Vilka är "Våra egna"?

Där så är ju en del av problemet att andra kommuner njuter frukterna av investeringen.
Men man kan ju inte se det på så små enheter som kommunnivå.
Och inte på så kort tid som 25 år heller.
50 år minst.

Lagom tills att jag behöver bo i Servicehus hoppas jag.
Så att det finns personal att tillgå.

Lika lite som man kan bedöma integration genom att titta på förorterna. Gjorde en snabbkoll på Bergsjön. De fattiga svenskarna är borta, finnarna är borta. Nu är det mycket somalier och andra nyligen inflyttade. Dvs Bergsjöns problem kvarstår, men invånarna går vidare integreras i andra stadsdelar, städer.

Inga riskkapitalister inom vård, skola och omsorg! Då kommer Sverige att spara ganska mycket. Varför köper riskkapitalister upp den allmänna välfärden? Inte för den goda sakens skull. Och inte för långsiktiga investeringar. Är det någon som varit till vet på senaste tiden? Kostnaderna har gått upp mycket just pga att de flesta djursjukhus och kliniker har köpts upp. Ingen som tror att det inte händer inom den allmänna välfärden som sålts ut också. :mad:

Jo, det är orimligt att anta att flyktingar, även om man bara räknar de som aldrig får ett jobb, är lika dyra för samhället som missbrukare vars kostnader hamnar till stor del inom rättsväsende och sjukvård/socialvård.

Eftersom en stor andel flyktingar har jobb i hög utsträckning efter 10 år så kommer nettoeffekten i snitt, med livscykelanalys bli hyfsat positiv.

Men det är svårt att räkna ut hur mycket av den svenska ekonomin som göds av de tillkommande medborgarna genom åren, som nu producerar runt 10% av vår BNP och därmed tillför statskassan många miljarder. Det finns inga fungerande enkla modeller att använda.
Som strax kommer att märkas, är jag urusel på det där med ett lands ekonomi. Men. Pengarna som finns i Sverige, och som till viss mån nu används till flyktingmottagningen ... de pengarna "förstörs" ju inte. Pengarna går inte upp i tomma intet, utan används - till boende (dvs till bostadsägarna som hyr ut), till mat (dvs till livsmedelsbutikerna) osv osv. Det är ju inte så att kostnaderna består av pengar som går upp i rök - de går runt i vårt samhälle och är många till godo; företag, affärer, olika institutioner, skatteverket (...) osv osv Eller tänker jag fel här?

Riksbankchefen håller i alla fall med mig.
Ingves: Flyktingar positivt för BNP
http://www.svd.se/ingves-flyktingar-positivt-for-bnp/om/riksbankens-minusranta
Ja men det är väl alldeles självklart att flyktingarna driver BNP uppåt.

Vård, skola, förnödenheter allt detta är varor och tjänster som kommer med i BNP som en possitiv post oavsett om införskaffandet av dessa sker med lånade eller intjänta pengar.

Västtysklands BNP steg ju kraftigt direkt efter DDR;s konkurs då väst fick överta alla kostnader för vård o omsorg + pensionsutbetalningar trots att inte en cent flöt i i den västtyska kassan. Samma sak är det i dag i sverige vad det gäller flyktingarna.

Så det argumentet , att BNP stiger ger ju bara SD vatten på sin kvarn ;)

Det är ett himla tjat om att vi skall ta hand om våra egna först innan vi kan ta hand om andra.
Vilka är dessa "Våra egna"?
Och vilka är "De andra"?

Är det familjen?
Släkten?
Grannarna?
Kollegorna?
Folk med samma hudfärg?
Folk med samma religion?
Folk med pass i samma land?

Jag vet i alla fall att mina"Mina egna" är alla snälla och ärliga människor på denna Jord som vill att allt skall bli bättre för alla.
De bor litet överallt i världen och gör vad de kan för att göra Planeten vi lever på till en bättre plats.

Och mina "De andra" är alla giriga, egoistiska och elaka människor som bara tänker på sig själva.
Vilka våra egna är?

Enkelt att svara på

1 De som är svenska medborgare

2 De med uppehållstillstånd

3 Grupper från EU land som kan uppvisa organisation eller stat som övertar kostnader för vård/skola/boende. Eller man kan lösa dessa själv via ekonomiskt borgensåtagande.

Personer som inte passar in i de ovan nämda grupperna ska, enligt mitt förmenande inte ha tillgång till vård, skola eller annan samhällsservice.

De som söker asyl ska naturligtvis ha tak över huvudet

Mat och akut och jag menar endast akut hälsovård.

Vilka våra egna är?

Enkelt att svara på

1 De som är svenska medborgare

2 De med uppehållstillstånd

3 Grupper från EU land som kan uppvisa organisation eller stat som övertar kostnader för vård/skola/boende. Eller man kan lösa dessa själv via ekonomiskt borgensåtagande.

Personer som inte passar in i de ovan nämda grupperna ska, enligt mitt förmenande inte ha tillgång till vård, skola eller annan samhällsservice.

De som söker asyl ska naturligtvis ha tak över huvudet

Mat och akut och jag menar endast akut hälsovård.

Det finns ingen anledning att vägra barn skolgång och vård. Det gör oss fattigare som samhälle.

Det finns ingen anledning att vägra barn skolgång och vård. Det gör oss fattigare som samhälle.
Nu var ju inte frågan om vi skulle vägra att vara generösa, frågan var vilka våra egna är. Och det är svenska medborgare och så dem som erhållit permanenta uppehållstillstånd. Att du sedan tidigare står för en generös linje där alla som kommer ska ha del av kakan vet jag sedan tidigare.
Och just de sociala sektorerna, vård, skola o omsorg är väl extremt ansträngda idag, så där håller väl inte ditt mantra om att alla ska ha plats så länge till....

Det bor en familj på våningen under oss. De är från Somalia och kom till Sverige för ca ett år sen.
Yngste sonen (ca 20 år) har redan tagit körkort och jobbar som truckförare inne i stan. En av döttrarna träffade en tjej och de har precis flyttat in i en bostadsrätt längre ner på gatan. Båda har fast jobb.
Modern dog på väg hit, hon fick en hjärtattack och klarade sig inte. Fadern är "anställd" via arbetsförmedlingen som en slags sluss mellan nyanlända och samhället.
Ingen av dem har permanent uppehållstillstånd än.

Så tänker jag på mig själv. Jag har kostat staten mer än vad jag smakar. Skolgång från åk 1 - 7 år på universitet (dvs skolgång i större delen av mitt liv), sjukvård vid diverse ridolyckor och psykisk ohälsa, arbetslöshet och sjukskrivningar. Arbetat har jag gjort, men inte särskilt mycket.
Så jag har onekligen varit samhället till större last än mina invandrar-grannar..
Vem av oss har "förtjänat" samhällets stöd och ekonomisk hjälp, egentligen?

Riksbankchefen håller i alla fall med mig.
Ingves: Flyktingar positivt för BNP
http://www.svd.se/ingves-flyktingar-positivt-for-bnp/om/riksbankens-minusranta
Ja fast @Inte_Ung BNP är ett sådant där "sjukt" ekonomimått. Krig ger högre BNP pga att då tvingas investeringar fram. Ekonomer älskar krig och börsen går aldrig ned pga krig. Ett annat ekonomimått som är lite konstigt och diskuteras nu är ju inflation. Vi som rider vet ju vad sadlar har gått upp i pris och inflationen kunde ju mätas i sadelpriser, då skulle vi ha ett annat värde.

Jag ser personligen fram emot attåka till Etiopien och bli körd av en taxichaufför som kan svenska om några år. Så var det ju i Grekland förr. Det är lyx för svenskar, alla ska lära sig svenska. Svenska är det enda språket :-p

Gomorron förresten. Ut och ge hästarna mat.

Gomorron förresten. Ut och ge hästarna mat.
Behövs inte här. De går fortfarande på bete och sedan så har de fri tillgång i lösdrifterna.
Godmorgon på dig med.

Ja BNP är ett otroligt dåligt mått på livskvalitet.
Det där borde mätas på något annat sätt.

Typ hur lycklig som befolkningen är eller något sådant.

Det bor en familj på våningen under oss. De är från Somalia och kom till Sverige för ca ett år sen.
Yngste sonen (ca 20 år) har redan tagit körkort och jobbar som truckförare inne i stan. En av döttrarna träffade en tjej och de har precis flyttat in i en bostadsrätt längre ner på gatan. Båda har fast jobb.
Modern dog på väg hit, hon fick en hjärtattack och klarade sig inte. Fadern är "anställd" via arbetsförmedlingen som en slags sluss mellan nyanlända och samhället.
Ingen av dem har permanent uppehållstillstånd än.

Så tänker jag på mig själv. Jag har kostat staten mer än vad jag smakar. Skolgång från åk 1 - 7 år på universitet (dvs skolgång i större delen av mitt liv), sjukvård vid diverse ridolyckor och psykisk ohälsa, arbetslöshet och sjukskrivningar. Arbetat har jag gjort, men inte särskilt mycket.
Så jag har onekligen varit samhället till större last än mina invandrar-grannar..
Vem av oss har "förtjänat" samhällets stöd och ekonomisk hjälp, egentligen?
Att "höra dit" är ungefär som att tillhöra en försäkring. Försäkringen kan och ska bara hjälpa medlemmarna som anslutit sig. Vi, som stat har även ett tillhörighetskriterium. Nämligen antingen ett svenskt medborgarskap eller ett uppehållstillstånd. Det senare säger till individen som erhållit det att; du hör till oss nu, nu tar vi gemensamt ansvar för vårt väl och ve.
Sedan har vi baserat på vår ekonomi tagit på oss att hjälpa andra som inte tillhör "vår grupp"
Det anser jag att vi ska göra, men inte till priset att "vår grupp" blir lidande.
Den gränsen är överskriden idag.
Staten tvingas att låna pengar, begränsa tillgänglighet till vård o omsorg pga resursbrist, allt för att hjälpa människor utanför "vår grupp"

Men det är ju vad flyktingarna vill ha.
De vill höra till gruppen.
De vill ansluta sig.
En större grupp är väl bättre än en mindre?
Vad jag vet så vill ju försäkringsbolag hela tiden får flera kunder.
Skillnaden mellan ett försäkringsbolag och samhället är ju att du som gruppmedlem hos det första köper ditt medlemskap, dvs att försäkringsbolaget uppskattar ditt värde och sätter premien utefter det medan samhället inte kostar dig ngt om du inte har inkomst.
Skulle samhället använda samma system så skulle den nyligen inkomne betala en mångdubbelt högre premie än den redan etablerade.
Det skulle gälla nyfödda såväl som inflyttade.
Eftersom samhällets försäkringsskydd belastar alla medborgare och innehavare av put så måste en begränsning till för att hindra att den kassan blöder torr.
Självklart är en större bidragande grupp bra, lika mycket bra som en större tärande grupp är dålig.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 354
Senast: malumbub
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 874
Senast: Mineur
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 896
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 755
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka