Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Anledningen är nog att det betäcks otroligt få araber. Det finns helt enkelt inte så många att tillgå. Och de flesta som finns tävlas inte, istället är de högt älskade familjehästar som när de väl är inridna sedan aldrig säljs, vilket ytterligare bidrar till att de aldrig syns. Eller så används de i avel och syns inte av den anledningen. Det betäcks alltså under 100 ston/år. Och de bästa hästarna exporteras ofta.

Sedan är aveln fri och kvalitén varierar VÄLDIGT. Jag har haft ett helt gäng araber som hade kunnat gå bra på terrängbanan. Skvattiga fegisar har ingen av dem varit. Tvärtom så har de varit mycket modiga. Därmed inte sagt att det inte finns sådana araber - det gör det absolut!

Sen är araben ofta en häst som det tar lite tid att komma inpå, men när man gör det så upplever jag att de sedan gör vad som helst för en.

Nuvarande sprang konstant upp med svansen första tiden. Det har hon ju fått beröm för innan. Det tog ett tag innan hon insåg att jag inte ville ha svans upp och näsan i vinden när jag bad om trav. Men när hon väl förstod det så gick det fort framåt.

Jag tänker att det finns inga för att knappt någon vill ha en arab 😂
Men det ska bli intressant att prova, att ta med den till terrängbanan kommer vara ett krav 😅
 
Jag tänker att det finns inga för att knappt någon vill ha en arab 😂
Men det ska bli intressant att prova, att ta med den till terrängbanan kommer vara ett krav 😅
Jag har sett fler arab ponnyer som tävlat på bra nivå. Problemet med arab är väl ofta också att dom inte blir stora nog (och det inte avlas så många). Jag gillar rasen, men hade aldrig köpt en sådan då jag känner mig för stor på dom i vuxen ålder. Jag ser fram emot att höra hur provridningen gick 😁
 
Jag har sett fler arab ponnyer som tävlat på bra nivå. Problemet med arab är väl ofta också att dom inte blir stora nog (och det inte avlas så många). Jag gillar rasen, men hade aldrig köpt en sådan då jag känner mig för stor på dom i vuxen ålder. Jag ser fram emot att höra hur provridningen gick 😁

Denna är 160 cm, tror den är sex år så inte gör liten för mig 😊
 
Jag tänker att det finns inga för att knappt någon vill ha en arab 😂
Men det ska bli intressant att prova, att ta med den till terrängbanan kommer vara ett krav 😅
Haha, skulle kunna vara som om det fanns massor till salu!
Jag gick lite i säljatankar och kollade annonser i Sverige. Kollade ston mellan 3-10 år. NOLL inridna till salu. Det säger lite tycker jag. Det är hästarna som inte finns. Inte nödvändigtvis tvärtom. Och det var ju därför jag importerade.
Jag har sett fler arab ponnyer som tävlat på bra nivå. Problemet med arab är väl ofta också att dom inte blir stora nog (och det inte avlas så många). Jag gillar rasen, men hade aldrig köpt en sådan då jag känner mig för stor på dom i vuxen ålder. Jag ser fram emot att höra hur provridningen gick 😁
Vet man vad man letar efter så finns det de som är över 160 också, men som sagt. De säljs nästan aldrig via annons. Det är kontakter som gäller och är man ute efter sin första arab så ja... då är det svårt.
 
Haha, skulle kunna vara som om det fanns massor till salu!
Jag gick lite i säljatankar och kollade annonser i Sverige. Kollade ston mellan 3-10 år. NOLL inridna till salu. Det säger lite tycker jag. Det är hästarna som inte finns. Inte nödvändigtvis tvärtom. Och det var ju därför jag importerade.

Vet man vad man letar efter så finns det de som är över 160 också, men som sagt. De säljs nästan aldrig via annons. Det är kontakter som gäller och är man ute efter sin första arab så ja... då är det svårt.

Och hade folk velat ha araber så hade det funnits fler 😁

Denna ligger inte på annons.
 
Jag har ridit någon trevlig under åren. Men det är väl en anledning till att de är ovanliga och att man sällan ser någon på terrängbanan.
Skvattiga fegisar 😁
Men blir gärna motbevisad!
åh, jag hade en favorit på ridskolan hemma när jag var tonåring. En riktig arabtant 😅 som kanske egentligen var lite för känslig för ridskola, men jag gillade henne verkligen. Ingen terrängtalang dock :rofl:
Hoppas du gillar den, är ju bara att testa och se!
 
åh, jag hade en favorit på ridskolan hemma när jag var tonåring. En riktig arabtant 😅 som kanske egentligen var lite för känslig för ridskola, men jag gillade henne verkligen. Ingen terrängtalang dock :rofl:
Hoppas du gillar den, är ju bara att testa och se!

Haha 😁
Jag red en polsk arab för ett antal år sedan. Westernhäst, snäll och trevlig, såg dock ut som Pumba och kunde inte hoppa över 50 cm 😂
 
Jag tänker att det finns inga för att knappt någon vill ha en arab 😂
Men det ska bli intressant att prova, att ta med den till terrängbanan kommer vara ett krav 😅
Vill du tävla fälttävlan ska du ha en häst som stämmer med standarden som banorna byggs för - dvs en nättare, men inte alltför liten sporthäst. (På en av ridskolorna jag red på fanns en satsande fälttävlansryttare med ett fullblod på 154 - hon konstaterade kallt att lite större och hästen hade hört till eliten. Och det var inte bara het luft, hon tog fram hästar)

Fast jag förstår att folk som inte själva har så mycket ork gärna väljer hästar som blir helt utmattade efter 50 km :p

(Skämt åsido, min dressyrtränare blev helt förskräckt när en av hennes elever skulle köpa häst och letade land och rike runt efter en väl grundriden arabvalack - men hon förstod sedan när hon fick se hästen. Men sådana är sällsynta som hönständer (jag har väl träffat en handfull) och de som har dem har oftast tagit fram dem själva och släpper dem inte. Hästarna är i grunden av oerhört skiftande kvalitet och mycket sällan välridna. Och även om du skulle hitta en bra är de normalt små och har en liten galopp. De flesta araber på annons är unghästar och ibland fd skogsmullar)
 
Haha 😁
Jag red en polsk arab för ett antal år sedan. Westernhäst, snäll och trevlig, såg dock ut som Pumba och kunde inte hoppa över 50 cm 😂

Låter som kompisens arab Pelle 😂

De har känslorna på utsidan men fega har inte de jag ridit varit 🙂
Raka vinklar bak tycker jag tyvärr är vanlig och därav svårt att få bra avstamp.
 
Vill du tävla fälttävlan ska du ha en häst som stämmer med standarden som banorna byggs för - dvs en nättare, men inte alltför liten sporthäst. (På en av ridskolorna jag red på fanns en satsande fälttävlansryttare med ett fullblod på 154 - hon konstaterade kallt att lite större och hästen hade hört till eliten. Och det var inte bara het luft, hon tog fram hästar)

Fast jag förstår att folk som inte själva har så mycket ork gärna väljer hästar som blir helt utmattade efter 50 km :p

(Skämt åsido, min dressyrtränare blev helt förskräckt när en av hennes elever skulle köpa häst och letade land och rike runt efter en väl grundriden arabvalack - men hon förstod sedan när hon fick se hästen. Men sådana är sällsynta som hönständer (jag har väl träffat en handfull) och de som har dem har oftast tagit fram dem själva och släpper dem inte. Hästarna är i grunden av oerhört skiftande kvalitet och mycket sällan välridna. Och även om du skulle hitta en bra är de normalt små och har en liten galopp. De flesta araber på annons är unghästar och ibland fd skogsmullar)

Jag rider upp till H100, dvs inget behov av någon nätt sporthäst.
Tycker om små kralliga räserhästar från Irland.
Min förra vara helt perfekt 💔
IMG_20210811_162731.webp
 
En vän har övertalat mig att åka och provrida hennes kollegas arab.
Det blir intressant, jag tycker inte om araber och har tusen fördomar om dem 😅
Spetiga små nervvrak som struttar fram med svansen i vädret 😂
Får se om jag blir motbevisad 😁
Spännande! Araber är underbara hästar, de är trots vad folk tror väldigt kloka, modiga och intelligenta hästar - inte alls nerviga, däremot reaktiva. Håller tummarna det går bra!
 
Det är ju pga att de är skvattiga fegisar som araber är ganska vanliga som cirkushästar
Jag bor intill ett skjutfält, jag rider mina araber precis intill skjutövning med kanon och AK5 dagligen, de rör inte ett öra. Halvbloden och irländarna på gården blir dock livrädda varje gång. Min förra arab var lika cool han. Tycker verkligen inte de förtjänar o kallas skvattiga fegisar. :)
 
Spännande! Araber är underbara hästar, de är trots vad folk tror väldigt kloka, modiga och intelligenta hästar - inte alls nerviga, däremot reaktiva. Håller tummarna det går bra!

Reaktiv är skvattig för mig 😅
Är för gammal för sånt, min irländare var väldigt vaken men inte särskilt reaktiv, galopperade han så var det bara det som gällde, letade hinder, var modig och försiktig 😍
 
Är det vanligare att man tar lån för att köpa häst än att man inte gör det? Eller sparar man uppskattad kostnad för att hålla häst tills att man har typ 200 000?

Det skulle ta mig kanske 10 år att spara ihop till en häst för 120 000 (fast jag skulle inte ha råd att hålla hästen 😅). 5 år om jag lät bli att spara något övrigt, och jag är varken fattig eller särskilt slösaktig. Har dock ingen hög inkomst.
Jeg sparer. Jeg har spart 5 tusen kr i måneden i lang tid. Tenker at det pluss hva jeg betaler for medrytter hesten blir samme som det koster å ha en hest.
Skal spare til jeg har ca 200 tusen, men skal bare bruke 100 på hesten, 50 til sal og andre ting rundt hestekjøpet, og 50 til å ha på krise konto. 🙂
Kunne aldri tatt opp lån for å finansiere en hest. Vil være gjelds fri så lenge jeg kan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 297
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 178
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 240
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 247
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • KIA EV9
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp