Vilka är "Våra egna"?

Sjöberga, i inlägg nr 1319 (sd 3:e största partiet iv)skriver du ”-Nej, LBB har dragit helt fel slutsatser av det han framfört om du frågar mig - så det kan väl knappast kallas att ha rätt? Rätt eller fel beror ju på vart man vill.

Det är väl ingen som någonsin har påstått att Sverige har haft, har eller kan skapa en oändlig kapacitet att ta emot flyktingar vilket jag antar är det du tycker att LBB får rätt i? Annars vill jag ha källa på det också. ”

Vem disponerade ditt konto när det från kontot i fråga utgick en propå, att alla som kom och sökte asyl skulle få plats och var välkomna?

SD;s verklighetsuppfattning må ha varit extrem och framförallt inte diplomatiskt framför. Men nu har ju de flesta partierna börjat vända och inse allvaret. Tom. Ditt kära folkparti gör ånyo rätt för sitt epitet, pendelkråkans parti (läs svitjods berättelser) och ansluter sig.

Hur många är nu rasister fascister eller vilka öknamn du kan kläcka ur dig om meningsmottåndare?

Det är djupt tragiskt för människorna i fråga(flyktingarna), men samtidigt kan jag ju inte låta bli att stilla muttra, och Eppur si muove* ...

Som akademiker torde du ju kunna lite språk o historia för att förstå ;)

För oss andra så

*”och ändå rör hon (om solen)sig är en fras som skall ha sagts av Galileo Galileiinför Inkvisitionen1633, efter att ha tvingats avsäga sina läror att Jordenkretsar runt Solenoch inte tvärtom.

Det vore ju bättre om du hade underlag för dina påståenden om vad jag framfört. 250.000 per år = 2,5% ökning per år != oändlig kapacitet.

Och jag har bemött rasistiska utsagor som de bör bemötas, genom att påtala just det. Mig veterligen har jag aldrig kallat dig vare sig rasist eller fascist.

Har du bara drömt ljuva drömmar om mig under din frånvaro? Jag ber dig då sortera drömmarna från verkligheten innan du framför dem här.

Vad galer du om? Dessa betor hjälper gärna till att både transportera, förädla och sälja produkten åt bonden, bara han kommer över sina förutfattade meningar om att betor saknar den kapaciteten.

Metaforen haltar, men du fattar nog.
Det visar ju att du fortfarande lever kvar i en drömvärld. Om det nu vore så som du säger, varför råder det då en stämning som närmast kan beskrivas som panikartad på finansdepartementet? Då man enligt dig istället borde korka upp champagnen och fira de stora skatteintäkterna som väntar?
Obs ingen metafor utan en fråga från verkligheten ;)

Det vore ju bättre om du hade underlag för dina påståenden om vad jag framfört. 250.000 per år = 2,5% ökning per år != oändlig kapacitet.

Och jag har bemött rasistiska utsagor som de bör bemötas, genom att påtala just det. Mig veterligen har jag aldrig kallat dig vare sig rasist eller fascist.

Har du bara drömt ljuva drömmar om mig under din frånvaro? Jag ber dig då sortera drömmarna från verkligheten innan du framför dem här.
Om någon säger att alla som kommer och söker asyl är välkomna så gäller det väl oavsett om det kommer tio eller 250 000?
Och så vitt jag kommer ihåg uttryckte du just den åsikten. Samtidigt som jag var en person som saknade empati. Fine, vad saknar då FP idag då man ansluter sig till linjen att begränsa tillgängligheten till Sverige för dessa stackars arma människor?

Visst är det bra om vi gör upp med de missuppfattningar som finns att invandring och migration är ekonomiskt negativt för ett land.

Ja när all forskning på området visar att invandringen är ekonomiskt negativ för Sverige så kan man ju alltid bredda frågan och skriva om uppenbara grejer, som att invandring inte alltid är negativt för ett land. Tänk om man gjorde det på företagsnivå: - Vi borde anställa tio nya medarbetare! - Nej i vår nuvarande situation så varken behöver vi eller har råd med att anställa. - Äsch du måste göra dig av med missuppfattningarna om att det är ekonomiskt negativt för företag att anställa!

Men eftersom jag har en uppfattning om dig sedan tidigare som en tänkande rationell varelse så tror jag nog att du förstod det redan första gången du läste det , eller hur ?
Jag tycker att kusken i exemplet var dålig på problemlösning.
Enkelspårig och fantasilös.
Det finns andra sätt att få med sig betorna än att överlasta kärran.

Ja när all forskning på området visar att invandringen är ekonomiskt negativ för Sverige så kan man ju alltid bredda frågan och skriva om uppenbara grejer, som att invandring inte alltid är negativt för ett land. Tänk om man gjorde det på företagsnivå: - Vi borde anställa tio nya medarbetare! - Nej i vår nuvarande situation så varken behöver vi eller har råd med att anställa. - Äsch du måste göra dig av med missuppfattningarna om att det är ekonomiskt negativt för företag att anställa!
Visst kan en anställning innebära direkta positiva följder för ett företag. Vanligast är det dock att det dröjer till den nyanställde blivit varm i kläderna...
Invandringen är positiv för Sverige. Vad som är negativt idag är mängden och arten av invandring, dvs asylinvandring. Ty den gruppen har oftast inte med sig resurser som Sverige kan tillgodogöra sig direkt.

Därför måste vi, och det har nu äntligen både regering o opposition med undantag av kommunistern.... förlåt, V insett, måste vi kraftigt reglera och begränsa antingen inflöde eller snabba på och öka utflödet av asylsökande.

Det är väl en bra ide? Ta sig över de hinder man ställt upp i form av missuppfattningar och rykten och förbättra företaget? Inte lyssna på de som misslyckats, utan hitta nya bättre vägar.

Fast det har väldigt lite med flyktingmottagning och erbjudande av skydd att göra.

Expansion är alltid bra men oerhört svårt.
Att det är svårt innebär inte att man skall avstå.

Okej. Så om jag äger ett hotell som knappt går runt på en turistort som snabbt minskar i popularitet så är det alltså ett bra läge att utöka personalstyrkan?

Okej. Så om jag äger ett hotell som knappt går runt på en turistort som snabbt minskar i popularitet så är det alltså ett bra läge att utöka personalstyrkan?
Det kan vara ett ypperligt läge att expandera.
Andra hotell är billiga att köpa upp och så får man hitta på något som lockar tillbaka turisterna och till det krävs personal.
Och kreativitet.
En multikulturell upplevelse i mat och konst kanske?

Ja, ett par goda marknadsförare som kan lyfta både ort och hotell kan vara skillnaden mellan succé och konkurs.

Men det har nog exakt ingenting med erbjudande av skydd till flyktingar att göra.

Eller så har det det.
Nya människor - nya affärsidéer - nya möjligheter.

Jag menar mest bara att även om man skulle kunna vetenskapligt bevisa att skyddandet av en medmänniska med skyddsbehov skulle ge en negativ långsiktig ekonomisk effekt, så är det exakt noll giltigt skäl till att låta bli att skydda denna människa.

Jag tycker att det är synd att vi är så trångsynta när det gäller att få våra nya medmänniskor produktiva. Missuppfattningar om att de skulle vara mindre produktiva blir lätt till sanningar om man därmed aldrig ger dem chansen att visa nåt annat.

Jag menar mest bara att även om man skulle kunna vetenskapligt bevisa att skyddandet av en medmänniska med skyddsbehov skulle ge en negativ långsiktig ekonomisk effekt, så är det exakt noll giltigt skäl till att låta bli att skydda denna människa.

Jag tycker att det är synd att vi är så trångsynta när det gäller att få våra nya medmänniskor produktiva. Missuppfattningar om att de skulle vara mindre produktiva blir lätt till sanningar om man därmed aldrig ger dem chansen att visa nåt annat.
Självklart har vi en skyldighet att hjälpa. Men vad du inte verkar inse, är att den skyldigheten har en begränsning. Både en praktisk och en ekonomisk.
Och vad det gäller Sveriges skyldighet att hjälpa så är väl den gränsen överskriden i dagsläget.
Bostäder räcker inte
Vård o omsorgen belastas så att de går på knäna
Finansdepartementet flaggar för att man tvingas låna pengar för att klara va det hela.
Vi har redan hot spots där integrationsproblemen visar sig i öppen dager.

Vilket du även har medgett då du numera inser att vi kan inte ta emot hur många som helst. Även den största tunnan blir full till slut....

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 354
Senast: malumbub
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 873
Senast: Mineur
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 895
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 755
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V