Vilka ger sina hästar No Bute?

Sv: Vilka ger sina hästar No Bute?

Jag är väldigt försiktig med örter, jag ger inte ens örtgodis då vissa substanser i örterna KAN ge utslag vid dopingtest.

Är aktiv inom travet så då har det hänt att man har fått åka in till dopingstallet med hästen. Är alltid lika nervös tills man får svaret (tar ca en månad) det krävs så pyttelite så ger det utslag.

*KL*
Måste väl vara samma sak som Buteless? (Cortaflex hemsida)
Gav en häst där jag jobbade tidigare Buteless, dock tyckte jag inte att det var nån märkbar skillnad....

Ja. Det behöver inte vara något stort, men att han blev märkbart sämre så fort du slutade ge honom visar tydligt att nånting är det som inte är 100% i hans kropp. I vissa fall kan det vara bra att träna ändå, tex vid vissa muskelproblem. Men det är lite trixigt med en häst som inte har något känd problem, risken är ju att det NU är en lite pyttegrej som skulle gå över av sig själv, men pga hästen för smärtställande och tränas så kan det tänkas bli en hel del värre.

Förstår du?

Jag vill inte skrämma upp dig, det behöver inte vara så att din häst har någon oupptäckt ledinflammation e.d., kan lika gärna vara att sadeln klämmer lite, bettet gör lite ont, den har träningsvärk eller är almänt stel i musklerna. En häst som är stel och har lite småont känns precis så som du beskriver. Jag skulle försökt ta reda på vad det kan vara - för nåt är det.. När du vet vad det är så kan det gott hända att du ska fortsätta med Nobute, men det beror ju helt på vad det är. :)

Hur gammal är hästen?

Det är inget med honom (tror jag inte) han var jätte fin innan och är väldigt fin nu med! Sadel är det verkligen inte :) Sadlar om något har jag koll på:angel:
Som sagt han var riktigt fin innan jag gav no bute men det var precis som han druckigt energidryck och har varit snäppet lite lite bättre.
Men har han gått frukansvärt bra det sita så det kan vara så att han är lite trött i musklerna nu pga att jag pressar honom ganska mkt. men nu föll det så att han blev lite trött 2 veckor efter jag slutat ge no bute.

Han är lite knepig för han går JÄTTE bra verkligen i 2 månader sen så får han en liten svacka så har det alltid varit, så kan vara att han bara är lite trött nu.

Han är 13 år gammal.
Min tränare sa att det funkar bra om dom håller på att få en liten förkylning eller liten infektion eller va det kan vara så hjälper det till att få bort det fortare. Att man kan använda det i förebyggande syfte fattade jag det som. men också om dom har en liten infektion någonstans så hjälper det till att läka det fortare.?
Sen så står det på flaskan att det ersätter Glucosamin som jag gav min häst innan varje dag.

Så du tycker alltså inte jag ska ge det??

*KL*
Måste väl vara samma sak som Buteless? (Cortaflex hemsida)
Gav en häst där jag jobbade tidigare Buteless, dock tyckte jag inte att det var nån märkbar skillnad....

Det är ungefär samma sak fast med lite andra egenskaper. finns 4 olika flaskor tror ja som är ungefär samma men har lite olika egenskaper.

Jag tycker man ska akta sig väldigt, väldigt noga för att ge ngt som är smärtlindrande medans man rider på som vanligt. Risken är ju då enormt stor för att du inte i tid skall känna en begynnande skada som då maskeras och bli mkt, mkt värre för att den inte upptäcktes i tid.

Speciellt noga tycker jag man ska vara när man tränar hårt. För då är ju också risken större. I vanliga fall begränsas man naturligt av att man känner att hästen har lite träningsvärk osv som gör att man anpassar ridningen efter det (även om man för den sakens skull lägger in vilodagar ändå).

Du får väl öka på betforen lite istället om du vill ha mer energi. Naturlig energidryck istället ;)

Som sagt, hade jag varit som du skulle jag inte ha fortsatt med preparatet.

Men varför kan man inte använda det i förebyggande syfte?
Under tiden jag har gett min häst det är de inte så att han har gått 110% varje dag klart han haft dåliga dagar och dagar där jag känner han haft träningsverk.
Så förstår lixsom inte varför det skulle vara farligt att ge. Hade det varit så smärtstillande förstår jag inte varför man får tävla på det och att de inte anses vara positiv doping då det gör så att en i princip skadad häst eller häst i värk kan prestera bättre. :confused:

Står såhär om djävulsklo:
Djävulsklo kan ges som friskvård i förebyggande syfte samt vid redan uppkomna problem, till exempel till äldre hästar, vid igångsättande av häst, vid galliga leder, svullnader i ben samt vid ömmande och värkande muskler.

Alltså borde man kunna ge det i förebyggande syfte för det hjälper kroppen att läka. Jag käkar tabletter som ska hjälpa min lymfa för mina vita blodkroppar inte återhämtar sig ordentlig och jag blir ofta förkyld. Borde ju vara ungefär samma, jag äter ju dom i förebyggande syfte kan man säga...

I mitt fall spelar det ingen roll vilka övriga effekter ett sådant preparat kan tänkas ha. OM det ger smärtlindring så skulle jag absolut inte använda det samtidigt som hästen tränas pga risken för att du inte skall upptäcka en skada.

Oavsett hur lite eller mkt smärtlindring det ger så finns ju risken att du inte skall upptäcka en skada som du annars skulle ha gjort.

Däremot har jag ingen anning om just detta preparatet ger smärtlindring eller ej. Det är därför som jag skriver OM. Men på beskrivningen som övriga gett så verkar det ju onekligen innehålla ämnen som ger just smärtlindring.

Men oavsett vilket så är det ju ett val du själv gör. Och tycker du att de positiva effekterna väger upp de negativa riskerna så mkt så kan du ju fortsätta.

Som sagt, djälvulsklo är smärtstillande och antiinflammatoriskt.
Blir hästen bättre av det hade den troligen en inflammation i kroppen (blir den sämre när man slutar kan det bero på att man slutade med det smärtstillande).

Det är inget "kosttillskott" för det innehåller inte ämnen som kroppen behöver. Den används för att få bort inflammationer. Tycker själv det verkar bra just för att slippa spruta leder eller dylikt om man misstänker eller vet att hästen har en inflammation.
Har en linimentsalva med djävulskol som jag använde på pållen där den var gallig/varm efter träning (precis från början när jag fått den, misstänkte att den hade lindringa inflammationer eller dylikt när den inte gick igenom böjprovet) och det fungerade kanon, kombinerat med att hästen fick behandling för att rätta till sneda höfter och träning som inte belastade så hårt. Nu känns den mycket fräschare och finare och jag tror att linimentet är en del av orsaken (men absolut inte den enda!).

Står inte på flaskan specifikt att det ger smärtlindring. Men jag känner en som jobbar med örter osv så jag ska prata med henne och se vad hon säger.

Men om det är ett ren naturprodukt så ser jag inte problemet med att använda det. Visst har det en stor smärtlindrande effekt så kan jag förstå att det inte är bra just för det du skrev om att man inte uppttäcker ev skador eller annat i tid. Men om det bara är så att den hjälper muskler att återhämta sig fortare vid träningsvärk tex förstår jag inte den negativa effekten med smärtlindringen? Inte så bra på att förklara men du kanske förstår vad jag menar?
Det vet man ju själv om man tränat hårt och man har jätte träningsvärk, då skulle jag vara glad fall det fanns någon som hjälpte musklerna att återhämta sig fortare.

Så vad jag skulle vilja vet är hur mkt det lindrar smärta och vad det lindrar. För är det risk att man inte ska upptäcka skador då vill man ju verkligen inte använda det.

Sen så föstår jag inte varför det finns så många positiva artiklar om det runt om i världen och på hemsidor där det beskrivs att man kan använda det i förebyggande syfte.
Då borde de ju inte vara ett så dåligt preparat?

Så det finns ingen här inne som anser man kan ge det i förebyggande syfte? Tex om hästen är på väg att få en liten förkylning som knappt märks men så ger man No Bute och så går förkylningen över... Ser inte det negativa i det?
Dumförklara mig inte nu försöker bara förstå :angel: Eftersom jag har min tränare som säger det är jätte bra och ni här inne som säger att ni inte skulle ge det till en frisk häst i förebyggande syfte.

För om jag ska använda det skulle det isåfall vara i förebyggande syfte. Men kan ta ett exempel. Min häst lider JÄTTE JÄTTE mkt av pälssättning m.m. och innan jag gav no bute så var han inte alls rolig tjurig och dan o rida även om han gick ganska bra så märktes det att han var irriterad. Men när jag sen gav no bute sen dess har jag inte ens märkt av att han börjat sätta päls och fällt sommarpälsen. var precis som om det försvann. Tror det är lite därför han har gått bra för han inte varit irriterad på pälsen.

hade det varit så smärtstillande borde man inte fått tävla på det??

No bute är djävulsklo i flytande form, den har genom kliniska studier påvisat ren antiinflammatorisk effekt samtidigt som den är smärtstillande. Med all respekt, om din häst svara så bra på detta tycker jag att en veterinärbesiktning borde vara mer på sin plats eftersom det verkar som hästen faktiskt har något fysiskt problem.
Nej man ska inte tävla på Dk.

Så det finns ingen här inne som anser man kan ge det i förebyggande syfte? Tex om hästen är på väg att få en liten förkylning som knappt märks men så ger man No Bute och så går förkylningen över... Ser inte det negativa i det?
Dumförklara mig inte nu försöker bara förstå :angel: Eftersom jag har min tränare som säger det är jätte bra och ni här inne som säger att ni inte skulle ge det till en frisk häst i förebyggande syfte.

För om jag ska använda det skulle det isåfall vara i förebyggande syfte. Men kan ta ett exempel. Min häst lider JÄTTE JÄTTE mkt av pälssättning m.m. och innan jag gav no bute så var han inte alls rolig tjurig och dan o rida även om han gick ganska bra så märktes det att han var irriterad. Men när jag sen gav no bute sen dess har jag inte ens märkt av att han börjat sätta päls och fällt sommarpälsen. var precis som om det försvann. Tror det är lite därför han har gått bra för han inte varit irriterad på pälsen.

Jag tycker att du kan fråga din tränare om h*n ger fenylbuttazon i förebyggande syfte också, för detta är jämförbart med både finadyne och fenylbuttazon.

Jag har givit min häst Buteless (samma sak som No Bute) vid i två omgångar och den firman som jag har köpt av har VERKLIGEN påpekat att man inte ska träna hårt medan man ger medlet, just för att man då riskerar att inte märka en eventuell skada. Däremot sa denna firmas leverantör, som har hästar på elitnivå, att de alltid ger sina hästar detta vid hård ansträngning...

Det negativa är att för mycket antiinflammatoriskt inte är bra (för mycket "starkt" för magen likaså). Om man får antibiotika varje gång man blir förkyld t ex så är risken att bakterierna/viruset blir resistenta eller att kroppen blir "immun" mot antibiotikan. Med djävulsklo kan jag tänka mig att just detta inte är LIKA stor risk som med antibiotika, men principen är densamma, likaså risk för magproblem om man ger för mycket/för ofta.

Självklart så om man misstänker en inflammation skadar det knappast att ge djävulsklo i "förebyggande syfte" någon enstaka gång, det är att ge det upprepade gånger eller ofta eller i ett syfte som inte har ett dugg med inflammationshämmande att göra (t ex smärtstillande). Om jag skulle ta en Ipren varje gång jag har ont i huvudet (vilket är väldigt ofta, har nästan kronisk huvudvärk :p ) så skulle min mage och hela kroppen reagera efter ett par veckor. Och går det ett tag utan att huvudvärken försvinner när jag slutar ta en Ipren eller två varje dag, då är det ingen idé att fortsätta.

Som sagt, troligen kan det ha varit den smärtstillande effekten. tycker inte du gjort fel i att ta det i en kur för att testa, men däremot tycker jag det är fel om du gör det upprepade gånger i "fel" syfte vilket jag anser att detta är.

Jag har givit min häst Buteless (samma sak som No Bute) vid i två omgångar och den firman som jag har köpt av har VERKLIGEN påpekat att man inte ska träna hårt medan man ger medlet, just för att man då riskerar att inte märka en eventuell skada. Däremot sa denna firmas leverantör, som har hästar på elitnivå, att de alltid ger sina hästar detta vid hård ansträngning...

Vid hård ansträngning... min häst har gått någonrlunda hårt det sista så det kanske har varit bra för honom då?
Min tränare tränar också hästar på högre nivå.
En del ger sina hästar det hela tiden och då är det kanske inte så lätt att märka om den har not osv. Men om man ger sin häst det ibland för att den tränat väldigt hårt borde de ju inte vara några problem då?

No bute är djävulsklo i flytande form, den har genom kliniska studier påvisat ren antiinflammatorisk effekt samtidigt som den är smärtstillande. Med all respekt, om din häst svara så bra på detta tycker jag att en veterinärbesiktning borde vara mer på sin plats eftersom det verkar som hästen faktiskt har något fysiskt problem.
Nej man ska inte tävla på Dk.

Min häst har inga fysiska problem! Vi kollar han regelbundet med veterinär, han får laser, massage osv.
Men däremot var han på väg in i en riktig svacka pga just pälssättning för han är så troligt känslig för det. Kan det ha hjälp honom att han inte var så trött och blev mer sammarbetsvillig och inte fick ont utav pälssättningen?

Förkylning=infektion, inte inflammation!!

Skulle du knapra Ibumetin 1mg eller ketoprofen i förebyggande syfte?? :confused:

Det är jämförbart med vad du ger din häst nu...

Msm är något helt annat, svavel finns naturligt i kroppen men man kan ha brist på det, och då kan tillskott av msm hjälpa.

Jag tycker du ska sluta ja. Det finns massor av bra uppiggande örter som Inte är smärtställande. Och det finns många tillskott för leder som inte innehåller djävulsklo, tex Cortaflex, om du vill ge något i "förebyggande syfte" som du säger. Är du rädd hästen ska bli förkyld ska du ge den C-vitamin och anti-oxidanter, det finns bla i nypon och nässlor. Inte djävulsklo...

Här är ett utdrag i beskrivningen om No Bute, min fråga är om du tycker att det passar in på en häst som står i päls fällning/sättning.

Djävulsklo-roten har inflammations-
hämmande och smärtlindrande egenskaper. Örten används därför vid ledproblem, artros (ledinflammation), reumatiska besvär samt vid muskelvärk och ömhet. Djävulsklo är den ört som bland annat används i ”No-bute”-produkter.

Liknande trådar

Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: super
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 128
Senast: fejko
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 672
  • Artikel Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 597
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!