Vilka är "Våra egna"?

Vill man missförstå så kan man alltid men för att försöka förklara, den muslimska traditionen säger att männen ska ta del av hushållet och därmed städa, tvätta, laga mat och ta hand om barnen, men den svenska traditionen har varit att männen har kommit hem från arbetet, förväntat sig mat på bordet och huset städat. Nu börjar det luckras upp men nog har Sverige och svenskarna en bra bit kvar till att bli helt jämställda.
Helt klart en bra bit kvar- i båda kulturerna.
Det är uttrycket "hjälpa" jag är allergisk mot. Bådas skit-inget "hjälpa " ;)

Vadå "hjälpa "? Det är väl ändå bådas skit? Finns det en plikt som säger "hjälpa " så ser jag det snarare som ojämställd syn.
Men det blir ju ändå gjort.
Det finns regler för det hela.
Ofta så är ju det bättre än att det bara inte blir.

Det är en väg att gå från 1950-tal till jämställdhet.
Islams regler är från 600-talet så de var ju ändå väldigt moderna för sin tid.

Senast ändrad:
Men hade vi för tio miljarder kunnat skapa fred på jorden imorgon så hade det antagligen varit gynnsamt för både Sverige och omvärlden.
Jag är övertygad om att det är mycket gynnsamt för Sverige, och resten av Världen, att Sverige tar emot flyktingar just nu i ett kritiskt läge.
Och jag tror att det är mycket gynnsamt för Sverige, och resten av Världen, att Sverige hanterar den tråkiga situation som Romer har i Rumänien.

Jag tror inte att lösningen på några av Sveriges problem är att förbjuda tiggeri eller stänga gränserna.

Jag är övertygad om att det är mycket gynnsamt för Sverige

Jag tror inte människor förstår hur en stor flyktinginvandring kan komma att påverka oss. I Norge räknar man med att mottagandet av hundratusen syrier kommer att ge den norska staten framtida nettokostnader (skatt in - skatt ut) på 430 miljarder norska kronor, och det förutsatt att sysselsättningsgraden hos syrierna kommer att öka. I Sverige har vi all anledning att förvänta oss liknande kostnader från vår flyktinginvandring. Bara denna månadens flyktingmottagning med framtida tillhörande anhöriginvandring kan alltså att ge långsiktiga kostnader på hundratals miljarder kronor.

Resultatet av detta på lång sikt går att se om vi kollar på Malmö som tidigare var en relativt välmående kommun. Nu ligger de på plats 286 av totalt 290 kommuner i landet gällande tillväxt i real inkomst, plats 288 gällande arbetslöshet, plats 289 gällande socialbidrag per invånare, plats 281 gällande andelen obehöriga till gymnasiet, plats 287 gällande inkomstojämlikhet och plats 290 gällande barnfattigdom. Detta trots att de får fem miljarder i kommunalt utjämningsbidrag, vilket är mycket med tanke på att deras egna skatteintäkter är 12 miljarder. Men det kommunala utjämningsbidraget bygger ju lite på att inte resten av Sverige råkar ut för samma utveckling.

Senast ändrad:
Jag tror inte människor förstår hur en stor flyktinginvandringen kan komma att påverka oss.
Problemet är ju det oroliga läget i världen som gör att det blir så många flyktingar.
Det löser man inte genom att stänga gränserna.

Nu så gäller det att rädda vad som räddas kan och minimera skadorna.

Världens länders ekonomi är så sammanflätade att det inte går att hålla sig på sin kant och klara sig själv.
Utan Sveriges ekonomi faller som en sten om Europa och Världen får problem med ekonomin på olika sätt.
Därför så måste vi tänka stort, lika stort som de marknader som försörjer oss med exportpengar, för att undvika katastrof.

