Viktminsknings/peppningstråd

Sv: Viktminsknings/peppningstråd

Det är ju sjukt ju!

I princip har vi haft samma viktnedgång, det skiljer några hekto på våra vägningar :-)

3 agar innan förlossning vägde jag 106, för 5 veckor sedan vägde jag 94 ca och nuvarande vikt är 89,7. Jag har alltså gått ner nästan 17 kg.

Nuvarande vikt: 89,7
Målvikt ca 70 kg (men nöjd om jag kommer under 75=då passar mina kläder igen...

Vikthistoria: Har "alltid" varit lite smårund (från tonåren och uppåt), men gått ner i perioder (utan att "banta", men dock stenhård träning pga brinnande träningsintresse). 2002 var jag nere i 70 kg..

Metod: Promenader emd hundar och ridning. Bra kost. Inget godis eller glass. Bort med bröd, pasta och juicer.

Tips på jättegod "smalmat":

Olja 1 ugnsfast form.
Ta i önskat antal färdiga laxfiléer.
Krydda (tex färska, frysa örter)
Häv på tex babyspenat, tomater, lök etc efter smak.
Täck formen med folie. In i ugnen på ca 200 grader tills fisken är klar (ca 20 min)

Mums!

(Vägde på förlossningen den 25/9 2006 73 kg)
Startvikt: 71,8 kg.
Målvikt: ca 55 kg.

Veckovägningar:
22/8: 71,8 kg

Total viktnedgång hittills: Ingen.

Min "story": Gick upp 13 kg under graviditeten, och landade då på 73 kg. Gick ner 9 kg på en vecka, och resten under veckan efter det. Höll vikten helt okej tills sonen blev 6 mån, och jag inte alls hade samma tid för att laga ordentlig mat och röra på mig mycket. Gick således upp i princip alla kilo igen under ganska lång tid, han är nu 11 mån gammal.

Min metod: Skära ner på coladrickandet, bara äta chips/annat på helgen, försöka äta lite nyttigare mat såsom mindre sås/mer fullkornsprodukter/mindre portioner/osv, träna på Orbitreken 5-6 dagar i veckan och vanliga hundpromenader.

Jag kommer verkligen att behöva peppning för att börja om igen nu. Är psykiskt sjuk och har för tillfället, åter igen, en ganska jobbig depression att tampas med. Tyvärr varvar jag mellan att inte äta alls och att hetsäta när jag mår dåligt, och jag får sällan ner något som jag inte tycker är riktigt gott :crazy: Motivationen att träna är inte lika hög heller direkt, men det är lättare att tvinga sig till det än att äta ordentligt. Jag har liksom inte ens ork att ta hand om mig själv något sånär, så att laga bra mat och tänka på vad jag stoppar i mig är väldigt svårt just nu. Att laga mat varje dag överhuvudtaget är svårt.
Jag dricker framför allt mycket mer cola när jag är stressad, vilket ju inte är så bra för vikten.
Innan jag fick barn kunde jag utan problem dricka mina 2 liter om dagen utan att gå upp ett gram :mad:

Usch, vad jobbigt du verkar ha det *uppmuntringskram*

Jag har skitsvårt med motivationen just nu, det finns absolut ingen ork till att träna. Och tid, det har jag inte. Jag kan inte gå vagnspromenader med två barn, äldste sonen hinner tröttna på fem minuter. Sambon min är i full färd med att renovera barnens rum, så när yngste sonen väl somnat efter sitt sextimmars skrikmarathon mellan fyra till tio så orkar jag knappt ta mig ur tv:soffan. (Det jag ville komma till är att jag inte hinner träna något på kvällarna då sambon är hemma, men upptagen.)

Vad sjutton ska man göra med all denna trötthet? Jag har uteslutit allt socker så långt jag kan (det enda jag fortfarande använder är honung i mitt te, en eller två gånger om dagen), ersätter det inte med sötningsmedel utan avstår helt. Men finns det någon som vet vad man kan göra mer, för att försöka bli piggare? Kaffe vill jag inte dricka när jag ammar, annars har ju det fungerat innan.

Min räddning är att barnens morfar att sjukskriven, och mer än gärna umgås med sitt barnbarn två timmar mitt på dagen, så jag och min mamma kan ta en långpromenad med yngsta sonen. I princip är det den enda motionen jag får, promenaderna.

Ja, jag ser det, vad fränt :D

Men du väger mindre än mig :) Dock ser jag fram emot mina måndagsvägningar, då jag nu i en månads tid faktiskt gått ner runt ett kilo stadigt i veckan. Det är sköööönt :love:

Måste bara säga:

Jag köpte en stegräknare i förrgår och igår, efter en promenad ner på stan och hem igen, samt att jag höll 3 ridlektioner hade jag gått 16158 steg! Snacka om motion!

Nu köpte jag en relativt enkel pedometer, så jag kan inte mata in för att få kaloriförbrukning. Finns det någonstans man kan räkna ut det på webben?

Fny

Det enda stället jag vet att man kan räkna ut sådant är aftonbladets viktklubb, men då måste man ha själva tiden man utför motionen.

Det låter som att det kan tänkas bli ett litet orbitrek inköp :D

God morgon alla viktminskande bukefalister!

Igår var det Tjejmilen, någon mer som sprang? Själv sprang jag inte, bara gick. Känner mig för tung i kroppen för att jogga, får benhinneinflammation om jag försöker :crazy: Men det var lika kul att gå!

Jag lämnar min veckovägning här, har gått ner 0.8 kg. sedan förra måndagen, alltid något.

Startvikt: 95.5 kg.
Målvikt:
ca 75 kg.
Veckovägningar:
23/7 95.5
30/7 93.7
6/8 92.7
13/8 91.7
20/8 90.5
27/8 89.7

Total viktnedgång 6 veckor: 5,8 kg.

BTW, någon här som äger en crosstrainer? Blev himla sugen på att införskaffa en sådan, har använt den på gymmet när jag gick där. Men nu hinner(/orkar :o) jag inte ge mig ut på den typen av fettförbrännande gång/jogging jag förr gjorde på kvällstid, inte med två barn. Det blir mest promenader med dubbelvagnen och hund, och det går inte så fort tyvärr. Dock kan barnens morfar umgås med äldste sonen, och då ger jag mig ut en snabbare promenad med yngste sonen.

Uppdatering från mig:
Startvikt: 92kg
Målvikt 68-70kg
Förra veckans vikt: 75,0kg
Denna veckans vikt 74,4kg
Denna veckas viktnedgång: 0,6kg :crazy:
Total viktnedgång 51 veckor: 17,6kg

Jag har också avänt crosstrainer mkt på gym och älskat den, men jag har även provat lite olika "hemmavarianter", den från tv-shop, den från jula och en 4ggr så dyr från sportaffären. Jag kan bara säga att jag blivit väldigt besviken! :( De är inte alls samma sak, i lite högre tempo blir de gingliga och obalanserade :mad: Den dyra varianten (ca 7000kr) var betydligt stadigare än de andra, men ändå för ostabil för att jag skulle skaffa mig en... För en "gammal gymräv:D" så räcker de helt enkelt inte till...

Ja vill vara med :banana: men vet inte om jag vågar att väga mig :angel: och sen skriva här alla dessa kilon man väger :o

Lite Fakta: har alltid varit mycket aktiv och hyfsat vältränad. Dock alltid haft en "dålig" relation till mat.
Fick mitt första barn 01 och gick upp massor under graviditeten från 60 till 80 gick sedan bara ner typ 8 kilo innan graviditet nummer två, när min dotter föddes 03 vägde jag 90 kg. Har sedan kämpat med vikten men utan någon speciell framgång gick väl kanske ner till 80-85 innan jag blev gravid igen. I Januari i år föddes min andra dotter. Under denna graviditet hade jag mycket blödningar och var därför sjukskriven med sträng vila redan från vecka 18. Detta var otoligt jobbigt och jag var mycket deppig och lade till med mycket ovaner när det gäller maten.
Nu skulle jag vilja få ordning på vikten men vet inte riktigt hur jag ska få ork att ta tag i problemet. :crazy: men mår i dagsläget ganska dåligt av min övervikt och dåliga kondition :cry:

kan upplysa om att jag följt tråden ett tag men inte vågat att skriva :o Ni är alla väldigt duktiga som kämpar på :banana:

Men vart hittar man styrkan att börja :confused:

gud va du är duktig:bow: För mig har de inte hänt nått än. men jag har inte tagit tag i de riktigt heller. men på torsdag ska jag köpa en orbitrek, då kan man träna lite när man har tid=)

Uh, jag fasar inför vägningen på onsdag (Tror det har gått en vecka sen sist då). Känns mest som om jag har gått upp. Jag lyckas typ aldrig gå ner i vikt när jag inte mår relativt okej.. Inte ens om jag knappt äter alls, det verkar som om allt bara sugs fast då.

Nåväl, vi får väl se helt enkelt.
Idag har jag påbörjat mitt försök att sluta dricka cola helt i veckorna, det känns som en början i alla fall. Visst, äter man ute någon gång så lär jag dricka en cola, men det är lite skillnad mot mina 1½-2 l om dagen ;) På helgerna tänker jag dock fortsätta att äta "vad som helst" ett tag till, jag tappar motivationen under veckorna annars..

Idag kör träningen igång igen, för nu börjar förkylningen släppa rätt så bra. Hoppas på att vara uppe i 40 min/pass om en vecka ungefär.

Förkylningar kan verkligen få en ur form, både fysiskt och psykiskt. Man känner att det inte är någon idé att träna, ja det ska man ju inte heller. Men det blir lätt så att man tycker så synd om sig själv att man äter allt för illa :crazy: I alla fall jag brukar göra så.

Jag dricker aldrig läsk, inte light-produkter heller. Vilket jag är riktigt stolt över, för jag fullkomligt dyrkar coca-cola :love:

För min del är viktminskning och motionering lättast om jag är ganska hård mot mig själv. Annars känns det som om jag "förstör" något, genom att "bryta" det jag håller på med. Jag känner mig själv, och vet att jag inte klarar en godisbit, eller lite läsk en dag. Då känner jag att jag fuskat, och kan efter det dra i mig masor av onyttigheter. Därför är det lättast för mig om jag avstår allt. Det brukar ta en vecka kanske, innan jag "kommer in i det", alltså det nyttiga tänkandet. Som att inte köpa något godis alls, eller inte äta onyttigt. Men när jag väl börjat så går det per automatik så länge jag inte bryter det.

Idag lyckades jag ge mig ut och gå i en timme, med både dubbelvagn och hund som sällskap. Dessutom joggade jag i kanske sammanlagt fem minuter, utan att få ont någonstans. :banana:

Jag testade en crosstrainer på Tjejmilen igår. Den verkade faktiskt riktigt stadig. 4999:- kostar den, vet inte om det är hutlöst dyrt eller om det är det priset man får räkna med?

Modellen innan den hade fått någotn riktigt bra utmärkelse, så jag antar att det är ett bra märke. Denna var en vidareutveckling av det första.

Jag tycker det är skitpinsamt att tala om att jag väger så mycket. Men dey sporrar mig att gå ner mer :)

Sedan har jag en målbild framför mig, där jag faktiskt orkar springa hela Tjejmilen i snoffsiga sportkläder :angel::D

Jag klarar av att vara så hård mot mig själv när jag är lite mer stabil. Men eftersom krånglet med mat/godis/annat alltid uppstår när jag är sämre, så brukar jag kunna stå ut under veckorna eftersom jag vet att jag får den där colan på helgen, eller chipspåsen. Eller vad man nu blev sugen på under veckan som gått..
Mitt mål är förstås att äta mer nyttigt hela tiden, men jag känner mig själv och vet att om jag stressar fram det så orkar jag inte alls istället. Och det är ju bättre att äta nyttigt 5 dagar i veckan än inga alls!

*Försöker vara positiv*

Åh, jag älskar min Orbitrek! Hela kroppen känns som gummi efteråt, svetten rinner och fettet förbränns!

Min bror, träningsfanatiker sen över 10 år tillbaka, tycker också om den till och med. Ja, han säger ju att det självklart finns ännu bättre, men då får man vara beredd att hosta upp minst 7000-8000 kr, och dom pengarna har jag tyvärr inte..

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 175
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 647
Senast: orkide
·
Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
791
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka