

Skulle dock aldrig träna med den medicineringen. Jag ser absolut inga preparat med DK som foder tillskott

Mkt bra svar och funderingar :)
Jag provade en gång för min tränare rekommenderade det men eftersom jag nu vet va det innehåller och jag är verkligen emot alla preparat som gör att hästen blir bättre (positiv doping) Så tänker absolut inte använda det igen.

Sen tror jag mycket väl som du säger att en del på elit nivå ger sina hästar det för att få en effekt under ett meeting osv.

Mkt bra svar och funderingar :)
Jag provade en gång för min tränare rekommenderade det men eftersom jag nu vet va det innehåller och jag är verkligen emot alla preparat som gör att hästen blir bättre (positiv doping) Så tänker absolut inte använda det igen.

Sen tror jag mycket väl som du säger att en del på elit nivå ger sina hästar det för att få en effekt under ett meeting osv.

Inte elakt ment, men nästa gång så kolla innan du ger vad det innehåller. För både din (karensmässigt etc) och hästens skull =)

Det är det här som retar upp de som har lite kunskap om vad djävulsklo är. Att hästen blir seg och tycker det är jobbigt att arbeta - när han INTE står på DK som är smärtstillande.

Om du hade gett DK som en kur med förbättrad häst som följd, och fått bestående effekt tror jag inte att någon skulle ha sagt något.

Men blir hästen så pass mycket sämre efter att ha fått smärtstillande så skulle jag boka tid hos veterinaren.

Han blev inte mkt sämre jag trodde det berodde på No Buten först men som sagt lätt att vara efterklok. Han gick sämre i ett par dagar typ 4 dagar kanske. Men han har som sagt gått jäkligt bra så han fick en en liten viloperiod joggade och red i skogen lite lugnare en vecka.
Nu går han minst lika bra som han gjorde när han fick No Bute så jag tror det hjälpte honom genom fällningen som jag skrev innan och inte pga fällning utan för han hade känningar i kroppen under tiden.

Inte elakt ment, men nästa gång så kolla innan du ger vad det innehåller. För både din (karensmässigt etc) och hästens skull =)

Jo självklart.. men har man tränat för en tränare i 4 år och känner den väl så är det helt klart att man litar på sin tränare eller? Men visst lätt att vara efterklok! kanske skulle kollat upp det innan jag gav men nu blev det så att jag kollade upp efter jag gett honom en kur...
Och nu vet jag vad det är så nu är det ingen tvekan om att jag aldrig skulle använda det som fodertillskott :)

Jo självklart ska jag fråga min vet. men jag tänkte eftersom det var bra mot inflamationer i leder, och tänkte kolla om någon med spatt häst hade använt det eller om det gör det hela sämre.
Jag behandlar inte min/mina hästar utan att kolla med min vet. Men tack ändå.

Behandlingen beror ju på strategin: man har bl.a. två ganska motsatta sätt att behandla spatt.

Antingen siktar man på att leden ska bli stel eller på att avläka inflammationen - därför kan en behandling som är bra för den ena strategin vara dålig för den andra.
Då kan någon här som behandlat enligt den ena strategin ge ett rent av skadligt råd till dig om din veterinär siktat in sig på den andra strategin.

Jag försöker liksom inte vara dryg vettu, jag försöker hindra folk ifrån att göra sina hästar illa av misstag... Så dryga svar undanbedes.

Liknande trådar

Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 105
Senast: super
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 128
Senast: fejko
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 667
  • Artikel Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 597
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka