Vi som letar häst II

Får jojna tråden. Har svarat på en del annonser. Letar d-ponny till dottern.

Hur tänker ni med besiktning? Några av de vi tittar på är 18-20 och kostar runt 60'. Enligt min erfarenhet är det ofta som en ponny i den åldern har böjprovsreaktioner utan att det påverkar dess användbarhet. Knöggla ihop mig och be mig springa liksom 🤷‍♀️ en enkel grårdsbesiktning känns rimligt?

Hur tänker ni med besiktning? Några av de vi tittar på är 18-20 och kostar runt 60'. Enligt min erfarenhet är det ofta som en ponny i den åldern har böjprovsreaktioner utan att det påverkar dess användbarhet. Knöggla ihop mig och be mig springa liksom 🤷‍♀️ en enkel grårdsbesiktning känns rimligt?
Rimligt prissatt, försäkrad och i full gång skulle avgöra för mig :)

Ja, har den varit fräsch och skadefri hade jag inte ens gjort böjprov.

Jag skulle absolut nöja mig med gårdsbesiktning då. Tänk dock på att om ni vill byta bolag eller ändra försäkring kan böjprovsreaktioner ställa till det även om ingen inblandad är oroad över dem.

En tråd för mig! :D Det är dags igen, efter 9 år sen senast, att hitta min häst. Jag har haft uppehåll i några år, och sedan ridit på ridskola i ett gäng år för att jobba på mig själv. Men nu kniper det i hästnerven igen. Men, det är ju mycket svårare att hitta rätt häst nu mot vad det var förr :eek: Det kan ju omöjligt vara jag som är annorlunda :p

Men det här med hästannonser och bilder/filmer. Varför varför varför finns det inte vettiga bilder, samt filmer så man kan se hur hästen rör sig? Varför verkar det vara en börda för säljaren att fixa det vid förfrågan? Ja, jag inser att säkert femtielva pers frågar om samma sak, men det kan inte jag hjälpa. Jag vill se att hästen är korrekt och sund innan jag åker flera timmar. Fixa filmerna och bilderna från början, snälla!

Jag inser också att jag trodde att jag skulle hitta min häst relativt snabbt, och då har jag letat i ca 2-3 månader bara. Is i magen...

Böjprov kan ju provocera rätt mkt, visst kan det vara en bra fingervisning men ibland kan det ju faktiskt bli fel, tänker att om hästen är ren i alla gångarter på lina alt uppsutten på volt och är igång vid provridningstillfället hade jag inte prioriterat böjprov.

Böjprov kan ju provocera rätt mkt, visst kan det vara en bra fingervisning men ibland kan det ju faktiskt bli fel, tänker att om hästen är ren i alla gångarter på lina alt uppsutten på volt och är igång vid provridningstillfället hade jag inte prioriterat böjprov.
Tack, jag tänker samma. Böjprov är för mig ett verktyg vid hältutredning, inte annars.

Som spinoff, kan man boka gårdsbesiktning och be att de följer vanligt protokoll men skippar böjprov bara?

Tack, jag tänker samma. Böjprov är för mig ett verktyg vid hältutredning, inte annars.

Som spinoff, kan man boka gårdsbesiktning och be att de följer vanligt protokoll men skippar böjprov bara?
Man kan väl göra precis hur man vill, lär inte vara några problem.

Personligen hade jag inte skippat böjprov och hade inte heller avfärdat reaktioner för att hästen är äldre, men det är ju upp till var och en.

Borde bara vara att fråga tänker jag? På min unghäst gjordes gårdsbesiktning med böjprov, fjordhästen före, 21 år vi köpet, gjorde vi inte ens en besiktning på- ren chansning jag vet men han fungerade fint upp i 30 årsåldern. Men som sagt jag hade nöjt mig med gårdsbesiktning och bett dem plocka bort böjprovet. Vad är det för ponny ni har på G ? :)

En fundering kring det här med böjprov eller inte - hur lätt ser man hälta om hästen är jämnhalt på t.ex. båda bakbenen? Ser man fortfarande det tydligt vid t.ex. longering?

Borde bara vara att fråga tänker jag? På min unghäst gjordes gårdsbesiktning med böjprov, fjordhästen före, 21 år vi köpet, gjorde vi inte ens en besiktning på- ren chansning jag vet men han fungerade fint upp i 30 årsåldern. Men som sagt jag hade nöjt mig med gårdsbesiktning och bett dem plocka bort böjprovet. Vad är det för ponny ni har på G ? :)
Vi har lite olika, men den mest intressanta är en 18-årig irländare som tävlat högt i hoppning men ska trappa ner. Med fördel skolas om till dressyrhäst. På pappret perfekt för oss för efter fjordingen behöver dottern en häst som är supertrygg i hoppningen.

En häst som inte är ren på böjprov kan inte heller ligga ner utan att ha ont när den reser sig. Det är inte bara smärtsamt utan skapar också en stress hos hästen som det flyktdjur det är. En häst som ligger ner trycker ihop benet mer och med större kraft än vid böjprov. Jag skulle därför inte avfärda böjprov och jag tycker att en häst ska vara ua på böjprov oavsett ålder, om inte åtgärdar man problemet. Veterinären är lika dyr oavsett priset på hästen och det är så tråkigt att börja hästköpet med lång rehab bara för att man inte gjorde böjprov. Med det sagt ser jag inga problem med gårdsbesiktning sålänge bra underlag och utrymme finns och veterinären är en duktig hästveterinär.

En fundering kring det här med böjprov eller inte - hur lätt ser man hälta om hästen är jämnhalt på t.ex. båda bakbenen? Ser man fortfarande det tydligt vid t.ex. longering?
Liksidiga hältor kan vara luriga, framförallt bakben. Ibland går det att se vid longering, ibland inte. Kan ses vid böjprov, men alla hältor ger inte utslag på böjprov för alla hästar (min egen tex har haft ett antal skador hon varit halt av men typ aldrig reaktion på böjprov).
Därför bedövning ger mkt.

Man kan väl göra precis hur man vill, lär inte vara några problem.

Personligen hade jag inte skippat böjprov och hade inte heller avfärdat reaktioner för att hästen är äldre, men det är ju upp till var och en.

Håller med...

Jag står nu med en 14 årig häst som känts lite "off" nu vid igångsättning men inte varit halt. Hade nyligen ut vet för säkerhetsskull pga "nojjig matte som varit med om massa skit med tidigare hästar". Ohalt i trav rakt fram samt i båda varven på lina men reagerade 1.5 grad vid högt böjprov ena bakbenet . Rtg visade inflammation och ett benfragment i hasen 🤷🏼‍♀️

Sånthär är ju superknepigt. Vi vet allihopa att en vanlig besiktning inte är en speciellt djupgående undersökning. Vi vet att hältor kan synas på böjprov, men lika väl inte synas alls. Jag hade en häst som var halt på 3 ben, syndes inte när han rörde sig enligt veterinär, och inget på böjprov. Jag som ägare såg ju, inte lätt att som 18 åring tala om för sina föräldrar att veterinären minsann har fel, efter 3e besöket fick jag dem att bedöva. Och oj vad hältor vi hittade. Så gott som varenda led behövde bedövas för att få honom ohalt när vi väl började. Och helt klockrena röntgenbilden. Slutade med avlivning efter 13 besök...

Någonstans får man nog fundera på vilken risk man själv är bekväm med tror jag. För risk är det alltid att köpa häst, det kommer vi aldrig ifrån. Och vi vet allihopa att den största risken är vid ryttarbyte. Jag tänker att det alltid är en god idé att jobba grunder rätt mycket när man köper ny häst. Backa bandet till löshoppning, tömkörning, promenader och lugn grundridning några månader för att minska risken för att hästen får några tråkiga skador. Och sedan jobba upp därifrån. Svårare kanske om man köper ponny till väldigt tävlingssugna barn.

Sånthär är ju superknepigt. Vi vet allihopa att en vanlig besiktning inte är en speciellt djupgående undersökning. Vi vet att hältor kan synas på böjprov, men lika väl inte synas alls. Jag hade en häst som var halt på 3 ben, syndes inte när han rörde sig enligt veterinär, och inget på böjprov. Jag som ägare såg ju, inte lätt att som 18 åring tala om för sina föräldrar att veterinären minsann har fel, efter 3e besöket fick jag dem att bedöva. Och oj vad hältor vi hittade. Så gott som varenda led behövde bedövas för att få honom ohalt när vi väl började. Och helt klockrena röntgenbilden. Slutade med avlivning efter 13 besök...

Någonstans får man nog fundera på vilken risk man själv är bekväm med tror jag. För risk är det alltid att köpa häst, det kommer vi aldrig ifrån. Och vi vet allihopa att den största risken är vid ryttarbyte. Jag tänker att det alltid är en god idé att jobba grunder rätt mycket när man köper ny häst. Backa bandet till löshoppning, tömkörning, promenader och lugn grundridning några månader för att minska risken för att hästen får några tråkiga skador. Och sedan jobba upp därifrån. Svårare kanske om man köper ponny till väldigt tävlingssugna barn.
Den som är aktuell för oss nu ska ju isf omskolning mer till dressyr så det blir ju mycket grundläggande arbete. Det finns ju ändå knappt några tävlingar förrän i vår så det passar bra :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 021
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 723
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
1 925
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar