Vi som letar häst II

Tjänar verkligen "gemene man' så lite? 😳
Menar du 30 innan skatt eller efter? För när jag googlade så verkar medellönen i Sverige innan skatt ligga på 39900 kr vilket ger 480' i brutto-årslön.

(Och ja, 250' är helt sjuka pengar för ett djur vars ibland enda syfte här i livet känns det som är att göra illa sig på så många fantasifulla sätt det bara är möjligt). Min dyraste häst kostade 80' och då är jag en barnfri höginkomsttagare som är allt annat än sparsam med mina slantar.
35 600 kronor är medianlönen i Sverige.

Fast när man räknar förvärvsinkomst så används väl generellt medelvärde framför median? Hursom, förstår inte hur folk har råd att lägga 250 eller mer på en häst :o
Jag vet inte... Median känns mer rättvist. Då tjänar 50% av befolkningen mer, och 50% av befolkningen mindre (ungefär). Medans medellönen blir skev för att det finns rätt många som tjänar så sjukt mycket pengar.

Dessutom så känns det bättre att räkna med den eftersom jag räknar med att jag som har en master (snart) kommer tjäna strax under medellönen, medans jag aldrig kommer ha en chans att komma i närheten av medianlönen. Och det känns bara för sorgligt när man har 600 000+ i studieskulder...

Tjänar verkligen "gemene man' så lite? 😳
Menar du 30 innan skatt eller efter? För när jag googlade så verkar medellönen i Sverige innan skatt ligga på 39900 kr vilket ger 480' i brutto-årslön.

(Och ja, 250' är helt sjuka pengar för ett djur vars ibland enda syfte här i livet känns det som är att göra illa sig på så många fantasifulla sätt det bara är möjligt). Min dyraste häst kostade 80' och då är jag en barnfri höginkomsttagare som är allt annat än sparsam med mina slantar.
Jag utgår ifrån dom jag vet som jobbar i mer vanliga yrken. Där finns ju dom som tjänar bra mycket mer och tror dom drar upp i statistiken. Men har vänner som tjänar runt 30 och jobbar inom kommun. (Skolkök, IT, administrativa tjänster mm). När jag pluggade IT själv så dom flesta av dom som hade jobbat inom kundtjänst mm inte en lön över 30. Jag är inte en sån som länekollar folk direkt, så utgår mer från folk som berättat. 😊 Eller när jag läste tråder här på buke verkar det som att en del är runt den nivån (30-35) är inte jäääätte stor skillnad på vad man får ut efter skatt om man tjänar 30 Eller 35 innan.

Jag vet inte... Median känns mer rättvist. Då tjänar 50% av befolkningen mer, och 50% av befolkningen mindre (ungefär). Medans medellönen blir skev för att det finns rätt många som tjänar så sjukt mycket pengar.

Så fick jag lära mig när jag pluggade way back when, att median oftast blir mer rättvisande på stora grupper när det är väldigt stora skillnader (vilket det ju ändå får sägas vara gällande inkomst). Just för att medelvärdet kan drivas upp kraftigt av de högsta värdena.

Jag tjänar för övrigt under 30' (i grundlön). Då gick jag ändå upp i lön när jag bytte jobb i början av året (från ett jobb där jag hade ett gäng års utbildning och yrkeserfarenhet...). Jag tycker inte att jag tjänar dåligt. Det tillkommer lite OB + att jag försöker ta något extrapass när möjligheten finns. Ändå får såna här diskussioner mig alltid att fundera på om jag är dum i huvudet som inbillar mig att jag skulle kunna köpa häst under nästa år (inte pga inköpspriset då, och detta är heller inte menat som nån pik mot någon här). Å andra sidan väljer jag isf häst framför att äga ett hus, t ex..

Så fick jag lära mig när jag pluggade way back when, att median oftast blir mer rättvisande på stora grupper när det är väldigt stora skillnader (vilket det ju ändå får sägas vara gällande inkomst). Just för att medelvärdet kan drivas upp kraftigt av de högsta värdena.

Jag tjänar för övrigt under 30' (i grundlön). Då gick jag ändå upp i lön när jag bytte jobb i början av året (från ett jobb där jag hade ett gäng års utbildning och yrkeserfarenhet...). Jag tycker inte att jag tjänar dåligt. Det tillkommer lite OB + att jag försöker ta något extrapass när möjligheten finns. Ändå får såna här diskussioner mig alltid att fundera på om jag är dum i huvudet som inbillar mig att jag skulle kunna köpa häst under nästa år (inte pga inköpspriset då, och detta är heller inte menat som nån pik mot någon här). Å andra sidan väljer jag isf häst framför att äga ett hus, t ex..
Jag förstår din känsla ang ekonomin. Ska flytta snart och då kommer hyran vara 1/3 av min inkomst (detta för en etta). Och antagligen flyttar till en kommun där stallplatserna är dyrare, pga högre huspriser.

Jag tjänar ”dåligt”
Har haft två hästar, hund, lägenhet och bil i några år..
Men det är också typ det enda jag lägger pengar på och tycker inte att jag behöver snåla.
Beror också mycket på vart man bor såklart.

Fast när man räknar förvärvsinkomst så används väl generellt medelvärde framför median? Hursom, förstår inte hur folk har råd att lägga 250 eller mer på en häst :o
Fast det där är ju relativt. Jag har haft unghäst.... dyrare häst är nästan svårt att finna, med tanke på vad det kostar innan den är i närheten av vad en ordinär 10-12-årig häst kan.

Jag blir mest chockad över att man verkar antyda att det är för dyrt och att priserna börjar bli absurda. Det har ju varit uppe på tapeten innan att det inte är helt lätt att hitta en okomplicerad hobbyhäst. Och om folk klagar på att det är dyrt när det inte ens täcker kostnaden hästen har haft de senaste åren så förstår jag att det inte blir attraktivt att föda upp ”vanliga” hobbyhästar och att de som finns kan säljas dyrt.

Förstå mig rätt - jag tycker också att det är dyrt att köpa häst. Väldigt dyrt. Det är en väldigt dyr hobby (livsstil) vi håller på med. Men det är skillnad på att tycka att det är dyrt och för dyrt, jag vet inte riktigt vilken sida svaren i tråden är så om det inte var så man menade behöver man ju såklart inte ta åt sig ☺️

Jag blir mest chockad över att man verkar antyda att det är för dyrt och att priserna börjar bli absurda. Det har ju varit uppe på tapeten innan att det inte är helt lätt att hitta en okomplicerad hobbyhäst. Och om folk klagar på att det är dyrt när det inte ens täcker kostnaden hästen har haft de senaste åren så förstår jag att det inte blir attraktivt att föda upp ”vanliga” hobbyhästar och att de som finns kan säljas dyrt.

Förstå mig rätt - jag tycker också att det är dyrt att köpa häst. Väldigt dyrt. Det är en väldigt dyr hobby (livsstil) vi håller på med. Men det är skillnad på att tycka att det är dyrt och för dyrt, jag vet inte riktigt vilken sida svaren i tråden är så om det inte var så man menade behöver man ju såklart inte ta åt sig ☺️
Jag tycker att det är absurt att ponnys på 20+ med skadehistorik och begränsad användning kostar mer än 50. Håller du inte med om det?

Det diskussionen hamnade i är att den säljaren hade satt prisklass medel på 250 k. Det handlar inte om dyrt i grunden men mer. Det är inte medel prisklass. Det är vad jag vet en viss grupp av befolkningen som köper häst i den prisklass.

Jag tycker att det är absurt att ponnys på 20+ med skadehistorik och begränsad användning kostar mer än 50. Håller du inte med om det?
Hade jag köpt den ponnyn? Nej, inte alls vad jag letar efter. Jag har inte sett annonsen men om det är en bombsäker, schysst ponny som man tror bör hålla för uteritter så kan jag förstå om någon tycker den är värd 50’ 🤷🏻‍♀️
Det diskussionen hamnade i är att den säljaren hade satt prisklass medel på 250 k. Det handlar inte om dyrt i grunden men mer. Det är inte medel prisklass. Det är vad jag vet en viss grupp av befolkningen som köper häst i den prisklass.
Diskussionen har ju fortsatt sen ☺️
Men man kan väl aldrig räkna med att få betalt för vad hästen kostat en genom åren?
För oss vanliga hobbyryttare? Nej, väldigt sällan. Men om man föder upp hästar för att sälja är det väl inte orimligt att inte vilja gå med förlust?

Fast priset på häst och hur lätt det är att hitta en okomplicerad hobbyhäst skulle jag inte säga nödvändigtvis har med varandra att göra.

Och sen tycker jag också att dyrt och orimligt dyrt är två olika saker. Det viktigaste måste ju vara att förse sig men en bostad och kunna handla mat. Jag är snart färdigutbildad och har då en treårig universitetsutbildning. Så som lönerna ser ut och kostnaderna ser ut i samhället kommer jag aldrig kunna köpa häst trots att jag alltid har drömt om det. Det enda sättet är att låna pengar, eller ärva pengar.

Men då måste jag få vara nyfiken... är inte föl billigare numera? Vad nu billig är...

Jag köpte en svindyr åring under pandemin. 90'
Det tyckte jag var magstarkt egentligen.
Jag gissar att de som behöver bli av med fölen lär gå ner i pris om de inte är sålda än… annars blir de nog bara kvar hos de som har möjlighet.
En bekant behövde bli av med en -23 förra året. Tror det slutade med att den såldes för runt 40.000kr inkl moms, på annons.
Bra stam, starkt möderne. Ja precis som de som ligger ute för 100.000.
Annan bekant har en ettåring ute för runt 70.000kr. Legat ute sen i våras, två har svarat på annonsen men sen inget intresse.

Så det beror nog på en väldans massa saker.

Jag förstår din känsla ang ekonomin. Ska flytta snart och då kommer hyran vara 1/3 av min inkomst (detta för en etta). Och antagligen flyttar till en kommun där stallplatserna är dyrare, pga högre huspriser.
Jag tjänar ”dåligt”
Har haft två hästar, hund, lägenhet och bil i några år..
Men det är också typ det enda jag lägger pengar på och tycker inte att jag behöver snåla.
Beror också mycket på vart man bor såklart.

Jag har ju haft häst (2st, men en i taget) förut. Och två katter, samtidigt varav en var dyr (mat och veterinär), nu har jag en och tanken är att det ska förbli så. Nu tjänar jag bättre än jag gjorde då. Det kostar en del att ha häst här omkring, och bil behövs för hästlivet. Jag har sparat (gör det fortfarande) och satsar på att ha en bra buffert, just för att jag vet att marginalerna kommer att krympa ordentligt. Och kommer att ha en, imo, bra budget för att köpa häst för (sexsiffrig).

Det kan vara känslan av hur jäkla dyrt livet i allmänhet (t ex mat) blivit som spökar. Och prestationsångest, typ.
Oh well, sorry för lite halvt sidospår.

Nästa år är planen/förhoppningen som sagt! Kan inte låta bli att kika ibland, dock. Jag har hittat två hästar på annons som jag velat ha (på pappret iaf), sen i somras. Båda med femsiffrig prislapp, i övrigt helt olika avseende ålder och utbildning men samma ras och inriktning.

Jag har ju haft häst (2st, men en i taget) förut. Och två katter, samtidigt varav en var dyr (mat och veterinär), nu har jag en och tanken är att det ska förbli så. Nu tjänar jag bättre än jag gjorde då. Det kostar en del att ha häst här omkring, och bil behövs för hästlivet. Jag har sparat (gör det fortfarande) och satsar på att ha en bra buffert, just för att jag vet att marginalerna kommer att krympa ordentligt. Och kommer att ha en, imo, bra budget för att köpa häst för (sexsiffrig).

Det kan vara känslan av hur jäkla dyrt livet i allmänhet (t ex mat) blivit som spökar. Och prestationsångest, typ.
Oh well, sorry för lite halvt sidospår.

Nästa år är planen/förhoppningen som sagt! Kan inte låta bli att kika ibland, dock. Jag har hittat två hästar på annons som jag velat ha (på pappret iaf), sen i somras. Båda med femsiffrig prislapp, i övrigt helt olika avseende ålder och utbildning men samma ras och inriktning.
Men OM du har ekonomi nog att hålla häst, så vågar jag påstå att du idag kan få en fin häst till ett billigare pris.

De hästar som ligger ute för 100.000 utan att ha gjort något speciellt ligger ute i månader innan de blir sålda och ofta ser man att säljaren annonserar igen med lägre pris.

De som kan behålla sin häst gör det, och de som måste sälja går ner.

Jag vet exempelvis en inriden och trevlig ung halvblodshäst som gick från 80' till 55' på bara två månader.

Ja jag tycker det är svindyrt. För dyrt för en hobbyhäst. Helt orimligt faktiskt 🤷🏼‍♀️

Fast det där är ju relativt. Jag har haft unghäst.... dyrare häst är nästan svårt att finna, med tanke på vad det kostar innan den är i närheten av vad en ordinär 10-12-årig häst kan.

Jaaa, fast det är väl en lite annan diskussion? Det kostar absolut massor i löpande kostnader att ha häst, och det kostar massor att utbilda unghästar, absolut. Men jag tycker fortfarande att 250' är absurt mycket pengar i inköp av häst för en hobbyryttare 🙈 Men det kanske är jag som måste justera min världsbild? 😅

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 138
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 880
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 748
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar