Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just det, tack för svar! Undrar hur tidsspannet ser ut om man tänker att hästen gått försäkrad utan o nyttja försäkringen i flera år sen dyker något upp. Har ju A1 just för den utökade hältutredningen men om det inte täcker är det ju onödigt... :crazy:
Jag skulle nog säga att om hästen upplevdes frisk och var UA på besiktning när den försäkrades och inte var allt för gammal så finns det nog ingen anledning att inte välja A1 och fortsätta med det om man vill ha en så bred försäkring som möjligt. Det är ju ofta ganska stor skillnad mellan A1 och A2 och jag skulle nog bara välja en A2 om det var en äldre häst som skulle nyförsäkras eller om det gäller en häst med begränsat värde som i huvudsak ska gå som sällskapshäst. Min import har A1 och jag planerar inte att byta till något annat. Det finns ju massvis med skador och sjukdomar som hästen kan få som inte alls är relaterade till gamla skador eller är medfödda. Vrickningar i hagen, kolik, sårskador, hudsjukdomar osv osv. A2 hos Agria tar ju tex inte skador på ligament, senor och leder öht.
 
Jag skulle nog säga att om hästen upplevdes frisk och var UA på besiktning när den försäkrades och inte var allt för gammal så finns det nog ingen anledning att inte välja A1 och fortsätta med det om man vill ha en så bred försäkring som möjligt. Det är ju ofta ganska stor skillnad mellan A1 och A2 och jag skulle nog bara välja en A2 om det var en äldre häst som skulle nyförsäkras eller om det gäller en häst med begränsat värde som i huvudsak ska gå som sällskapshäst. Min import har A1 och jag planerar inte att byta till något annat. Det finns ju massvis med skador och sjukdomar som hästen kan få som inte alls är relaterade till gamla skador eller är medfödda. Vrickningar i hagen, kolik, sårskador, hudsjukdomar osv osv. A2 hos Agria tar ju tex inte skador på ligament, senor och leder öht.
Det har du helt rätt i ! tack för vägledning, då håller jag fast vid A1 :D
 
Just det, tack för svar! Undrar hur tidsspannet ser ut om man tänker att hästen gått försäkrad utan o nyttja försäkringen i flera år sen dyker något upp. Har ju A1 just för den utökade hältutredningen men om det inte täcker är det ju onödigt... :crazy:
Oftast täcker det utan problem. Skulle vara om det framkommer att det finns medfödda eller andra långvariga problem som orsakar hältan. Jag har haft importerade hästar förr och det har aldrig varit problem.
 
Det kommer bli en ponnybox ledig i vårt stall, är så orimligt sugen på en ponny till dottern. Hon är under ett år men blir helt lyrisk över hästarna och min tanke är att kanske köpa en ponny man kan köra så man kan ge sig ut tillsammans, en på halvblodet och en med ponnyn. Så kan hon rida sen om hon vill.

Tänker att då är det ju inte omöjligt att köpa en ungponny för jag kan ju utbilda den… hmm! Finns en del rara shetlandsponnyer till salu och en dartmooruppfödare vi känner har en ljuvlig åring till salu. Hade själv dartmoor som barn som jag sen red SM på.
 
Det kommer bli en ponnybox ledig i vårt stall, är så orimligt sugen på en ponny till dottern. Hon är under ett år men blir helt lyrisk över hästarna och min tanke är att kanske köpa en ponny man kan köra så man kan ge sig ut tillsammans, en på halvblodet och en med ponnyn. Så kan hon rida sen om hon vill.

Tänker att då är det ju inte omöjligt att köpa en ungponny för jag kan ju utbilda den… hmm! Finns en del rara shetlandsponnyer till salu och en dartmooruppfödare vi känner har en ljuvlig åring till salu. Hade själv dartmoor som barn som jag sen red SM på.
Jag är av den fasta övertygelsen att alla behöver minst en ponny i sitt liv :idea:
 
Det kommer bli en ponnybox ledig i vårt stall, är så orimligt sugen på en ponny till dottern. Hon är under ett år men blir helt lyrisk över hästarna och min tanke är att kanske köpa en ponny man kan köra så man kan ge sig ut tillsammans, en på halvblodet och en med ponnyn. Så kan hon rida sen om hon vill.

Tänker att då är det ju inte omöjligt att köpa en ungponny för jag kan ju utbilda den… hmm! Finns en del rara shetlandsponnyer till salu och en dartmooruppfödare vi känner har en ljuvlig åring till salu. Hade själv dartmoor som barn som jag sen red SM på.
Sonen fick sin shettis när han var 1,5 år så det är hög tid att du börja leta efter rätt ponny :angel:
 
Sonen fick sin shettis när han var 1,5 år så det är hög tid att du börja leta efter rätt ponny :angel:
@Andromedae
Ja vem försöker jag lura liksom, det här är ju solklart en ponny till mig med dottern som täckmantel 🤣

Men tror ju att vi har bättre chans till en bra ponny till rimlig peng när vi har så väl förspänt med kunskap att utbilda själva, och lite tid innan det ska ridas på riktigt. Fick dessutom draghjälp eftersom sambon tyckte hon skulle gå på ridskola först men min tränare bestämt sa ”ponny först!” 😈😂
 
En vän har övertalat mig att åka och provrida hennes kollegas arab.
Det blir intressant, jag tycker inte om araber och har tusen fördomar om dem 😅
Spetiga små nervvrak som struttar fram med svansen i vädret 😂
Får se om jag blir motbevisad 😁

Där jag har hästen så finns det en arab. Spattigt litet nervvrak med svansen i vädret 😅 Gullig som tusan dock, även om det tog hundra år innan man fick "okej" att klappa honom. Har på riktigt aldrig sett en häst se så extremt äcklad ut när man tog på honom förut. Efter att ha ställt in mig hos honom med morötter och eftersom hans hage och box är granne med min hästs så jag går ju förbi där konstant får jag äntligen klia honom ibland utan att det ser ut som att hästen ska spy av äckel 🙈
 
En vän har övertalat mig att åka och provrida hennes kollegas arab.
Det blir intressant, jag tycker inte om araber och har tusen fördomar om dem 😅
Spetiga små nervvrak som struttar fram med svansen i vädret 😂
Får se om jag blir motbevisad 😁
Spännande! Uppdatera oss hur det går. :) Själv har jag ridit ett par araber som har varit väldigt trevliga.
 
Och så finns det en fjording till salu i mitt närområde… Denna gången verkar den också vara LÄMPLIG. 11 årig valack, riden, hoppad, inkörd. Bufflig som en fjording, så ingen barnhäst. Suck! Får inse att jag nog bör sälja mitt halvblod och börja leta fjording på riktigt! ( svarade faktiskt på annonsen men andra hann före)
 
Jag har ridit någon trevlig under åren. Men det är väl en anledning till att de är ovanliga och att man sällan ser någon på terrängbanan.
Skvattiga fegisar 😁
Men blir gärna motbevisad!
Anledningen är nog att det betäcks otroligt få araber. Det finns helt enkelt inte så många att tillgå. Och de flesta som finns tävlas inte, istället är de högt älskade familjehästar som när de väl är inridna sedan aldrig säljs, vilket ytterligare bidrar till att de aldrig syns. Eller så används de i avel och syns inte av den anledningen. Det betäcks alltså under 100 ston/år. Och de bästa hästarna exporteras ofta.

Sedan är aveln fri och kvalitén varierar VÄLDIGT. Jag har haft ett helt gäng araber som hade kunnat gå bra på terrängbanan. Skvattiga fegisar har ingen av dem varit. Tvärtom så har de varit mycket modiga. Därmed inte sagt att det inte finns sådana araber - det gör det absolut!

Sen är araben ofta en häst som det tar lite tid att komma inpå, men när man gör det så upplever jag att de sedan gör vad som helst för en.

Nuvarande sprang konstant upp med svansen första tiden. Det har hon ju fått beröm för innan. Det tog ett tag innan hon insåg att jag inte ville ha svans upp och näsan i vinden när jag bad om trav. Men när hon väl förstod det så gick det fort framåt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 297
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 178
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 241
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 247
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp