Vilka ger sina hästar No Bute?

Sv: Vilka ger sina hästar No Bute?

Jag förstår inte varför du vill ge din häst ett preparat som har smärtstillande effekt? Är inte risken större då att han gör sig illa om han sträcker sig eller dyl, för är man prepparerad så känner man ju mindre!

Tycker du att det är OK med doping?

Ja du, det kan man undra. Jag uppfattar iaf den som jag köpte av (som alltså påpekade att det är riskabelt att träna hårt medan man ger medlet) som mer seriöst intresserad av hästens bästa. Den personen berättade även att det förekommer att folk ger Buteless till sina saluhästar under 2 veckor innan besiktning för att de ska gå igenom besiktningen utan att mindre inflammationer och skador syns.

jag får en känsla av att TS är mycket ute efter bättre resultat på tävlingar.. Och kanske inte bara TS, utan alla som rekomenderat TS det här No Bute. Hästarna kanske har ont eller känner något slags obehag, hur kan vi veta? Massage, vet? De kan se på hästen, men det är inte alltid allt som syns, eller hur? Låter som en enkel utväg att ge det här medlet..

Jag förstår inte varför du vill ge din häst ett preparat som har smärtstillande effekt? Är inte risken större då att han gör sig illa om han sträcker sig eller dyl, för är man prepparerad så känner man ju mindre!

Tycker du att det är OK med doping?

Kommer inte ihåg vilket inlägg jag skrev att jag skulle fortsätta ge honom det???
Det är ju tydligen inte doping så annars självklart ska man inte dopa sin häst!

Det här är väl inte riktigt samma sak?
NoBute Premium har allt din häst behöver för att hålla sig frisk och skadefri i ben och leder. NoBute Premium innehåller Djävulsklo, Glucosamin Sulfat, MSM samt vitamin C som höjer effekter hos MSM. MSM är dessutom den bästa effekthöjaren för Glukosaminsulfat. Glucosaminsulfatet är beroende av MSM för full effekt.

Djävulsklo är det som fungerar smärtstillande och antiinflammatoriskt, finns det i blandningar så är det i princip samma sak fast lite mer maskerad.

Nej men det har fortfarande dk, alltså fortfarande smärtställande.... Hittar du ett liknande fast UTAN dk så är det nog okej, kolla på listan över godkända fodertillskott, finns några med msm och glucosamin där om jag inte minns helt fel.

Cortaflex kan du ju ge, det är samma ingredienser i den. (var iaf för några år sen då jag använde det)

Men jag provade att ge det en gång! HALLÅ!! Jag ska inte fortsätta ge min häst det för nu vet jag vad som är i medlet!!! Så sluta säga att jag bara ger det för att förbättra mina resultat! Klaga istället på Jan Brink mfl som tränar hästar med gummiband för att förbättra är inte det fusk??

Du kan väl fixa bilder - helst video på JB och resten som tränar med gummiband......Skulle vara mycket intressant!mvh/T_B

Det här är väl inte riktigt samma sak?
NoBute Premium har allt din häst behöver för att hålla sig frisk och skadefri i ben och leder. NoBute Premium innehåller Djävulsklo, Glucosamin Sulfat, MSM samt vitamin C som höjer effekter hos MSM. MSM är dessutom den bästa effekthöjaren för Glukosaminsulfat. Glucosaminsulfatet är beroende av MSM för full effekt.

Just den här blandningen har jag själv funderat på till en häst som snabbare blir trött i ett bakknä än i det andra. Kommer dock först och främst testa med lite massage av muskulaturen runt knät och ev. liniment med djävulsklo på själva knäleden för att se om det blir bättre (kommer från gammal snedhet som börjar rätta till sig). Onödigt att behandla hela kroppen om man vet vart problemet sitter, som dom säger i Ipren-gel reklamen om jag inte minns fel! ;)

Men djävulsklon i sig har samma effekt/syfte i denna blandning som om den vore "ren" dvs är det inte en antiinflammatorisk effekt man är ute efter så bör man hellre leta reda på tillskott som inte innehåller djävulsklo. Är hästen t ex lite stel kan en kombination av enbart msm/glukosamin vara bättre.

Som sagt, tycker inte det är "fel" av dig att ha testat djävulsklo, men det bör inte användas i onödan om man kan få det önskvärda resultatet på annat sätt än att riskera att hästen känns bättre av smärtstillande.

Tack för upplysningen :)
Enda vettiga svar jag känner att jag fått hittills som inte är riktat mot mig.
Så alltså ett som innehåller ungefär detsamma som no bute premium fast inte djävulsklo så kan det vara intressant då med andra ord?
Det är Djävulsklon som är boven i det hela!:devil:

Finns det liniment med djävulsklo? Isåfall borde det ju vara bra fall man behandlat någon häst för något och som håller på att läker? Nu tänker jag inte till min tävlingshäst så inte alla missförstår! Kanske dum fråga men hjälper det om dom fått smällar på hasen knäet eller lite varstans med?

Har inte sett med egna ägon men har hört från folk som jobbat där. Kan självklart inte säga till 100% att det är sant eftersom jag själv inte sett det men litar på att det dom sett är sant.

KL

Om man nu överhuvudtaget ska laborera med smärtstillande och träning så måste man veta vad man pysslar med!

Om man tänker såhär: Vill jag bygga min häst långsiktigt?

Då är ju första steget att undvika skador genom vettig träning utan att överanstränga hästen. Här är träning på smärtis en risk - hur ska jag bedömma hästens gräns för överträning om den inte själv känner det i tid?

Det andra steget är att omedelbart reparera de skador som uppstått - låta det läka. Här är också smärtis en stor risk - små skador märks inte ens, och när man tränar på dem blir de allvarligare. Man börjar lätt att träna för tidigt efter skadan - hästen är ju ohalt snabbare.

Och en fundering kring att ge smärtis till "lite knackiga" hästar.
Om jag skulle träna bara mig själv som ryttare - hur skulle jag göra då? Skulle jag käka smärtstillande för att kunna träna trots en skada?

Säg att jag stukat foten, inte fasen kletar jag på zonsalva och ger sig ut och springer? Hur länge skulle jag hålla då? Vissa gör säkert så, men inte fasen skulle jag riskera att få ligamentskador som i princip inte läker helt någonsin bara för att träna till varje pris.

Vore det kanske inte smartare att gå ned i träningsgrad, kanske låta foten läka ihop så ledbanden inte går av, och kanske träna armarna så länge?

Om jag nu själv skulle ut och springa på min stukade fot och ha av ledbanden så har jag bara mig själv att skylla.
Men man får ju tänka på att det är en annan individ man laborerar med, om man nu ser hästen som en individ...

KL

Jag har en Haflinger på 17 år som för 2 år sedan vid en hältutredning konstaterades ha kronisk artros i en kotled med mycket dålig prognos. Efter upprepad behandling (sprutning) av leden med Glukosamin och tuppkam, som han svarade mycket bra på, hade jag till vetrinärens förvåning en hältfri häst. Vetrinären rekommenderade därefter djävulsklo som förebyggande mot inflammationer.

Jag har gett dk sedan dess och har fortfarande efter två år en glad och pigg häst. Det skulle vara intressant att veta om ni uppfattar det som fel av mig att ge detta preparat? Observera att vi inte tävlar eller tränar för tävling utan är rena skogsmullar.

Ilion - VARFÖR vill du inte se att din häst blir bättre när du ger den SMÄRTSTILLANDE. och vad än 'folk' säger, så anser du verkligen att det är okej att i förebyggande ge smärtstillande?

Jag har flera gånger använt djävulsklo diagnostiskt. Jag tycker hästen känns aningen off, men inget eg att gå på. Kan vara en liten svacka bara. En kur DK, och om hästen då 'tar sig' igen - då är det kliniktid och hältutredning som gäller. Om DK inte ger resultat, ja då är hästen ur slag av annan anledning.

Olika hästar svarar btw olika på DK, på stoet märktes ingen märkbar smärtlindring, medan DK på valacken har HÖGRE smärtlindrade effekt än fenylbutazon (!!). Den antiinfl effekten kan jag inte uttala mig om eftersom den inte går att se för ögat på samma sätt.

ENligt mig finns det bara tre gånger när det är okej att ge DK:

1. Som diagnostiskt, och då talar vi under en KORT period, och det gäller att verkligen våga ta till sig svaret.

2. Som behandlande, i samråd med veterinär.

3. Till hästar som av någon anledning behöver låggradigt smärtstillande under längre perioder och där man av en eller annan anledning inte vill/kan ge de veterinärmedicinska alternativen. Detta ska också vara i samråd med veterinär.

Att ge det som någon form av 'allmänt uppiggande' är rent idiotiskt! Och en häst som blir bättre av DK, den har ont/besvär någonstans, även om man inte hittat det - än.

KL

Jag har en Haflinger på 17 år som för 2 år sedan vid en hältutredning konstaterades ha kronisk artros i en kotled med mycket dålig prognos. Efter upprepad behandling (sprutning) av leden med Glukosamin och tuppkam, som han svarade mycket bra på, hade jag till vetrinärens förvåning en hältfri häst. Vetrinären rekommenderade därefter djävulsklo som förebyggande mot inflammationer.

Jag har gett dk sedan dess och har fortfarande efter två år en glad och pigg häst. Det skulle vara intressant att veta om ni uppfattar det som fel av mig att ge detta preparat? Observera att vi inte tävlar eller tränar för tävling utan är rena skogsmullar.

Det där är en av de tre tillfällen då jag anser att det är helt okej.

Jag tycker man kan ge smärtstillande och rida under vissa väldigt speciella omständigheter, men då måste man veta vad man vill med sin behandling - ha en plan - och göra det i samråd med veterinär.

Man måste vara helt på det klara med vad effekterna är, vilken träningsgrad man kan ha och vad målet med behandlingen är.

Kroniska skador kan vara en motivering - men då tränar man ju förhoppningsvis inte lika hårt som en tävlingsryttare.

Diagnostisk behandling - som Alexandra använder - kan man visst göra, förutsatt att man vet den rätta dosen och att preparatet har smärtstillande verkan.

Då djävulsklo inte är ett läkemedel, dvs koncentration och verkan av substansen inte kontrolleras annat än av den individuella tillverkaren, blir det lite vanskligare att veta vad man egentligen ger.

Ja i vårt fall ges ju djävulsklo i samråd med veterinär. Jag följer också alla andra rekommendationer; att inte rida för mycket på böjt spår , inga tunga underlag, lagom med regelbunden motion. Jag varvar lättare ridning med promenader (när jag också promenerar).

Jag är medveten om åsikterna om djävulskloanvändning men jag är så glad över den extra tid jag fått med min bästa vän, som ju i stort sett var utdömd, att jag inte riktigt vågar sluta.

Tycker du har rätt i det du skriver. Man bör absolut inte kombinera smärtstillande med hård träning. Samtidigt är rörelse i regel bra om hästen inte har någon större skada som blir sämre av rörelse, just leder t ex mår bra av att röra sig om de inte är riktigt dåliga. Då får man som hästägare ta ansvar för att man inte tränar hästen för hårt och risken att hästen gör illa sig pga smärtlindringen måste tas med i beräkning.

Många? eller åtminstone en del veterinärer ger smärtstillande till hästar som är halta, FÖR ATT de ska kunna röra sig rätt utan att spänna emot för mycket/avlasta för mycket och riskera att få följdsymptom/snedslitage. Det är det som är poängen med smärtstillande, när hästen *behöver* röra på sig för att bli bra eller inte bli ofräsch i resten av kroppen, men medför som sagt stort ansvar på den som brukar det.
Som du säger - för privat bruk tror jag mest på "kroniska" småsaker när man vet orsaken, är inte orsaken medräknad och helst löst, då känns risken ganska stor att det kommer tillbaka.

Finns det liniment med djävulsklo? Isåfall borde det ju vara bra fall man behandlat någon häst för något och som håller på att läker? Nu tänker jag inte till min tävlingshäst så inte alla missförstår! Kanske dum fråga men hjälper det om dom fått smällar på hasen knäet eller lite varstans med?

Hur menar du med "behandlat en häst för något"? Är det någon form av veterinärbehandling skulle jag först fråga veterinären, så det inte riskerar att ge fel effekt. Just smällar - nja, knappast. För smällar innebär i regel blödningar snarare än inflammationer, inflammationer uppstår oftare i samband med t ex överansträngning. Och då bör man veta vart överansträngningen kommer ifrån först för att kunna få något långsiktigt resultat. Det enda jag skulle kunna tänka mig i samband med en smäll är om hästen blir halt och överanstränger andra delar av kroppen för att kompensera hältan. Då kan säkert linimentet ge effekt. Akuta inflammationer (eller "nya" snarare) bör i första hand ses över av veterinär, istället för att börja mixtra själv. Gamla småkrämpor som inte är någon riktig hälta eller ömhet däremot tycker jag personligen är okej att behandla med djävulsklo om man tar "bieffekterna" i åtanke, bara behandlar kortare perioder till att börja med, och försöker vara öppen nog att se om det gav effekt just för inflammationsdämpning och inte bara gav smärtlindring.
Just linimentet tror jag är lättare att märka effekten av eftersom man då bara punktbehandlar det område man vill komma åt. Inte lika stor risk att magen tar stryk, att kroppen skulle kunna bli "resistent", att hästen skadar sig pga smärtlindringen. Och efter avslutad behandling märker man lättare om den fortfarande inte är 100% = inte hjälpt mot om andra områden i kroppen påverkas så hästen känns annorlunda mot tidigare av andra skäl än området man ville komma åt.
Sen vet jag iofs inte ens om djävulsklo utvärtes ger någon effekt! :p

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: super
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 128
Senast: fejko
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 672
  • Artikel Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 597
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka