Viktminsknings/peppningstråd

Sv: Viktminsknings/peppningstråd

nordsvensken: Bmi 22 är ju väldans lågt tycker jag för en vuxen kvinna :) jag har Bmi 23-24 (orka räkna ahahah) och är nöjd ja förrutom magen jag ska op:a bort....

Väldans lågt, ja det vette tusan:smirk: men det är väl helt ok och normalt iaf. Jag som dock tidigare haft ett normal-BMI på 19 tycker det är mkt för mig och har svårt att vara nöjd. :crazy:

Senast ändrad:

Nordsvensken, med din bakgrund skulle jag inte gå ner mer i vikt. Du är ju alldeles normalviktig. Jag skulle kanske styrketräna lite för att känna en kroppslig förbättring, men med RA och ätstörningshistorik skulle jag fokusera på att må så bra som möjligt NU.

Är det specifikt proteiner, eller är det att det är kött. Man kan ju äta Quinoa, soja, sån där svamp-produkt (kommer inte ihåg vad det heter) och hålla GI lite lågt, för att balansera?

Fny

Du har så rätt. Men det är svårt att se det så själv! Just styrketräning är en svår grej för mig för jag tenderar att bli så fanatisk (har ju haft ortorexi också... :crazy:) så jag tror inte jag kan hålla det på en lagom nivå.

Jag mår bättre av vegatariskt över huvudtaget, men om jag dessutom låter det vegetariska proteinet ligga lågt så blir det allra bäst. Jag har bara tagit en dos medecin på 5 dagar nu och det går bra. Visst har jag ont, men inte mer än att det går att leva med liksom :banana:

Jag väljer mina kolhydrater med omsorg, inget vitt här inte, men att få riktigt lågt GI känns väldigt svårt när jag inte kan använda fett eller proteiner som GI-sänkare i måltider.

Du har så rätt. Men det är svårt att se det så själv! Just styrketräning är en svår grej för mig för jag tenderar att bli så fanatisk (har ju haft ortorexi också... :crazy:) så jag tror inte jag kan hålla det på en lagom nivå.

Jag mår bättre av vegatariskt över huvudtaget, men om jag dessutom låter det vegetariska proteinet ligga lågt så blir det allra bäst. Jag har bara tagit en dos medecin på 5 dagar nu och det går bra. Visst har jag ont, men inte mer än att det går att leva med liksom :banana:

Jag väljer mina kolhydrater med omsorg, inget vitt här inte, men att få riktigt lågt GI känns väldigt svårt när jag inte kan använda fett eller proteiner som GI-sänkare i måltider.

Promenader och sån är ju relativt styrketränande på en vettig nivå.

Man kan ju sänka GI med hjälp av surt, och loppfrö också. Prova det.

Jo, det är bra att du har självinsikt. jag tror du kanske måste gå ännu längre i självinsikt. T ex att du inte bäst kan bedömma vad som är en bra vikt för dig, eftersom du länge har tampats med riktigt skeva ideal. Du kommer kanske aldrig att komma ifrån det till 100%. Att du mår bättre i RA kanske bara är en psykologisk effekt av att du känner dig som en bättre person om du lyckas väga mindre. Med din längd kan jag inte tänka mig att några kilo kan göra stor skillnad medicinskt.

Rent objektivt, en lättbantning med hälsoförtecken ner till de nedre regionerna av "normalt" låter inte som något en fd bulimiker/ortorexiker bör hålla på med. Nes pa?

Fny

TACK FNY! :bow:

Jag behövde nog höra det där. Igen. :crazy: Och det är väl inte sista gången heller.

Jag ändrar mitt viktmål. Nu får viktmålet bli att ligga kvar här runt 74-75kg helt enkelt, och inte försöka gå ner mer. Vilket troligen är svårare för mig än det vore att hålla mig till min ursprungliga önskan...

Det är nog min självbild jag behöver ändra och inte kroppen egentligen. Jag tycker ju som sagt att jag är "tjock" trots att allt, vikt, midjemått, är helt normalt, men det vill jag ju inte gärna erkänna.

Varsågod :crazy:
jag ver lite rädd att du bara skulle bli arg och komma med en massa motargument. Jag har sett på nära håll vad som händer med en "tillfrisknad" anorektiker som råkade gå ner några kilo av en magsjuka. Helt plötsligt var allt igång igen, nästan värre än någonsin. Jättefarligt.

jag tror att du gör helt rätt i att hålla dig på nuvarande vikt, med tanke på din RA och att kosten funkar på den. Du behöver nog så mycket vitaminer, mineraler och antioxidanter du bara kan få i dig!

Fny

Min första tanke var väl "vad f*n!" :angel: men jag försöker tänka lite längre än så.

Jag förstår precis din erfarenhet med
"tillfrisknad" anorektiker som råkade gå ner några kilo av en magsjuka
för jag har varit så nära, så nära att halka dit igen då jag gått ner mina överflödskilon från graviditeten. Tankarna kommer tillbaka, starkt! :crazy: Men jag måste tänka på min dotter, för jag vill verkligen inte att hon skall "bli som jag" om några år. Det om något gör att jag måste tag i mig själv. Och det hjälpte ju du mig med den här gången. Annars är det så lätt att bara höra utomstående som inte känner till mitt förflutna säga att "åh vad smal du har blivt", "Å vad snygg du är nu" mm och bli peppad att bli lite smalare, lite smalare... :crazy:

För övrigt, ngt som är skönt och oväntat med kosten jag äter nu, är att jag inte är sötsugen. Jag som alltid varit en gottegris som inte kunnat låta bli godsaker i allt för stora mängder dessutom, känner inget sug alls. Vi har haft både tårta och paj hemma sista dagarna, och sådant kan ju vara svårt att låta bli, men jag har inte kännt ngt behov av att äta det alls! :D

Eftersom tråden har halkat bakåt flera sidor gör jag en sammanställning så det pluppar upp först och alla påminns och känner sig peppade igen. :idea:

Ny sammanställning:

(Vägde på förlossningen den 9/8 2006 99 kg)
Startvikt: 88,5 kg. BMI 32
Målvikt: c:a 75 kg. BMI 28
Midjemått: c:a 94 cm.

Veckovägningar (eller periodiska vägningar):
18/8 88,5
21/8 87,5
3/9 86,8
10/9 85,2
13/9 84,7
Sammanlagd viktminskning 3,8 kg på knappa 4 veckor.

Jag håller på och läser på om något som kallas LCHF (Low-Carb, High-Fat) som har relativt många anhängare. Bl a Dr Dahlquist och hennes blogg. Men som vanligt är informationen i ett virrvarr. Läste på något ställe om Gary Taubes (som figurerade mycket i boken om fetma jag nämde) att han snart kommer med en ny bok 5 år efter en artikel "What if it's all a big fat lie?" i New york times tror jag det var.

Han hävdade att de flesta nutritionister är vilseledda och faktiskt inte vetenskapligt seriösa. man jobbar utefter hypotesen att fett gör en fet och att man ska äta kolhydrater. Att kroppen gör av med visst många kalorier per dygn och det gäller att äta minder än så eller motionera och höja utgifterna på så sätt. Och att det finns inga vetenskapliga belägg för att det är så.

Någon annan menade att man undersökt koncentrationslägerfångar, och att de fick en kost på 800-900 kcal nästan enbart kolhydrater, och enligt gängse procedur och det faktum att de jobbade varje dag skulle de alla ha dött av svält inom några månader. De flesta blev naturligtvis mycket magra men itne alls så mycket som Intag/Utgifter-teorin skulle påvisa. Lite makabert med koncentrationsläger, kanske, men intressant.

Ett annat försök var att ge grupper ett visst antal kalorier per dag, några fick bara fett. Några fick bara protein och några fick bara kolhydrater. Fett- och proteingruppen gick ner i vikt, medans kolhydratgruppen gick upp!

Jag ska fortsätta läsa på om detta med ämnesomsättning och försöka redovisa mina fynd om en vecka eller så.

Fny

jag vill ju gå ner efter bebis har kommit. skulle haft för 6 dagar sen så jag hoppas på snart

Senast ändrad:

Det är ju en hel djungel det där :crazy:

Jag är nog inte tillräckligt intresserad för att lära mig allt om olika dieter. Jag kör på det som fungerar för mig, och sedan får det räcka :o

Det är ju en hel djungel det där :crazy:

Jag är nog inte tillräckligt intresserad för att lära mig allt om olika dieter. Jag kör på det som fungerar för mig, och sedan får det räcka :o

Jo. Det är ju bäst. Personligen snöar jag in på saker och tar reda på allt om det och sen ta något annat. Jag tycker att det är så intressant att det går religion i nästan allting. Jag är kanske lite av en konspirationsteoretier, någonstans i djupet.

Fny

kl

Kastar mig in i vikminskningsträsket:D

Gick upp 33 kg när jag väntade min dotter och nu har jag äntligen kommit ner 11 kg men detta har tagit mig lite drygt 2 år med sviktande motivation, 10 kg gick jag ned ganska snabbt efter förlossning och ammning men de följande 11 har gått trögt, tappade sju av dem nu i sommar så det går ju frammåt i alla fall:bump: så summa sumarum så har jag nu ung. 6-7 kg till kavr sen är jag ganska nöjd;)

:banana::banana: peppdans till er alla:bump::bump:

Nu känns det som att jag har lite på fötterna och kan skriva lite om det jag har hittat. Vill med det också putta upp tråden :crazy:

LCHF, Atkins och i mildare variant Montignac är en sorts matfilosofi som går ut på att äta så lite kolhydrater som möjligt, eller snarare som vore naturligt utan vår livsmedelsindustri. Man äter ohyggligt :angel: mycket fett, gärna mättat sådant och man äter en hel del kött, fisk, ost, och ägg och andra källor för animaliskt protein. Man äter sallader och grönsaker med lite kolhydrat, vilket man kallar "ovanjordsgrönsaker" för att inte blanda ihop det med rotfrukter och den fruktade potatisen. Montignac och andra mildare former verkar gilla frukt och nötter till viss del.

Det är tänkt att fungera så att utan kolhydrater får man inget blodsocker-svaj upp och ner. Utan blodsockersvaj inget insulinpåslag. Insulin har den bieffekten att det lagrar in fett i vävnaderna. Utan insulin lagras det inte in lika lätt. Man menar att blodsockert till största del styr vår "hunger", vilket egentligen är ett "sug", ett sockersug, för att få upp blodsockret igen. Det är nämligen så att när man äter kolhydrater går blodsockret upp snabbt, stenåldersmänniskans hormonsystem feltolkar detta som att hon har ätit 8 kg äpplen och trycker på en massa insulin som laddar in fettet i musklerna och sänker blodsockert för snabbt och för mycket och så blir man hungrig igen, eller sugen rättare sagt.

Man menar från stenåldershåll att kolhydratrika livsmedel är endast något som människan äter under brist på mat och svält. Då är det bra att man lagrar allt man behöver av den mat man äter på ett effektivt sätt. Mycket fett, däremot, är naturligt för människan, får henne att känna sig mätt och ger ett lugnt blodsocker. Kroppen ställer inte in sig på svält och aptiten regleras naturligt. Många, företrädelsevis män måste jag säga, har rapporterat att sen de helt uteslutit kolhydratrika livsmedel och ätit massor med fett gått ner jättemycket i vikt.

Det som jag läst emellan raderna är att LCHF-are gärna blir fanatiska. De mosar smör i äggen på frukosten, smälter ner kokosfett i kaffet (:o vad äckligt!) och häller jättemycket grädde på allt. De tror inte på forskningen som säger att mättat fett ger hjärt/kärlproblem och diabetes (det gör iofs inte jag heller) och det låter som att de äter ohämmat. Däremot verkar det som att denna kost är så pass mättande att man inte får i sig särskilt många kaloriers värde och ändå blir mätt. Det mesta jag läser på forum är också om att de mellan de lätt fanatiska tillropen ger varandra tips om vad man ska göra om man inte går ner i vikt. Dvs, jag kan tänka mig att rätt många svullar på denna kost och inte går ner alls. Verkar företrädelsevis vara kvinnor.

De forskningsrön som ligger till grund för hur livsmedelsverket formulerar sina kostråd finns egentligen inga klara belägg för. Alltihopa började med am. Ancel Keyes som i ett diagram visade att hjärtinfarktsincidencen sammanföll med halten av mättat fett i kosten (i 12 länder). Dock visade det sig att han hade valt ut de länder som visade på detta och uteslöt de som visa motsatsen. I ett komiskt test kunde man få kurvan åt andra hållet om man valde 12 andra länder.

Många av dessa LCHF-are menar att livsmedelsverket som sorterar under jordbruksverket ("ät mer bröd och potatis!") bedriver lögnaktig propaganda. Andra menar att de bara är missledda och att med statistik kan man bevisa vad som helst. Men faktum kvarstår att sambanden mellan intag av mättat fett, kolesterol och hjärtproblem är svaga eller obefintliga. LCHF-are argumenterar med Stephan Rössner som illa citeras att ha sagt att det inte spelar någon roll om man äter sitt energibehov i hallonbåtar eller sallad, "en kalori är en kalori". Från LCHF-håll menar man ju verkligen att kolhydrater är pesten (endel skyr helfet yoghurt med sina 2,5% kolhydrat!) medans allt fett bara myser i magen.

Religion och lögner förekommer i båda läger, och man gillar att felcitera varandra och vrida på fakta. Bland annat menar man att fetmaepedemin startade i och med de nya kostråden att man ska äta mindre fett och ner kolhydrat. Förvisso var de samtidiga, men inget visar på att vi faktiskt ätit mindre fett och dragit ner på energiinehållet generellt i och med det. Med den mängd energirik snabbmat som finns nu är det bara inte möjligt. Dock innehåller väldigt mycket mat vi äter modifierad stärkelse och vi äter väldigt mycket mjölbaserat och potatisbaserat. Denna mat gör oss hungrigare eller sugnare än vad en fet mat med få kolhydrater skulle ha gjort.

Hoppas någon finner det värt att läsa. Jag återkommer med mer när jag vet mer. Personligen har jag gått ner konstant 2-3 hekto denna vecka på LCHF förutom den dag då jag tog ett snedsteg och åt pasta till lunch, och då jag åt apelsinsås till ankan. Man kan säga att min första vecka verifierar LCHF-arnas tes. Få se om jag klagar på utebliven viktnedgång snart, då jag sitter i tv-soffan och dricker grädde!

Fny

Ambitiöst av dig att skriva ner så mkt om din nya lärdom! Kul läsning, även om det mesta inte var nytt för mig. Ska bli intressant att höra hur det går för dig!

intressant läsning :bow: (jag gick ner 3 hekto om dagen då jag körde lite kolhydrater) :banana: jag klarade dock inte av att äta 70% fett... jag tycker inte om så flottigt *kräka*

intressant läsning :bow: (jag gick ner 3 hekto om dagen då jag körde lite kolhydrater) :banana: jag klarade dock inte av att äta 70% fett... jag tycker inte om så flottigt *kräka*

Hehe! Om man räknar bort pastan och apelsinsåsen skulle jag också gå ner ungefär 3 hg om dagen. Men det har ju varit ett totallyckat experiment detta med kolhydrater mitt i alltihopa. Då ser man ju direkt vilken effekt det har om man tar kolhydrater till allt fett och protein.

Jag tycker det är skitäckligt med 70% fett och så mycket äter jag inte. Jag äter bara så mycket fett jag tycker är gott till de proteinrika födoämnena. Vitsen med hela "dieten" ska ju vara att man slipper räkna något och slipper vara hungrig.

Jag tänker inte hålla på längre än 3 veckor utan vissa kolhydrater. Jag kommer att äta quinoa, vetegrodd, morötter etc efter det för jag tror det blir lite enahanda. Dessutom rapporterar många kramp i vaderna och tar magnesium mot det. Det tycker jag låter som ett bristtillstånd.

Men intressant är det.

Fny

Jag skulle nog behöva bli peppad lite. GIck upp 24kilo med dottern.. Har 18kilo kvar:crazy: tills jag är nöjd. Men usch vad segt det går..

Jag har precis kommit igång med ridningen så jag räknar med en del motion där, och hundpromenader, tänkte även börja på gymmet tillsammans med min syster som oxå nyligen fått sitt andra barn. Men hon har redan tappat sina kilon:devil:
Men motivationen är NOLL!

Och jag försöker även låta bli godis och sådant annat gott.. Hm jätte lätt när man har en sambo som kan vräka i sig godis utan att gå upp så han köper alltid hem.. haha..

Ja, senast jag vägde mig låg jag på 82kilo, Det v ar dock ett tag sedan..

Denna period har jag inte hunnit träna något, och det syns ju direkt på vågen. Har gått två långpromenader och sedan varit på gymmet en enaste gång på en hel vecka.

Startvikt: 95.5 kg.
Målvikt:
ca 75 kg.
Veckovägningar:
23/7 95.5
30/7 93.7
6/8 92.7
13/8 91.7
20/8 90.5
27/8 89.7
3/9 88.1
10/9 86.3
17/9 85.9

Total viktnedgång 9 veckor: 9.6 kg.

Nåväl. Jag tar nya tag denna vecka. Och 4 hg är ändå något, även om det känns lite jämfört med hur jag gått ner de sista veckorna.

KL

Larvig men kul grej som jag såg på ett Atkins-Diet-forum:

Man knappar in vikt längd och allt och får tillbaka sitt BMI och en tjusig, egenvald mätare (hästen) på en mätsticka (staketet). Vilken humor!

Sen är jag kanske lite udda, men jag fattade dem inte först. Av någon anledning ville jag ha att markören ska flytta sig åt vänster när man förlorar i vikt. Varför? För att det är baklänges. Inte vet jag.

Fny

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 175
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 647
Senast: orkide
·
Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
791
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Autistisk bror
  • Tittar in i ditt kök del 27

Hund, Katt, Andra Djur