Viktminsknings/peppningstråd

Sv: Viktminsknings/peppningstråd

Om man har en tendens till övervikt så tror jag inte Atkins är så bra, med allt protein och fett som du säger. Men såklart beroende på hur hårt man går ut.

OCh som sagt, man måste ju inte gå ut så hårt, bara man hittar en metod som fungerar så räcker ju det. Om jag förstod dig rätt med "Seruöst och seriöst. Funkar det så funkar det. Varför bry sig mer?"?

Jag tror jag blandar dieter och metoder hel vilt, jag tar liksom det bästa av alla ;)

OCh som sagt, man måste ju inte gå ut så hårt, bara man hittar en metod som fungerar så räcker ju det. Om jag förstod dig rätt med "Seruöst och seriöst. Funkar det så funkar det. Varför bry sig mer?"?

Precis så. Om det funkar så är det väl bra?

Jag vet ännu inte om det här funkar på mig. Det känns som att Paulún säger att man måste få i sig visst mycket kolhydrat för att förbränningen ska funka. Enl Atkins verkar mindre vara bättre. jag håller hellre på med GI eftersom det kan man ju hålla livet ut utan brister. Men jag hoppas att det funkar på vikten också annars tappar jag motivationen lite. Blodtryck och allt annat är ju topp.

Fny

Det är inte typ hälsporre du har då? Det får min sambo när han vaggar/går mycket med yngste sonen, eller när äldste sonen sitter på hans axlar. Tror det bara är vila som hjälper. Men det är ju skönt att du inte går upp i alla fall, det är ju huvudsaken som sagt!

Jag tänker kanske mest på äldre överviktiga gubbar, de ska nog inte köra för mycket Atkins om de vill må bra :p.

Dock gillar jag inte dieter och tips som man inte kan hålla livet ut, då innebär det ju att dieten inte är hundraprocentigt bra. Fast i och för sig så kanske det är bättre än hur man lever innan man ens tänkte ordet diet :crazy:

Jag visste inte att kroppen behöver en viss mängd kolhydrater. Har ju tre av Paulúns böcker, kanske borde läsa dom ordentligt :angel:

Just nu vet jag att jag äter för dåligt, men det blir en ond cirkel, när jag tränar blir jag så inne i det att jag inte blir hungrig eller sugen. Har inte ätit godis, läsk eller chips sedan, ja när sonen kom. Den 16:e juli. Åt det inte speciellt ofta förr heller, men nu är det aldrig. Sådant är ju bra att avstå. Däremot börjar jag bli väl nojig över fett, och äter ganska lite mat med tanke på hur jag tränar.

Var på gymmet idag, och gjorde alla maskiner som vanligt. Dessutom testade jag löpbandet, och orkade tio minuter. Senaste gången jag sprang var för tre veckor sedan, och då var de tio metrarna jag joggade hemska. Benen värkte och rumpan och låren bara skumpade efter en halv meter :crazy::o, jag gav upp riktigt snabbt.

Sedan joggade jag i förrgår, i ett par minuter, och fick lite värk i vristerna där jag tydligen är väldigt otränad, men jag slutade då jag var rädd att få ont i benhinnorna, inte för att jag var trött.

Och idag kände jag att både låren och vristerna var med, inget ont någonstans och jag hade lätt kunnat fortsätta mer :love: Men jag la band på mig och klev av bandet efter tio minuter. Nu längtar jag till söndag när jag kan träna igen :D

Jag visste inte att kroppen behöver en viss mängd kolhydrater. Har ju tre av Paulúns böcker, kanske borde läsa dom ordentligt :angel:

Han menar att enbart hjärnan använder 100g kolhydrater per dygn. Den är dålig på att använda fett. Kroppen kan omvandla protein/fett till kolhydrater, men är inte bra på det. Så det är tydligen ineffektivt att inte äta kolhydrater alls. Han menar att man blir seg i knoppen.

jag har inte förstått vad som är lagom mängd kolhydrater, fett och protein enligt Paulún, men han menar att man bränner fett lättare om man får en liten del kolhydrater, åtnimstone. Men jag tror egentligen att han är mer inne på spåret att träna så mycket som det går, och då är väl "hålla sig mätt på så lite mat som möjligt" inte direkt problemet.

Sen igår ;) har jag gått ner 1,2 kg. Guuu'va fort jag ska komma ner till min målvikt!! :rofl:

Fny

*knapplån* jag har nu bara dryga 2 veckor på mig att hålla igång för den 25 september tar kirurgen bort deg-magen på mig, sen är det typ träningsförbud ett bra tag..... shit vad stressad jag känner mig... *mot gymmet* jag som tycker det är så skönt att svettas och få hålla igång, är rädd mina små muskler försvinner sen då jag är konvalecent hehehe....

