Vi som letar häst II

Jag brukar inte svara på annonser utan pris, men den här ponnyn är bara riden 5 månader, 6 år gammal, och det stod pris medel/hög så jag tänkte att det kanske var ok ändå. Nä. 250' :eek: Det är inte i närheten av medel i min värld??
Det låter som ett högt pris för utbildningsnivån, men för mig låter summan rimlig om de skrev medel/hög. Beror självklart också på sammanhang.

Jag brukar inte svara på annonser utan pris, men den här ponnyn är bara riden 5 månader, 6 år gammal, och det stod pris medel/hög så jag tänkte att det kanske var ok ändå. Nä. 250' :eek: Det är inte i närheten av medel i min värld??
Helt orimligt... Vad kostar en "dyr" häst för dem då?

Det låter som ett högt pris för utbildningsnivån, men för mig låter summan rimlig om de skrev medel/hög. Beror självklart också på sammanhang.
Det är väl ett högt pris? De andra ponnys som ligger ute för samma är SM-ponnys. I alla säljgrupper jag är med i på fb går priskoderna till strax över 200, sen är det högt liksom.
Helt orimligt... Vad kostar en "dyr" häst för dem då?
Det undrar jag med!

Det är väl ett högt pris? De andra ponnys som ligger ute för samma är SM-ponnys. I alla säljgrupper jag är med i på fb går priskoderna till strax över 200, sen är det högt liksom.

Det undrar jag med!
Jag håller med om att det är ett högt pris för en nyinriden sexåring, men en sm-ponny ligger väl långt över dessa priser! I de grupper jag är med i brukar nog medelpris vara upp till kanske 300000 eller så. Jag skulle nog anta att om priset stod som medium/hög, att det var långt över min budget :)

Min pappa undrade vad min senaste häst kostade. Jag svarade att priset var bra, men du tycker det är jättedyrt 🤣 att en häst under 100.000 idag räknas som ”relativt billig” 🫣
Jag skulle kunna tänka mig en liknande som min förra häst, de ville från början ha 30 tkr. Idag skulle de säkert kunnat begära över 100 tkr

Jag håller på och tar in försäkringsofferter på en icke specificerad häst :D En del bolag tycker det är helt naturligt, andra är lätt frågande.

Det finns inget som påminner mig om att jag växte upp relativt fattigt som när jag hör vad hästmänniskor tycker är "billigt" 😅
fast det där är ju bara sjukt. 250 k är mycket pengar. Vissa folk är fan inte kloka inom hästvärlden 😂 För dom flesta vanliga människor är det där ju typ en halv årsinkomst (eller mer) folk. Får man ut tex 30 vilket är väldigt vanligt inom offentlig sektor, så har man en årsinkomst på 360 (minus skatt då). Så nej, det är fan inte medelklass någonstans. Blir nästan lite provocerat av såna folk och får lust att skriva till dom om dom vet vad "medel" betyder ens. Tex "medelklass" vilket jag drar samband till när man säger något är i "medel pris".

Ja det är dyrt. Jag har köpt min dyraste häst nu och den är 6 månader gammal 🤣 alla andra har iallafall varit ridna. 🥲
vad får man betala för en sån SWB med fin stam som 6 månaders? är det under 100 eller över? (bara fruktansvärt nyfiken, så du behöver ju såklart inte svara om du inte vill) 😅

fast det där är ju bara sjukt. 250 k är mycket pengar. Vissa folk är fan inte kloka inom hästvärlden 😂 För dom flesta vanliga människor är det där ju typ en halv årsinkomst (eller mer) folk. Får man ut tex 30 vilket är väldigt vanligt inom offentlig sektor, så har man en årsinkomst på 360 (minus skatt då). Så nej, det är fan inte medelklass någonstans. Blir nästan lite provocerat av såna folk och får lust att skriva till dom om dom vet vad "medel" betyder ens. Tex "medelklass" vilket jag drar samband till när man säger något är i "medel pris".
Jag håller med. Det är faktiskt ganska absurda priser nu. Som ett 20-årigt connemarasto som bör vara skogsmulle med ett pass på banan då och då. 60 000? Helt galet mycket pengar.

Det är en summa jag skulle kunna spara ihop på fyra år, om jag inte har häst och inte en enda annan hobby som kostar pengar. Jag är medelikomstagare utan barn.

vad får man betala för en sån SWB med fin stam som 6 månaders? är det under 100 eller över? (bara fruktansvärt nyfiken, så du behöver ju såklart inte svara om du inte vill) 😅
Jag la ut en sökesannons. Majoriteten kostade 100.000+moms hos de ”större” uppfödarna som svarade mig. Min budget var 100.000 och det stod i annonsen.
Sen var priserna lite varierande men runt 80/90.000 inkl moms (eller utan moms av de privata) var nog majoriteten 😊
Jag som trodde hästpriserna hade gått ner 😹
De har nog inte gått ner, men är nog många som inte får sålt. Har man tur kan man nog komma överrens om ett bättre pris på endel hästar. Jag prutade på fölungen.

Nope. Inte alls. Gissa om man känner sig som en kass förälder när vi måste titta på de sämsta hästarna, för det är vad jag som medelinkomsttagare har råd med.
Gick in och kollade. Jösses där finns inte mycket D-ponny till salu nu :crazy:
Ni kan inte köpa en yngre förmåga och utbilda själva? Tycker din dotter såg ut som en duktig ryttare från filmerna. Så fick jag göra som 14årig 😅 Oinriden 4 årig häst. Var mycket jobb, men också väldigt kul. Han blev världens snällaste familje häst. Tänker det kanske kunna vara en möjlighet

Såg en 4årig Lusitano på 147 till salu. Tycker han ser fullständigt förtjusande ut. Såklart en chansning med en unghäst att den kanske växer över Ponny, men tycker man ser ut att få mycket för pengarna om den inte har några fel. Rör sig väldigt trevligt :o

Gick in och kollade. Jösses där finns inte mycket D-ponny till salu nu :crazy:
Ni kan inte köpa en yngre förmåga och utbilda själva? Tycker din dotter såg ut som en duktig ryttare från filmerna. Så fick jag göra som 14årig 😅 Oinriden 4 årig häst. Var mycket jobb, men också väldigt kul. Han blev världens snällaste familje häst. Tänker det kanske kunna vara en möjlighet

Såg en 4årig Lusitano på 147 till salu. Tycker han ser fullständigt förtjusande ut. Såklart en chansning med en unghäst att den kanske växer över Ponny, men tycker man ser ut att få mycket för pengarna om den inte har några fel. Rör sig väldigt trevligt :o
Hon har blivit så osäker i hoppningen att vi nog inte vågar unghäst. Annars hade hon helt klart fixat det. Men vi får se, det kanske landar i det ändå 🤷‍♀️ dock ingen lusitano eller så nära höjdgränsen, det är för mycket chansning 😅

Tjänar verkligen "gemene man' så lite? 😳
Menar du 30 innan skatt eller efter? För när jag googlade så verkar medellönen i Sverige innan skatt ligga på 39900 kr vilket ger 480' i brutto-årslön.

(Och ja, 250' är helt sjuka pengar för ett djur vars ibland enda syfte här i livet känns det som är att göra illa sig på så många fantasifulla sätt det bara är möjligt). Min dyraste häst kostade 80' och då är jag en barnfri höginkomsttagare som är allt annat än sparsam med mina slantar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 138
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 880
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 748
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar