Viktminsknings/peppningstråd

Sv: Viktminsknings/peppningstråd

jag fick min son 16 sept och gick då upp 13 kg med honom. när jag vägde mig efteråt visade vågen 75,5 kg. vägde 70-71 kg innan jag blev gravid så jag har ett par kilon som jag vill gå ner. dessvärre får jag inte träna fysiskt på en månad. nåt man kan göra innan dess ändå eller räcker det med att man bara äter bättre och rör lite på sig?

jag fick min son 16 sept och gick då upp 13 kg med honom. när jag vägde mig efteråt visade vågen 75,5 kg. vägde 70-71 kg innan jag blev gravid så jag har ett par kilon som jag vill gå ner. dessvärre får jag inte träna fysiskt på en månad. nåt man kan göra innan dess ändå eller räcker det med att man bara äter bättre och rör lite på sig?

Självklart räcker det med att äta sunt och röra sig lagom mycket (det är ju grundstenen i all viktminskning :)).

Du "ska" ju inte träna speciellt förrän du är läkt ordentligt efter förlossningen, oavsett om det är med snitt eller vaginalt.

När du känner att du orkar och att du kan röra dig utan att få ont så kan du ta längre och längre promenader, det räcker alldeles utmärkt den första tiden.

Ny sammanställning (så dags!):

(Vägde på förlossningen den 9/8 2006 99 kg)
Startvikt: 88,5 kg. BMI 32
Målvikt: c:a 68 kg. BMI 25 OBS! Ändrat.
Midjemått: c:a 94 cm.

Veckovägningar (eller periodiska vägningar):

18/8 88,7 midjemått: 94
21/8 87,5
3/9 86,8
10/9 85,2
13/9 84,7
20/9 83,3
30/9 83,4
8/10 82,8, midjemått: 87,5, BMI: 30,4

Sammanlagd viktminskning 5,9 kg på dryga 7 veckor.

Eller som de gör i amerikat:

Jag har haft lite knöligt på vägen de senaste veckorna. Jag blev förkyld, matförgiftad och har inte gått ner i vikt. Det låter ju oförenligt, men så blev det. Eftersom jag försöker köra Atkins/LCHF så kollar jag även läget med så kallade ketostix, som kan se om man har ketoner i urinen. Dessa har varit bleka under denna besvärliga tid, jag har inte alls varit lika pigg som innan (inte så konstigt, kanske, jag har ju varit sjuk) och jag har inte kännt samma mättnad som tidigare på dieten. Jag tror mig ha hittat syndabocken; grädde. Man ska enligt LCHF äta rätt mycket fett, och många dricker grädde i kaffet. Det är ju jättegott så det har även jag gjort. Dock är det något med grädden som låser hela systemet, jag går inte ner i vikt och får inte mättnadskänslan som man annars får. Men jag fortsatte i det längsta, för grädde i kaffet är så gott att jag inte ville att det skulle vara det. Men ett dygn efter jag uteslöt det blev ketostixen röda igen. Håhåjaja.

Annars är det mycket nu, så jag kör underhållsläge med viktminskningen och tar nya tag när jag har mer ork/tid.

Fny

Idag har jag vägt mig igen, 1.2 kg ner sedan förra veckan :bump:

Startvikt: 95.5 kg.
Målvikt:
ca 75 kg.
Veckovägningar:
23/7 95.5
30/7 93.7
6/8 92.7
13/8 91.7
20/8 90.5
27/8 89.7
3/9 88.1
10/9 86.3
17/9 85.9
24/9 85.4
1/10 85.1
8/10 84.0
15/10 82.8

Total viktnedgång 13 veckor: 12.7 kg.

Hur går det för er alla andra?

Idag har jag vägt mig igen, 1.2 kg ner sedan förra veckan :bump:

Total viktnedgång 13 veckor: 12.7 kg.

Hur går det för er alla andra?

Duktigt!!!

Jag har inte varit inne här på evigheter men ville bara dela med mig av min viktminskning:

Är 177 cm lång, vägde runt 80 kg då jag blev gravid, gick upp till 92 kg under graviditeten, rasade efteråt snabbt till 76 kg. Bestämde mig för att börja jogga för att få upp flåset och har från mars sprungit ca 15 km i veckan (2-3 ggr á 5-6 km).
Gått ner till 74 kg och DÅ kommer kommentarerna: har du gått ner i vikt.....joggandet ändrade alltså min kropp mera än viktnedgången :).

Min idealvikt är väl runt 70-72 kg, men är ganska nöjd som det är just nu. Äter som en häst och mår så himla bra!

Vad duktigt gjort!

Förmodligen har joggingen omfördelat din vikt lite, du har säkert fått mer muskler och förlorat mycket fett. Sådant syns ju inte alltid på vågen.

Jag ska banne mig börja mäta mig :idea:

Såhär ser jag ut nu:

Att jämföra med dagen efter förlossning *brr* Paddan Hanna :o

Senast ändrad:

Men :eek::eek::eek:

Shit vad fin du är! (Du har alltid varit fin, även just efter förlossningen, men nu är du ju jätte fin)

Bra jobbat! :banana:

Oj, vad fräsch och pigg du ser ut. Det var ju inte alls längesen du klämde ut den minsta :eek:. Detta ger ju stort hopp till mig och andra. Inget fel på dig innan iof, men det ser ut som en riktigt stor förändring på så kort tid :banana:

Oj, vad fräsch och pigg du ser ut. Det var ju inte alls längesen du klämde ut den minsta :eek:. Detta ger ju stort hopp till mig och andra. Inget fel på dig innan iof, men det ser ut som en riktigt stor förändring på så kort tid :banana:

Tack så mycket :)

När jag fick förste sonen var jag ganska slö efteråt. Jag åt massa onyttigt och tänkte att jag skulle börja motionera - senare :crazy: Hade kommit in i dåliga vanor under graviditeten, mest energiintaget var alldeles för högt. När jag väl försökte äta nyttigt och röra på mig försvann mjölken, kroppen hade förmodligen vant sig vid min osunda livsstil, och det fungerade inte med amningen. Så jag fick lov att prioritera amningen, inget svårt val dock.

När jag fick andre sonen var jag helt övertygad om att jag skulle göra allt för att komma i form och må bättre efter att jag avklarat förlossningen. Så jag åt ganska onyttigt även under denna graviditeten. Men redan samma dag som sonen kom slutade jag med godis och annat onyttigt. Och så började jag röra på mig direkt, så att kroppen skulle vara van vid rörelse och förbränning redan från början. Och amningen har funkat hur bra som helst. :)

Det låter ju kanon. Jag äter väl allt annat än nyttigt nu, utan har väl lite tanken att det får bli sen när jag kan röra mig igen och fött barnet.

När ska du ha?

Jag åt supersmarrigt under båda graviditeterna. Och under den sista så hade jag inte ett uns dåligt samvete, eftersom jag hade bestämt mig för att verkligen klara en viktminskning efteråt. Så jag njöt av att köpa choklad och massa smarr, och njö av att inte ha dåligt samvete. Idag äter jag inte sådant, och får samvetskval är jag väl gör det.

Njut av din graviditet och ta resten sedan :)

Är beräknad till 26/12 så än det lite tid kvar. Försökte först hålla mig nyttig, men nu ger jag ärligt talat fasen i det. Så länge det inte blir brutala viktökningar, diabetes eller så fortsätter jag med min choklad och lite kakor och lite skräpmat ibland

Den enda gången jag kunde släppa på mitt dåliga samvete över mat och godis var när jag var gravid. Som du säger, så länge man inte skenar iväg i vikt så spelar det väl ingen roll om man nu vill äta onyttigt en tid. Bara det inte går till överdrift.

Är beräknad till 26/12 så än det lite tid kvar. Försökte först hålla mig nyttig, men nu ger jag ärligt talat fasen i det. Så länge det inte blir brutala viktökningar, diabetes eller så fortsätter jag med min choklad och lite kakor och lite skräpmat ibland

Samma här under min graviditet. Usch vad jag svullade. :o Fram tom v.18 kunde jag knappt äta alls, mådde så illa och bara spydde upp allt, men jag tog igen det sedan... :o Trots det så gick jag inte upp mer än 14 kg tack & lov och nu är det dax att återgå till det nyttiga & sunda livet igen då lillkillen föddes för 1 vecka sedan. Känner mig inte så motiverad ännu, men jag hoppas att det kommer. Vet ju att jag kan leva sunt och gå ner i vikt bara jag vill....

Vad duktigt gjort!

Förmodligen har joggingen omfördelat din vikt lite, du har säkert fått mer muskler och förlorat mycket fett. Sådant syns ju inte alltid på vågen.

Jag ska banne mig börja mäta mig :idea:

Man märker ju på kläderna också att de sitter lösare. Men jag skulle inte ha trott att springandet kunde förändra ens kropp så mycket om nån sagt det till mig :o, hör väl till dem som tror först då man själv provat. Men största delen av mitt extrafett satt just på låren och rumpan och där har jag ju fått muskler nu.

Är så lycklig då jag kan ha stl 40 på byxor/kjolar på H&M nu, tidigare var det 42-44 :crazy:......lycka till alla ni som kämpar!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 177
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 659
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 647
Senast: orkide
·
Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
791
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka