Vilka är "Våra egna"?

Jag tror inte att du är rasist.
Men jag tror att du är oerhört okunnig om hur läget i omvärlden egentligen påverkar varje litet land.
Du kan helt enkelt inte se den större bilden på hur Sveriges ekonomi påverkas utifrån och vad som påverkar omvärldens ekonomi.

Men å andra sidan, hur många kan egentligen det?

Ja jag kan erkänna att jag inte är insatt i hur detta påverkar världens ekonomi, dels för att jag inte tycker att ekonomin ska spela rollen om att rädda liv. Sen kan jag inte heller se hur omvärlden går + på det.
Det säger att en kvinna med 3 barn får ut 21 810kr i månaden skattefritt + 259 200kr för retroaktiv föräldrapeng. Och oftast är det just familjer som kommer och det blir väldigt mycket pengar att betala ut så jag förstår inte hur det gynnar Sverige i ekonomisk fråga. Visst Sverige får väl säkert en viss summa för varje flykting men vem gynnar det mest för då, landet eller flyktingarna?

Ja jag kan erkänna att jag inte är insatt i hur detta påverkar världens ekonomi, dels för att jag inte tycker att ekonomin ska spela rollen om att rädda liv. Sen kan jag inte heller se hur omvärlden går + på det.
Det säger att en kvinna med 3 barn får ut 21 810kr i månaden skattefritt + 259 200kr för retroaktiv föräldrapeng. Och oftast är det just familjer som kommer och det blir väldigt mycket pengar att betala ut så jag förstår inte hur det gynnar Sverige i ekonomisk fråga. Visst Sverige får väl säkert en viss summa för varje flykting men vem gynnar det mest för då, landet eller flyktingarna?

Vilka är "de"??? Som säger det?

En snabb googling visar hur det ser ut i t.ex. Kungsbacka kommun (skulle tro att det ser likadant ut i andra kommuner):

"Hur mycket får en nyanländ flyktingfamilj i månadsersättning?
Exempel: Familj med två vuxna och ett barn under 11 år.
2 x etableringsersättning á 6300 kr
1 x barnbidrag 1050 kr
1x bostadsbidrag 2500 kr
1x etableringstillägg 800 kr
Totalt: 16 950 kronor

Etableringsersättning betalas ut av Försäkringskassan, till nyanlända som har entvåårig etableringsplan hos Arbetsförmedlingen. Etableringsplanen innefattar Svenska för invandrare (Sfi), kurs i samhällsorientering och arbetsförberedande aktiviteter.
Barnfamiljer får etableringstillägg för varje barn, max tre barn.

Etableringsersättningen betalas alltså från staten, och påverkar inte kommunens kostnader."

En vuxen med tre barn skulle alltså få:

6300 + 1050*3 + 2500 + 800*3 = 14 350 kr, om jag inte är helt ute och cyklar.

Vad gäller föräldrapenning så har man rätt till totalt 480 dagar per barn, men för barn födda efter 1 januari 2014 får man bara använda 96 av dessa dagar efter att barnet fyllt fyra år. Detta gäller förstås även nysvenskar.

Om de länder som flyktingarna kom ifrån har kunnat byggas upp igen så gagnar det hela världsekonomin.

Hur hjälper det att uppbyggnaden av dessa länder att vi har lite generösare regler än övriga länder så att en oproportionerlig andel väljer att söka sig just hit? Du tar liksom en okontroversiell sak, som alla världsekonomin gynnas av att fler länder fungerar väl, sen härleder en massa saker ur det utan att ta hänsyn till någonting annat längst vägen. Om vi pratar i ekonomiska termer så är givetvis inte alla människor en tillgång som du skriver. Men du kanske menar tillgång på något annat sätt, men det blir rätt förvirrande när du blandar ihop den ekonomiska biten med det.

En snabb googling visar hur det ser ut i t.ex. Kungsbacka kommun (skulle tro att det ser likadant ut i andra kommuner):

"Hur mycket får en nyanländ flyktingfamilj i månadsersättning?
Exempel: Familj med två vuxna och ett barn under 11 år.
2 x etableringsersättning á 6300 kr
1 x barnbidrag 1050 kr
1x bostadsbidrag 2500 kr
1x etableringstillägg 800 kr
Totalt: 16 950 kronor

Etableringsersättning betalas ut av Försäkringskassan, till nyanlända som har entvåårig etableringsplan hos Arbetsförmedlingen. Etableringsplanen innefattar Svenska för invandrare (Sfi), kurs i samhällsorientering och arbetsförberedande aktiviteter.
Barnfamiljer får etableringstillägg för varje barn, max tre barn.

Etableringsersättningen betalas alltså från staten, och påverkar inte kommunens kostnader."

En vuxen med tre barn skulle alltså få:

6300 + 1050*3 + 2500 + 800*3 = 14 350 kr, om jag inte är helt ute och cyklar.

Vad gäller föräldrapenning så har man rätt till totalt 480 dagar per barn, men för barn födda efter 1 januari 2014 får man bara använda 96 av dessa dagar efter att barnet fyllt fyra år. Detta gäller förstås även nysvenskar.

Okej tack för infon. Då stämmer alltså inte det att dom får retroaktiv 10år tillbaka, exempelvis? Förstår ju att familjen får föräldrapenning när de kommer hit.
Men tyckte de lät konstigt just det med retroaktivt då det baseras på lönen vilket dom inte har haft nån här ännu.

Okej tack för infon. Då stämmer alltså inte det att dom får retroaktiv 10år tillbaka, exempelvis? Förstår ju att familjen får föräldrapenning när de kommer hit.
Men tyckte de lät konstigt just det med retroaktivt då det baseras på lönen vilket dom inte har haft nån här ännu.

Njae, inte direkt. Har man ett lite äldre barn tillämpas de gamla reglerna och visst får man då ut mer retroaktivt. Men föräldrapenning tar man ju ut dag för dag (inte i klump) och när barnet når en viss ålder kan man inte ta ut mer föräldrapenning, plus att man inte kan ta ut föräldrapenning de dagar som barnen går i skolan, så systemet är rätt så självreglerande. Sedan ska man ju komma ihåg att föräldrapengen är till för att barnen ska få tid med sina föräldrar, det ska inte missunnas något barn oavsett var det råkade födas.

Alla får föräldrapenning, även de som ingen lön haft (infödda såväl som nysvenskar), men den blir väldigt låg.

Hur hjälper det att uppbyggnaden av dessa länder att vi har lite generösare regler än övriga länder så att en oproportionerlig andel väljer att söka sig just hit?
Fler blir naturligtvis räddade om vi är generösa med att släppa in många.
Eller vilka regler menar du?

Om vi pratar i ekonomiska termer så är givetvis inte alla människor en tillgång som du skriver.
Inte varenda en om man ser till individer.
Men populationer är alltid lönsamma totalt sett.
Man kan inte sortera de lönsammaste från de olönsamma utan måste ta hela gruppen i paket.

Apropå kulturkrock, missförstånd och rädsla, en liten rolig historia mitt i allt elände. Min brors kollegas bror (jaja inga tillförlitliga källor ;)) jobbar inom reklambranschen, mycket framgångsrik också. Han kände att han ville göra något och kontaktade en frivilligorganisation. De bad honom att köra några mandeer från Irak från T-centralen till Huddinge. Med tanke på de fruktansvärda förföljelser de utsatts för att Sadam, nya Irakiska regimen och ISIS är jag förvånad att det finns några kvar i Irak. Hur som helst, tre unga män kliver in i en svart flådig Mercedes SUV med två medelålders män i dyra kläder i framsätet. Mörkret faller på väg till förläggningen i Huddinge. Reklamaren och hans kompis försökte lätta upp stämningen i bilen genom att härma Borat. Och de stackars flyktingarna blev tydligen helt livrädda och fick panik. Man kan förstå dem, okänd destination, de åker och åker, svart SUV, kompakt mörker och okända män som började göra gester som en pistol mot huvudet. O_o

Det tog tydligen mycket tid och mimande innan stackarna trodde på att de inte var på väg till tortyr och ett nackskott. :meh: Summan av kardemumman, kunskap och förståelse om var asylsökandena kommer ifrån och vilket liv de levat där kommer man långt med vad gäller deras reaktioner när de kommer till Sverige.

PS. Inga skämt om Borat uppskattas nog! :p

Inte varenda en om man ser till individer.
Men populationer är alltid lönsamma totalt sett.

Jag vet inte varifrån du får det. George Borjas är världens mest citerade forskare gällande invandringens ekonomiska effekter, han sammanfattar forskningen såhär: "The most important lesson of the research is that the economic impact of immigration will vary by time and place, and that immigration can be either beneficial or harmful."

Nu rör jag mig på lite djupt vatten, utan källa eller ordentlig info, men är det inte så att flyktingarna i det långa loppet i huvudsak är positivt för vårt land, för att hålla befolkningsmängden på en bra nivå så att det finns människor i arbetsför ålder som kan hålla uppe den åldrande befolkningen? Eftersom vi verkar ha lite svårt att föröka oss i Sverige så blir det fler äldre på färre unga, och då behöver vi invandrarströmmen. Det är så jag har uppfattat det, men nej, ingen källa på det, så jag borde hålla tyst egentligen.

Och för att det inte ska bli fel - jag menar inte att vi behöver invandrarna som ska ta hand om våra äldre, utan vi behöver människor som ska ta hand om våra äldre. Oavsett etnicitet.

Nu rör jag mig på lite djupt vatten, utan källa eller ordentlig info, men är det inte så att flyktingarna i det långa loppet i huvudsak är positivt för vårt land, för att hålla befolkningsmängden på en bra nivå så att det finns människor i arbetsför ålder som kan hålla uppe den åldrande befolkningen? Eftersom vi verkar ha lite svårt att föröka oss i Sverige så blir det fler äldre på färre unga, och då behöver vi invandrarströmmen. Det är så jag har uppfattat det, men nej, ingen källa på det, så jag borde hålla tyst egentligen.

Och för att det inte ska bli fel - jag menar inte att vi behöver invandrarna som ska ta hand om våra äldre, utan vi behöver människor som ska ta hand om våra äldre. Oavsett etnicitet.

Du har alldeles rätt skulle jag säga också utan källa!
Överhuvudtaget så är vuxna invandrare en ren vinstaffär

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 355
Senast: malumbub
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 874
Senast: Mineur
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 897
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 755
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka