Vilka ger sina hästar No Bute?

Sv: Vilka ger sina hästar No Bute?

Behandlingen beror ju på strategin: man har bl.a. två ganska motsatta sätt att behandla spatt.

Antingen siktar man på att leden ska bli stel eller på att avläka inflammationen - därför kan en behandling som är bra för den ena strategin vara dålig för den andra.
Då kan någon här som behandlat enligt den ena strategin ge ett rent av skadligt råd till dig om din veterinär siktat in sig på den andra strategin.

Jag försöker liksom inte vara dryg vettu, jag försöker hindra folk ifrån att göra sina hästar illa av misstag... Så dryga svar undanbedes.

Fast båda sätten går ut på samma sak. Och att häva inflammationen behövs ofta för att hästens smärta ska kunna kontrolleras. Däremot så i båda fallen är det att spatten ska bli inaktivt man strävar mot.

Däremot har du helt rätt i att man inte kan jämföra konvalscenter rakt av, för där spelar graden av smärta STOR roll. En häst som trots smärtstillning/behandling etc har väldigt ont ska förvisso röra sig, men inte ridas. Medan en häst med mindre grad av smärta så kan man rekommendera mer rörelse och t ex ridning.

Tja, iom att tillvägagångssättet under konvalescensen skiljer sig åt så är följaktigligen metoderna olika.
Målen är också olika - i det ena fallet vill man förhindra pålagringar och i det andra få mer pålagringar, till slut en ankylos.
Man använder vid behov NSAIDs i båda fallen vid behov, så där finns en likhet, helt korrekt.
Var djävulsklo skulle ha en plats i planen kan ju bara veterinären bedömma enligt mig, men vad vet jag?

Jag gav NB efter buttakuren iom fång. Den hade då fortsatt boxvila.

Gav samtidigt ngt för magen för att DK kan ge reaktion där.
Även andra örter- som Hagtorn för cirkulationen.

Om den nu blev så mkt bättre- på vilket sätt- förutom bjudningen?

Jag kan tänka mig att efter att Vet o Co. inte ´hittat ngt- att prova NB, men inte att gå på för jämnan.

Det var min 5:e massör som hittade de konstigheter som ingen annan hade funnit- behandlades med akupunktur, massage o liniment o blev som ny.
Prova liniment INNAN ridning där den känns hårdare i sin muskulatur.

Prova liniment INNAN ridning där den känns hårdare i sin muskulatur.

Är det verkligen så bra? :confused:
Risken borde ju vara stor att det också fungerar smärtlindrande och att hästen känner sig fräschare än vad den är.?
Att hästen känns hårdare i sin muskulatur har sällan enbart med musklerna att göra utan är kopplat till avlastning/ev. låsningar/felbelastning, vill man då verkligen att hästen SKA belasta de hårda = överbelastade musklerna mer?

Motivera gärna!

Men om det är ett ren naturprodukt så ser jag inte problemet med att använda det.

Jag har inte läst hela tråden men reagerade på den här meningen. vaddå ren naturprodukt? det är väl hasch och vit flugsvamp också? man kan inte stoppa i hästen vad som helst som kommer från naturen, där produceras några av de starkaste gifter som finns.

tror inte det var så hon menade låter inte så utan snarare att man ska vara försiktig.:D

Vet du någon bra ört som hjälper till att bygga muskler :rofl:
eller få upp en häst i hullet

Är det verkligen så bra? :confused:
Risken borde ju vara stor att det också fungerar smärtlindrande och att hästen känner sig fräschare än vad den är.?
Att hästen känns hårdare i sin muskulatur har sällan enbart med musklerna att göra utan är kopplat till avlastning/ev. låsningar/felbelastning, vill man då verkligen att hästen SKA belasta de hårda = överbelastade musklerna mer?

Motivera gärna!
Man värmer upp muskler som är lite stela- fråga Kajsa- hur hon gjorde med sin läkta hälsena.

Sen är en väl genomarbetad häst oftast mjukare i sin muskulatur än en otränad- ej övertränad.

Min massör ville inte ta min fånghäst förrän den var lite igång- Vad rätt hon hade:bow:

Den blev mjuk av ridningen.
Lite dallrande muskulatur.

Man värmer upp muskler som är lite stela- fråga Kajsa- hur hon gjorde med sin läkta hälsena.

Rent teoretiskt låter det bra, men fungerar "artificiell uppvärmning"? Om man har som mål att hästen SKA belasta de spända områdena (vilket jag iofs kan tänka mig om det gäller problem med hovarna som orsakat spänningar) så skriver väl vet. ut t ex Finadyne?

Sen är en väl genomarbetad häst oftast mjukare i sin muskulatur än en otränad- ej övertränad.

Får inte riktigt in det i sammanhanget.. Självklart är det så, men i det här fallet antar jag att den var "övertränad" (inte av din ridning alltså, utan i specifika muskler som den gått och spänt och blivit hårda). Att rörelse är bra är jag med på, att få jobba igenom sin muskulatur, men vart linimentet före ridningen har sin plats förstår jag inte :p Varför inte bara värma upp lite längre?

Rent teoretiskt låter det bra, men fungerar "artificiell uppvärmning"? Om man har som mål att hästen SKA belasta de spända områdena (vilket jag iofs kan tänka mig om det gäller problem med hovarna som orsakat spänningar) så skriver väl vet. ut t ex Finadyne?

Får inte riktigt in det i sammanhanget.. Självklart är det så, men i det här fallet antar jag att den var "övertränad" (inte av din ridning alltså, utan i specifika muskler som den gått och spänt och blivit hårda). Att rörelse är bra är jag med på, att få jobba igenom sin muskulatur, men vart linimentet före ridningen har sin plats förstår jag inte :p Varför inte bara värma upp lite längre?

Har du provat t ex BoT innan ridning någon gång? Om inte - prova =) Varma muskler är mjukare, inte så man kan hoppa över uppvärmningen men jämför själv, vilket är behagligast att röra dig med, varma mjuka muskler eller stelare kalla? På samma sätt som värme lindrar ömma/spända muskler så gör de 'vanliga' muskler lite mjukare med. Och det finns ju en rad anledningar till spända/stela/ömma muskler som inte behöver vara ett veterinärmedicinskt problem.

Iag är man mer noga med att behandla hästarna som idrottsmän.
varm över rumpan vid uppvärmning o nedtrappning.
Det är lite värre att hålla hals o nacke varma med täcken- under ridning:smirk: så artificell eller tillförd värme funkar.
bara att gå till sig själv.

Det var långt efter tillfrisknandet som den sattes igång. En häst i frihet joggar inte runt o lösgör sig själv, utan står still mest o kanske drar en repa ibland- blir inte mjuk o fin i sina muskler.

Jag ger Kaluha det och måste säga att det är VÄL värt prislappen!
Jag har märkt otrolig skillnad på Kaluha, redan efter 3 dagar. han får bättre gång, mkt mer sammarbetsvillig och den där lilla extra gnistan. Mer power! ja, ja tycker det är skit bra :love:

Nu har han inte fått det på 2 veckor och det märks som bara den! Han är slö, seg precis som om han aldrig fått vila och bara tycker allt är jobbigt. Gapar som han brukar göra när han tycker det är jobbigt. Så bara att införskaffa igen :eek: DYRT men va fan det ger resultat!! :love:

Jag måste säga att isåfall är det dessvärre ngt fel på din häst, om den endast kommer igång på dopingklassat medel. Fattar inte inställningen att vad fan det funkar så varför bry sig om hur och varför?

Håller helt med Centaur!

Bara en tanke. Firman påperkar att man VERKLIGEN inte ska ge det vid hårt arbete medan leverantören säger att han ger sina hästar på elitnivå det vid hård ansträngning.... hur går det ihop?

det går ihop med att det finns folk som resonerar som så att det viktiga är att det funkar, inte hur eller varför......
är ju jättevanligt att detta är standard. det som skrämmer mig är att nu verkar även hobbyryttarna ha hoppat på trenden, efter råd av sina "tränare".

Jag måste säga att isåfall är det dessvärre ngt fel på din häst, om den endast kommer igång på dopingklassat medel. Fattar inte inställningen att vad fan det funkar så varför bry sig om hur och varför?

Håller helt med Centaur!

Du har tydligen inte läst hela tråden!!! :devil:

Vilken inställning? JAG PROVADE EN GÅNG OCH HADE INGEN ANING OM VA DET VAR, LITADE PÅ MIN TRÄNARE SEN FRÅGADE JAG HÄR OCH NU TÄNKER JAG VERKLIGEN INTE GE DET MERA!!
läs tråden innna du hoppar på Folk! :mad:

det går ihop med att det finns folk som resonerar som så att det viktiga är att det funkar, inte hur eller varför......
är ju jättevanligt att detta är standard. det som skrämmer mig är att nu verkar även hobbyryttarna ha hoppat på trenden, efter råd av sina "tränare".

Så jag är en hobbyryttare?
Vet inte många hobbyryttare som tävlat SM några gånger.

Nu uppfattar jag uttalandet som att det inte enbart handlar om dig, generellt sätt vill nog många ta en lättare väg vilket även är min uppfattning. Dessvärre har det senare visat sig att dessa hästar ådragit sig värre problem utifrån sin ursprungsproblematik som inte uppfattades så allvarlig. I slutändan blev så allvarlig att den i en del fall inte gick att bota/läka, det är tragiskt.

Därför är min uppfattning den, är hästen inte ok att man först konsulterar veterinär/klinik och utifrån den ordination man får där bestämmer sig för vad mer man ska göra/ge.

Jag tror inte att du behöver uppfatta allt så personligt, vissa av inläggen är dessutom adresserade till andra användare.

Jag har läst hela tråden.

i övrigt har Boj helt rätt i att mina åsikter gäller rent generellt, du är inte på ngt sätt unik runt detta ang. preparat eller resonemang av denna typ, och det är det jag addresserar.

Så bara att införskaffa igen :eek: DYRT men va fan det ger resultat!! :love:

där fick jag antagandet om "inställningen" att det funkar och då kör man på, även fast du inte hade information om vad det var du stoppade i hästen eller hur och varför, bara att det gjorde susen.

Senast ändrad:

Ni som nu trots allt köpt no bute , vart köper man det runt stockholm? hittar ingen som säljer det!, Alt om ni vet någon som säljer örten djävulsklo runt stockholm, vill helst inte behöva beställa via internet. Skulle gärna oxå köpa det där djävulsklolinimentet någon provat.
Funderar på om det kan vara något för min gamla vallack som visserligen 25 år gammal är en pigg och lycklig pensionär men som ibland känner av sina pålagringar i benen!

Liknande trådar

Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 105
Senast: super
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 128
Senast: fejko
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 667
  • Artikel Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 597
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka