Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fråga, min systerdotter vill ha en tävlingsponny (hoppning). Inte elit men går stadigt LB-LA med kapacitet för MSV. C-D. Hur mycket går de för ungefär? Säker, snäll, frisk, osv, osv.
 
Eftersom jag bara har skrivit om min häst i denna tråd så fortsätter jag med det. Lägger upp en liten video på damen med så ni får se lite mer;

Ok. Såhär va.

Jag har lämnat iväg hästen på inridning. Gjorde det i söndags.

Jag håller seriöst på att förgås!!! Hur klarar man av att släppa kontrollbehovet?! Detta känns såååå läskigt! Jag har inte tjatat på tränaren om uppdatering än. Tänker att när hon har varit där en vecka så borde jag kunna ringa och höra hur det går... Kliar i hela kroppen. Hur klarar folk av detta?!
 
Fråga, min systerdotter vill ha en tävlingsponny (hoppning). Inte elit men går stadigt LB-LA med kapacitet för MSV. C-D. Hur mycket går de för ungefär? Säker, snäll, frisk, osv, osv.
Det beror lite på storleken på ponnyn men generellt skulle jag nog säga att man får räkna med att lägga 150'-200' om man utgår ifrån hur priserna ligger på liknande ponnys på hästnet.
 
Är det vanligare att man tar lån för att köpa häst än att man inte gör det? Eller sparar man uppskattad kostnad för att hålla häst tills att man har typ 200 000?

Det skulle ta mig kanske 10 år att spara ihop till en häst för 120 000 (fast jag skulle inte ha råd att hålla hästen 😅). 5 år om jag lät bli att spara något övrigt, och jag är varken fattig eller särskilt slösaktig. Har dock ingen hög inkomst.
 
Är det vanligare att man tar lån för att köpa häst än att man inte gör det? Eller sparar man uppskattad kostnad för att hålla häst tills att man har typ 200 000?

Det skulle ta mig kanske 10 år att spara ihop till en häst för 120 000 (fast jag skulle inte ha råd att hålla hästen 😅). 5 år om jag lät bli att spara något övrigt, och jag är varken fattig eller särskilt slösaktig. Har dock ingen hög inkomst.
Jag tror att det är rätt vanligt, ja. Kanske inte alltid privatlån utan säkerhet, men att man lånar upp bostaden eller dylikt.
 
Eftersom jag bara har skrivit om min häst i denna tråd så fortsätter jag med det. Lägger upp en liten video på damen med så ni får se lite mer;

Ok. Såhär va.

Jag har lämnat iväg hästen på inridning. Gjorde det i söndags.

Jag håller seriöst på att förgås!!! Hur klarar man av att släppa kontrollbehovet?! Detta känns såååå läskigt! Jag har inte tjatat på tränaren om uppdatering än. Tänker att när hon har varit där en vecka så borde jag kunna ringa och höra hur det går... Kliar i hela kroppen. Hur klarar folk av detta?!
Klart du skall höra hur det går.

Du behöver få all information eftersom du är ägare till hästen och behöver vara delaktig i ev beslut.

Du betalar dessutom för tjänsten, så att det håller dig uppdaterade tycker jag är självklart.
 
Är det vanligare att man tar lån för att köpa häst än att man inte gör det? Eller sparar man uppskattad kostnad för att hålla häst tills att man har typ 200 000?

Det skulle ta mig kanske 10 år att spara ihop till en häst för 120 000 (fast jag skulle inte ha råd att hålla hästen 😅). 5 år om jag lät bli att spara något övrigt, och jag är varken fattig eller särskilt slösaktig. Har dock ingen hög inkomst.
Med tanke på hur priserna ser ut just nu tror jag det blir mer och mer vanligt att man väljer att låna till hästköp. Det var inte många år sedan man kunde köpa ett tämligen välridet halvblod för 50', idag går samma häst för minst det dubbla, ofta mer. Numera är det snarare så att när man ser en storhäst av halvblodstyp som är gammal nog att vara riden och hästen kostar under 90' så funderar man på vad som är fel med den. Det innebär ju såklart en ekonomisk utmaning för alla hobbyryttare som mest vill ha en häst att rida utan några direkt höga ambitioner och som kanske inte känner att det är värt att lägga så stora summor på en simpel hobbyhäst. Det var inte länge sedan jag såg en häst som låg ute för 120' och då var ändå priset "sänkt" pga att hästen hade lösa benbitar och hovbroskförbening.
 
Klart du skall höra hur det går.

Du behöver få all information eftersom du är ägare till hästen och behöver vara delaktig i ev beslut.

Du betalar dessutom för tjänsten, så att det håller dig uppdaterade tycker jag är självklart.
Ja, jo. Men jag vill ju ha uppdatering typ jämt egentligen. Det kommer inte hända här.
 
Det går ju inte. Man betalar ju för att de ska träna hästen, inte ständiga uppdateringar.
Varför går det inte? :) Tycker det här är en typisk sån sak där det inte är självklart åt endera hållet utan helt enkelt beror på vad man kommit överens om, kan tänka sig att göra inom ramarna för det som redan köpts, eller som add-on. Från beridarens sida ser jag det som en ganska smart och enkel grej att erbjuda. Gör man det i form av t.ex. korta filmsnuttar på instagram är det en utmärkt källa till eget marknadsföringsmaterial utöver tävlingsresultat dvs. content till de egna kanalerna. Beroende på vilka ens målgrupp är såklart, men tror allt fler människor gillar inblick i processerna.
 
Varför går det inte? :) Tycker det här är en typisk sån sak där det inte är självklart åt endera hållet utan helt enkelt beror på vad man kommit överens om, kan tänka sig att göra inom ramarna för det som redan köpts, eller som add-on. Från beridarens sida ser jag det som en ganska smart och enkel grej att erbjuda. Gör man det i form av t.ex. korta filmsnuttar på instagram är det en utmärkt källa till eget marknadsföringsmaterial utöver tävlingsresultat dvs. content till de egna kanalerna. Beroende på vilka ens målgrupp är såklart, men tror allt fler människor gillar inblick i processerna.
För att beridaren kanske har ett helt gäng hästar och det skulle ta väldigt mycket tid om alla ägare ska få uppdateringar så ofta.

Min erfarenhet är att de också vill kunna vara selektiva med vad de lägger ut på sociala medier. De lägger inte ut på alla hästar utan väljer vad de vill visa upp. Rätt rimligt.
 
För att beridaren kanske har ett helt gäng hästar och det skulle ta väldigt mycket tid om alla ägare ska få uppdateringar så ofta.

Min erfarenhet är att de också vill kunna vara selektiva med vad de lägger ut på sociala medier. De lägger inte ut på alla hästar utan väljer vad de vill visa upp. Rätt rimligt.
Ja, kanske. Det är ju en beräkning, hur smidigt kan man göra det och hur mycket tid tar det vs. vad får man för det. Samma med din andra punkt. Vad tjänar man på att lägga upp på alla hästar vs. vad förlorar man. Och kan man om det senare överväger tillhandahålla det på andra sätt. Tycker inte det går att kategoriskt avfärda det.
Sen finns det ingenting som säger att man måste göra det för alla sina kunder, utan man kan göra det för att vårda relationen med de som ber om det. Om man inte har lust med det kan man säga att det går bra, med till en extra kostnad.
 
För att beridaren kanske har ett helt gäng hästar och det skulle ta väldigt mycket tid om alla ägare ska få uppdateringar så ofta.

Min erfarenhet är att de också vill kunna vara selektiva med vad de lägger ut på sociala medier. De lägger inte ut på alla hästar utan väljer vad de vill visa upp. Rätt rimligt.
Håller med. Dessutom kanske jag som hästägare inte vill att allt läggs upp på Instagram. Kräver även en extra person som kan filma.

Lämnar jag iväg min häst är det till någon jag vet är duktig med bra referenser. Då får jag lita på att denne gör ett bra jobb. Såklart vill jag ha uppdateringar, men i rimlig mängd 😊
 
Håller med. Dessutom kanske jag som hästägare inte vill att allt läggs upp på Instagram. Kräver även en extra person som kan filma.

Lämnar jag iväg min häst är det till någon jag vet är duktig med bra referenser. Då får jag lita på att denne gör ett bra jobb. Såklart vill jag ha uppdateringar, men i rimlig mängd 😊
Hehe nej men det är ju ganska lätt att komma överens om det med :) Stativ & Go Pro finns. Möjligheten att skicka iväg ett klipp via sms också. Tror inte alls det är så himla svårt att göra detta. Jag kom med ett förslag på hur det kan utföras. Det finns ju massor med andra sätt så detaljerna i just mitt förslag är kanske inte så relevanta. Det finns uppenbarligen olika kunder med olika behov. Jag skulle t.ex. vilja ha så mycket insyn som möjligt och skulle vara beredd att betala extra för det. Om sen beridaren vill lämna pengar på bordet är det en annan sak.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 297
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 178
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 241
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 247
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp