Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det vanligare att man tar lån för att köpa häst än att man inte gör det? Eller sparar man uppskattad kostnad för att hålla häst tills att man har typ 200 000?

Det skulle ta mig kanske 10 år att spara ihop till en häst för 120 000 (fast jag skulle inte ha råd att hålla hästen 😅). 5 år om jag lät bli att spara något övrigt, och jag är varken fattig eller särskilt slösaktig. Har dock ingen hög inkomst.
För mig går stallplats, mat och strö på ungefär 10.000 per månad och jag sparade så mycket under ett år, det blev en bra grundplåt till hästköpet och dessutom var jag redan van att leva utan dessa pengar innan hästen kom hem, vilket gjorde att skillnaden i ekonomin inte blev stor :)
 
För mig går stallplats, mat och strö på ungefär 10.000 per månad och jag sparade så mycket under ett år, det blev en bra grundplåt till hästköpet och dessutom var jag redan van att leva utan dessa pengar innan hästen kom hem, vilket gjorde att skillnaden i ekonomin inte blev stor :)
Jag är är så himla dålig på att spara pengar, jag har definitivt råd med häst men har aldrig klarat av att spara motsvarande summa. För mig är det mkt lättare att ta ett lån. Så har jag gjort både när jag köpte sadel och transport, betalar sen av lånet mkt snabbare än jag måste. Pengarna finns, jag är bara dålig på att lägga dem på hög🙈
 
Ja, kanske. Det är ju en beräkning, hur smidigt kan man göra det och hur mycket tid tar det vs. vad får man för det. Samma med din andra punkt. Vad tjänar man på att lägga upp på alla hästar vs. vad förlorar man. Och kan man om det senare överväger tillhandahålla det på andra sätt. Tycker inte det går att kategoriskt avfärda det.
Sen finns det ingenting som säger att man måste göra det för alla sina kunder, utan man kan göra det för att vårda relationen med de som ber om det. Om man inte har lust med det kan man säga att det går bra, med till en extra kostnad.
Man kan ju alltid ställa frågan men jag tror att få beridare är villiga eller har tid att uppdatera flera gånger i veckan. En gång i veckan är ju ganska tätt ändå.
 
Hehe nej men det är ju ganska lätt att komma överens om det med :) Stativ & Go Pro finns. Möjligheten att skicka iväg ett klipp via sms också. Tror inte alls det är så himla svårt att göra detta. Jag kom med ett förslag på hur det kan utföras. Det finns ju massor med andra sätt så detaljerna i just mitt förslag är kanske inte så relevanta. Det finns uppenbarligen olika kunder med olika behov. Jag skulle t.ex. vilja ha så mycket insyn som möjligt och skulle vara beredd att betala extra för det. Om sen beridaren vill lämna pengar på bordet är det en annan sak.
Jag tänker att beridaren främst behöver lägga sin tid på det denna ska göra, d v s utbilda hästar, inte uppdatera ägare.
Jag är färgad av att jobba i en bransch där folk å ena sidan ringer ofta för olika uppdateringar men å andra sidan tycker att saker och ting går för långsamt. Hade jag sluppit svara på alla frågor från de som inte är trygga med att jag hör av mig när jag har något att framföra hade jag kunnat lägga den tiden på att komma framåt i arbetet istället.
 
Jag tänker att beridaren främst behöver lägga sin tid på det denna ska göra, d v s utbilda hästar, inte uppdatera ägare.
Jag är färgad av att jobba i en bransch där folk å ena sidan ringer ofta för olika uppdateringar men å andra sidan tycker att saker och ting går för långsamt. Hade jag sluppit svara på alla frågor från de som inte är trygga med att jag hör av mig när jag har något att framföra hade jag kunnat lägga den tiden på att komma framåt i arbetet istället.
Ja det är så jag känner med. Jag vet rent logiskt att det bästa är om hon lägger tiden på hästen. Men att övertyga hjärtat är en annan sak :angel:

Som tur är så bestämmer hjärnan och därför har jag inte skrivit till henne. Men jag tänker att har jag inte hört något på söndag så ringer jag. Enklast så också, snabbare och direkt kommunikation.
 
En sak att tänka på är ju att det väldigt sällan är så att hästmänniskor har 8-17 jobb.

Min tränare är även beridare. Hon tränar grupper på ridskolor, privata ekipage på olika ställen, har egna hästar och ibland andra hästar för träning. Svinduktig! Men schemat är inte fast och hon har både dagar och sena kvällar. Sådant påverkar ju också för huruvida man har tid att filma och skriva utförliga uppdateringar.

Som ägare tänker jag att om man vill ha regelbundna uppdateringar kolla med sin beridare om det t ex går att boka in telefonsamtal eller dylikt i förväg. Så vet båda vad förväntan är.
 
Eftersom jag bara har skrivit om min häst i denna tråd så fortsätter jag med det. Lägger upp en liten video på damen med så ni får se lite mer;

Ok. Såhär va.

Jag har lämnat iväg hästen på inridning. Gjorde det i söndags.

Jag håller seriöst på att förgås!!! Hur klarar man av att släppa kontrollbehovet?! Detta känns såååå läskigt! Jag har inte tjatat på tränaren om uppdatering än. Tänker att när hon har varit där en vecka så borde jag kunna ringa och höra hur det går... Kliar i hela kroppen. Hur klarar folk av detta?!
Håller med om att det är jobbigt! Min är ju hos tränare, men som tur är inte långt hemifrån. Åker dit och tittar på träningar ibland men försöker att inte lägga mig i för mycket ändå.
Vilken tränare blev det till slut (såg facebook-inlägget)?
 
Jag tänker att beridaren främst behöver lägga sin tid på det denna ska göra, d v s utbilda hästar, inte uppdatera ägare.
Jag är färgad av att jobba i en bransch där folk å ena sidan ringer ofta för olika uppdateringar men å andra sidan tycker att saker och ting går för långsamt. Hade jag sluppit svara på alla frågor från de som inte är trygga med att jag hör av mig när jag har något att framföra hade jag kunnat lägga den tiden på att komma framåt i arbetet istället.
Fast här handlar det ju om att vara en vinstdrivande verksamhet med allt vad det innebär. Det är en fundamental skillnad. Att vårda kundrelationer, marknadsföra sig och anpassa sig till vad kundernas behov är får man nog se som del av verksamheten. Särskilt om den av naturen är svår att skala upp. Det går inte att strunta i att förhålla sig till såna faktorer bara för att man är verksam inom just hästnäringen. Visst kan vi komma på tusen invändningar emot att det skulle gå, eller argument för att det inte skulle löna sig. Och för vissa verksamheter är det säkert så. Men att kategoriskt säga att det inte är värt att lägga krut på sånt som ens kunder faktiskt efterfrågar tycker jag är kortsiktigt.
 
En sak att tänka på är ju att det väldigt sällan är så att hästmänniskor har 8-17 jobb.

Min tränare är även beridare. Hon tränar grupper på ridskolor, privata ekipage på olika ställen, har egna hästar och ibland andra hästar för träning. Svinduktig! Men schemat är inte fast och hon har både dagar och sena kvällar. Sådant påverkar ju också för huruvida man har tid att filma och skriva utförliga uppdateringar.

Som ägare tänker jag att om man vill ha regelbundna uppdateringar kolla med sin beridare om det t ex går att boka in telefonsamtal eller dylikt i förväg. Så vet båda vad förväntan är.
Finns ju verkligen tusen sätt att göra det på. Behöver inte vara redigerade filmer med dyrkamera och voiceover. Ett kort röstmeddelande medan man skrittar av hästen och tankarna är färska är kanske rimligare för någon, någon annan ser värde i material som går att återanvända i andra kanaler 🤷🏼‍♀️ Men ja, att stämma av exakt vad tjänsten man levererar/köper innefattar håller jag med om är en bra idé ☺️
 
Fast här handlar det ju om att vara en vinstdrivande verksamhet med allt vad det innebär. Det är en fundamental skillnad. Att vårda kundrelationer, marknadsföra sig och anpassa sig till vad kundernas behov är får man nog se som del av verksamheten. Särskilt om den av naturen är svår att skala upp. Det går inte att strunta i att förhålla sig till såna faktorer bara för att man är verksam inom just hästnäringen. Visst kan vi komma på tusen invändningar emot att det skulle gå, eller argument för att det inte skulle löna sig. Och för vissa verksamheter är det säkert så. Men att kategoriskt säga att det inte är värt att lägga krut på sånt som ens kunder faktiskt efterfrågar tycker jag är kortsiktigt.
Om man får rykte om sig att hellre synas på sociala medier, att lägga tid på annat än att göra det man får betalt för, d v s utbilda hästar, påverkar också hur potentiella kunder ser på ens verksamhet.
 
Håller med om att det är jobbigt! Min är ju hos tränare, men som tur är inte långt hemifrån. Åker dit och tittar på träningar ibland men försöker att inte lägga mig i för mycket ändå.
Vilken tränare blev det till slut (såg facebook-inlägget)?
Det är inte tillåtet att diskutera enskilda näringsidkare med namn här. Ta det via pm.

/mod.
 
För mig går stallplats, mat och strö på ungefär 10.000 per månad och jag sparade så mycket under ett år, det blev en bra grundplåt till hästköpet och dessutom var jag redan van att leva utan dessa pengar innan hästen kom hem, vilket gjorde att skillnaden i ekonomin inte blev stor :)
Okej. Vad bra att du kunde göra så 😊.

Det kan verkligen vara kostsamt att ha häst 😶. Tur jag köpte hund i stället. Han behöver i alla fall ingen stallplats!
 
Om man får rykte om sig att hellre synas på sociala medier, att lägga tid på annat än att göra det man får betalt för, d v s utbilda hästar, påverkar också hur potentiella kunder ser på ens verksamhet.
Vad sägs om att få rykte om sig att vara tillmötesgående och transparent? Som sagt upprepade gånger nu, socmedia är ett exempel att göra det på. (Men visst, jag bemöter det: Om det man visar i socmedia är just hur man utbildar hästar tror jag det är osannolikt att man får rykte om sig att inte utbilda hästar.) Att hänga upp sig på en detalj och framhärda för att plocka retoriska poänger samtidigt som man låter bli att bemöta resten av det jag skrivit tycker inte jag är ett riktigt schysst sätt att argumentera.
 
Vad sägs om att få rykte om sig att vara tillmötesgående och transparent? Som sagt upprepade gånger nu, socmedia är ett exempel att göra det på. Att hänga upp sig på en detalj och framhärda för att plocka retoriska poänger samtidigt som man låter bli att bemöta resten av det jag skrivit tycker inte jag är ett riktigt schysst sätt att argumentera.
Ungefär som jag uppfattar ditt sätt att bemöta det jag skrev.
 
Ungefär som jag uppfattar ditt sätt att bemöta det jag skrev.
Oj, okej, tråkigt att du lägger ribban där 🙁 Jag tycker inte alls jag var otrevlig eller orättvis på något sätt utan argumenterade genuint. Om du tyckte annorlunda kanske du kunde ha sagt det istället för att... argumentera oschysst tillbaka, som du upplevde det?
 
Oj, okej, tråkigt att du lägger ribban där 🙁 Jag tycker inte alls jag var otrevlig eller orättvis på något sätt utan argumenterade genuint. Om du tyckte annorlunda kanske du kunde ha sagt det istället för att... argumentera oschysst tillbaka, som du upplevde det?
Jag förstår verkligen inte vad du bråkar om?
Jag valde en del av det du skrev och argumenterade emot, som man ofta gör här. Du verkar vilja att man ska analysera hela inlägget innan man får svara?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 297
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 178
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 241
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 247
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp