Viktminsknings/peppningstråd

Sv: Viktminsknings/peppningstråd

Jag gick upp 15 kg första året efter att Hanna hade blivit född :crazy: (hade nyligen tagit körkort, rör mig i vanliga fall mkt på jobbet men då var jag ju mammaledig. Fikade. Nära till kylen/skafferiet :o osv..).

Började nyligen på VV igen, och har gått ner 3 kg, har väl ca 20 kg kvar att gå ner :cool::crazy:

Jag menade inte att komma och verka viktig, hoppas du inte tog det så. Jag förstår hur jobbigt du har det :)

Idag fick jag ett bakslag då jag testade lite kläder, och kunde inte knäppa ett par brallor av alla de mänger jag har :mad: Usch var HEMSK jag kände mig. Stor och tjock. Sucka.

Har i alla fall joggat fem minuter och promenerat en timme. Samt cyklar i 40 minuter också. Hoppas det ger resultat på vågen nästa vecka också :crazy:

nejnej, det var inte alls så jag menade det! jag mest bara beskrev varför jag inte tog samma väg som du, för jag önskar att jag kunde göra det även denna gång. Det ger ju resultat mycket snabbare!

Precis innan jag blev gravid gick jag ner 10 kg på 2 mån. 2-3 storlekar i jeans (beroende på märket) och 1 storlek i vanliga kläder. Då gick jag 1 mil om dagen i väldigt rask takt, red några gånger i veckan, åt bra mat, drack MAX 1 liter cola i veckan. Tog även några kortare och långsammare promenader också (Hunden behöver ju gå mer än en gång om dagen ;)) så några kilometer till blev det sammanlagt sen.
Det bara rasade av mig i princip, var så underbart. Men då mådde jag mycket bättre, och hade dessutom inget barn = mycket mer tid för motion osv..

Men men, vi får hoppas på att jag når mitt mål ändå nu, även om det tar längre tid :)
Ska väga mig ikväll igen, jag glömde bort att göra det imorse. och nu vill jag inte, för jag har precis ätit :D

Jaha, då är vägningen avklarad då.

Startvikt: 71,8 kg.
Målvikt: ca 55 kg.

Veckovägningar:
22/8: 71,8 kg
29/8: 70,5 kg

Total viktnedgång 1 vecka: 1,3 kg

Och detta till trots att jag ätit en påse chips och en pizza under den här veckan. Inte helt dåligt faktiskt.
Körde en kortare träning idag, men med dubbelt så mycket motstånd. Jisses vilken pärs det var! Hade inte riktigt tid för ett längre pass, så jag tänkte att jag kunde ju testa ett mer intensivt.. Det gör jag nog inte om allt för ofta :angel:
Fast mitt mål är att kunna höja motståndet litegrann i taget, och ändå köra längre pass. Men där är jag inte än på långa vägar känns det som.

Duktig du är!

Jag cyklade 40 minuter, var helt spak i benen efteråt :o

Försökte övertala min runda kompis som har verkliga problem med vikten, hon vill gå ner men är så nedrans slö :crazy: men hon hade så många ursäkter för att inte följa med. Dålig i magen, ingen kondis, etc. Sjutton, hon har ju ingen bättre chans att hänga på än nu, innan har hon alltid skyllt på att jag varit mer tränad än hon, och det blir jag ju snart igen. Suck.

Försökte övertala min runda kompis som har verkliga problem med vikten, hon vill gå ner men är så nedrans slö.

Det är nog det som är roten till det onda. Det verkar ofta vara det. Slöheten gör att man sitter stilla, har tråkigt, blir sugen, får blodsockret upp-och-ner, äter för att man är trött, är trött för att man är tung, dålig kondis för att man släpar på för mycket.

Jag har inte vägt mig sen sist, så jag vet inte hur det går för mig. Men igår höll jag 4 ridlektioner, vilket innebär att jag går runt, runt på ridbanan i 3 timmar i sträck. Idag gick jag från vasastan ner till city, östermalm, norrtull och hem igen. Och man blir faktiskt piggare, snarare än tröttare när man går riktigt långt. Ska väga mig imorgon men blir nog besviken. jag hade någon magåkomma förra veckan och gick ner 2 kilo av det. Jag misstänker att jag tagit igen vätskeförlusten nu. Nåväl, jag är i alla fall inte yr och svimfärdig.

Fny

Men jag har heller ingen motivation till att cykla långt eller jogga när arslet dallrar en halvmeter bakom mig heller. Det är ju inte lättare för mig än för någon annan överviktig, det gör mig så ilsk att folk tror att de som rör sig tycker det är så himla kul och lätt. Det är skitjobbigt att cykla den där svängen. Och jag är aldrig så slut som när jag joggat. Då terar jag mig på dom som sitter och gnäller över att de är så tjocka, och sedan orkar dom inte göra något. "Lätt för dig, du som är så hurtig" får jag alltid höra. Men vaddå hurtig? Jag vill få kondition. Styrka. Och gå ner i vikt.

Min vikt pendlar också sådär, man tror att man ska gå ner en viss period när man rört sig mycket, men dågår man inte alls ner speciellt många hekton. Däremot när man tycker att man slarvat, då minskar kilona konstigt nog :eek::smirk:

Men jag har heller ingen motivation till att cykla långt eller jogga när arslet dallrar en halvmeter bakom mig heller...

Nej, visst. Det gäller att gilla läget och ta itu med det. Och man kan dra ner sin ranson till nästan noll och ändå inte gå ner i vikt om man bara håller sig tillräckligt stilla. Det enda som hämmar hungern och sätter fart på ämnesomsättningen är att röra på sig.

Jag har iofs en reumatisk sjukdom men jag skulle aldrig palla annars heller om jag inte fick ta det i mitt eget tempo. Jag går hellre 4 timmar än joggar 30 minuter. Enligt en kiropraktor jag känner ska man lyssna på dessa signaler. T ex säger han till mig att inte låta mig dras med i samma promenadtempo som min sambo har, för jag är inte byggd för det. Hellre då långsammare steg och gå längre, och slippa byta ut höfterna när jag är 50.

Min vikt på vågen är inte att lita på. Den har mer att göra med menstruationscykeln än vad jag har ätit senaste veckan. Man måste se det per månad på mig.

Fny

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan inte heller väga mig för ofta, precis som du säger så är det mycket som spelar in, hur mycket vätska man har i kroppen, om man varit på toalettren på länge, vad man ätit innan vägningen, etc.

Varannan vecka funkar bra, men nu väger jag mig en gång i veckan ändå.

Min bror berättade för mig igår, att man har 1000 g av någonting speciellt i kroppen. Gly..nånting.. Ja, han är en såndär träningsexpert och kostfanatiker, så han svänger sig med konstiga ord som jag inte alltid förstår :D

I alla fall. Varje gram av detta gly... kunde samla på sig 4 gram vatten, och därför sade han att man absolut inte ska känna sig nere om vågen visar att man helt plötsligt väger 2 kg mer, för det är helt omöjligt i princip att gå upp 2 kg fett på en vecka.
Bästa tillfället att väga sig är på morgonen, efter man kissat och så ska man vara helt naken förstås. Då fick man fram den mest tillförlitliga vikten under en längre period..

Hmm, ja, här fick ni lite intresseklubben antecknar-info :p

Jag hade träningsfri dag igår, för jag tränar ju alltid på kvällarna när sonen sover, och igår kväll var vi på kräftskiva.

Supergott med räckmackor, kräftor, sallad och bröd med massa olika ostar! Sånt man behöver ibland ;)

Ikväll är det träning igen som gäller, får se hur långt pass jag orkar med idag. Min kondis blev klart försämrad under förkylningen, så nu får jag kämpa för att förlänga passen bara någon minut igen. Men det kommer säkert tillbaka!

Jag brukar förresten känna det som om jag svävar när jag kliver av maskinen och ska gå och dricka :D Jag liksom böjer benen likadant som under träningen, så man svajar och gungar fram. Ser säkert jätteskoj ut!

Jag har börjat känna av en neslig förkylning, har så ont i halsen :cry: Jag som precis kommit igång ordentligt. Det är ju typiskt. Så jag har haft vilodag från träning igår och idag, men i morgon ska jag till Nautilus. För första gången på tio månader :crazy:

Jag går också himla konstigt efter mina cyklingspass, benen liksom svävar utan att jag gör något, haha!

Nämen titta, ännu en fanatiker därute ;)

nej, skämt åsido, han är väldigt bra att ha! Har svar på i princip alla mina frågor, och peppar mig litegrann när jag känner att jag inte tränar tillräckligt mycket eller så.. Då kommer han med små kommentarer som "Men det är ju såklart bättre att du tränade hårt i 15 min än ingenting alls den dagen! Du måste inte träna i 45 min för att vara nöjd.." osv.. Dessutom har han svar på allt om vad som är nyttigt eller inte, vilka ingredienser som innehåller bra fett eller dåligt fett, hur mycket man kan äta av vissa saker utan att det blir för mycket etc. Skitbra med en gratis expert liksom ;)

Ja, dom där jävla förkylningarna stör allt. Jag låg med feber i ganska många dagar, så jag fick ont i huvudet bara av att titta på maskinen typ. Det var extremt jobbigt nog att jaga en bebis dagarna i ända...

Var försiktig med gymmet om du blir sjuk nu bara! Det är bättre att hoppa över träningen i 3 dagar, än att bli än mer sjuk av den och sen inte kunna träna alls på 2 veckor..

Själv ska jag börja med (väldigt) raska promenader igen, när Sebastian börjar på dagis. Då blir det bara jag och hundarna, och när dom har kissat klart så hänger dom på i ett bra tempo. Då kommer det att bli träning 2 ggr/dag, vilket borde skynda på saker och ting litegrann!

Jo, jag är ju min egen expert. Har "läst" halvvägs till PT och varit inne på att bli dietist. Men det är fanken så mkt svårare när det gäller en själv, trots att man mkt väl VET vad som gäller!

Nu har jag ätit min specialkost i 2 veckor och tycker faktiskt att min reumatism är bättre, trots äckligt höstväder :D:banana:. Men det är tufft! Jag drömmer om choklad hela tiden :angel: Inte lätt att hitta på mat som passar hela familjen som inte innehåller kött, mättat fett, billiga vegetabiliska oljor, transfetter, mjölkprodukter, socker eller normalmkt protein. De proteiner som väl äta skall dessutom helst vara vegetabiliska. Särskilt inte när maken inte gillar fisk :crazy: eller bönor. Nåväl, dottern äter allt :) så maken har fått offra sig lite. Det går lite bättre när jag påtalar att om vi haft köttfärs i lasangen så hade den färsen kostat 40kr. Bönorna jag hade i istället kostade 2kr :D

Skall bli intressant att väga mig i morgon, men dessvärre tycker jag det är svårt att få till en kost som ger viktnedgång och som är proteinfattig. :crazy: Mkt protein i kosten är ju enl mig ett av de bästa varianterna för såväl viktnedgång som muskeluppbygnad.

Är det pga reumatismen som du vill ha så lite protein som möjligt eller?

För precis som du säger så har jag också fått lära mig att mycket protein är bra, framför allt om man tränar. Fett försvinner och muskler byggs lättare.
Min bror brukade deffa på tonfisk och keso förut ;) Jävlar i hoppet vad muskler kom fram, och som han byggde mer dessutom..

I morse kändes halsen ganska bra, så jag cyklade till gymmet ändå. Sist jag tränade var den 28:e oktober, känns ju inte alls länge sedan, men det är ju sjutton nästan ett år sedan :eek: Jag sänkte motståndet i alla maskiner, och ska nog vänta ett par gånger tills jag höjer.

Jag har svårt att be om hjälp med barnpassning, jag får dåligt samvete av att be om hjälp, barnen är mitt ansvar och träning en lyx som jag får unna mig när möjlighet finns. Men en gång per helg ska jag till gymmet i alla fall. Dessutom har barnens morfar lovat att promenera med killarna en förmiddag i veckan, då han vill gå ner i vikt. Då hinner jag också till gymmet. Och min 45-minuterscykling hinner jag med när barnen lagt sig. Sedan vill barnens mormor gå mycket, så jag och minstingen hinner med ganska många två-timmarspromenader per vecka, när morfar umgås med äldste sonen.

