Vikttråden 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
En portion semla 11 poäng :devil:.

Nu kommer ett bevis på min dåliga karaktär. Jag börjar genast helt automatiskt tänka: om @mandalaki får äta en semla, så borde väl jag få äta en påse chips. :d
Jag vet. Jag stod i affären och kollade pointsen :banghead:

Och då vet jag inte ens om "en portion" betyder en semla eller kanske mindre ...

Använder du mig som VV-referens så kan du dessvärre inte hoppas på någon minskning :laugh:

Jag vet. Jag stod i affären och kollade pointsen :banghead:

Och då vet jag inte ens om "en portion" betyder en semla eller kanske mindre ...

Använder du mig som VV-referens så kan du dessvärre inte hoppas på någon minskning :laugh:

När jag var med i Viktklubb slutade jag logga när jag kommit upp i mina 1300 kalorier :angel:. Det som inte syns, finns inte, var min inte så fungerande strategi :)

Vad är den stora skillnaden egentligen? *nyfiken*. Nån annan häruppe skrev att man hade mindre PP än SP.
Jättebra tips på lunch/middag! Vad köper du för tortillabröd?

Tortillan är från Santa Maria.

Skillnaden mellan PP och SP är sättet de poängsätter livsmedel. Förut baserades det på fett, kolhydrater, protein och kostfibrer. Med SP så värderas mättat fett och socker också. Jag har tex 26 PP+49 i veckobonus. Med SP hade jag 30 SP och 28 veckobonus.

När jag gick med gillade jag tänker att äta allt, men att lära sig vad som är en lagom portion/ ranson i förhållande till andra livsmedel.

Med SP så höjdes pointsen på allt onyttigt dramatiskt och fettsnål proteinrik livsmedel sjönk. För mig slutade det då att vara ett hållbart tänk som ska följa en resten av livet och blev en form av GI-diet. Dessutom premieras margarin och lightprodukter istället för vanligt smör och mjölk (som då ska innehålla livsfarligt, mättat fett ). Antar att VV slutit nåt avtal med nån margarinproducent.

För min del så hade jag svårt att komma upp i mina dagliga points. 2 kycklingfiléer "kostar" lika mycket som 1 dl lättmjölk med SP. Helt orimligt i mina ögon, skiljer ju som f-n i kalori mängd.

Mycket funderingar kring mat, vad får jag äta, vad får jag inte äta. Jag kan ju liksom bara gå och ta en macka, men snurrar då in på "är det värt det". :nailbiting:

Tack! :) Ja, jag får en del vardagsmotion i och med att jag går till och från jobbet (nästan 1,5 timma per dag fram och tillbaka) och så styrketränar jag. Utöver det är jag ganska stillasittande, har kontorsjobb. Förra året så var jag tvungen att äta bra mycket mindre för att gå ner i vikt, så jag tror att både vardagsmotionen och att jag har mer muskler nu har hjälpt väldigt mycket.

De där 1,5 timmes promenaderna är nog nyckeln i ekvationen. Toppen att kunna lägga promenader till och från jobbet. :) Jag har nästan 4 mil till jobbet så jag får trycka in kortare lunchpromenader, vilket inte ger lika mycket och inte heller är så lätt att få in alla gånger.

-0,6 den här veckan.
För två veckor sen gick jag ner 0,6 förra veckan hade jag gått upp 0,6 och nu ner det igen. Undrar om jag bara ska hålla på så fram och tillbaka eller vad sjutton det är som händer.

Dagens lunch: Testar en produkt från ett företag som heter Mama's. Produkten heter malizzano och är en sorts gucka från Balkan gjord på grön paprika, grillad aubergine, solrosolja och havssalt. Innehåller 53 kcal/100 gram. Funkar utmärkt som smörgåspålägg. Jag bredde det på ett mörkt rågbröd och smulade på lite getost också. :d

Har även gjort en laddning gulbetsburgare. Ska bland annat undersöka hur de klarar sig i frysen.

Jag överraskade mig själv med veckans tredje fysträningspass igår, efter 2 timmar agilityträning med hundarna :banana:!

Första gången i mitt liv jag körde intervaller (40 m fram och tillbaka x 4 så fort jag kunde med 1 minuts vila mellan varje). Jag la upp ett klipp på en av de intervallerna på insta/FB och kommenterade:

Veckans tredje pass med #outnoutendurance gjort efter agilityträningen! (…) Jag flaxar som en skadeskjuten kråka, flåsar värre än en tysk porrskådis med speedmetal-mustasch, är långsam som en nyopererad höftpatient och har en hållning som Quasimodo.

Men vad fan gör det, jag SPRINGER faktiskt och kämpar på så mycket jag kan! Jag är SJUKT stolt över mig själv att jag tar mig an utmaningen att komma i form och bli snabbare, starkare och mer hälsosam på fullt allvar.

Nästa gång blir det fler repetitioner, orken fanns faktiskt för ett par till!

Är så nöjd med mig själv :bump: :up: !

Idag är det fettofredag (veckodagen då jag får äta precis vad och hur mycket jag vill :D ) så efter lunch blev det 3 av mammas hembakta kakor :D !

Inser att Ben & Jerryglass blivit väldigt dyrt när man kör med VV...... Inte ett klokt val i går kväll.....

I helgen har jag i alla fall motionerat tillräckligt, dressyrtävling i dag. Nöjd med resultaten men mindre nöjd med fläsket som skumpar när jag rider, syns obarmhärtigt väl på filmerna :o

Har inte ätit minsta lilla mumsbit den här helgen, nemas problemas. Däremot måste jag planera ätandet bättre, hade för lite energi under lördagens löprunda. Det får bli pasta kvällen före eftersom jag oftast springer på morgon/förmiddag och inte vill ha för mycket i magen då.

Ingen vägning den här veckan heller, min mage har börjat krångla. Känns som om jag är så full med luft att jag ska spricka. Har nog ätit tillräckligt lite för att ha gått ner, men är så svullen att jag knappt kan se vågen. Inte bra för självförtroendet.

Antingen har jag gått och blivit laktosintolerant eller så protesterar magen mot mitt nya, mycket mer stillasittande, jobb. Har funderat ut att jag behöver promenera på lunchrasten, men det känns ju lagom kul i snögloppet.

Gnäll, gnäll

Ingen vägning den här veckan heller, min mage har börjat krångla. Känns som om jag är så full med luft att jag ska spricka. Har nog ätit tillräckligt lite för att ha gått ner, men är så svullen att jag knappt kan se vågen. Inte bra för självförtroendet.

Antingen har jag gått och blivit laktosintolerant eller så protesterar magen mot mitt nya, mycket mer stillasittande, jobb. Har funderat ut att jag behöver promenera på lunchrasten, men det känns ju lagom kul i snögloppet.

Gnäll, gnäll

Min mage reagerade sådär i höstas och jag kunde inte förstå varför. Uppblåst hela tiden, gasig osv. Till slut insåg jag att det berodde på 1. Stress och 2. Oregelbundna matvanor. Där 1 och 2 naturligtvis hänger ihop. Jag tog ett steg tillbaka, började äta regelbundet igen (och drog ner på chokladmängden) och vips var magen glad igen. Nu måste jag passa mig, för så fort jag börjar slarva så protesterar magen och sväller upp.

Det kanske inte alls är samma för dig, men kanske värt att fundera över :)

Den 30 mars ska jag opereras enligt Aspiremetoden, innan dess måste jag gå på VLCD kost (max 800 kcal/dag) i en månad, började i fredags med shakes, jag tycker att dessa är vedervärdiga oavsett märke och smak. Fixade igår ihop en wok med sjögräsnudlar, kyckling och grönsaker <100kcal/port. Visst den var god, men inte så att jag kan leva på den i en månad. Behöver tips på god mat som jag kan äta utan att äta för mycket kalorier.
Funderar på att äta havregrynsgröt gjord på fullkornsfibergryn till frukost, det är 125 kcal/portion. Men det är ju bara frukost.
Fortsätter väl att experimentera med sjögräsnudlarna men även Shiritakinudlar.

Just det, jag äter inget från havet (mer än salt då).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 554
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 128
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar