Vi som letar häst II

Nu har jag bokat provridning denna veckan på en häst som jag har varit och tittat på en gång tidigare men inte ridit, utan då såg jag den longeras samt ridas av annan ryttare. Så nu är det känslan på ryggen som jag hoppas ska infinna sig :p Hon checkar alla boxar förutom att hon är större än jag normalt vill ha, så jag vill känna om vi ändå kan matcha trots det eller om det blir en dealbreaker.

Nu har jag bokat provridning denna veckan på en häst som jag har varit och tittat på en gång tidigare men inte ridit, utan då såg jag den longeras samt ridas av annan ryttare. Så nu är det känslan på ryggen som jag hoppas ska infinna sig :p Hon checkar alla boxar förutom att hon är större än jag normalt vill ha, så jag vill känna om vi ändå kan matcha trots det eller om det blir en dealbreaker.
Jag rider en 175 häst nu, hon känns inte alls stor trots att hon är både hög, lång och grov!
Hoppas du får en fin känsla! 😊

Jag rider en 175 häst nu, hon känns inte alls stor trots att hon är både hög, lång och grov!
Hoppas du får en fin känsla! 😊
Skönt att höra! Hon är ganska ädel, långbent och högrest. 169 i augusti, men eftersom hon är tre år så lär hon bli ett par tre cm till. Pappan är 171 och farfar 178 (!) men mamman är ganska normalstor, typ 165 isch. Hoppas hoppas!

Det går bra med provridning. Känns ju som att vi inte kommer kunna åka till en bokad idag pga vädret. Och så fick jag precis mess om att en annan som vi skulle till i helgen fått ett sår i hagen och står bandagerad nu så den provridningen får vi såklart också skjuta på.

Jag provred i onsdags, och hon kändes inte alls för stor. Ung, vinglig, banan, men mycket potential. Dock är ett ett par praktiska saker med henne som gör att ett eventuellt köp kommer dröja. Jag har sagt upp mina platser på ridskolan som jag har ridit på "under tiden" som jag inte har haft häst. Så nu känns det lite mer på riktigt. Jag har inte 100% bestämt något, eftersom det är några saker som behöver lösas först, men skulle kunna bli den här.

Är det någon annan som upplever att marknaden står stilla just nu? Jag har kikat lite på mina sparade sökningar, och på grupper på Facebook, men det kommer ut väldigt lite nytt. Beror säkert på vad man letar efter också.

En liten tanke, billigare häst ( 50000kr) Funderar på gårdsbesiktning kontra klinik, har gjort båda tidigare. Vad hade ni gjort?
För mig beror det på vad jag ska göra med hästen, om den är igång i dagsläget utan problem etc. För det priset hade jag nog gårdsbesiktigat om jag inte misstänkte något som jag ville röntga. Jag själv letar efter unghäst till hoppning för någonstans det dubbla och där kommer det mest troligt bli klinik. Eventuellt gårdsbesiktning om den redan är röntgad. Jag köpte häst för 50 000 senast, och tog bara gårdsbesiktning.

Jag kollar filmer som jag fått som svar på min sökesannons. Ser en som jag tycker rör sig bra, men de har inte angett pris. Jag skriver och frågar. 150 000 euro! Jag har alltså angett 20 000 euro som maxbudget i annonsen...
Du kunde glömt en nolla bara..? 🙈 eller skrev de en för mycket? 😅

Men alltså.. säljs så dyra hästar bara sådär?

Nej, sammanhanget visar att det inte är en nolla fel. Och riktigt så dyra hästar har jag inte snubblat över tidigare, även om jag sett en hel del dyra... Men jag vet att det finns en del säljare där som exporterar till folk med obegränsat med pengar.
Spännande att bli erbjuden iallafall 😁

En liten tanke, billigare häst ( 50000kr) Funderar på gårdsbesiktning kontra klinik, har gjort båda tidigare. Vad hade ni gjort?
Jag tycker gårdsbesiktning är rätt meningslöst. Vill jag faktiskt göra en besiktning är det för mig självklart att det sker på klinik. Det är ju samma moment som ingår men på klinik finns bättre förutsättningar.

Hade gjort klinik oavsett. Jag tycker det är dumma pengar att spara på, klinik ger så mycket mer info då dom har bättre förutsättningar. Skall man ha den som någon sorts ridhäst så är det klinik som gäller tycker jag.
Jag håller med. Bättre förutsättningar på alla sätt, och är dessutom tveksam till att det blir så mycket billigare ändå. Plus att på klinik har man en tid, som för det mesta håller någorlunda. Veterinär hemma är ett jäkla passande enl min erfarenhet! Och hittar man något som kan vara ett frågetecken är det lättare att gå vidare med mer ingående undersökning, om någon av parterna önskar det.

Jag håller med. Bättre förutsättningar på alla sätt, och är dessutom tveksam till att det blir så mycket billigare ändå. Plus att på klinik har man en tid, som för det mesta håller någorlunda. Veterinär hemma är ett jäkla passande enl min erfarenhet! Och hittar man något som kan vara ett frågetecken är det lättare att gå vidare med mer ingående undersökning, om någon av parterna önskar det.
Det brukar ju inte vara billigare att ta ut veterinär hemma av andra anledningar så antar att det är typ samma slutsumma även för besiktning?

Det brukar ju inte vara billigare att ta ut veterinär hemma av andra anledningar så antar att det är typ samma slutsumma även för besiktning?
Jag vet det är billigare här att tex ta en gårdsbesiktning med distriktsveterinär vs att åka in till den större kliniken, men tror inte i slutändan skillnaden blir så märkbar. På klinik är dom ju oftast mer noggranna i min erfarenhet. Som köpare hade jag aldrig besiktat med distriktsveterinär för en ridhäst.

Har ägt 7 hästar, en av dessa skulle en eventuellt sett felet på med röntgen av nacken vid besiktning. Han var även 2år när jag köpte honom och kostade 30.

Resten har haft endel sjukdommar/skador men inget har varit sen innan köp.

Så för mig räcker en bra försäkring som jag tar över och eventuell gårdsbesiktning.
Jag tycker dock jag själv har ett gott öga när det gäller rörelsestörningar mm.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 604
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 983
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 867
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka