Sv: Vilka ger sina hästar No Bute?
Ilion - VARFÖR vill du inte se att din häst blir bättre när du ger den SMÄRTSTILLANDE. och vad än 'folk' säger, så anser du verkligen att det är okej att i förebyggande ge smärtstillande?
Jag har flera gånger använt djävulsklo diagnostiskt. Jag tycker hästen känns aningen off, men inget eg att gå på. Kan vara en liten svacka bara. En kur DK, och om hästen då 'tar sig' igen - då är det kliniktid och hältutredning som gäller. Om DK inte ger resultat, ja då är hästen ur slag av annan anledning.
Olika hästar svarar btw olika på DK, på stoet märktes ingen märkbar smärtlindring, medan DK på valacken har HÖGRE smärtlindrade effekt än fenylbutazon (!!). Den antiinfl effekten kan jag inte uttala mig om eftersom den inte går att se för ögat på samma sätt.
ENligt mig finns det bara tre gånger när det är okej att ge DK:
1. Som diagnostiskt, och då talar vi under en KORT period, och det gäller att verkligen våga ta till sig svaret.
2. Som behandlande, i samråd med veterinär.
3. Till hästar som av någon anledning behöver låggradigt smärtstillande under längre perioder och där man av en eller annan anledning inte vill/kan ge de veterinärmedicinska alternativen. Detta ska också vara i samråd med veterinär.
Att ge det som någon form av 'allmänt uppiggande' är rent idiotiskt! Och en häst som blir bättre av DK, den har ont/besvär någonstans, även om man inte hittat det - än.