Vilka är "Våra egna"?

Det finns inte riktigt plats för att vara kräsen på det viset just nu.
Men det kan ju inte de veta.

Verkligen sant! Men varför vet de inte? Varför misslyckas MV med att förmedla hur läget är? Hur går det till när flyktingarna bussas omkring i Sverige? Om det nu är så att det saknas resurser och folk för att informera så borde det väl ändå gå att producera skriftligt material på alla möjliga och omöjliga språk som förklarar att så här ligger det till just nu, det här är vad vi kan erbjuda just nu?

Varför misslyckas MV med att förmedla hur läget är?
Därför att flyktingarna inte tror på det.
Det är också därför som de protesterar.
Det finns säkert något bättre men det vill inte Migrationsverket erkänna.
Om man bara pressar på litet så kommer det nog fram.
Hela deras flykt har ju fungerat så.

Du uttrycker dig därimot att jag är det men kommer med bortförklaring att jag borde se det själv.
Ta reda på vad en rasist är innan du kommer med dina påståenden.
Jag tror inte att du är rasist.
Men jag tror att du är oerhört okunnig om hur läget i omvärlden egentligen påverkar varje litet land.
Du kan helt enkelt inte se den större bilden på hur Sveriges ekonomi påverkas utifrån och vad som påverkar omvärldens ekonomi.

Men å andra sidan, hur många kan egentligen det?

Så ja, de relativt få hemlösa 'svenskar' som finns har fått den vård och stöd de behöver.
De har fått den vård och stöd som vi kan ge.
Det finns ju en gräns för vad vi klarar av.
Och rent praktiskt så vet man faktiskt inte riktigt vad kan skall göra med dessa människor.
Många har placerats att bo på Venngarn.
Men allt de vill är att komma till Plattan för att handla.

Så just för svenskans del tror jag inte alls att det är någon nackdel att vara i glesbygd. Här måste vi alla förhålla oss till varandra på något sätt.
Och så fungerar det inte med att hitta andra som talar samma språk så att man kan slippa lära sig svenska.
I stora städer så kan det gå alldeles utmärkt att ta sig runt på t.ex. arabiska.

Verkligen sant! Men varför vet de inte? Varför misslyckas MV med att förmedla hur läget är? Hur går det till när flyktingarna bussas omkring i Sverige? Om det nu är så att det saknas resurser och folk för att informera så borde det väl ändå gå att producera skriftligt material på alla möjliga och omöjliga språk som förklarar att så här ligger det till just nu, det här är vad vi kan erbjuda just nu?

Man har inte hunnit. Har man inte personal med rätt kompetens tar det ett tag att hitta det.

Jobbar själv inom socialtjänsten. Inte med flyktingarna på något sätt, men det finns flyktingboende i kommunen och på vissa ställen har folk anställts bara för att de är arbetslösa och inte för att de kan eller förstår vilket jobb de fått. Jag förutsätter att det är så på flera ställen i landet.

Men jag tror att du är oerhört okunnig om hur läget i omvärlden egentligen påverkar varje litet land.
Du kan helt enkelt inte se den större bilden på hur Sveriges ekonomi påverkas utifrån och vad som påverkar omvärldens ekonomi.

Men å andra sidan, hur många kan egentligen det?

Vill du förklara lite mer ingående hur just Sveriges stora flyktingmottagning leder till en bättre ekonomi i omvärlden?

Javisst men nu är det ju faktiskt så att bara 30% av de asylsökande kommer från krigszonen i Syrien.
Att man vill ha ett bättre liv är inte skäl för asyl. Försök komma in i USA och köra den historien, lovar att du får åka tillbaka med vändande flyg.

Deras tidigare levnadsstandard ser jag inte som ett argument varken för eller emot någonting egentligen, men jag tror inte det stämmer. Visserligen så är de som kommer säkert vana vid en levnadsstandard som är högre än genomsnittet i Syrien. En tiondel av dem som kommer hit är högutbildade, jämfört med 4% av den totala befolkningen i Syrien. Men i Sverige är den siffran 25% och vår per capita BNP har varit flera gånger högre än Syriens sedan länge.

Jag använde inte deras tidigare levnadsstandard som ett argument för någonting, utan för att visa att man måste förstå en människas förflutna för att förstå hens handlingar. Mitt inlägg var väl egentligen en reaktion på en annan användares tidigare inlägg i tråden, jag borde citerat, ber om ursäkt för det.

Jag syftar på reaktionerna på flyktingarna som vägrar kliva av bussen, som klagar på sin situation etc. Många i Sverige vill att flyktingarna som kommer ska falla i gråt och kyssa våra fötter av tacksamhet för vår vänlighet, och så blir det väldiga reaktioner när dessa flyktingar inte gör det. Där kan det vara lämpligt med lite förståelse om varför flyktingarna inte blir tacksamma över att hamna i Norrländska obygden. Jag säger inte att det är okej att inte acceptera det som finns, observera detta, jag säger att det inte skadar att förstå en annan människas reaktion. Dessa flyktingar som agerar på detta sätt, är de inte i majoritet syrier, flyktingar från just det kriget? Jag kan ha fel, men så har jag förstått det.

Mitt inlägg var inte på något sätt menat att försvara diverse knivdåd, gnällspikar eller våldtäktsmän, utan en reflektion över att dessa människor är som vi. Vi är väldigt bra på att mana till förståelse för "våra egna" (vilka de nu är) men vi vill verkligen inte förstå "de andra". Fastän det är samma människor.

Ett exempel: En handikappad tjej vill inte hamna på ett boende med en majoritet av pensionärer = helt okej, stå upp för din rätt.
Ett gäng syrianer (?) vill inte bo i ett undermåligt boende = åk hem då era otacksamma j*vlar!

Men då kom vi ju till trådstartens ämne - vi och de andra.

Innan vi börjar märka ord skulle det vara på sin plats att ragga upp någon med mycket goda kunskaper om Islam o om Arabisk kultur. Vad står det i koranen om mannens skyldighet att delta i familjens vardag o i hemmet?

Har en person i åtanke, skall se om jag kan värva hen till tråden.
Gör det, skulle vara intressant. :)

Vill du förklara lite mer ingående hur just Sveriges stora flyktingmottagning leder till en bättre ekonomi i omvärlden?
Människor är alltid en tillgång så att rädda människor är alltid lönsamt.
I framtiden så kommer kriget i Syrien att ta slut, krig brukar göra det även om det kan ta tid.
Då så kommer Syrien åter att kunna befolkas av människor som kan få landet på fötter igen.
De människor som har fått en fristad i Sverige kommer att kunna Svenska och vilja göra affärer med just Sverige.

Samma sak gäller alla flyktingar.
De är människor som representerar ett stort kapital i form av arbetskraft och kunskap.
Nu på en gång eller senare med hjälp av Svensk utbildning.
När det blir lugnt i Omvärlden så kan de ta med sig dessa kunskaper ut i Världen och skapa företag och handel.
En handel där Sverige ligger bra till om vi har tagit hand om människor nu när de behöver det.

De som lever i fattigdom kommer aldrig över gränsen, de dör utan att kunna fly. De som kommer hit är de som säljer alla sina tillgångar och betalar flyktingsmugglare för att riskera sina liv på överfulla gummibåtar. Från Syrien kommer nu väldigt många som haft en levnadsstandard liknande vår.

Ska man se ur en annan aspekt är det oerhört kontraproduktivt att ha boenden på platser som Lima, mitt ute i skogen med minimal kontakt med svenskar. Hur ska de kunna börja lära sig språket utan några att prata med?
Samtidigt tycker jag att det skulle vara oförsvarbart att inte använda möjliga boenden som finns ute i de svenska skogarna. Integrationen får lösas ändå att snabbt få funktionsdugliga boenden är det värre med. Nu ska ju flyktingarna även bo i tält och det tycker jag säger allt om vilka valmöjligheter som finns.

Människor är alltid en tillgång så att rädda människor är alltid lönsamt.
I framtiden så kommer kriget i Syrien att ta slut, krig brukar göra det även om det kan ta tid.
Då så kommer Syrien åter att kunna befolkas av människor som kan få landet på fötter igen.
De människor som har fått en fristad i Sverige kommer att kunna Svenska och vilja göra affärer med just Sverige.

Samma sak gäller alla flyktingar.
De är människor som representerar ett stort kapital i form av arbetskraft och kunskap.
Nu på en gång eller senare med hjälp av Svensk utbildning.
När det blir lugnt i Omvärlden så kan de ta med sig dessa kunskaper ut i Världen och skapa företag och handel.
En handel där Sverige ligger bra till om vi har tagit hand om människor nu när de behöver det.

Ungefär 2% av vår handel är med de länder som det historiskt har kommit många flyktingar ifrån. Även om vi tillskriver hela den siffran till flyktingmottagningen (vilket är konstigt att göra eftersom handeln med dessa länder var större innan de kom) så räcker inte det för att väga upp kostnaderna på långa vägar.
export.png

Senast ändrad:
Samtidigt tycker jag att det skulle vara oförsvarbart att inte använda möjliga boenden som finns ute i de svenska skogarna. Integrationen får lösas ändå att snabbt få funktionsdugliga boenden är det värre med. Nu ska ju flyktingarna även bo i tält och det tycker jag säger allt om vilka valmöjligheter som finns.

Naturligtvis, det var bara ytterligare en aspekt på det hela.

Ungefär 2% av vår handel är med de länderna som det historiskt har kommit många flyktingar ifrån. Även om vi tillskriver hela den siffran till flyktingmottagningen (vilket är konstigt att göra eftersom handeln med dessa länder var större innan de kom) så räcker inte det för att väga upp kostnaderna på långa vägar.
Handel är inte riktigt sådär direkt.
Om de länder som flyktingarna kom ifrån har kunnat byggas upp igen så gagnar det hela världsekonomin.
Om det fortfarande är oroligt så gagnar det världsekonomin att inte människor går till spillo.
Frågan är ju vilka länder som igår i den där statistiken?
Irak är t.ex. fortfarande rörigt och även Afghanistan.
På Balkan har nog läget stabiliserat sig de senaste åren men den effekten har nog ännu inte hunnit komma med i den statistiken.

Men även om flyktingländerna i stället handlat med andra länder så är det ju bra för världsekonomin att de kan bedriva handel.
Ett uppbyggt land är mer lönsamt än ett trasigt.

Vad jag har svårt att förstå är rädslan för skogen och mörkret mm i Lima. Vågar man som icke simkunnig sätta sig i en gummibåt på Medelhavet och dessutom betala för det och riskera att dö, då rimmar det illa.

Vad jag har svårt att förstå är rädslan för skogen och mörkret mm i Lima. Vågar man som icke simkunnig sätta sig i en gummibåt på Medelhavet och dessutom betala för det och riskera att dö, då rimmar det illa.
Men om du går igenom något som är helt mot alla dina principer men du måste för att överleva och så äntligen tror att nu är det slut på all risk för våra liv och då återigen blir "utslängd" i ovisshet så är det kanske inte så konstigt att det rinner över. När det dessutom finns någon att vända sig till, fråga vilken person som arbetar på en telefonväxel på valfritt företag, de får sig överhalningar för saker de inte har något med att göra just bara för att den som ringer är frustrerad över sin egna situation och därmed låter det rinna ut över den som råkar svara i telefonen. Inte kanske försvarbart men fullt förståeligt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 355
Senast: malumbub
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 874
Senast: Mineur
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 897
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 755
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka