Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har svårt att få ordning på rutiner - främst är det motionen som jag måste få rutin på.

+0,8 (ungefär, missade morgonvägningen) denna veckan. Efter för mycket skräpmat. Nu ikväll blev det färdigportion som i alla fall känns bättre än Donken. 520kcal jämfört med 900- nånting för hamburgaren bara...

Har i alla fall fått lite motion gratis idag då vi hade inventering och jag vägde lösgodisstövlarna; 22st á 4-7kg att lyfta på och av vågen.

Så tänkte jag ta en promenad när det blivit lite svalare ute igen.

Har efter en okej vecka förra veckan totalt förfallit (en liten överdrift kanske) söndag, måndag och tisdag. Ätit alldeles för mycket (och fel) och motionerat alldeles för lite. Kan försvara bristen på motion med att jag inte fungerar som jag ska när det blir så varmt och kvavt som de sista dagarna. Det känns som att jag ska flyta bort i en liten (stor) pöl av svett alternativt koka inifrån. Det i kombination med en hektisk period på jobbet har helt enkelt gjort att jag inte fixat att komma ut. Idag var jag så trött att jag fick vila/sova en halvtimme på soffan när jag kom hem på jobbet annars hade jag inte fixat att ta mig fram.

Matsituationen har jag ingen ursäkt för, men möjligen en förklaring. När jag inte rör på mig blir jag mer hungrig och benägen att småäta, så jag har länsat skåpen här hemma på allt som är möjligt att småäta.

Imorgon blir det heller inget vettigt gjort eftersom en kollega ska firas av då hon byter arbetsplats. Sedan är det dags för uppsträckning igen.

Avslutar dagen med att blåsa bort ångesten inför morgondagens mätning. Trots att jag småslarvat med mat och dryck, och trots att jag inte hunnit springa på över en månad, har jag gått stadigt ner i vikt även denna månad. Idag lyckades jag dessutom låta bli sötsakerna, som har smugit sig på. Har nu bunkrat med clementiner och nötter så att jag kan ta med till jobbet och ha här hemma. Nu får målet för veckan bli att komma ut och springa en runda så att jag kommer igång igen.

Var och simmade idag, och så körde de igång ett pass vattengympa när vi simmat typ tjugo minuter. Så min modiga kompis frågade om vi fick vara med, och det fick vi. Egentligen så kostar det extra, men det var inte så många med. Så det blev ett annat träningspass än vi tänkt oss. Rätt kul, ganska svårt och lär ha ordentligt med träningsvärk imorgon.

Har även börjat springa (eller ja, gå och jogga i intervaller som det ser ut nu) tre gånger i veckan. Har råkat anmäla mig till kistaloppet genom jobbet... Antagligen kommer jag inte klara att springa 10 kilometer i september, men ska försöka. Runt ska jag i alla fall.

Han äter bara det, inget annat :-) jag har tyvärr för mkt å göra för å hinna motionera honom också :-P
Då skulle jag antingen tro att han ljuger om sin kosthållning, att ni måste lägga om maten fullständigt eller att han har en helt annan ämnesomsättning än resten av mänskligheten.
Kan ni promenera tillsammans? Minska tallriksstorlekar, Viktväktarna, gymkort?

Har svårt att få ordning på rutiner - främst är det motionen som jag måste få rutin på.

Rutiner gällande vardagsmotion är A och O. Det ska ingå i vardagen på ett naturligt sätt liksom mat och sömn. Gärna får rutinen innebära att det är i samband med att ta sig till och från jobbet. Tycker jag! Då är det gjort när man kommer hem och allt annan träning som sker är bonus.

För min del började cykla till jobbet i augusti, 22 km tur och retur. Det som gör att jag cyklar varje dag, i ur och skur, är förberedelse, förberedelse, förberedelse. Både mentalt och praktiskt. Jag cyklar. Punkt slut. Inte börja wheela och deala med mig själv på morgonen, det regnar, det är mörkt, jag är trött. Det praktiska innebär att det finns bra kläder för ändamålet som ligger framme och bara är att hoppa i, matlåda och annat förberett, cykeln i trim.

Skulle jag inte kunna cykla till jobbet av någon anledning skulle jag se till att det var förberett tills jag kom hem inför den träning jag ville göra. Jag måste hitta grejorna och det ska vara smidigt att bara ge sig iväg. Måste jag leta efter ett speciellt träningslinne tex, får jag panik och allt blir skitjobbigt.

Hoppas du fick en skön promenad och att du hittar din grej :) Själv är jag helsåld på cykling, det gör mig så LYCKLIG, och vill gärna att alla cyklar så de får se vad underbart det är.

Rutiner gällande vardagsmotion är A och O. Det ska ingå i vardagen på ett naturligt sätt liksom mat och sömn. Gärna får rutinen innebära att det är i samband med att ta sig till och från jobbet. Tycker jag! Då är det gjort när man kommer hem och allt annan träning som sker är bonus.

För min del började cykla till jobbet i augusti, 22 km tur och retur. Det som gör att jag cyklar varje dag, i ur och skur, är förberedelse, förberedelse, förberedelse. Både mentalt och praktiskt. Jag cyklar. Punkt slut. Inte börja wheela och deala med mig själv på morgonen, det regnar, det är mörkt, jag är trött. Det praktiska innebär att det finns bra kläder för ändamålet som ligger framme och bara är att hoppa i, matlåda och annat förberett, cykeln i trim.

Skulle jag inte kunna cykla till jobbet av någon anledning skulle jag se till att det var förberett tills jag kom hem inför den träning jag ville göra. Jag måste hitta grejorna och det ska vara smidigt att bara ge sig iväg. Måste jag leta efter ett speciellt träningslinne tex, får jag panik och allt blir skitjobbigt.

Hoppas du fick en skön promenad och att du hittar din grej :) Själv är jag helsåld på cykling, det gör mig så LYCKLIG, och vill gärna att alla cyklar så de får se vad underbart det är.
Gud vad härligt att du blir lycklig av att cykla!
Önskar att jag pallade cykla till jobbet men det är grusväg och uppförsbacke och lite längre. Hem är det nerför så det hade jag nog klarat nu på sommaren i vart fall. Om det inte blåser och det gör det typ jämt ju....
På gymnasiet cyklade jag var jag än skulle. Svor åt motvind många gånger men var för snål för busskort. Sen skaffade man bil och körkort och är lite mer svårmotiverad till att cykla...

Han äter bara det, inget annat :-) jag har tyvärr för mkt å göra för å hinna motionera honom också :-P

Vill han gå ner i vikt själv?

Om så kan han kontakta dietist exempelvis.
Men om han äter vettigt enligt vad du tycker, inte vill motionera eller ändra något så lär vikten inte heller gå ner.
Varför inte motionera tillsammans?

Gud vad härligt att du blir lycklig av att cykla!
Önskar att jag pallade cykla till jobbet men det är grusväg och uppförsbacke och lite längre. Hem är det nerför så det hade jag nog klarat nu på sommaren i vart fall. Om det inte blåser och det gör det typ jämt ju....
På gymnasiet cyklade jag var jag än skulle. Svor åt motvind många gånger men var för snål för busskort. Sen skaffade man bil och körkort och är lite mer svårmotiverad till att cykla...

Jag löser små och stora problem på cykeln. Och bara njuter av näktergalar och andra småfåglar nu på våren.

Är det uppför åt ena hållet är det nerför sen. Bäst! Blåser det motvind blir det extra bra träning. Seriöst hängde jag läpp i början när det var motvind och tyckte jag hade allting emot mig. Nu är det extra kul. Ja, jag vet, jag är löjligt positiv :D

Men du kanske bor på slätten i Skåne? Då kanske man inte skrattar ihjäl sig vid motvind. Jag cyklar inne i Stockholm och här blåser det sällan så vansinnigt mycket.

• Gilla
Reactions: Ray
Do

Dom är ju rättså stora, han äter grova mackor på morgonen :-)
Det är väldigt svårt att ge några råd på nätet. Du skulle behöva berätta exakt vad han äter för att någon ska kunna svara något vettigt. Jag brukar tänka att är man överviktig äter man ju mer än vad man förbrukar eller behöver. Men -sen finns det många anledningar till varför man äter fel eller för mkt mm

Men vill han gå ned i vikt? Det låter som du är mer engagerad av det än han?

Om han äter ett gäng mackor på morgonen och dubbla portioner husman på kvällen är det nog inte svårt att komma upp i en kalorimängd som han sakta men säkert går upp i vikt av, särskilt om han inte rör sig. Det räcker med ett kaloriöverskott på 100 kcal om dagen jämfört med vad man förbrukar för att gå upp fem kilo på ett år, och 100 kcal är inte mycket. Äter man lite för mycket i ett par år så blir det 20-30 kilo till slut. Om han äter 3-4 mackor med bregott och pålägg och kanske mjölk och lite annat bredvid så blir frukosten lätt runt 1000 kcal, och dubbla portioner husman kan lätt bli 1200-1400 kcal, ännu mer om man dricker annat än vatten till - läsk, öl eller mjölk ger ganska många kcal/glas. Jag törs påstå att det inte är så svårt att få i sig 2500-3000 kcal på två måltider. Och vad var det någon hade räknat ut som basbehov för en kille av den storleken, 2300?

Om han vill gå ner tror jag att det är smart om han försöker logga sin mat med ett kaloriräkningsprogram i en vecka, så att han ser var kalorierna kommer ifrån. Sen får han fundera på att fördela dem smartare över dygnet så att han inte blir vrålhungrig. Se till att han kostar på ett par riktigt bra skor, knäna och fötterna tar stryk av att man är tung. Det kan göra ont lite här och där medan man tränar upp kroppen, men om man inte har någon skada så är smärtan sällan farlig. Det är bra om han börjar stärka lederna med promenader, sen är det bra att börja jogga och inte springa när man sätter igång. Om man börjar springa med stora steg på en gång kan man få skador, men om man börjar med att ta små steg där man klarar att landa mjukt blir det skönare och enklare att springa.

Tänkte bara hoppa in här och meddela att jag står på -4kg, så bara 11kg kvar :up:

Fixar inte riktigt när tråden spårar lite, så har undvikit att läsa. Men heja er som kämpar! :bow:

Jag har fortfarande ett dumt knä, men det blir bättre med sjukgymnastik. Går små promenader varje dag, bättre än ingenting. Har dock tappat aptiten i och med värmen, men dricker massa vatten och te :D

59kg :eek:

Tur att jag börjat jobba i familjeföretaget = många trappor med tunga saker i händerna hela dagarna.

Vi har inga batterier i vågen, så har (bra nog?) inte kunnat väga mig på en vecka.
Jag förstår att det lär ta lite tid att se resultat, men jag märkte precis att jag orkade faktiskt hela mitt 5-minuters magprogram som jag hittat på youtube. För första gången! :up: Och nästan ett helt program till, med inriktning mage (7 minuter tror jag det var).
Det är inte så mycket med det där, det förstår jag med, men jag måste ju börja nånstans.
Nu måste jag ta en dusch innan jag somnar, fy vad svettig jag blev :angel:

Alltså, cykla till jobbet. Någon gång i framtiden skulle jag vilja få det att fungera. Behöver se över cykeln/skaffa en annan cykel bara... Den nuvarande är inte riktigt rätt "ergonomisk" eller hur man säger. Mamma har en gammeldags modell som är suverän att cykla på - ska höra om jag kanske kan få låna den...
Det där om att förbereda allt är nog något som är bra tror jag. När jag kommer så långt så lär jag provcykla sträckan också - är något av en tidspessimist... Kläder att cykla i, ombyte på jobbet, dusch/skölja av sig, plats för cykeln på jobbet är saker som jag behöver få koll på också.

Enligt google har jag ca 17-18km tur/retur till jobbet. Nu stämmer nog inte det för det ser inte ut som den väljer en cykelväg som jag vet finns, men i alla fall... Du har gett mig något att tänka på :)

Enligt google har jag ca 17-18km tur/retur till jobbet. Nu stämmer nog inte det för det ser inte ut som den väljer en cykelväg som jag vet finns, men i alla fall... Du har gett mig något att tänka på :)
Jag har ungefär 1,6 mil tur och retur till jobbet och cyklar sålänge det inte är frysgrader eller storm. Det tar mig ungefär 30 min enkel väg. Jag duschar inte när jag kommer till jobbet och har inte särskilda cykelkläder, cyklar på en mycket skraltig skräpcykel. Det är så skönt att cykla! Inga busstider att passa, inget jagande av parkeringsplats eller annat strul. Sträckan är lagom lång för att det ska kännas som ordentlig motion men lagom kort för att det ska kännas rimligt och det går att härda ut även i motvind. Regnkläder är det enda som egentligen behövs (väldigt drygt att bli genomsur av regn). Även om det känns tungt de första gångerna så kommer du snabbt märka skillnad i ork och vips så är du van vid sträckan och tänker inte på det annat än som sättet du tar dig till jobbet på.

Do it!

Jag har ungefär 1,6 mil tur och retur till jobbet och cyklar sålänge det inte är frysgrader eller storm. Det tar mig ungefär 30 min enkel väg. Jag duschar inte när jag kommer till jobbet och har inte särskilda cykelkläder, cyklar på en mycket skraltig skräpcykel. Det är så skönt att cykla! Inga busstider att passa, inget jagande av parkeringsplats eller annat strul. Sträckan är lagom lång för att det ska kännas som ordentlig motion men lagom kort för att det ska kännas rimligt och det går att härda ut även i motvind. Regnkläder är det enda som egentligen behövs (väldigt drygt att bli genomsur av regn). Även om det känns tungt de första gångerna så kommer du snabbt märka skillnad i ork och vips så är du van vid sträckan och tänker inte på det annat än som sättet du tar dig till jobbet på.

Do it!
Jo jag vet.egentligen är det väldigt lagom.
Men ombyte vill jag ha. Vill inte cykla i jobbkläderna.

Blev en kort promenad nu sedan mitt förra inlägg. Fortfarande (för) varmt ute:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 651
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 552
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
697
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 092
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar