Vi som letar häst II

Någon gång i livet skulle jag vilja köpa föl :) Och på ett sätt skulle unghäst pasa ganska bra just nu :)
Köp föl försjutton!! Jag gjorde det nu! Så läskigt innan och kändes nästan övermäktigt, men nu är hon betald och väntar bara på att vintern ska ta slut så hon får komma hem 😍

IMG_9909.webp

Jag håller på coh förbereder med pengar och försäkring inför min shoppingresa i december. Bäst att ha allt på plats så jag kan slå till direkt om jag hittar rätt häst tänker jag. Att ha koll på försäkringsbolagens villkor för import och ha kontakt med bolagets veterinär är en bra grej.

Tack, jag tänker samma. Böjprov är för mig ett verktyg vid hältutredning, inte annars.

Som spinoff, kan man boka gårdsbesiktning och be att de följer vanligt protokoll men skippar böjprov bara?
När jag köpte Lilla Y så beställde jag besiktning utan böjprov och fick ett vanligt protokoll. Så det bör väl inte vara något problem på en äldre häst heller?
Distriktare var det i det fallet...

Precis haft en trevlig liten kaffestund med uppfödaren till en häst jag ska kika på för andra gången. Kan det vara så att det drar ihop sig... :D

Hur känner ni andra att det går med att följa planen ni hade från början med hästarna ni tittar på? Håller ni er till en förutbestämd "mall", vad kompromissar ni med?

Precis haft en trevlig liten kaffestund med uppfödaren till en häst jag ska kika på för andra gången. Kan det vara så att det drar ihop sig... :D

Hur känner ni andra att det går med att följa planen ni hade från början med hästarna ni tittar på? Håller ni er till en förutbestämd "mall", vad kompromissar ni med?

Beror på. Om hästen tickar alla boxar utom någon? Jag har ju krav och önskemål och de är inte värda lika mycket.

Jag skulle köpa ett sto. Kommer hem med en valack. Men den var svenskfödd, halvblod med dressyrstam, snäll, lagom stor osv.

Nu har jag inte köpt häst själv utan bara hjälpt en god vän.
Min vän har funderat och tittat på hästar på Hästnet i omkring fyra år, för att "någon gång" så får det bli häst för dottern.

En fredag frågade vännen mig om jag kunde tänka mig att följa med och titta och hennes dotter skulle provrida för allra första gången.

Annonsen var utlagd samma dag.

På lördagen bar det av, och tycke mer än uppstod. Det var omedelbar kärlek mellan tonåring och häst.

På vägen hem har vännen bestämt sig och slår till. Hästen är försäkrad sedan födseln och den verkar fin.

Dagen efter, mindre än 24 h efter att vi rest iväg, är familjen nybliven hästägare.

Följdes planen? Njae... lång process och sedan snabbt beslut.

Man kan väl säga att familjen inte lagt timmar i tid, och bränsle på att titta på häst, så bara där blev det ett "billigt" köp.

:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 021
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 723
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
1 925
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar