Viktminsknings/peppningstråd

Sv: Viktminsknings/peppningstråd

Nu ska jag osså hänga på här som sagt och försöka att bli peppad. Känner igen större motivation just nu, men jag hoppas att det kommer & jag vet att jag kan gå ner i vikt bara jag vill.

Vikt innnan grav. 87 kg
Vikt samma dag som förlossningen 101 kg

Drömvikt 75 kg

Nuvarande vikt

16/10 1 vecka efter förlossningen 93.3 kg. Ner 7.5 kg.

Först och främst så siktar jag in mig på att gå ner till 87 kg som jag vägde innan graviditeten, då kände jag mig nöjd med mig själv. Men målet var redan då att gå ner till 75 kg, men jag hann ju inte det innan Emil började växa i min mage. :D

Dagen innan Emil föddes.
Idag, 1 vecka efter förlossningen.

Åhh, vad mycket mage som försvann på dig! Kolla min eftermage, hehe ;)

Jag låg ganska likt dig viktmässigt. På förlossningen vägde jag 105.5, och dagarna efteråt runt 95. På inskrivningen vägde jag precis 90 under senaste graviditeten. På inskrivningen med första sonen vägde jag 87, men där slutade förlossningsvikten på 115 :crazy:

Du ser jättebra ut!:bump: Och du ser ut att må toppen!

Äsch, nu är det skitsegt med viktnedgången. Tycker jag rör mig massor och äter jättenyttig, ändå händer nästan ingenting :mad:

Startvikt: 95.5 kg.
Målvikt:
ca 75 kg.
Veckovägningar:
23/7 95.5
30/7 93.7
6/8 92.7
13/8 91.7
20/8 90.5
27/8 89.7
3/9 88.1
10/9 86.3
17/9 85.9
24/9 85.4
1/10 85.1
8/10 84.0
15/10 82.8
22/10 82.4

Total viktnedgång 14 veckor: 13.1 kg.

Har ni andra lagt av?

Jag har iaf inte gett upp, har nyss börjat. ;)

Vikt innnan grav. 87 kg

Drömvikt 75 kg

Nuvarande vikt

16/10 93.3 kg. - 7.5 kg.
23/10 91.9 kg. - 1.6 kg denna vecka, totalt - 9.1 kg

Första dagarna sen sista vägnningen rasade jag i vikt, för att sedan stå stilla & nu senaste dagarna tom gå upp 0.3 kg. :crazy: Får nog ta & skärpa mig om det ska bli någon viktnedgång & inte uppgång. :crazy:

Jag rasade i vikt när jag orkade motionera som sjutton, gjorde massor; cyklade/gick/var på gymmet/joggade/simmade. Och flera saker per dag, då gick jag ner över 1 kg per vecka. Men det har jag lagt av med, är rädd att jag tappar sugen på allt om jag tränar så hårt. Men nu har jag nästan stannat istället :crazy: Vad segt det känns ibland.

Segt, segt och åter seeeeeegt :cry:

Målvikt:
ca 75 kg.
Veckovägningar:
23/7 95.5
30/7 93.7
6/8 92.7
13/8 91.7
20/8 90.5
27/8 89.7
3/9 88.1
10/9 86.3
17/9 85.9
24/9 85.4
1/10 85.1
8/10 84.0
15/10 82.8
22/10 82.4
29/10 82.1

Total viktnedgång 15 veckor: 13.4 kg.

Hur går det för resten av er?

Vikt innnan grav. 87 kg

Drömvikt 75 kg

Nuvarande vikt

16/10 93.3 kg. - 7.5 kg.
23/10 91.9 kg. - 1.6 kg denna vecka, totalt - 9.1 kg
30/10 92.4 kg. + 0.5 kg denna vecka, totalt - 8.6 kg

Denna vecka har jag inte gått ner i vikt, utan upp. :( Det straffar sig att ha besök i princip varje dag som har med sig godsaker som fikabröd, tårta mm. :crazy: Finns det inget gott hemma så klarar jag mig utmärkt utan, men finns det så äter jag tills det är slut i princip. Har ingen karaktär alls. Det är därför jag ska låta bli godsaker helt & hållet...

Men bara alla "titta på Emil besök" är över så ska det väl bli ordning på detta med. ;) Knappt hunnit ut & gått något heller iom att vi haft besök mest hela dagarna & på kvällarna är det så mörkt.

Jag vet hur det är, sjutton vad svårt det är att låta bli när folk bjuder. Speciellt när de är snälla och tar med sig fika, känns så himla snorkigt att inte äta av det då. Fast jag säger alltid att jag ska dela fat med min 1,5-åring, sedan slutar det alltid med att han äter upp mitt också, skitsmidigt! :)

Men jag har varit riktigt ståndaktig, äter sällan något onyttigt och håller mig till frukost-lunch-middag. Ibland kan jag dock lyxa till det med mörk choklad, eller en latte om vi fikar :d

Måltiderna gör jag separata till mig. Äter vi korv i ung t.ex. köper jag scans fettsnåla korv till mig, och de andra äter vanlig falukorv. Mos gör jag till de andra, men jag äter bara pressad potatis. Köttfärssås äter jag, men tar bort en portion åt mig innan jag har i smör och grädde åt de andra.

Det är lite extrajobb, men det hjälper ändå mig.

Sedan älskar jag att baka, och bakar ett par gånger i veckan. Men jag äter aldrig av det :o

Jag vet hur det är, sjutton vad svårt det är att låta bli när folk bjuder. Speciellt när de är snälla och tar med sig fika, känns så himla snorkigt att inte äta av det då. Fast jag säger alltid att jag ska dela fat med min 1,5-åring, sedan slutar det alltid med att han äter upp mitt också, skitsmidigt! :)

Men jag har varit riktigt ståndaktig, äter sällan något onyttigt och håller mig till frukost-lunch-middag. Ibland kan jag dock lyxa till det med mörk choklad, eller en latte om vi fikar :d

Måltiderna gör jag separata till mig. Äter vi korv i ung t.ex. köper jag scans fettsnåla korv till mig, och de andra äter vanlig falukorv. Mos gör jag till de andra, men jag äter bara pressad potatis. Köttfärssås äter jag, men tar bort en portion åt mig innan jag har i smör och grädde åt de andra.

Det är lite extrajobb, men det hjälper ändå mig.

Sedan älskar jag att baka, och bakar ett par gånger i veckan. Men jag äter aldrig av det :o

Du har inte tänkt på att köra GI? Det gör jag nuförtiden och äter som häst tycker jag :o. går ändå inte upp i vikt :banana:.

Undviker vitt bröd, potatis, vitt ris och vit pasta. Allt annat äter jag, och mycket :rofl:! Det är kanske inte renodlat men funkar!

*knapplån*

Här vill jag vara med! Födde första barnet för drygt 2 v sedan. Gick upp ca 20 kg under graviditeten, låg dessutom redan då ca 10 kg över min målvikt som jag uppnådde (och i flera år faktiskt lyckades hålla) för ett antal år sedan på VV efter att ha tagit tag i en längre tids övervikt. Gick ner ca 10 kg på BB, har tyvärr (eller lyckligtvis?) ingen våg hemma, så det blir lite svårt att mäta framstegen (kan ju försöka mäta mig, var på magen ska man lämpligast mäta då?), men tänkte ändå försöka gå ner ett antal överflödskilon i lagom takt. Första delmålet är att gå ner resterande 10 graviditetskilon, vilket får ta den tid det tar helt enkelt. Det andra, mer långsiktiga delmålet är att ta tag i den övervikt jag hade innan graviditeten.

Man ska ju inte "banta" i samband med amning då miljögifter kan frigöras, men om man ammar, rör på sig och äter nyttigt är det förhoppningsvis ofrånkomligt att man i princip "på köpet" går ner litegrann i alla fall? Någon som vet hur stor viktnedgång som är "OK" när man ammar?

Tyvärr har det blivit en del kakor i samband med hemkomsten från BB, ska försöka dra ner på denna konsumtion snarast. Äter annars oftast nyttig frukost, lunch, middag och mellanmål. Motion blir det i form av barnvagnspromenader, försöker vara ute minst 30 minuter per dag, målet är att inom kort komma upp i 60 min!

Senast ändrad av en moderator:

Jo, jag tänker GI, men lever inte efter det 100%-igt. Blir lite för mycket jobb att laga helt separat mat åt mig själv :crazy:

Vad roligt att du vill delta :)

Men vad är det fär miljögifter som frigörs? Har jag aldrig hört talas om :confused:

Du ska inte banta när du ammar, men att äta nyttigt, röra på dig och undvika sötsaker är utmärkt, klart du kommer minska i vikt av det.

Om du vill mäta dig, så mät på flera ställen på kroppen. Magen på det bulligaste stället under naveln, runt armarna, låren, och ta gärna bilder. Det är kanon att man dels själv kan se på bild att det händer saker, men också att visa andra (oss :D) så man kan få pepp när det känns tungt.

Jag tror inte det finns någon gräns för hur mycket eller lite man "ska" eller inte ska gå ner, det är så individuellt. Om du ser på min tabell jag lagt ut ser du att jag gick ner drygt ett kilo i veckan första tiden, nu har det stannat och jag går ner ett knappt halvt kilo i veckan.

Gör gärna en liknande tabbel som många härt gjort, då ärdet lätt att hänga med i hur det går :)

Man ska ju inte "banta" i samband med amning då miljögifter kan frigöras

jag tänkte precis samma sak när jag ammade. Men ALLA mödrar runt omkring mig var så glada över att det var lättare att gå ner i vikt när de ammade. Jag jobbade faktiskt på att inte gå ner i vikt.

Många miljögifter lagras i fettvävnaden. PCB, kvicksilver, toxin (heter det det?) Nu har jag gått ner rejält 2 gånger tidigare i mitt liv så kanske miljögifterna till viss del rensades ur då?

Jag har inte gått ner nämvärt sen jag var här sist. Har tweakat som fan för att få fart på det igen. Nu har jag gått ner några dagar i rad men vi får se vad det är...

Tack för välkomnandet!

Ja, som Fnyfniken skrev så lagras ju miljögifter (som vi alla tyvärr får i oss) i fettet...

Bra idé med bilddokumentation, ska försöka återkomma med detta, alltid kan det väl roa någon :D

Har annars kommit på att jag kan passa på att väga mig på vågen på BVC en gång i veckan när lillen ändå ska dit :idea: Hehe ;) Hade gått ner 2 kg sedan utskrivningen från BB.

Vikt innan förlossningen 17/10: ca 85 kg :eek:

Vikt vid utskrivningen från BB 21/10: ca 75 kg

Vikt på BVC 2/11: 73 kg

Målvikt 1: 65 kg (startvikt vid graviditetens början)

Målvikt 2: 55-57 kg (min gamla VV-målvikt)

Metod: Nyttig frukost, lunch och middag. Ska försöka minska ner på det mindre nyttiga intaget av godis, choklad, kakor etc mellan måltiderna :angel:. Dagliga promenader.

Vad roligt att du vill delta :)

Men vad är det fär miljögifter som frigörs? Har jag aldrig hört talas om :confused:

Du ska inte banta när du ammar, men att äta nyttigt, röra på dig och undvika sötsaker är utmärkt, klart du kommer minska i vikt av det.

Om du vill mäta dig, så mät på flera ställen på kroppen. Magen på det bulligaste stället under naveln, runt armarna, låren, och ta gärna bilder. Det är kanon att man dels själv kan se på bild att det händer saker, men också att visa andra (oss :D) så man kan få pepp när det känns tungt.

Jag tror inte det finns någon gräns för hur mycket eller lite man "ska" eller inte ska gå ner, det är så individuellt. Om du ser på min tabell jag lagt ut ser du att jag gick ner drygt ett kilo i veckan första tiden, nu har det stannat och jag går ner ett knappt halvt kilo i veckan.

Gör gärna en liknande tabbel som många härt gjort, då ärdet lätt att hänga med i hur det går :)

Ey, min våg har typ fått storhetsvansinne, eller något :D Jag har gått ner två kilo sedan förra vägningen för en vecka sedan. Först står det jättestill och sedan det här hoppet, fan vad glad jag är :)

Målvikt:
ca 75 kg.
Veckovägningar:
23/7 95.5
30/7 93.7
6/8 92.7
13/8 91.7
20/8 90.5
27/8 89.7
3/9 88.1
10/9 86.3
17/9 85.9
24/9 85.4
1/10 85.1
8/10 84.0
15/10 82.8
22/10 82.4
29/10 82.1
5/11 80.1

Total viktnedgång 16 veckor: 15.4 kg. :bump:

Jag hade mitt första mål vid 75 kilo, känns helt plötsligt inte så himla långt kvar. Dock har jag ett annat mål som är 68 kilo, då är jag nere på normalvikt. Det känns däremot som rätt lång tid kvar :crazy:

Hellu?

Massa folk har ju sagt att de vill hänga på, kom igen nu! Lever ni?

:banana:

Jolanta
Nordsvensken
CosmicQueen
Excalibur
Fnyfiken
doris
Bebben
Naggur
nevin
Filiduttan
Zoya
dorisdoris
Ela
Miss M
Linduzz
Doglover
cafu

Hur går det?

Förstår att du är nöjd, du är ju på riktigt god väg mot båda dina mål! :bump:

I morgon ska jag till BVC och väga mig (nja, egentligen är det ju lillen som blir 3 v i morgon som ska väga sig men jag passar på samtidigt :angel:)! Vaknade dock sent i dag och har inte hunnit vara duktig och planera någon veckomatsedel samt handla som jag hade tänkt, så i kväll blir det den inte så nyttiga middagen pizza, dock ska ju fett vara bra för mjölkproduktionen så jag skyller på det :idea:., hoppas på en större ökning för sonen i morgon då det inte hade hänt så mycket senast

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 177
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 659
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 647
Senast: orkide
·
Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
791
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka