Vilka är "Våra egna"?

Fast invånarna i Lima bor väl kvar? De pratar en mycket vacker och tydlig och sjungande dialekt i de trakterna. Förr fanns tom grundskola där, är den nedlagd?

Jodå, men tätorten är väldigt liten. Skolan verkar finnas kvar så det är klart positivt men den har ett större upptagningsområde än bara Lima, alla barn i Transtrand och Sälen går också där fr o m årskurs 6. För fem år sedan verkar det bara ha bott 400 personer i orten Lima men det kanske har ökat lite.

Det är inte jag som har kallat dig rasist. Jag har bara svårt att förstå att du inte själv ser

Nej ingen annan heller. Du uttrycker dig därimot att jag är det men kommer med bortförklaring att jag borde se det själv.
Ta reda på vad en rasist är innan du kommer med dina påståenden.

Nej ingen annan heller. Du uttrycker dig därimot att jag är det men kommer med bortförklaring att jag borde se det själv.
Ta reda på vad en rasist är innan du kommer med dina påståenden.

Jag vet vad rasist är.

Jag tycker du verkar tycka att vi ska behandla människor olika beroende på deras etnicitet. Du verkar inte ha inställningen att alla människor är lika värda. Jag kan i allafall inte se några såna tecken.

Ja jag tänker så.. Och till en annan som smirka åt att jag inte tycker att dom är "våra egna" så betyder det inte att jag värdesätter nått folkslag mer. Är ingen rasist för att jag tycker som jag gör heller.
En stor del av flyltingarna som kommer hit är dom som har pengar och kan muta människor med 30tusen, dom som kan sätta sig på bussen och ta sig till sverige på 2veckor och sedan tro att dom ska kunna leva som prinssesan på ärten och vägrar ta bussen för läkarvård och ska då ha bokad taxi m.m. Finns de inga mer boenden så finns det ju inte, dom kan väl inte trolla fram? Då får dom ju ta det som finns sålänge. Det som inte har pengar och lever i fattigdom där borta får sätta sig i en gummibåt och riskera sina liv. Det behövs hjälp därborta också eller ska dom glömmas bort för allt verkar handla om att tävla om hur många man kan ta emot och tävla om vem som har störst hjärta.
Hur blir det sen när dom tvingas ut från sverige? Det har redan skett ett mord där en invandrare mördat 2 svenskar för hämnd på att han skulle skickas hem. Det är troligen inte det sista.
Jag är hellre paranoid än att vara de som springer fram till en nyligen sprängd självmordsbombare och försöka hjälpa honom.
Nu menar jag inte att alla som kommer hit är så, finns jättebra människor som hjälper till i samhället men de jag menar är att sverige inte har någon koll på vilka de tar in. Kan lika väl vara IS medlemmar i grupperna om man nu ska gå in på det.
Jag är inte rasist, men....
Uppblandat med lite annan SD dynga.

Du skriver:
"Hur blir det sen när dom tvingas ut från sverige? Det har redan skett ett mord där en invandrare mördat 2 svenskar för hämnd på att han skulle skickas hem. Det är troligen inte det sista."
Vem vad, vilka skall tvingas ut ur Sverige förutom de som inte beviljas asyl eller uppehållstillstånd? Vilka svenskar har mördats för att förövaren inte fått uppehållstillstånd? Mig veterligen så används benämningen 1 mord om det är en person som mördats, inte om det är två. Vet du mer än polisen angående morden?

Apropå hemlösa svenskar, hur många av er skulle frivilligt övernatta på Venngarn som det såg ut för tio år sedan? Det var dit hemlösa svenskar o annat pack hänvisades för husrum.
F.ö. så används versaler när man skriver om länder, t ex Sverige.

Alla mord är tragiska, när de sker i stor skala som tex krig, är det en humanitär katastrof. Vi kan inte göra allt o frälsa hela världen från ondo, men vi kan göra mycket. Gör vi inte ens det vi kan göra så borde vi fråntas epitetet mänskliga.

Om man nu tycker att vi skall bygga murar o värna om "Fortres Europe" så skulle man behöva ge de Sydeuropeiska kustbevakningarna order om att sänka alla farkoster med flyktingar som de stöter på istället för att plocka upp överlevande o placera dem i läger.

Vilka röstar för?

Uppenbarligen finns det en hel del härinne som anser att vi svenskar är mer värda än människor från andra länder/etnicitet.
:yuck:

Turkiet gör sig redo för att kunna ta emot ca 2 miljoner flyktingar. Lägren kommer att finnas i gränslandet mot Iran, Irak o Syrien. Någon här som övernattat utomhus utan polarsovsäck på Ararat? Jag har det o kanske @Gabbi . Kan finnas fler som jag inte vet om.

"Turkiet
(turkiska: Türkiye), officiellt Republiken Turkiet (Türkiye Cumhuriyeti), är ett eurasiskt land som sträcker sig över halvön Anatolien i sydvästra Asien och Balkanhalvön i sydöstra Europa. Turkiet gränsar till åtta länder: I Europa gränsar det till Bulgarien och Grekland och i Asien till Georgien, Armenien, Azerbajdzjan (exklaven Nachitjevan), Iran, Irak och Syrien. Det gränsar till Medelhavet i söder, Egeiska havet i väster och Svarta havet i norr. Turkiet innehåller också Marmarasjön, som används av geografer som gränslinje mellan Europa och Asien.[3]"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Turkiet#Geografi_och_klimat

Det är oerhört produktivt att rädda livet på dessa människor.
Och platser som Lima är vad som finns i hastigheten.
Nöden har ingen lag på det viset.

Det är naturligtvis sant, vi saknar beredskap för en sån här flyktingkatastrof och folk på Migrationsverket sliter som djur för att lösa alla praktiska problem. Det var mest för att flika in att det inte bara är för att flyktingar är kräsna som det kan vara bättre att de inte bor i direkt glesbygd.

Alla mord är tragiska, när de sker i stor skala som tex krig, är det en humanitär katastrof. Vi kan inte göra allt o frälsa hela världen från ondo, men vi kan göra mycket. Gör vi inte ens det vi kan göra så borde vi fråntas epitetet mänskliga.

Om man nu tycker att vi skall bygga murar o värna om "Fortres Europe" så skulle man behöva ge de Sydeuropeiska kustbevakningarna order om att sänka alla farkoster med flyktingar som de stöter på istället för att plocka upp överlevande o placera dem i läger.

Vilka röstar för?

Uppenbarligen finns det en hel del härinne som anser att vi svenskar är mer värda än människor från andra länder/etnicitet.
:yuck:
Vi svenskar himlar ju gärna med ögonen och skakar på huvudena över Donald Trump och hans bisarra uttalanden medan han försöker bli USA: s nästa president ( :nailbiting: ). Ett av hans vallöften är ju att om han blir president, ska han bygga en mur mellan USA och Mexico, för att förhindra alla dessa våldtäktsmän och mördare (dvs mexikaner...) att ta sig in i landet. Men tankegången känns inte helt främmande här hemma heller.....

Men är det någon som har frågat svenska hemlösa om de vill bo i en stuga i Lima? Jag gissar att det inte är så många som vill flytta från storstäderna där de oftast hör hemma. De flesta hemlösa svenskar har en missbruksproblematik. Jag tror inte att det är sådär jätteenkelt att få tag på droger i Lima. Iofs, billigare lösning än ett behandlingshem. Behandlingar som kostar svenska staten mycket mer än den mest kräsna asylsökande.

Krasst ekonomiskt så är det bättre för Sverige att få hit en produktiv Syrier, tex, än en missbrukande svensk som genom sitt liv kostar stora pengar. Jag vet att kommuner betalar ca 3500-4000 per natt för en 'svensk' på HVB boende och 2000 per natt för ensamkommande minderåriga. Så fort de fyllt 18 så måste de lämna hemmet. Behandlingen för svenskar har inte någon bortre gräns. De flesta svenska missbrukare har en lång rad behandlingar bakom sig innan de hamnar på gatan, utredningar, öppen vård, sociala myndigheter, polis och tingsrätt och sjukvården är alla inblandade. Så ja, de relativt få hemlösa 'svenskar' som finns har fått den vård och stöd de behöver.

Men, jag tycker att det är en jättebra ide att alla hemlösa flyttar till LIma. Då slipper 'vi egna' att behöva se dem, och vi kan skänka en slant runt jul och känna oss som Goda Människor. :sneaky:

Vi har, här i min glesbygd, sedan dryga året, haft ett 40-tal platser för asylsökande. (I lägenheter) Några har blivit kvar även efter att de fått sina uppehållstillstånd. En del av dem pratar nu fullt begriplig svenska. Så just för svenskans del tror jag inte alls att det är någon nackdel att vara i glesbygd. Här måste vi alla förhålla oss till varandra på något sätt.

Det är väl knappt 500 bofasta i själva samhället. En skola upp till nian. Läkare två dagar i veckan. En mataffär. Några andra små affärer. (Tre som säljer skotrar :D )
I övrigt har vi 135 km till mera service, sjukvård och polis. 250 km till riktigt sjukhus.

Vi har haft ett par strulpellar här av de asylsökande, men vi har några infödda också. Fördelen här är att de är inte en anonym del av en anonym grupp. Vi vet precis vem det var som ¨gjorde det¨.
Nackdelen är ju givetvis att möjligheten att få en anställning här, är så begränsad. Vi måste som uppfinna våra egna jobb väldigt ofta.

Härom veckan kom det 50-60 till. De bor i ett utdömt äldreboende. (För trånga rum för personalen att vårda i) Slitningarna kan säkert komma att öka mellan olika grupper nu, med så mycket trängre boenden, men jag tror vi löser det också.
Några har redan kommit sig in lite i frivilligverksamheten och fått en liten början till ett kontaktnät.
Lättast är det för de som har mer utbildning och därigenom engelskan att börja kommunicera med.

Det som många inte verkar vilja förstå är att majoriteten av de syriska flyktingarna har haft en levnadsstandard jämförbar med vår, ibland även bättre. Det är de rika som har nått Sverige, inte de fattiga.

Alltså, om ett krig skulle bryta ut i Sverige, liknande det som finns i Syrien nu, skulle jag också vilja fly. Jag skulle sälja allt jag har och fly. Jag är en 25-åring från svensk medelklass, med lite akademiska meriter i bagaget. Inte rik, inte fattig. Klart som fan att jag skulle göra allt för att överleva. Och nog fan skulle jag bli oerhört deprimerad/frustrerad av att ha flytt genom en mängd länder, gått dagar utan mat och någon ordentlig sömn, av att ev ha sett vänner eller familj blivit mördade och våldtagna. Jag hade kanske sett min grannes hus blivit bombat. Kanske skar terroristerna halsen av honom medan de våldtog hans dotter. Och sedan blir jag satt i ett tältläger mitt i öknen, i ett klimat jag inte känner igen och inte kan hantera, med ett språk och en kultur jag inte känner igen.

Varför slår det slint hos vissa? Varför protesterar de? Varför mår de dåligt? De är människor, precis som vi.

Herregud, ta reda på vad de har gått igenom innan ni dömer deras uppförande.

Det som många inte verkar vilja förstå är att majoriteten av de syriska flyktingarna har haft en levnadsstandard jämförbar med vår, ibland även bättre. Det är de rika som har nått Sverige, inte de fattiga.

Alltså, om ett krig skulle bryta ut i Sverige, liknande det som finns i Syrien nu, skulle jag också vilja fly. .

Javisst men nu är det ju faktiskt så att bara 30% av de asylsökande kommer från krigszonen i Syrien.
Att man vill ha ett bättre liv är inte skäl för asyl. Försök komma in i USA och köra den historien, lovar att du får åka tillbaka med vändande flyg.

Deras tidigare levnadsstandard ser jag inte som ett argument varken för eller emot någonting egentligen, men jag tror inte det stämmer. Visserligen så är de som kommer säkert vana vid en levnadsstandard som är högre än genomsnittet i Syrien. En tiondel av dem som kommer hit är högutbildade, jämfört med 4% av den totala befolkningen i Syrien. Men i Sverige är den siffran 25% och vår per capita BNP har varit flera gånger högre än Syriens sedan länge.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 355
Senast: malumbub
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 874
Senast: Mineur
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 903
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 755
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka