Vilka är "Våra egna"?

Det är ett himla tjat om att vi skall ta hand om våra egna först innan vi kan ta hand om andra.
Vilka är dessa "Våra egna"?
Och vilka är "De andra"?

Är det familjen?
Släkten?
Grannarna?
Kollegorna?
Folk med samma hudfärg?
Folk med samma religion?
Folk med pass i samma land?

Jag vet i alla fall att mina"Mina egna" är alla snälla och ärliga människor på denna Jord som vill att allt skall bli bättre för alla.
De bor litet överallt i världen och gör vad de kan för att göra Planeten vi lever på till en bättre plats.

Och mina "De andra" är alla giriga, egoistiska och elaka människor som bara tänker på sig själva.

Våra egna hjärnspöken och fördomar sant rädslor.

Idag läste jag en jättefin nyhet om en lyckad cykelinsamling till ett flyktingboende. Jag har följt själva insamlingen eftersom jag är medlem i en del hjälpgrupper på facebook och har sett hur en privat förening meddelat att de haft ett gäng gamla cyklar över, hur folk skänkt fler, hur man lyckats få företag att donera cykelhjälmar osv. Nyheten publicerades med en bild på ett överlyckligt barn på en cykel.

Efter 20 minuter kom den första kommentaren om att det minsann fanns SVENSKA barn som inte hade någon cykel. :cry: :wtf: :banghead:

Haha, appropå cyklar (jag fortsätter att nörda ner mig i BRÅ) är det ett av den vanligaste brotten i Sverige (6.2% av totatal brottslighet som begås i Sverige, 318 000 händelser 2013) med en uppklaringsprocent på 1%. :D Har inte ännu hört att det är just nysvenskar eller asylsökande som snor cyklar men det kommer väl.

Haha, appropå cyklar (jag fortsätter att nörda ner mig i BRÅ) är det ett av den vanligaste brotten i Sverige (6.2% av totatal brottslighet som begås i Sverige, 318 000 händelser 2013) med en uppklaringsprocent på 1%. :D Har inte ännu hört att det är just nysvenskar eller asylsökande som snor cyklar men det kommer väl.

någon i offerkofta kommer att konstatera att vederbörande inte fick någon fin cykel när vederbörande var lite och nu har han sett en cykel vid en flyktingförläggning och tycker att det inte bara är orättvist utan att den säkert är stulen. Med hänvisning till ovanstående siffror.

Jodå, en annan kommentar till artikeln var en fråga om det var en förebyggande åtgärd för att minska cykelstölder... :meh: :banghead:

Jodå, en annan kommentar till artikeln var en fråga om det var en förebyggande åtgärd för att minska cykelstölder... :meh: :banghead:

Enligt BRÅ så har faktiskt antalet cykelstölder minskat från 2006 (6.9%) till 6.2% 2013. Så nja, antagligen inte. Jag gissar på att fler personer låser sina cyklar idag.

Som tillägg, kollar man i Stockholm (jag vet min högst subjektiva iaktagelse) är det inte i förorter som Kista/Rinkeby/Skärholmen etc som cyklar är vanligast eftersom avstånden inte gör det lika praktiskt att använda en cykel. Det är i innerstaden det är absolut vanligast att använda cyklar. Så om inte förortsborna åker in med tunnelbanan till innerstaden och stjäl cyklar och sedan tar tunnelbanan tillbaka med den, så måste man spekulera lite om vilka som egentligen utför stölderna ;)

Eller för den delen vilka som köper sagda stulna cyklar

golit påpekade att SD inte har några framgångar, tvärt om. Du kopplar ihop det med något annat.

Sant, jag gör kopplingen att det nog är många av dem som i opinionsmätning efter opinionsmätning säger sig stödja SD som tycker att vi ska ta hand om ”våra egna”. Ska vi avfärda dem med att säga som Golit; ”SD har ingen framgång”, eller ska vi som Sleepy föreslog, vänta tills de har förstått själva att de har fel, eller ska vi bemöta dem med sakliga argument och fakta. Jag vet vad jag tycker är det bästa alternativet.

För övrigt har du självklart rätt i att SD inte är i en position idag där de kan genomföra sin politik.

Sant, jag gör kopplingen att det nog är många av dem som i opinionsmätning efter opinionsmätning säger sig stödja SD som tycker att vi ska ta hand om ”våra egna”. Ska vi avfärda dem med att säga som Golit; ”SD har ingen framgång”, eller ska vi som Sleepy föreslog, vänta tills de har förstått själva att de har fel, eller ska vi bemöta dem med sakliga argument och fakta. Jag vet vad jag tycker är det bästa alternativet.

För övrigt har du självklart rätt i att SD inte är i en position idag där de kan genomföra sin politik.

Nej, men det är fel att beskriva SD som ett parti som har framgångar. Tvärt om i den enda fråga som betyder något för dem så blir det helt tvärt om. Det kommer fler flyktingar.

Det handlar ju om hur man definierar framgång.
Om definitionen är att få som man vill så går det ju oerhört dåligt för SD just nu.

Solna aik hade 40.000 fler på läktaren idag än IFK. Det kan man kalla framgång om man vill.

IFK la flera mål, vann matchen. Det är en framgång

Vilken anledning skulle det vara då?
Berätta för oss stackars ovetande!

Anledningarna varierar ju från person till person. Det kan vara av rent rasistiska skäl. Det kan vara av rent ekonomiska skäl. Det kan vara att människor ser till den egna nationens intressen och välmående i första hand utan att det i första hand har med rasism att göra. Till exempel när länder förhandlar och sluter avtal med varandra så ser de ju främst till sitt egna intresse oavsett om det andra landet har en liknande etnisk sammansättning eller ej.

Vet inte om det här räknas som trovärdiga källor utan det är ju bara tings och hovrätt... http://www.svt.se/ug/linnea-anmalde-valdtakt-pojken-hyllades om vi nu ska prata om samhällets respons till en svensk flickas våldtäkt. Lustigt hur man aldrig tar upp sådana våldtäkter när förövaren heter Oskar inte Mohammed. Och det var inte förran Uppdrag Granskning intresserade sig för det som det tog hus i helvetet. För att ge blommor och applåder till en kille som dömts för våldtäkt på en 14 åring och sedan våldtog en annan flicka samma kväll och att mobba ut och stöta ut ett offer det är väl inte svenskt eller hur? Trots att både offer och förövare var svenska. Man kan inte ta enskilda händelser och sedan applicera det på en hel grupp.

Och om vi ska generalisera, om det är någon grupp genom världshistorien som begått i särklass mest våldtäkter är det nog europeiska vita män (inräknat de som emigrerade till USA och våldförde sig på i princip alla sina kvinnliga slavar).

Appropå det här med trovärdiga källor, från BRÅs rapport om sexualbrott 2014. Jag rekommenderar verkligen att ni läser den, mycket intressant. https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/valdtakt-och-sexualbrott.html

Vill bara citera just den här biten:

Olika gruppers utsatthet för sexualbrott
"Precis som för merparten av de andra brotten mot enskild person tycks utsatthet för sexualbrott vara vanligare i vissa grupper av befolkningen. Det är vanligare i gruppen ensamstående personer med eller utan barn än i gruppen sammanboende personer med eller utan barn (2,3–2,9 jämfört med 0,6–0,7 %). Personer boende i flerfamiljshus utsätts i större utsträckning än personer boende i småhus (1,7 jämfört med 1,0 %). Att utsättas för sexualbrott är ungefär lika vanligt oavsett om man bor i storstadsregioner, andra större städer, i mindre städer eller på landsbygden (1,3–1,4 % uppger att de har blivit utsatta). Resultaten visar inte heller på några större skillnader i utsatthet beroende på om man själv eller ens föräldrar är födda i Sverige eller ej."

Myten att det är invandrare i storstäderna som begår mest våldtäkter håller inte om man tittar på BRÅs statistik. Att det är 'svenska' kvinnor som utsätts i högre grad än andra är också det en myt.

Jag har inte hunnit läsa rapporten du länkar till men ska absolut göra det! Vill bara flika in ytterligare en aspekt när det gäller våldtäktsstatistik, och det är att mörkertalet ökar ju närmare offer och gärningsmän är varandra. Det vill säga - av de fåtal överfallsvåldtäkter som sker så rapporteras sannolikt flertalet, medan många våldtäkter som sker inom äktenskapet eller familjen aldrig anmäls. Således finns ett starkt så kallat bias i statistiken där antalet överfallsvåldtäktsmän är överrepresenterade jämfört med hur verkligheten ser ut - samtidigt som statistiken också visar att de flesta gärningsmän och offer är närstående eller bekanta.

En inte alltför vild gissning är att de "svenska tjejer" som blir våldtagna av "utländska killar i gäng" inte har en nära relation till varandra. Mao: när en sådan våldtäkt sker, så hamnar den i brottsstatistiken. När en "blond och blåögd" svensk kille våldtar sin "blonda och blåögda" svenska tjej så kanske hon inte vågar/vill anmäla. Det är givetvis också möjligt (till och med troligt) att det finns ett stort mörkertal kring utlandsfödda kvinnor som våldtas i hemmet av sina utlandsfödda närstående. Mao: hur den "verkliga" våldtäktsstatistiken ser ut, och om utrikesfödda verkligen är överrepresenterade, är svårt att säga.

"Lögn, förbannad lögn och statistik" som en vis hen en gång sade. Statistik är inte som många ibland vill tillstå objektiv fakta, utan något som alltid måste tolkas med de mest kritiska glasögonen. Statistiken säger alltid något om vår värld, men inte alltid det vi tror att den säger (!).

Hälsingar,
Doktorand i statistik

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 355
Senast: malumbub
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 874
Senast: Mineur
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 896
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 755
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2