Vi som letar häst II

Har ägt 7 hästar, en av dessa skulle en eventuellt sett felet på med röntgen av nacken vid besiktning. Han var även 2år när jag köpte honom och kostade 30.

Resten har haft endel sjukdommar/skador men inget har varit sen innan köp.

Så för mig räcker en bra försäkring som jag tar över och eventuell gårdsbesiktning.
Jag tycker dock jag själv har ett gott öga när det gäller rörelsestörningar mm.
Jag kommer inte att röntga oavsett utan det som är intressant för mig är allmäntillstånd och böjprovet. Finns många kliniker mellan mig och säljaren så man kan så klart mötas upp på kliniken.

Jag hade inte lagt enorm vikt på om det är gårdsbesiktning eller klinik (så länge det iaf finns asfalt att longera på hemma och vettig ridbana) utan valt efter vilken veterinär som kunde göra den. Gör hellre en gårdsbesiktning med en veterinär som är väldigt duktig på hältor än på klinik med en ”sämre” veterinär. Dock brukar ju de som gör flest hältutredningar och därmed nog är bäst på rörelsestörningar vara klinikveterinärer

Jag kommer inte att röntga oavsett utan det som är intressant för mig är allmäntillstånd och böjprovet. Finns många kliniker mellan mig och säljaren så man kan så klart mötas upp på kliniken.
Rörelsekontroll och böjprov görs bättre på klinik. Longering på mjukt underlag kan ju göras på de flesta ställen med ridhus (den här årstiden krävs ju det) och bra underlag, men svårare med longering på hårt underlag + springa rakt ut på hårt underlag. Är underlaget sämre blir det jättesvårt att utvärdera resultatet och finns risk att man står där och undrar om hästen bara råkade trampa på en sten eller om den faktiskt är halt..

Jag är helt snurrig av att planera min shoppingresa. Har fått film på jättemånga hästar, inte alla stämmer med mina önskemål, men rätt många gör det. Sen är energinivå/temperament en av de viktigaste faktorerna för mig, och det kan vara svårt att se på film tycker jag. Det är inte heller alla säljare som förstår att jag vill ha en högre energinivå, inte en "lugn" häst :D Språkförbistring och fördomar misstänker jag. Just nu brottas jag med dilemmat att den häst som tilltallar mig allra mest befinner sig 45-50 mil utanför mitt planerade sökområde och ligger 5000 över min budget. Så frågan är om jag kommer gräma mig om jag inte åker och tittar på den....

Jag är helt snurrig av att planera min shoppingresa. Har fått film på jättemånga hästar, inte alla stämmer med mina önskemål, men rätt många gör det. Sen är energinivå/temperament en av de viktigaste faktorerna för mig, och det kan vara svårt att se på film tycker jag. Det är inte heller alla säljare som förstår att jag vill ha en högre energinivå, inte en "lugn" häst :D Språkförbistring och fördomar misstänker jag. Just nu brottas jag med dilemmat att den häst som tilltallar mig allra mest befinner sig 45-50 mil utanför mitt planerade sökområde och ligger 5000 över min budget. Så frågan är om jag kommer gräma mig om jag inte åker och tittar på den....
Lyx problem ju 🤣 men tycker du skall åka och titta på den. Tror du kommer ångra dig annars och den kommer ligga o spöka i bakhuvudet. Sen kan det kanske vara pruttbart? Tänker hästmarknaden i Portugal nog är lite slö nu med?

Lyx problem ju 🤣 men tycker du skall åka och titta på den. Tror du kommer ångra dig annars och den kommer ligga o spöka i bakhuvudet. Sen kan det kanske vara pruttbart? Tänker hästmarknaden i Portugal nog är lite slö nu med?
Ja jag tänker lite så med. Jag tror att jag börjar med att titta på hästarna jag planerat i norr. Om jag inte känner att jag hittar rätt de tre första dagarna ringer jag och kollar om jag kan köra ner till de södra delarna och titta på den. Går det så går det. Och jag tror också att det kan finnas möjligheter att lämna bud, särskilt så här ganska snart efter Golega, med nästan ett år till nästa.

Ja jag tänker lite så med. Jag tror att jag börjar med att titta på hästarna jag planerat i norr. Om jag inte känner att jag hittar rätt de tre första dagarna ringer jag och kollar om jag kan köra ner till de södra delarna och titta på den. Går det så går det. Och jag tror också att det kan finnas möjligheter att lämna bud, särskilt så här ganska snart efter Golega, med nästan ett år till nästa.
Spännande! Hoppas du kanske kan fota och filma fler av hästarna och dela med dig, tycker det är jätte kul att kolla sånt så om det går :D har kollat på alla Matt Harnekes videoer när han letat PRE så tycker sånt är oerhört kul att följa!

Spännande! Hoppas du kanske kan fota och filma fler av hästarna och dela med dig, tycker det är jätte kul att kolla sånt så om det går :D har kollat på alla Matt Harnekes videoer när han letat PRE så tycker sånt är oerhört kul att följa!
Ja jag kommer absolut filma, åker ju ensam så måste kunna diskutera med några förtrogna (inkl maken förstås :D ) i Sverige. Får se hur mycket jag kommer kunna dela med mig av mer offentligt också.

VideoCapture_20241201-191804.webp
Barnet ler från öra till öra när hon rider, det säger en hel del va? :heart

Har ju precis skaffat medryttarhäst men läser till salu annonser titt som tätt ändå. Finns några intressanta hästar till salu, men jag är inte redo än. Men om eller när rätt häst dyker upp har jag nu en möjlig stallplats bara 6 km bort (hos medryttarhäst en), så det känns bra!

Halt på ett framben, ägaren valde att undersöka och utreda = hälta på hovledsligament. ÅB 19/12 men tror jag drar mig ur. år och inte gjort så mkt, endast grundriden och då det senaste året. Vrickat sig i somras på samma ben, friskförklarad då men har nog tagit värre än vad man först trodde.
Det är en väldigt trist skada med så skulle definitivt avstå. Men så trist för alla inblandade :(

Halt på ett framben, ägaren valde att undersöka och utreda = hälta på hovledsligament. ÅB 19/12 men tror jag drar mig ur. år och inte gjort så mkt, endast grundriden och då det senaste året. Vrickat sig i somras på samma ben, friskförklarad då men har nog tagit värre än vad man först trodde.
Tyvärr kan ligamentskador bete sig så och de är generellt ganska tråkiga att hålla på med (finns såklart undantag) så jag hade definitivt avstått. Så tråkigt för både dig, säljaren och hästen :(

Dagens viktigaste fråga - hur många hästar behöver jag boka in provridning av för att hitta rätt? Tja, det är ju en fråga som inte går att svara på... Jag gör givetvis en sållning och väljer de som passar in på mina kriterier. Men just känslighet, energinivå och ridkänsla är svårt att se i förväg, och jag tycker det är svårt att tolka säljarna också. Jag önskar verkligen att vi hade ett mer objektivt sätt att tala om och beskriva hästar! Risken är ju att när det blir värderingar i orden och man pratar om "bra" och "dåligt" så överskuggar det de faktiska egenskaperna - som ju sällan är helt bra eller dåliga. Mycket handlar ju om att matcha rätt häst med rätt ryttare bara. (Jag tycker för övrigt att det ofta blir samma i diskussioner om "bra hobbyhästar" både här och på andra ställen. Man beskriver egenskaper som bra och dåliga och inte vad de egentligen innebär)
Det är ju också lite pyssel med logistik och att boka in olika stall när jag är iväg under en begränsad tid. Det kommer bli en del åka fram och tillbaka. Jag tror att jag har 7-9 hästar klara att se nu, men är inte helt säker. En har troligen hunnit säljas t ex.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 619
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 987
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 873
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka