Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min på kontur blev över 100k efter försäkringen tagit. Men det var för hältutredningen pågick i 9 månader. Så hittar dem inte grundorsaken till hältan så kan det bli dyrt.
Menar du att du betalade 100 000 kr i självrisk? Eller gick det inte på försäkringen?
Låter oavsett rätt extremt. Jag har varit på många hältutredningar och aldrig varit ens i närheten..

Edit. Menar alltså inte att jag misstror dig, men det hör verkligen inte till vanligheterna att det blir så dyrt 😊
 
Menar du att du betalade 100 000 kr i självrisk? Eller gick det inte på försäkringen?
Låter oavsett rätt extremt. Jag har varit på många hältutredningar och aldrig varit ens i närheten..

Självrisk och sen 25 % :).

Nej men blev en massa röntgen, undersökningar, MR röntgen och massa andra tester. Ja låter sjukt mycket men det är vad summan landade på. Varje besök blev ca 6-8000 efter försäkringen och vi var där ibland varannan vecka.
 
Det har jag gjort. Hon sa bara att hon är väldigt dålig på det. Jag kanske skulle få ett meddelande samma kväll att hästen levde. Det fick jag inte.
När vi lämnade iväg hästen lyfte jag att vi kan väl höras av då o då så man får veta hur det går o det var inga problem alls. Våran tränare är ganska aktiv i sociala medier men inte jätteaktiv. Jag fick 1-3 sms i veckan med updates och pållen dök upp på hennes insta ett par gånger efter att jag sagt det var okej. Tränaren var också tillgänglig samma dag om det var några frågor från mitt håll. Hon tyckte bara det var kul att jag var engagerad hästägare osv "det är ju din familjemedlem jag har hos mig, självklart ska du höra av dig". :) Den approachen gillade jag.
 
Alltså den grå connemaran 😭
Tydligt halt på filmerna och inte utredd.
Varför kör de inte kraken till veterinär 😭
Jag blir också beklämd varje gång jag ser den annonsen... Det låter som att man bara vill lasta över problemet på någon annan och spara lite pengar på bekostnad av hästen. Att det är en import försvårar ju också försäkringsläget. Det framgår inte i annonsen om hästen är försäkrad just nu men om försäkringsbolaget anser att den eventuella skadan fanns där innan försäkringen tecknades kommer det ju bli 0 i ersättning oavsett.

Det är nästan så jag kan tycka att om man inte är villig att utreda hältan så är det faktiskt bättre att avliva hästen än att sälja den. Risken är att den hamnar hos någon som inte heller vill utreda hältan utan fortsätter rida den trots att den är halt och det blir ett mångårigt lidande för hästen.
 
Att det är en import försvårar ju också försäkringsläget. Det framgår inte i annonsen om hästen är försäkrad just nu men om försäkringsbolaget anser att den eventuella skadan fanns där innan försäkringen tecknades kommer det ju bli 0 i ersättning oavsett.
Är det så även om hästen varit länge i sverige med en försäkring? Lite OT, men blev fundersam nu. Har ju själv flera importer som jag försäkrat när de kommit till Sverige i A1 men aldrig haft tanken på att det kanske inte täcker...
 
Är det så även om hästen varit länge i sverige med en försäkring? Lite OT, men blev fundersam nu. Har ju själv flera importer som jag försäkrat när de kommit till Sverige i A1 men aldrig haft tanken på att det kanske inte täcker...
Försäkringar täcker aldrig om skadan uppkom innan försäkringen tecknades. Har hästen varit obrutet försäkrad i flera år kommer det nog inte vara några problem med vanliga skador, men om det visar sig att hästen haft en avvikelse sedan innan som påverkat så kanske det inte täcker.
 
Är det så även om hästen varit länge i sverige med en försäkring? Lite OT, men blev fundersam nu. Har ju själv flera importer som jag försäkrat när de kommit till Sverige i A1 men aldrig haft tanken på att det kanske inte täcker...
Skador eller sjukdomar som bedöms ha funnits innan försäkringen tecknades täcks inte, det är standard. Därför är det viktigt att man försäkrar hästen redan när den är föl om den är född i Sverige så att man får en sammanhängande försäkring från start. Jag har själv en importhäst och skulle det dyka upp något fel som bedöms ha funnits där sen före försäkringens tecknades så blir det ingen ersättning för det. Det gäller även om du köper en vuxen häst som är född i Sverige men som inte varit försäkrad tidigare och som du tecknar en ny försäkring på. Men det är klart, om en häst försäkras första gången när den är 2 år och sen söker man ersättning för en skada eller sjukdom när hästen är 17 så kan det ju vara svårt att bevisa att hästen hade problem med detta när den var 1 år. Så det beror nog lite på vilket tidsspann man pratar om. Min häst importerades sommaren 2021 och försäkrades kort därefter, så den risken som finns där är ju skador som uppkommit före sommaren 2021 och sånt som bedöms vara medfött. Men nya skador och sjukdomar som uppkommit efter sommaren 2021 kommer täckas enligt villkoren som vanligt.
 
Skador eller sjukdomar som bedöms ha funnits innan försäkringen tecknades täcks inte, det är standard. Därför är det viktigt att man försäkrar hästen redan när den är föl om den är född i Sverige så att man får en sammanhängande försäkring från start. Jag har själv en importhäst och skulle det dyka upp något fel som bedöms ha funnits där sen före försäkringens tecknades så blir det ingen ersättning för det. Det gäller även om du köper en vuxen häst som är född i Sverige men som inte varit försäkrad tidigare och som du tecknar en ny försäkring på. Men det är klart, om en häst försäkras första gången när den är 2 år och sen söker man ersättning för en skada eller sjukdom när hästen är 17 så kan det ju vara svårt att bevisa att hästen hade problem med detta när den var 1 år. Så det beror nog lite på vilket tidsspann man pratar om. Min häst importerades sommaren 2021 och försäkrades kort därefter, så den risken som finns där är ju skador som uppkommit före sommaren 2021 och sånt som bedöms vara medfött. Men nya skador och sjukdomar som uppkommit efter sommaren 2021 kommer täckas enligt villkoren som vanligt.
Precis. En av mina tidigare imorthästar misstänkte en vet kunde ha KS, det hade inte täckts av försäkringen om det varit så. Nu var som tur var den veterinären helt ute och cyklade 😉
 
Precis. En av mina tidigare imorthästar misstänkte en vet kunde ha KS, det hade inte täckts av försäkringen om det varit så. Nu var som tur var den veterinären helt ute och cyklade 😉
Precis, det är alltid en risk med en häst som inte varit försäkrad sen föl. Min häst har ett ärr på hornhinnan på höger öga, inget som påverkar henne och inget som orsakar problem, troligen har hon fått en pinne i ögat någon gång i sitt liv. Ärret finns omnämnt i både mitt besiktningsprotokoll och protokollet från när hon importerades. Skulle det mot förmodan uppstå problem relaterade till denna gamla skadan så blir det ingen ersättning för det eftersom skadan fanns när försäkringen tecknades.
 
Skador eller sjukdomar som bedöms ha funnits innan försäkringen tecknades täcks inte, det är standard. Därför är det viktigt att man försäkrar hästen redan när den är föl om den är född i Sverige så att man får en sammanhängande försäkring från start. Jag har själv en importhäst och skulle det dyka upp något fel som bedöms ha funnits där sen före försäkringens tecknades så blir det ingen ersättning för det. Det gäller även om du köper en vuxen häst som är född i Sverige men som inte varit försäkrad tidigare och som du tecknar en ny försäkring på. Men det är klart, om en häst försäkras första gången när den är 2 år och sen söker man ersättning för en skada eller sjukdom när hästen är 17 så kan det ju vara svårt att bevisa att hästen hade problem med detta när den var 1 år. Så det beror nog lite på vilket tidsspann man pratar om. Min häst importerades sommaren 2021 och försäkrades kort därefter, så den risken som finns där är ju skador som uppkommit före sommaren 2021 och sånt som bedöms vara medfött. Men nya skador och sjukdomar som uppkommit efter sommaren 2021 kommer täckas enligt villkoren som vanligt.
Just det, tack för svar! Undrar hur tidsspannet ser ut om man tänker att hästen gått försäkrad utan o nyttja försäkringen i flera år sen dyker något upp. Har ju A1 just för den utökade hältutredningen men om det inte täcker är det ju onödigt... :crazy:
 
Hade min förre - importerat från Danmark, blev borttagit pga trauma från KS, jag fick ut försäkring på henne och dom täckte sjuk vården med. Jag bytte försäkringsbolag och det va inga problem alls.
 
Jag utnyttjade min försäkring friskt i början när jag hade min. Inga som helst konstigheter trots att hon var import. Först var det foderstrupsförstoppning eftersom hon inte drack ordentligt när hon gick ensam, isolering var inte hennes grejj. Sedan var det ett sår på hornhinnan. Efter det mugg från hoven till kotan och efter det så var det en fd stallkamrat som inte fick på henne grimman och istället för att ringa mig så satte hon grimman runt halsen... tre timmar senare hittade jag hästen i hagen med grimman runt halsen, grimskaftet insnurrat runt bakbenen och runt svansremmen... Människan hade inte hört av sig. Sårig och dan överallt, såg ut att ha gått omkull med detta utifrån hur sår och svullnader såg ut. Samma människa som sedan misshandlade mig när jag lugnt och trevligt försökte fråga om vad som egentligen hade hänt...

Kort efter flytten därifrån så vrickade hon både höger fram och höger bak.

Med allt som hade varit så vågade jag inte chansa på att hon var läkt på riktigt så jag åkte till klinik och gjorde full genomgång av henne, rörelsekoll med böjprov, balanskontroll ifall grimman hade orsakat något på nacken, och synundersökning ifall det hade spelat in. Betalades av försäkringsbolaget utan minsta knyst trots att hon visade sig vara helt ren och läkt av allt.

Nu har vi tack o lov haft lång tid utan skador, annars hade jag nog blivit tokig :rofl:
 
Jag utnyttjade min försäkring friskt i början när jag hade min. Inga som helst konstigheter trots att hon var import. Först var det foderstrupsförstoppning eftersom hon inte drack ordentligt när hon gick ensam, isolering var inte hennes grejj. Sedan var det ett sår på hornhinnan. Efter det mugg från hoven till kotan och efter det så var det en fd stallkamrat som inte fick på henne grimman och istället för att ringa mig så satte hon grimman runt halsen... tre timmar senare hittade jag hästen i hagen med grimman runt halsen, grimskaftet insnurrat runt bakbenen och runt svansremmen... Människan hade inte hört av sig. Sårig och dan överallt, såg ut att ha gått omkull med detta utifrån hur sår och svullnader såg ut. Samma människa som sedan misshandlade mig när jag lugnt och trevligt försökte fråga om vad som egentligen hade hänt...

Kort efter flytten därifrån så vrickade hon både höger fram och höger bak.

Med allt som hade varit så vågade jag inte chansa på att hon var läkt på riktigt så jag åkte till klinik och gjorde full genomgång av henne, rörelsekoll med böjprov, balanskontroll ifall grimman hade orsakat något på nacken, och synundersökning ifall det hade spelat in. Betalades av försäkringsbolaget utan minsta knyst trots att hon visade sig vara helt ren och läkt av allt.

Nu har vi tack o lov haft lång tid utan skador, annars hade jag nog blivit tokig :rofl:
Oj! Det var väl inte så länge sedan du köpte henne väl?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 297
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 178
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 241
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 247
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp