Vilka är "Våra egna"?

Självklart har vi en skyldighet att hjälpa. Men vad du inte verkar inse, är att den skyldigheten har en begränsning. Både en praktisk och en ekonomisk.
Och vad det gäller Sveriges skyldighet att hjälpa så är väl den gränsen överskriden i dagsläget.
Bostäder räcker inte
Vård o omsorgen belastas så att de går på knäna
Finansdepartementet flaggar för att man tvingas låna pengar för att klara va det hela.
Vi har redan hot spots där integrationsproblemen visar sig i öppen dager.

Vilket du även har medgett då du numera inser att vi kan inte ta emot hur många som helst. Även den största tunnan blir full till slut....

Att jag aldrig påstått att vi kan åstadkomma en oändlig kapacitet verkar inte fastna hos dig. Säkert roligare att påstå saker man inte har belägg för, men inte särskilt berikande för en debatt.

Även om man får se Sverige och Tyskland som superba förebilder, så är vi inte de enda som kan skapa kapacitet.

Vård och omsorg har mer resurser än någonsin.

Bostäder är en trång sektor. Allt går för långsamt, men intressant är att det verkar gå att lösa för ungefär 150.000 redan i år. Du och andra har ju anfört att gränsen redan var nådd vid de 50.000 som gällde i början av året.

Att vi måste låna lite pengar till staten är ett ganska litet problem, jämfört med migranternas problem.

Att jag aldrig påstått att vi kan åstadkomma en oändlig kapacitet verkar inte fastna hos dig. Säkert roligare att påstå saker man inte har belägg för, men inte särskilt berikande för en debatt.

Även om man får se Sverige och Tyskland som superba förebilder, så är vi inte de enda som kan skapa kapacitet.

Vård och omsorg har mer resurser än någonsin.

Bostäder är en trång sektor. Allt går för långsamt, men intressant är att det verkar gå att lösa för ungefär 150.000 redan i år. Du och andra har ju anfört att gränsen redan var nådd vid de 50.000 som gällde i början av året.

Att vi måste låna lite pengar till staten är ett ganska litet problem, jämfört med migranternas problem.

Men det är ju bra, du är ense med mig om att vi måste ha begränsningar ;) Men uttryck inte detta för klart för då riskerar du att anklagas för att gå SD;s ärenden....
Allting är egentligen petitesser jämfört med flyktingarnas problem. Men det är ju inte det det handlar om.
Det handlar om hur vi, praktiskt och ekonomiskt ska lösa problemen. Eftersom du liksom alla andra inte lyckats lösa problemet med att både bygga bort nuvarande bostadsbrist + byggandet av bostäder till flera hundra tusen flyktingar så måste vi av nödvändighet ansluta os till tesen att vi måste dels begränsa inflödet och dels öka utflödet. dvs snabbare få ut dem som inte beviljas asyl. Vilket även en klar majoritet i riksdagen står bakom, med undantag för ko förlåt V

Bostäder räcker inte
Då så bygger man flera.
Det finns de som kan bygga bland dem som kommer hit.
Vård o omsorgen belastas så att de går på knäna
Då snabbutbildar man de läkare och sjuksköterskor som kommer hit så att de kan avlasta vården.
Finansdepartementet flaggar för att man tvingas låna pengar för att klara va det hela.
Ja då så lånar man pengar till den investeringen.
Företag brukar göra så.
Det blir garanterat inte värre än de gigantiska lån som den Socialdemokratiska regeringen tog för att erbjuda välfärd in absurdum.
Lån som faktiskt lätt betalades av i ett senare skede.

Eftersom du liksom alla andra inte lyckats lösa problemet med att både bygga bort nuvarande bostadsbrist + byggandet av bostäder till flera hundra tusen flyktingar
Bostadsbristen finns i storstäderna.
Bostäder finns i obygden.
Visserligen vill ingen bo där, inte ens de flyktingar som vägrar att gå av bussen, men bostäderna finns.

Man löser inte bostadsbristen i städerna genom att öppna turistanläggningar om vintern, men det löser flyktingboendet.

Om man kan bygga upp helt sönderbombade länder efter stora krig på en ganska så kort tid så bara det blir fred, så kan man utan vidare i ett land av fred och naturrikedomar bygga upp tillräckligt för att ta emot obegränsat med flyktingar.
Det finns plats faktiskt.
Massor av plats.
Men inte just i Stockholm.

Vi kan ju börja med att utnyttja alla tomma sommarstugor med åretruntstandard.
Folk behöver faktiskt inte två bostäder de kan hyra ut den ena ett tag.

Jag tror på det där om att nöden är uppfinningarnas Moder.
Människor gör i allmänhet inte mer än de måste.
Därför så står det inte massor av lediga bostäder och väntar på att det plötsligt skall komma flyktingar.
Men när de väl kommer så löser man det som behövs.

På samma vis så kommer man av nöd att ordna så att utländska läkare fort kan få legitimation för att arbeta i Sverige så att det även ordnar sig med vårdpersonal.
Litet nöd och tvång får oss att hitta nya lösningar.
I ett land som inte har haft krig på evigheter så kan det vara nyttigt att skaka om litet och få nya saker att hända.
Fram med allas kreativitet så blir det så bra så.

Bostadsbristen finns i storstäderna.
Bostäder finns i obygden.
Visserligen vill ingen bo där, inte ens de flyktingar som vägrar att gå av bussen, men bostäderna finns.

Man löser inte bostadsbristen i städerna genom att öppna turistanläggningar om vintern, men det löser flyktingboendet.

Om man kan bygga upp helt sönderbombade länder efter stora krig på en ganska så kort tid så bara det blir fred, så kan man utan vidare i ett land av fred och naturrikedomar bygga upp tillräckligt för att ta emot obegränsat med flyktingar.
Det finns plats faktiskt.
Massor av plats.
Men inte just i Stockholm.

Vi kan ju börja med att utnyttja alla tomma sommarstugor med åretruntstandard.
Folk behöver faktiskt inte två bostäder de kan hyra ut den ena ett tag.

Jag skulle nog säga att det finns massor av plats även i Stockholmsområdet om man undantar de få kvadratkilometer som är centrum. En av de mest glesa huvudstäder som finns.

Med nya stora infrastrukturprojekt så kan Stockholm med närliggande byggas till en femmiljonersstad på 25 år, utan transportinfarkter. Om viljan finns och tills balansen mellan bostadssökande, rekreationsområden och bostäder är bättre.

Jag är lite dåligt insatt i huvudstadens ambitioner, och då antar jag att de är otydliga. Alla snackar problem och minsta lilla ansats att starta projekt mals ned i stora politiska kvarnen och blir inget kvar. Det behövs mer visioner och människor beredda att stå upp för dem när det tar emot.

Då så bygger man flera.
Det finns de som kan bygga bland dem som kommer hit.

Då snabbutbildar man de läkare och sjuksköterskor som kommer hit så att de kan avlasta vården.

Ja då så lånar man pengar till den investeringen.
Företag brukar göra så.
Det blir garanterat inte värre än de gigantiska lån som den Socialdemokratiska regeringen tog för att erbjuda välfärd in absurdum.
Lån som faktiskt lätt betalades av i ett senare skede.
Problemet är dimensionerna. Fortsätter inflödet i samma takt som nu måste vi bygga bostäder åt 500 000 människor till nästa höst + att hundratusentals redan nu förtvivlat söker bostad.

Jag skulle nog säga att det finns massor av plats även i Stockholmsområdet om man undantar de få kvadratkilometer som är centrum. En av de mest glesa huvudstäder som finns.

Med nya stora infrastrukturprojekt så kan Stockholm med närliggande byggas till en femmiljonersstad på 25 år, utan transportinfarkter. Om viljan finns och tills balansen mellan bostadssökande, rekreationsområden och bostäder är bättre.

Jag är lite dåligt insatt i huvudstadens ambitioner, och då antar jag att de är otydliga. Alla snackar problem och minsta lilla ansats att starta projekt mals ned i stora politiska kvarnen och blir inget kvar. Det behövs mer visioner och människor beredda att stå upp för dem när det tar emot.

Stockholm vision 2040 var inte alls i linje med vad som behövs. Suck. Flum. Och bostäder, som är det skriande behovet, nämns bara i förbifarten.

Jag tror på det där om att nöden är uppfinningarnas Moder.
Människor gör i allmänhet inte mer än de måste.
Därför så står det inte massor av lediga bostäder och väntar på att det plötsligt skall komma flyktingar.
Men när de väl kommer så löser man det som behövs.

På samma vis så kommer man av nöd att ordna så att utländska läkare fort kan få legitimation för att arbeta i Sverige så att det även ordnar sig med vårdpersonal.
Litet nöd och tvång får oss att hitta nya lösningar.
I ett land som inte har haft krig på evigheter så kan det vara nyttigt att skaka om litet och få nya saker att hända.
Fram med allas kreativitet så blir det så bra så.
En god väns mor arbetade med flyktingar o barn i Tyskland från 1943 till mitten av sextiotalet. Landet tog under den perioden emot ca 10 miljoner fördrivna flyktingar + att ca 50% av alla bostäder blev förstörda under kriget. Hört henna berätta, Så visst, allt är möjligt. Då liksom idag exporterar Sverige prefabricerade baracker till Tyskland som bostäder åt flyktingar.
Men inte utan att andra svaga grupper tvingas stryka på foten och den samhällsservice vi betalat för och förväntar oss försämras kraftigt
Då i Tyskland blev arbetskraftsbehovet skriande, nu så leder ju rationaliseringen till att arbetskraftsbehovet sjunker med ett antal % per år istället

Samtidigt som man måste vara medveten om det lilla faktumet, lyckas Sverige bemästra problemen idag, så sprider sig nyheten blixtsnabbt och nya människor strömmar till imorgon.
Hur vill du lösa den Gordiska knuten? medelst svärdshugg kapa möjligheterna att få stanna eller?

Ca 400 000 i bostadskö i Stockholm idag. Det skulle väl betyda att bostäder i yta och antal nära nog motsvarande ett nytt Göteborg ska placeras på de massor av plats du talar om...en ingenjörsbedrift av Guds nåde ;) Så fantisera lite mera. Till detta kommer sedan att vi till nästa höst måste skaffa bostäder åt 4 - 500 000 till här i landet. Och det är inte på 25 år.......

Ca 400 000 i bostadskö i Stockholm idag. Det skulle väl betyda att bostäder i yta och antal nära nog motsvarande ett nytt Göteborg ska placeras på de massor av plats du talar om...en ingenjörsbedrift av Guds nåde ;) Så fantisera lite mera. Till detta kommer sedan att vi till nästa höst måste skaffa bostäder åt 4 - 500 000 till här i landet. Och det är inte på 25 år.......

Det finns saker att göra på både kort och lång sikt. Så länge ambitionen och viljan finns kommer vi att göra goda resultat.

Det finns saker att göra på både kort och lång sikt. Så länge ambitionen och viljan finns kommer vi att göra goda resultat.
Ja och goda resultat innebär väl ca 25 000 det första halvåret 2015. Hör jag ngt fräsa till? är det vattendroppen på den heta stenen? ;)
Med den takten bygger vi ju bort bostadsbristen i Stockholm på 20 år !
Då har vi löst det problemet, kvarstår de 400 000 till 500 000 som förväntas komma till nästa höst.

Underbara segelbilder och låten passar ju rätt bra ;)

Senast ändrad:
Genom att vi nyttjar de bostäder som i dag står tomma.
T.ex. fritidsbostäder.
Vi? Vilka lagändringar föreslår du som gör det förslaget möjligt?
Tyskarna hade regler som gjorde det möjligt efter kriget att tvinga folk att ha inneboende.
Hur vill du tvinga hr o fru Svensson att lämna över sin älskade sommarstuga till vilt främmande personer?
Snacka om naivitet!!

De 400 000 är inte bostadslösa i dag, de bor någon annan stans.
Så det är inte 400 000 bostäder som saknas.

Hur räknar folk egentligen?
Har jag sagt att de 400 000 är hemlösa? jag har bara sagt att bostadskön i Stockholm är 400 000. Lutar mig på https://bostad.stockholm.se/content...72/bostadskon-2014-bostadskons-utveckling.jpg
bostadskon-2014-bostadskons-utveckling.jpg

Inga problem.
2007 fanns det ca 680 000 fritidshus i Sverige.
Det kan utan vidare bo minst 2 personer i varje fritidshus.
Så där är plats för 1,2 miljoner just precis nu.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fritidshus
http://www.hittafastigheter.se/faktavillor.asp
Ja jösses, och alla de som har alla dessa hus lånar bredvilligt ut dem? eller ska du med demokratiska medel konfiskera dem? en process som tar flera år. Alternativet är väl att trampa på demokratin, skita i äganderätten och bara ta kåkarna, är det det du vill och föreslår?

Jag förutsätter naturligtvis att man med lagliga medel löser de problem som uppstår.
Olagliga, oetiska möjligheter finns naturligtvis. Men jag hoppas innerligt att Sverige inte nedlåter sig till dessa.
Stjäla egendom, sparka ut folk utan rättslig prövning, med våld o vapen förhindra att de kommer in är väl just några av de olagliga medel vi ska undvika.

De 400 000 är inte bostadslösa i dag, de bor någon annan stans.
Så det är inte 400 000 bostäder som saknas.

Hur räknar folk egentligen?

Vill man maximera problemet för att ge upp då räknar man så. Vill man bestiga berget då ser man att på kort sikt kan vi nå basläger 1 på nordsidan genom att kämpa och se möjligheterna, samtidigt som vi uppfinner nya sätt att bestiga berg på som kommer att underlätta att nå nästa nivå.

Och i slutändan kunna vara stolt över att vi nådde basläger 3 ett par bitar innan toppen, även om vi inte når upp. Istället för de som stod kvar i dalen och klagade på att berget var för högt. De som stod kvar fick ju rätt, dels gick inte berget att bestiga och dels har de minsann inte åstadkommit ett skit annat än att gnälla och säga nej. Precis som de sa var det omöjligt för dem, pga avsaknad av vilja och förmåga.

Vi som kämpade lyckades med 3/4 av uppdraget och kan vara grymt stolta över det. Vi fick inte rätt , men vi åstadkom 75% istället för 0%.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 354
Senast: malumbub
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 873
Senast: Mineur
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 895
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 755
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V