Jag vet inte om det är denna märkliga månatliga fluktuation, men nu har jag tydligen gått ner ännu mer. Jag verkar gå ner åtminstone ett hekto per dag! Utan att liksom banta! Är det möjligt att GI funkar så där bra som de säger? (Det klart, jag har ju lite 'leverage' med ganska mycket övervikt) Jag har nog inte väntat tillräckligt länge förut. Jag kände mig ruskigt märklig i ett antal dagar först. Nu har jag inte mått så bra generellt, så det kanske bidrar, men jag har kännt ett enormt energiunderskott någon timme efter jag har ätit, och har drömt om toast med smör. Antagligen någon slags cold-turkey (ursäkta mat-skämtet) men nu har det gått över.

Det lustiga är att jag fortfarande äter lika god mat, om inte godare, eftersom jag ser till att smaksätta allt med alla dessa ingredienser som sänker gi. Men det är lite halv-meckigt då man nästan aldrig kan äta ute. Allt är ju fanken bröd, eller en massa couscous, eller sticky rice, eller något annat med GI upp genom taket. Jag har alltid med mandlar och loppfrön. Mandlarna tar jag om jag behöver lite snack och inte hinner hem. Loppfröna tar jag om jag ändå måste äta något med relativt snabba kolhydrater ute. Då tar jag mindre portion + loppfrön, och man håller sig mätt ganska länge.

Kör någon annan här GI? Vill någon dela med sig av recept? Jag har ett bra här till att börja med, som gör att hel kokt dinkel smakar lite godare, eller quinoa, osv. Ett bra smaksättningskit för att göra kolhydrater långsammare och smaka bättre.

1 msk olivolja
2 msk vitvinsvinäger/citron
1 msk ajvar
1/2 tsk saltfri buljong i burk fr Herbamare eller liknande
en nypa alger (Ao Nori)
1 msk fisksås
1/2 hackad liten rödlök

Detta rör jag ihop så att allt löser sig och blandar ner i 2-3 portioner kokt dinkel, kokt quinoa, pasta, eller dylikt. Jättegott!

Fny

Idag var jag på gymmet igen, hann under mina tre barnfria timmar med:
15 min cykling
10 min crosstrainer
10 min snabb gång
11 min jogging
10 min simning

Dessutom alla träningsmaskiner :bow:

Ska bli intressant med morgondagens vägning :)

humpf!

Jag har gått upp 0,8kg den här veckan! :mad:

Har visserligen inte anstängt mig så mkt med maten, men rört på mig och inte ätit ngt onyttigt heller...

*delvis knapplån*

Hehe, då törs jag inte tala om hur det gått för mig? :angel:

Ner otroliga 1.8 kg sedan förra veckan :eek:

Startvikt: 95.5 kg.
Målvikt:
ca 75 kg.
Veckovägningar:
23/7 95.5
30/7 93.7
6/8 92.7
13/8 91.7
20/8 90.5
27/8 89.7
3/9 88.1
10/9 86.3

Total viktnedgång 8 veckor: 9.2 kg. :banana:[/QUOTE]

Har ju lagt om kosten totalt sedan sonen föddes; äter aldrig godis, dricker aldrig läsk, aldrig fikabröd och äter absolut inte chips eller ostbågar som jag älskar :love::cry: Mat som ska stekas steker jag i vatten. Äter väldigt mycket grönsaker, både kokta och färska.

Äter tre gånger om dagen, min dag idag kommer t.ex. se ut såhär:
Frukost: Havregrynsgröt med linfrön och standardmjölk. 1 glas juice.
Mellanmål: Frukt.
Lunch: Grov smörgås med avocado och en burk makrill.
Mellanmål: Nötter och russin.
Middag: Köttfärsgratäng med aubergine och potatis.
Kvällsfika: Te och frukt.

Alla dagar går i samma stil, även om själva maten varieras så är principen densamma.

Jag fungerar bäst om jag är totalt återhållsam, och inte äter något onyttigt. Jag klarar inte av att äta lite godis en dag, eller en näve chips. Då avstår jag hellre helt och hållet.

Ni som undrar över min son, nej, han äter inte min fettsnåla mat. Som ikväll när jag gör kötttfärsgratängen får han lite extra smör på sin portion när jag lagt upp den. Han dricker lite fetare mjölk också.

Lightprodukter köper jag ytterst sällan, det enda jag vet att jag har fettsnålt i är osten som är 17%. Annars är det "vanliga" produkter hemma, och jag äter hellre lite av de sakerna som ofta har mer smak, än mycket av det smaklösa lightvarianterna.

Sedan tränar jag ganska mycket också, när jag ökar på träningen längre fram måste jag öka på maten också. Men än så länge är det mest kondition och fettförbränning jag tränar, i viktminskningssyfte.

Min träningsvecka som var såg ut såhär:
Måndag: promenad 2 timmar med barnvagn.
Tisdag: promenad 1 timme med barnvagn. Jogging 10 minuter.
Onsdag: Cykling 50 minuter.
Torsdag: Gymmet. Plus jogging 10 minuter, crosstrainer tio minuter och cykling tio minuter.
Fredag: Vila
Lördag: Vila
Söndag: Gymmet. Plus snabb promenad tio minuter, jogging 11 minuter, crosstrainer tio minuter, cykling tio minuter och simning 10 minuter.

:banana:

...Mat som ska stekas steker jag i vatten...

Måste bara hänga på här.

Jag vet inte vad det är som händer i min kropp. Kanske mycket vätskeförlust (hur mycket kan man förlora innan man svimmar?) men igår åt jag (hrhmmm...) 400g skalade räkor, 2 ägg, samt en generös skopa helfet majonäs, och jag försökte hålla igen på toasten så det blev 2,5 skivor, samt citron. Dessutom ganska salt, detta, samt att vi åt vis c:a 22.00. Tänkte att nu kommer jag inte att ha gått ner till imorgon i alla fall, men se. Vågen visade 5 hg ner imorse. Hur går det till?

Går det vidare såhär så blir jag mycket förvånad, samt mycket smal rätt fort. Jag har gjort en graf över potentiell viktnergång och tänkt att ett hekto om dagen är en glädjekalkyl, men jag drar ett sånt streck och jämför. Jag är långt neranför det strecket nu.

Jag är i och för sig väldigt stressad just nu och mår inte bra, men det känns nästan som att matomläggningen hjälper lite då inte humöret går upp och ner med blodsockret. Och jag äter relativt mycket (se räkorna ovan) så det bör vara OK. Men jag kanske har höjd ämnesomsättning? Fast jag känner mig mest långsam/slö snarare än speedad. Dock är det glädjande att dieten funkar utan problem. En mindre sak att tänka på.

Fny

Ny sammanställning:

(Vägde på förlossningen den 9/8 2006 99 kg)
Startvikt: 88,5 kg. BMI 32
Målvikt: c:a 75 kg. BMI 28
Midjemått: c:a 94 cm.

Veckovägningar (eller periodiska vägningar):
18/8 88,5
21/8 87,5
3/9 86,8
10/9 85,2
Sammanlagd viktminskning 3,3 kg på knappt 3 veckor.

Fny

du drar ner på kolhydraterna? då kanske du går på ketosförbränning då kan man tappa många kilon i veckan.....

du drar ner på kolhydraterna? då kanske du går på ketosförbränning då kan man tappa många kilon i veckan.....

Tja, jag vet inte vad jag går på :angel:

Jag har dragit ner på kolhydraterna till ungeför hälften av vad jag annars skulle äta. Jag äter protein/fett istället. Dessutom använder jag mig bara av riktigt långsamma kolhydrater (förutom toasten igår :crazy:) samt att jag använder sura tillsater till det, loppfrön, alltid äter protein och fett till kolhydraterna.

Jag fryser inte mer än vanligt, utan är snarare varmare. Det som verkar mest funkis är dock att jag inte blir snacks-sugen som förr. Jag har aldrig varit någon socker-råtta. Däremot alltid gillat bröd, pasta, chips, kex, etc. Men det är tydligen lika "beroendeframkallande".

Jag såg ett program på tv om det där med ketos och Atkins, där de jämförde folk på lågkalorikost och på atkins, och de kunde i labbet inte hitta bevis för ketos-förbärnning. Vad de däremot fann var att Atkinsarna fick i sig mindre energi pga att protein och fett är mättande. Själv skulle jag vilja omformulera det antagandet till att de kanske inte åkte blodsockerbergodalbana, och därför åt mindre? Jag har inte koll på detta ännu, men det är så det beskrivs i GI-litteratur.

Jag har haft en bok om fetma (har lånat ut den vet ej till vem) och den var intressant på många sätt. Den handlade om vad man vet om aptitreglering rent biokemiskt, om sociala orsaker till fetma, om sociala konsekvenser av fetma, etc. I den stod mycket som man inte kunnat sätta fingret på.

Som exempel, min sambo tycker att "mättnad" är bara hur mycket man har ätit, hur mycket som är i magen. Därav hävdar han att tomatsoppa är stabbigt. Men han är lite udda på just det.

Själv kan jag uppleva att jag kan äta en hel kastrull med spagetti och ändå några timmar senare vara snack-sugen. När vi körde Points kunde jag äta jättesallader så magen stack ut och ända vilja äta något mer.

I boken menade man att mättnad så som min sambo ser det, inte verkar funka. Jag minns själv fiber-tabletter som man skulle ta före maten för att fylla ut magsäcken. De hjälpte inte ett skvatt. Bukfyllnad är inte mättnad, i alla fall inte enbart.

Sen menade boken att om man har vesäntliga fettdepåer på kroppen, har man svårare att få systemet med signalsubstans till hjärnan som talar om att man är mätt. Först tänkte jag "hönan eller ägget" de med såligt signalsystem kanske oftast är feta, men sen visade de att en person som gått ner all övervikt hande bättre signalsystem för mättnad när denne var smal än när denne var fet. Uppenbarligen något i kroppsfettet som strular till det.

Jag kommer inte ihåg vad boken hette, men ur fetmasynpunkt var den otroligt intressant.

Fny

Grattis till er som lyckats så bra den här veckan!

Jag tycker att det är en svår kombination att göra som jag gör nu: basera kosten på kolhydrater och försöka gå ner i vikt. Viktnedgång blir så mkt enklare om man äter protein och fett, men det gillar inte min RA. :crazy:

Min RA har blivit så extremt mkt bättre av att i princip leva på kolhydrater vilket känns fantastiskt! Jag börjar dock fundera på om jag verkligen behöver gå ner i vikt, eftersom det är en så svår kombination. Jag är ju faktiskt helt normalviktig med ett BMI på drygt 22...

låter som om du håller på att öka förbränningen, jag blir varm och uppvarvad när jag drar ner på kolhydraterna och bara äter långsamma kolisar förrutom de som finns i frukt och grönt...

nordsvensken: Bmi 22 är ju väldans lågt tycker jag för en vuxen kvinna :) jag har Bmi 23-24 (orka räkna ahahah) och är nöjd ja förrutom magen jag ska op:a bort....

*knappstöld*

Vägde mig idag och hamnade på 84.9 kg, vilket ger en minskning på 2.6 kilo sedan i tisdags förra veckan.

Jag gör inget speciellt mer än att bara promenera väldigt lugnt och amma just nu. Äter som en häst, 2 lagade mål mat om dagen, havregrynsgröt till frukost och en hel hög med mellanmål.

Dricker säkert 2-3 liter vatten om dagen, och kompletterar med äppeljuice och mjölk.

Jag börjar dock fundera på om jag verkligen behöver gå ner i vikt, eftersom det är en så svår kombination. Jag är ju faktiskt helt normalviktig med ett BMI på drygt 22...

Nordsvensken, med din bakgrund skulle jag inte gå ner mer i vikt. Fu är ju alldeles normalviktig. Jag skulle kanske styrketräna lite för att känna en kroppslig förbättring, men med RA och ätstörningshistorik skulle jag fokusera på att må så bra som möjligt NU.

Är det specifikt proteiner, eller är det att det är kött. Man kan ju äta Quinoa, soja, sån där svamp-produkt (kommer inte ihåg vad det heter) och hålla GI lite lågt, för att balansera?

Fny

låter som om du håller på att öka förbränningen, jag blir varm och uppvarvad när jag drar ner på kolhydraterna och bara äter långsamma kolisar förrutom de som finns i frukt och grönt...

Fast mycket frukt har relativt långsamma kolhydrater. Man tror ju inte att något sött kan ha det, men äpple och päron är jättelångsamma

jag har Bmi 23-24 (orka räkna ahahah) och är nöjd ja förrutom magen jag ska op:a bort....

Du kanske trillar ner ett pinnhål eller två på BMI-stegen när de tar lösskinnet på magen? Tänk på det?

Jag har fantastiskt nog, trots fetma i barndomen, ett antal nedbantningar och uppgångar och en graviditet inte fått någon särskilt påsig mage. Jag är fortfarande fet om magen, men skinnet hänger inte. Det förvånar mig, då jag har gamla "stretch-marks" i huden överallt bara från att ha varit fet. Jag trodde det skulle bli ännu värre. Förutom slappare bröst, bullig mage och ett åderbråck vid bäckenkanten på magen har jag farit relativt väl av graviditeten, rent kosmetiskt. Det verkar vara väldigt olika för olika människor, samt oförutsägbart.
(Skadorna från förlossningen syns nog fortfarande men jag brukar inte bressa för så många så jag bryr mig inte om det.)

Fny

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 175
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 647
Senast: orkide
·
Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
791
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka