Igår satte jag in en sökesannons i en internationell lusitanogrupp. Det small bara till i inboxen... Förstås en hel del som inte passar in i mina ganska tydliga kriterier eller befinner sig lite för långt utanför mitt tänkta sökområde rent geografiskt, men även några som kan vara intressanta att åka och titta på. Jag tror dessutom att ungefär halva Portugal har skickat vänförfrågningar senaste dygnet
En som jag tycker ser rätt trevlig ut blir jag fundersam på varför den är så billig, ungefär hälften jämfört med motsvarande hästar i samma ålder. Den är bara 157 cm (vilket i verkligheten absolut kan betyda att den är 154-55 cm...) och "needs experienced rider". Många portugiser marknadsförs ju som "bomb proof" vilket inte på något sätt är ett krav för mig. Jag vill ha en elektrisk, känslig häst. Frågan är om den här är så illa att man inte vågar sitta upp, eller om det faktiskt kan vara ett bra köp för en ryttare som gillar känsliga hästar. Jag ska luska lite, men den finns i området där jag kommer röra mig, så jag sätter tillsvidare upp den på min kollapålista. Jag vill helst ha en häst på minst 160, men kan absolut tänka mig något mindre om det är en trevlig häst.