Jag är himla dålig på vilka fetter och inte man ska äta, att läsa på innehållsförteckningar hjälper mig inte då jag ändå inte vet vad jag ska undvika.

Är nyfiken inför morgondagens vägning, har tränat massa kondition denna vecka, borde väl synas på vågen. Är dessutom stolt över att jag lyckas hålla min totala avhållsamhet från onyttigheter. Sist jag åt godis var på BB, för sju veckor sedan. Har heller inte druckit läsk eller ätit något skräp alls sedan dess. Äter lite nötter och torkad frukt när jag är sugen och hungrig, typ när jag lagar mat. Är faktiskt stolt över det :o:D

Jösses, jag hade varit stolt som en.. Ja, tupp? :D
Jag äter gott på helgerna, och försöker stenhårt att hålla mig ifrån det under veckorna men ibland slinker något ner. Dock har jag bytt ut typ chips och liknande mot solrosfrön, sådana med skal på. Blir mycket jobb för lite gott, och dessutom är det nyttiga fetter också. Tyvärr äter jag inte nötter och allt annat som finns som naturgodis, så jag knaprar mina solrosfrön varje kväll här i soffan :D

Det där med parnpassning är svårt. Jag har inga problem att lämna bort Sebastian egentligen, men härnere i Skåne har jag bara hans farmor att fråga. Och dom håller på att lära känna varandra nu på riktigt (Familjetrassel, därför har det inte blivit av innan..) så imorgon är faktiskt första gången han ska vara själv med henne en stund. Har provat i ca 30 min förra veckan, och det gick jättebra, så imorgon ska han vara där i typ 2 timmar så att jag kan åka och prova ut en ny BH. Det är ju hopplöst att försöka handla och prova kläder med en bebis med sig i vagn.. Lite nervöst för min del faktiskt, men det är bra träning för honom inför dagisstarten som är i november..
Så jag har i princip alltid honom själv, vilket ger lite tid för motion. Men, som sagt, det blir mer tid nu i vinter när han går på dagis! Ska bli skönt att kunna gå snabba promenader med hundarna igen.

Själv är jag lite nervös inför veckans vägning. Har blivit mer cola än beräknat denna helg, och idag kom sambon hem med mer, eftersom vi hade gäster idag. Och jag vet med mig att jag inte kan hålla fingrarna borta från cola om vi har det hemma :crazy:

Jag är också usel på det här med innehållsförteckningar och bra mat, så jag ringer alltid min support och frågar om jag undrar något. Men jag är inte särskilt fanatisk med maten, utan kör på helt normal mat. Det hjälper bra nog att ta bort godis/chips/läsk och att sluta äta ute ofta, och så motion på det.

Jag blir så sugen när jag lagar mat, så rostade solrosfrön med eller utan salt slinker ner då :o Eller som sagt, nötter och torkad frukt. Har en skål står i skafferiet, och är faktiskt duktig på att bara ta lite grann.

Min son trivs hos andra, så han är väldigt lätt att lämna bort. Har både hans morfar som är sjukskriven, och farfar som är pensionär. Både vill ha honom, och de är ju hemma nästan jämt. Men jag lämnar inte så gärna båda barnen samtidigt, eftersom farfar/morfar är lite äldre och jag själv stundtals faktiskt tycker det är jobbigt att ha båda. Jag vill inte utnyttja dom som gratis barnomsorg, å andra sidan säger de att de vill umgås med sonen, jag vill bara inte utnyttja dom.

Just nu är jag väl i det nämaste fanatisk :o Men jag vet ju att det ger så himla bra resultat för mig. Och att avstå allt "gott" är ingen uppoffring - ännu. Så då kör jag på. Steker inte i fett utan i vatten använder inte sockrade produkter i maten eller annars heller. (fast jag lägger till smör i sonens mat)

Denna vecka har jag vissa dagar motionerat dubbelt, två långpromenader eller en promenad och sedan cykling på kvällen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 175
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 647
Senast: orkide
·
Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
791
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka