Samma här....Jag har sett annonser med hästar som är +10 år, som är lovande.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Samma här....Jag har sett annonser med hästar som är +10 år, som är lovande.
Fast det kostar ju troligen minst 10.000 per månad att ha hästen? Jag sparade den summan under ett och ett halvt år och kunde köpa en häst i den prisklassen och visste dessutom att jag klarade av det ekonomiskt. Sedan var ju 10.000 i månaden en ren glädjekalkyl, men det är ju ett helt annat ämne.Det skulle ta mig minst två år utan häst att spara ihop den summan, då är jag ändå medelinkomstagare utan barn. Jag skulle inte kunna rida på ridskola eller vara betalande medryttare
Jag har i år snittat 6600 kronor per månad, då är 8000kr vetrinär och 5000kr kraftfoder. Det är den summan hästen har kostat de senaste åren också.Fast det kostar ju troligen minst 10.000 per månad att ha hästen? Jag sparade den summan under ett och ett halvt år och kunde köpa en häst i den prisklassen och visste dessutom att jag klarade av det ekonomiskt. Sedan var ju 10.000 i månaden en ren glädjekalkyl, men det är ju ett helt annat ämne.
Oj, jag snittar tyvärr på tre gånger den summan... Finns inte mycket utrymme till annat än hästen, men det är det värt!Jag har i år snittat 6600 kronor per månad, då är 8000kr vetrinär och 5000kr kraftfoder. Det är den summan hästen har kostat de senaste åren också.
Har insett att kostnaden beror mycket på vart en bor, skulle jag bo typ tre mil bort hade srallhyran säkert varit tre gånger så hög!Oj, jag snittar tyvärr på tre gånger den summan... Finns inte mycket utrymme till annat än hästen, men det är det värt!
Har insett att kostnaden beror mycket på vart en bor, skulle jag bo typ tre mil bort hade srallhyran säkert varit tre gånger så hög!
Jag hade 5000:-/månad som hästbudget när jag var student, och har inte direkt höjt utgifterna något enormt sedan dess så i samma sits som dig.Jag har i år snittat 6600 kronor per månad, då är 8000kr vetrinär och 5000kr kraftfoder. Det är den summan hästen har kostat de senaste åren också.
Försöker hålla nere kostnaderna utan att det påverkar hästen! Hästen bryr ju sig inte om hur många schabrak jag köper!Jag hade 5000:-/månad som hästbudget när jag var student, och har inte direkt höjt utgifterna något enormt sedan dess så i samma sits som dig.
Såg den jag med. Kändes inte helt rätt.Hur kan en häst med en gradig hälta gå igenom en besiktning?
Alla hästar där man inte väljer att avbryta besiktningen kan väl sägas ha gått igenom, med mer eller mindre anmärkningar. Veterinären bedömer vilka anmärkningar som finns och om de kan påverka användningsområden, köparen väljer om den vill ha hästen med dessa anmärkningar. Kollar man tillräckligt noga går det nästan alltid att hitta något litet småsår, överben eller någon liten ojämnhet någonstans på rtg. Termen "gå igenom" är således ganska luddig. Men om hästen är halt påverkar det såklart användningen ordentligt nästan oavsett vad man ska ha den till.Hur kan en häst med en gradig hälta gå igenom en besiktning?
Jag tänker att man säger att den gått igenom om man menar utan anmärkning och framförallt utan hältor eller röntgenfynd. Enstaka sår, mindre överhull/ underhull etc är ju inte av så stor betydelse.Alla hästar där man inte väljer att avbryta besiktningen kan väl sägas ha gått igenom, med mer eller mindre anmärkningar. Veterinären bedömer vilka anmärkningar som finns och om de kan påverka användningsområden, köparen väljer om den vill ha hästen med dessa anmärkningar. Kollar man tillräckligt noga går det nästan alltid att hitta något litet småsår, överben eller någon liten ojämnhet någonstans på rtg. Termen "gå igenom" är således ganska luddig. Men om hästen är halt påverkar det såklart användningen ordentligt nästan oavsett vad man ska ha den till.
Mycket smart och tidsbesparande. Framförallt för ponnyns skull som slipper massa onödiga provridningarTill er som ska sälja har ett tips. När jag sålde min ponny för några år sedan krävde jag en ridfilm innan de ens fick komma och provrida. Många sållades bort direkt.
Och många är helt ok med att köpa häst med röntgenförändringar som bedöms betydelselösa, eller små, liksidiga böjprovsreaktioner på en häst som i övrigt funkar bra. Dvs vad som är att "gå igenom besiktning" med innebörden "inga anmärkningar av betydelse för köparen" handlar mer om köparen än om hästen.Jag tänker att man säger att den gått igenom om man menar utan anmärkning och framförallt utan hältor eller röntgenfynd. Enstaka sår, mindre överhull/ underhull etc är ju inte av så stor betydelse.
Jag upplever att veterinärerna gått ifrån uttrycket "gått igenom" utan refererar till vad anmärkningarna troligen har för betydelse och att säljaren får ta ställning till dessa. Skulle säga att det är sällan någon häst är helt utan anmärkning också, men som du säger är det många anmärkningar som saknar eller är av liten betydelse.Jag tänker att man säger att den gått igenom om man menar utan anmärkning och framförallt utan hältor eller röntgenfynd. Enstaka sår, mindre överhull/ underhull etc är ju inte av så stor betydelse.
Visar hästen hälta vid longering, är den i min värld inte frisk. Det var inte böjprovsreaktion.Och många är helt ok med att köpa häst med röntgenförändringar som bedöms betydelselösa, eller små, liksidiga böjprovsreaktioner på en häst som i övrigt funkar bra. Dvs vad som är att "gå igenom besiktning" med innebörden "inga anmärkningar av betydelse för köparen" handlar mer om köparen än om hästen.
Oj, den var spännande. Jag har besiktigat en med engradiga reaktioner som värmde ur runt om. Veterinären var noll bekymrad över det. Den har ju gått igenom besiktning om än inte u.a.Visar hästen hälta vid longering, är den i min värld inte frisk. Det var inte böjprovsreaktion.
10 000? Herregud, det kostar inte ens mina 3 sammanlagt. Hade aldrig haft råd dåFast det kostar ju troligen minst 10.000 per månad att ha hästen? Jag sparade den summan under ett och ett halvt år och kunde köpa en häst i den prisklassen och visste dessutom att jag klarade av det ekonomiskt. Sedan var ju 10.000 i månaden en ren glädjekalkyl, men det är ju ett helt annat ämne.