Javisst men nu är det ju faktiskt så att bara 30% av de asylsökande kommer från krigszonen i Syrien.
Att man vill ha ett bättre liv är inte skäl för asyl. Försök komma in i USA och köra den historien, lovar att du får åka tillbaka med vändande flyg.
Deras tidigare levnadsstandard ser jag inte som ett argument varken för eller emot någonting egentligen, men jag tror inte det stämmer. Visserligen så är de som kommer säkert vana vid en levnadsstandard som är högre än genomsnittet i Syrien. En tiondel av dem som kommer hit är högutbildade, jämfört med 4% av den totala befolkningen i Syrien. Men i Sverige är den siffran 25% och vår per capita BNP har varit flera gånger högre än Syriens sedan länge.
Jag använde inte deras tidigare levnadsstandard som ett argument för någonting, utan för att visa att man måste förstå en människas förflutna för att förstå hens handlingar. Mitt inlägg var väl egentligen en reaktion på en annan användares tidigare inlägg i tråden, jag borde citerat, ber om ursäkt för det.
Jag syftar på reaktionerna på flyktingarna som vägrar kliva av bussen, som klagar på sin situation etc. Många i Sverige vill att flyktingarna som kommer ska falla i gråt och kyssa våra fötter av tacksamhet för vår vänlighet, och så blir det väldiga reaktioner när dessa flyktingar inte gör det. Där kan det vara lämpligt med lite förståelse om varför flyktingarna inte blir tacksamma över att hamna i Norrländska obygden. Jag säger inte att det är okej att inte acceptera det som finns, observera detta, jag säger att det inte skadar att förstå en annan människas reaktion. Dessa flyktingar som agerar på detta sätt, är de inte i majoritet syrier, flyktingar från just det kriget? Jag kan ha fel, men så har jag förstått det.
Mitt inlägg var inte på något sätt menat att försvara diverse knivdåd, gnällspikar eller våldtäktsmän, utan en reflektion över att dessa människor är som vi. Vi är väldigt bra på att mana till förståelse för "våra egna" (vilka de nu är) men vi vill verkligen inte förstå "de andra". Fastän det är samma människor.
Ett exempel: En handikappad tjej vill inte hamna på ett boende med en majoritet av pensionärer = helt okej, stå upp för din rätt.
Ett gäng syrianer (?) vill inte bo i ett undermåligt boende = åk hem då era otacksamma j*vlar!
Men då kom vi ju till trådstartens ämne - vi och de andra.