Jag tror inte människor förstår hur en stor flyktinginvandringen kan komma att påverka oss. I Norge räknar man med att mottagandet av hundratusen syrier kommer att ge den norska staten framtida nettokostnader (skatt in - skatt ut) på 430 miljarder norska kronor, och det förutsatt att sysselsättningsgraden hos syrierna kommer att öka. I Sverige har vi all anledning att förvänta oss liknande kostnader från vår flyktinginvandring. Bara denna månadens flyktingmottagning med framtida tillhörande anhöriginvandring kan alltså att ge långsiktiga kostnader på hundratals miljarder kronor.

Resultatet av detta på lång sikt går att se om vi kollar på Malmö som tidigare var en relativt välmående kommun. Nu ligger de på plats 286 av totalt 290 kommuner i landet gällande tillväxt i real inkomst, plats 288 gällande arbetslöshet, plats 289 gällande socialbidrag per invånare, plats 281 gällande andelen obehöriga till gymnasiet, plats 287 gällande inkomstojämlikhet och plats 290 gällande barnfattigdom. Detta trots att de får fem miljarder i kommunalt utjämningsbidrag, vilket är mycket med tanke på att deras egna skatteintäkter är 12 miljarder. Men det kommunala utjämningsbidraget bygger ju lite på att inte resten av Sverige råkar ut för samma utveckling.

Så de menar att varje mottagen syrier ska kosta 4,3 miljoner netto i snitt?

Ja. Då kan de i alla fall glädja sig åt framtida budgetöverträffanden, eftersom den egentliga nettokostnader kommer att hamna kring nollstrecket. Förmodligen ännu bättre i en norsk ekonomi med stort behov av arbetskraft.

Så de menar att varje mottagen syrier ska kosta 4,3 miljoner netto i snitt?

Ja precis.

Ja. Då kan de i alla fall glädja sig åt framtida budgetöverträffanden, eftersom den egentliga nettokostnader kommer att hamna kring nollstrecket. Förmodligen ännu bättre i en norsk ekonomi med stort behov av arbetskraft.

Antagandet i detta fallet är att syrier så småningom kommer att etablera sig lika bra som snittet för "ikke-vestliga invandrare", och det snittet är givetvis redan påverkat av Norges behov av arbetskraft. Det är ett rimligt, eller kanske t.o.m snällt antagande. Syrier har en i genomsnitt något lägre utbildningsnivå än gruppen de förväntas matcha i arbetsmarknadsetablering, det blir svårare att klara av integrationen när det kommer många samtidigt och många lågkvalificerade jobb beräknas försvinna framöver p.g.a den ökande robotiseringen.

Resten är en ganska enkelt extrapolering av nuvarande siffror. Siffror som vi vet stämmer på ett ungefär eftersom den stora kostnaden inte kommer från överrepresentation i välfärdstjänster utan från låga skatteintäkter där siffrorna är väldigt säkra. Att du tror det kommer gå jämnt ut visar på att du antar att integrationen kommer gå hiskeligt mycket bättre än vad den någonsin har gjort. I ens huvudscenario kan man dock inte bara anta så. Antingen det eller så har du ingen koll på hur det ser ut i dagsläget.

290 kommuner i landet gällande tillväxt i real inkomst, plats 288 gällande arbetslöshet, plats 289 gällande socialbidrag per invånare, plats 281 gällande andelen obehöriga till gymnasiet, plats 287 gällande inkomstojämlikhet och plats 290 gällande barnfattigdom. Detta trots att de får fem miljarder i kommunalt utjämningsbidrag, vilket är mycket med tanke på att deras egna skatteintäkter är 12 miljarder. Men det kommunala utjämningsbidraget bygger ju lite på att inte resten av Sverige råkar ut för samma utveckling.
Det låter ju inte bra, hade ingen aning om att Malmö ligger så illa till i jämförelse. Fast ranking säger förstås inte så mycket om man inte vet spridningen också.

Jo det jag undrar över är HUR vi skall bemöta dem?
Vilken väg vi skall ta i argumentationen?
Logik?
Fakta?
Våra egna känslor?

Något annat?

Det finns en väldigt intressant likhet mellan den frågan (invandring/flyktingar/De Andra) och Vargfrågan:

Fakta och logik gäller inte...

Utan det finns konstig låtsasfakta, från webbplatsen Vargfakta eller SD:s partiprogram eller suspekta Facebook-sidor, som smäller mycket högre än decennier av forskning eller SCB:s statistik...

"Månen är gjord av grön ost!" Så det så!

Det finns en väldigt intressant likhet mellan den frågan (invandring/flyktingar/De Andra) och Vargfrågan:

Utan det finns konstig låtsasfakta, från webbplatsen Vargfakta eller SD:s partiprogram eller suspekta Facebook-sidor, som smäller mycket högre än decennier av forskning eller SCB:s statistik...

"Månen är gjord av grön ost!" Så det så!
High five!

Ursäkta kan inte låta bli..
Vadå "hjälpa "? Det är väl ändå bådas skit? Finns det en plikt som säger "hjälpa " så ser jag det snarare som ojämställd syn.
Innan vi börjar märka ord skulle det vara på sin plats att ragga upp någon med mycket goda kunskaper om Islam o om Arabisk kultur. Vad står det i koranen om mannens skyldighet att delta i familjens vardag o i hemmet?

Har en person i åtanke, skall se om jag kan värva hen till tråden.

Det tycker jag är ganska allmängiltigt rörande många frågor. Skillnaden i invandringsfrågan är att media istället för lekmän på internet som är den främsta producenten av låtsasfakta. Låt mig citera Joachim Ruist igen eftersom han koll på läget då han är nationalekonom och migrationsforskare, samt därför han är en välkänd invandringsliberal (så det blir svårt att hävda att det är politiskt vinklat):

Jag är också av uppfattningen att det sker en skönmålning
[...]
Tino Sanandaji gör ett imponerande nitiskt arbete med att påpeka för svenska journalister och utgivare när de ägnar sig åt överdriven skönmålning av invandring, samt med att berätta om det för oss andra på sin blogg. Hans senaste om en granskning av siffror från Sverigedemokraterna är en bra illustration av hur simpla feltramp svenska journalister gör sig skyldiga till i den goda sakens namn. Det är något tragikomiskt över att en nationalekonom, som inte själv forskar om invandring, på sin fritid ständigt ska behöva vara den som granskar den svenska journalistkåren i den här frågan. Kåren själv gör det inte (med få undantag). Standardfallet är snarare som i Tinos inlägg ovan: även uppenbar felrapportering, som vem som helst liksom Tino lätt kan motbevisa på tre minuter framför en dator, återrapporteras ackompanjerat av hejarop i andra medier istället för att faktakollas... Det händer säkert ibland att Sverigedemokraterna felrapporterar en siffra som relaterar till invandring. Och visst överdriver de ibland, som jag också själv påpekat i tidigare inlägg på den här bloggen. Men rent generellt har de överlägset bättre koll på siffror än de journalister som granskar dem.

Men visst förekommer det även att konsekvenserna av invandringen överdrivs kraftigt på diverse sociala medier och alternativmedia. Det bästa botemedlet mot det vore antagligen att ha en ärligt evidensbaserad diskussion istället. Så att vi inte bombarderas av massa låtsasfakta från båda hållen.

Som tillägg, kollar man i Stockholm (jag vet min högst subjektiva iaktagelse) är det inte i förorter som Kista/Rinkeby/Skärholmen etc som cyklar är vanligast eftersom avstånden inte gör det lika praktiskt att använda en cykel. Det är i innerstaden det är absolut vanligast att använda cyklar. Så om inte förortsborna åker in med tunnelbanan till innerstaden och stjäl cyklar och sedan tar tunnelbanan tillbaka med den, så måste man spekulera lite om vilka som egentligen utför stölderna ;)

Eller för den delen vilka som köper sagda stulna cyklar

golit har till sin förvåning konstaterat att villor i synnerhet stora villor måste vara billiga att köpa eftersom de som bor där har råd att köpa så dyra bilar.

Men visst förekommer det även att konsekvenserna av invandringen överdrivs kraftigt på diverse sociala medier och alternativmedia. Det bästa botemedlet mot det vore antagligen att ha en ärligt evidensbaserad diskussion istället. Så att vi inte bombarderas av massa låtsasfakta från båda hållen.

Och de båda hållen är de media som oldie, gammeln med flera citerar?

De vill väl inte dela med sig kan jag tänka.

Jag som själv tycker att vi kan "ta hand om våra egna först" menar snarare att vi ska ta tag i vårat eget samhälle först, hur många uteliggare har vi inte i Sverige? Som de aldrig ens talar om på nyheterna. Klarar vi inte av att ge boende och mat till våra hemlösa m.m klarar vi väl inte av att ta in fler flyktingar vilket vi inte gör längre för det finns inga mer bostäder att placera dom i.

Jag tycker självklart att dom behöver hjälp och att vi ska hjälpa flyktingar men samtidigt blir man förbannad när vissa av dom beter sig som bortskämda ungar, vuxna män o kvinnor som vägrar att gå av en buss när de har fått boende och mat, en varm plats och trygghet från kriget. Nej då klagas det över att de är för kallt, mörkt, skogg m.m och ska då ha boende i en storstad. Och att dom då hellre vill tillbaka till Turkiet om dom inte får något bättre. Är det rimmligt att ha sådana krav när man flyr från krig? Jag tycker inte det speciellt inte när dom som behöver riktig hjälp sitter i skiten därborta.

Senast ändrad:
Klarar vi inte av att ge boende och mat till våra hemlösa m.m klarar vi väl inte av att ta in fler flyktingar vilket vi inte gör längre för det finns inga mer bostäder att placera dom i.
Du har missat den stora bilden på vilka konsekvenser det får i vår omvärld om vi inte tar emot flyktingar.
Det handlar inte om individnivå utan om att "Rädda Världen" så att den kan finnas kvar i en form som Sverige kan fortsätta att fungera bra i.
Om vår omvärld rasar ihop så kommer det att bli oerhört eländigt för alla, även oss och "våra egna".

Jag som själv tycker att vi kan "ta hand om våra egna först" menar snarare att vi ska ta tag i vårat eget samhälle först, hur många uteliggare har vi inte i Sverige? Som de aldrig ens talar om på nyheterna. Klarar vi inte av att ge boende och mat till våra hemlösa m.m klarar vi väl inte av att ta in fler flyktingar vilket vi inte gör längre för det finns inga mer bostäder att placera dom i.

Jag tycker självklart att dom behöver hjälp och att vi ska hjälpa flyktingar men samtidigt blir man förbannad när vissa av dom beter sig som bortskämda ungar, vuxna män o kvinnor som vägrar att gå av en buss när de har fått boende och mat, en varm plats och trygghet från kriget. Nej då klagas det över att de är för kallt, mörkt, skogg m.m och ska då ha boende i en storstad. Och att dom då hellre vill tillbaka till Turkiet om dom inte får något bättre. Är det rimmligt att ha sådana krav när man flyr från krig? Jag tycker inte det speciellt inte när dom som behöver riktig hjälp sitter i skiten därborta.

Vi har väl ca 5000 personer som helt saknar tak över huvudet och är hänvisade till härbärgen, trappuppgångar osv. Många av dessa är svåra att hjälpa eftersom det ligger en missbruksproblematik i grunden som man måste lösa först. Sedan tillkommer förstås EU-migranter men de är ju inte "våra egna". :meh:

Angående flyktingar som protesterar mot tilldelade boenden - tja, det visar väl att de är som folk är mest. Rädda och ovilliga att anamma nya och främmande saker. Tänk om fler vore som den här mannen och bara behövde en månad för att ändra inställning.

Många av de som är hemlösa och uteliggare i Sverige är det på grund av missbruk eller andra problem som gör att de straffat ut sig från boenden. De flesta som skriker om att vi ska hjälpa våra egna först skulle aldrig vilja ha dem som granne.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 355
Senast: malumbub
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 874
Senast: Mineur
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 897
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 755
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka