Vi som letar häst II

Jaaa, fast det är väl en lite annan diskussion? Det kostar absolut massor i löpande kostnader att ha häst, och det kostar massor att utbilda unghästar, absolut. Men jag tycker fortfarande att 250' är absurt mycket pengar i inköp av häst för en hobbyryttare 🙈 Men det kanske är jag som måste justera min världsbild? 😅
Jag håller helt med.

Jaaa, fast det är väl en lite annan diskussion? Det kostar absolut massor i löpande kostnader att ha häst, och det kostar massor att utbilda unghästar, absolut. Men jag tycker fortfarande att 250' är absurt mycket pengar i inköp av häst för en hobbyryttare 🙈 Men det kanske är jag som måste justera min världsbild? 😅
Jag håller med om att det är galet för en hobbyhäst. Men är detta verkligen en hobbyhäst? Eller är det en tävlingshäst/ponny? Det är ju stor skillnad i pris... Vi "vanliga dödliga" får nog anpassa kraven lite tyvärr, det finns fortfarande väldigt fina hästar på en rimlig nivå också, men de kanske inte är de flashigaste (en sådan har jag).

Håller helt med. Visst med pengarna jag har lagt på häst hade jag kunnat köpa en för det priset. Men grejen är ju också att man får spara ihop rejält och sen har man inte råd att försäkra den. Skall man försäkra en häst i den prisklassen kostar det skjortan. Så gissar på folk oftast inte försäkrar för hela beloppet. Jag har iaf inte pengar nog till att bli av med 150 k om något hade hänt om man var tvungen att avliva. Så den aspekten med.

Jag gissar att de som behöver bli av med fölen lär gå ner i pris om de inte är sålda än… annars blir de nog bara kvar hos de som har möjlighet.
En bekant behövde bli av med en -23 förra året. Tror det slutade med att den såldes för runt 40.000kr inkl moms, på annons.
Bra stam, starkt möderne. Ja precis som de som ligger ute för 100.000.
Annan bekant har en ettåring ute för runt 70.000kr. Legat ute sen i våras, två har svarat på annonsen men sen inget intresse.

Så det beror nog på en väldans massa saker.

Jag är en sån som typ alltid köpt unghästar men just nu när allt runtomkring ökat i kostnad så är det inte så lockande 🙈

Men grejen är ju också att man får spara ihop rejält och sen har man inte råd att försäkra den. Skall man försäkra en häst i den prisklassen kostar det skjortan. Så gissar på folk oftast inte försäkrar för hela beloppet. Jag har iaf inte pengar nog till att bli av med 150 k om något hade hänt om man var tvungen att avliva. Så den aspekten med.

Så är det för mig, typ. Jag räknar inte med att försäkra hästen för hela beloppet. Köper jag en häst i prisklassen 100-200k och den bryter benet illa, t ex, så har jag troligen inte pengar att köpa "en ny likadan" månaden efter, om vi säger så. Men, jag tänker att jag ser "hästpengarna" som "pengar i sjön" - pengar som jag inte kan räkna med att få tillbaka. Jag lägger nog hellre pengar på att rida för tränare och ha en väl tilltagen veterinärvårdsförsäkring (högt belopp och som täcker det mesta), än på en dyr livförsäkring. Med det sagt, så är det ju absolut en aspekt att tänka på! Oavsett hur en resonerar. Livförsäkring är ju (ofta) svindyrt när det kommer till högre värden.

Smyger in i denna tråden då jag troligtvis får ta bort min och därmed kommer börja leta häst igen.

Tycker mig se prissänkning på just min kategori, Kallblod/kallblodskorsning som är inriden i stl 155-165. ( all min utrustning är anpassad för större hästar så tänker rent ekonomiskt leta bland de hästarna först) Budget 60' ca.
Vad ledsamt! Jag beklagar. :cry:

Men visst är det mest ekonomiskt att hitta en häst som gärna också passar sadeln. :cool:

Jag är en sån som typ alltid köpt unghästar men just nu när allt runtomkring ökat i kostnad så är det inte så lockande 🙈
Nä nu kostar ju ”förvaringen” en hel del bara den, tills de ens går att rida.

Jag har ju sån tur att kunna ha mina hästar väldigt billigt hos en kompis. Om jag har tur och har en jättefin treåring om några år, har jag gjort ett fynd som inte kostat så mycket totalt sett.

hade aldrig kunnat betala 3000/månad för en lösdriftsplats åt en fölunge på tillväxt om jag haft en ridbar också.

Beror på. Om hästen tickar alla boxar utom någon? Jag har ju krav och önskemål och de är inte värda lika mycket.

Jag skulle köpa ett sto. Kommer hem med en valack. Men den var svenskfödd, halvblod med dressyrstam, snäll, lagom stor osv.
Skulle det bli den som är högst på listan just nu så tickar den alla boxar utom en. Sto, SWB, rätt ålder, bra hoppstam, men... väldigt stor. Får se efter provridning om det är en dealbreaker.

Personligen så handlar det om känslan. Det måste vara en häst som man blir lite kär i.

Men jag är hopplös som blir kär lite väl lätt och urskillningslöst också. Å andra sidan tycker jag ofta om hästen, även om den visar sig vara för svår, för sur etc.

Några hästar har jag köpt osett, och en av dem var inte vad jag förväntade mig. Den hade jag inte köpt om jag träffat den, tror jag.

De andra två kändes det bra med direkt, då all kommunikation innan visade sig stämma.

Men om jag följt planen... njae.... Jag har nog varit öppen för att det inte måste vara det jag tänkt mig.
"Förr" (sist jag hade häst) blev jag också lätt kär. Men jag tror att förlusten av min gammelhäst, och detta var 10(!) år sedan, satte sina spår och jag har inte lika lätt för det längre. Ingen som kan mäta sig med henne liksom. Men jag försöker vara öppen och jag har fastnat för en häst efter henne, men den är inte till salu. Så det känns inte helt hopplöst ändå :p

Precis haft en trevlig liten kaffestund med uppfödaren till en häst jag ska kika på för andra gången. Kan det vara så att det drar ihop sig... :D

Hur känner ni andra att det går med att följa planen ni hade från början med hästarna ni tittar på? Håller ni er till en förutbestämd "mall", vad kompromissar ni med?

Jag följde inte min plan alls 😆
Jag skulle köpa en ponny, stor D eller övervuxen, en krallig valack med mycket power.
Köpte ett halvblodssto av sportmodell 😅
Blev inte alls imponerad när jag såg henne fösta gången.
Men jag kunde inte hittat en bättre häst och hon passar mig perfekt ❤️

Jag följde inte min plan alls 😆
Jag skulle köpa en ponny, stor D eller övervuxen, en krallig valack med mycket power.
Köpte ett halvblodssto av sportmodell 😅
Blev inte alls imponerad när jag såg henne fösta gången.
Men jag kunde inte hittat en bättre häst och hon passar mig perfekt ❤️
Vad härligt! :heart Och bra att du hade möjlighet att se den igen och omvärdera det första intrycket!

Igår satte jag in en sökesannons i en internationell lusitanogrupp. Det small bara till i inboxen... Förstås en hel del som inte passar in i mina ganska tydliga kriterier eller befinner sig lite för långt utanför mitt tänkta sökområde rent geografiskt, men även några som kan vara intressanta att åka och titta på. Jag tror dessutom att ungefär halva Portugal har skickat vänförfrågningar senaste dygnet :D En som jag tycker ser rätt trevlig ut blir jag fundersam på varför den är så billig, ungefär hälften jämfört med motsvarande hästar i samma ålder. Den är bara 157 cm (vilket i verkligheten absolut kan betyda att den är 154-55 cm...) och "needs experienced rider". Många portugiser marknadsförs ju som "bomb proof" vilket inte på något sätt är ett krav för mig. Jag vill ha en elektrisk, känslig häst. Frågan är om den här är så illa att man inte vågar sitta upp, eller om det faktiskt kan vara ett bra köp för en ryttare som gillar känsliga hästar. Jag ska luska lite, men den finns i området där jag kommer röra mig, så jag sätter tillsvidare upp den på min kollapålista. Jag vill helst ha en häst på minst 160, men kan absolut tänka mig något mindre om det är en trevlig häst.

Igår satte jag in en sökesannons i en internationell lusitanogrupp. Det small bara till i inboxen... Förstås en hel del som inte passar in i mina ganska tydliga kriterier eller befinner sig lite för långt utanför mitt tänkta sökområde rent geografiskt, men även några som kan vara intressanta att åka och titta på. Jag tror dessutom att ungefär halva Portugal har skickat vänförfrågningar senaste dygnet :D En som jag tycker ser rätt trevlig ut blir jag fundersam på varför den är så billig, ungefär hälften jämfört med motsvarande hästar i samma ålder. Den är bara 157 cm (vilket i verkligheten absolut kan betyda att den är 154-55 cm...) och "needs experienced rider". Många portugiser marknadsförs ju som "bomb proof" vilket inte på något sätt är ett krav för mig. Jag vill ha en elektrisk, känslig häst. Frågan är om den här är så illa att man inte vågar sitta upp, eller om det faktiskt kan vara ett bra köp för en ryttare som gillar känsliga hästar. Jag ska luska lite, men den finns i området där jag kommer röra mig, så jag sätter tillsvidare upp den på min kollapålista. Jag vill helst ha en häst på minst 160, men kan absolut tänka mig något mindre om det är en trevlig häst.
Ett par frågor bara, från en som inte har någon erfarenhet av import eller den typen av häst. Vilken dokumentation kan man få på hästen? Jag tänker röntgen, mätintyg, veterinärbesiktning i övrigt. Hur officiell är den och hur mycket kan man lita på att de hör till rätt häst? Finns det någon svensk förmedlare eller har man direktkontakt med den utländska säljaren?

Det kanske är fördomar jag har, men jag skulle vara så tveksam att uppgifterna stämmer så att jag aldrig skulle våga 😝

Ett par frågor bara, från en som inte har någon erfarenhet av import eller den typen av häst. Vilken dokumentation kan man få på hästen? Jag tänker röntgen, mätintyg, veterinärbesiktning i övrigt. Hur officiell är den och hur mycket kan man lita på att de hör till rätt häst? Finns det någon svensk förmedlare eller har man direktkontakt med den utländska säljaren?

Det kanske är fördomar jag har, men jag skulle vara så tveksam att uppgifterna stämmer så att jag aldrig skulle våga 😝
Veterinärintyg och röntgen är ju inget konstigt, det görs där på samma sätt som här. Jag kräver dessutom att det svenska försäkringsbolagets veterinär ska godkänna plåtarna innan jag skriver kontrakt. Mätintyg är ju inte aktuellt för stora hästar, och visst kan uppgiven storlek diffa något, det räknar jag med. Men våra tidigare hästar har uppgiven storlek stämt rätt bra på. Det här är vår fjärde import från Portugal, och två av de tidigare har vi köpt osedda, men av säljare vi känner och litar på. Ena gången anlitade vi en person i Portugal att åka och titta på hästen. Den andra gången visste jag en svensk som varit och tittat på hästar på det stället, så jag pratade med henne. Hon hade ridit hästen som jag sedan köpte. Den här gången planerar jag att åka ner och provrida ett gäng hästar, både sådana jag fått från förmedlare (finns både svenska och portugisiska) och ev några jag själv hittat genom att söka annonser och genom min sökesannons. Men jag hade t ex inte chansat och köpt en billig häst av okänd säljare som den jag fick film på osedd bara för att den är billig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 137
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 880
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 748
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar