Ja det brukar vara så. Man får ha lite is i magen.Jag tänker att det är stor chans att det kommer ut fler unga ju närmare hösten man kommer i olika delar av Sverige. Dvs när betet tar slut och det ska stallas in.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja det brukar vara så. Man får ha lite is i magen.Jag tänker att det är stor chans att det kommer ut fler unga ju närmare hösten man kommer i olika delar av Sverige. Dvs när betet tar slut och det ska stallas in.
Hur man gör är väl helt enkelt erbjuda att köpa för en summa och se vad som händer. Företrädelsevis med en anledning eller med en "morot" till säljaren.Vad är rimligt att pruta? Gör man det ens? Hur gör man? När gör man det?
Vad är det för specifika krav?Jag tror att jag har missat den här tråden, men den är ju helt klart något för mig!
Letar lite grann med ena ögat efter en ponny till dottern. Helt och med båda ögonen kommer jag att börja leta så snart vi fått klart på vår nya gård
Jag tycker dock att det är väldigt svårt, eftersom vi har väldigt specifika krav. De flesta ponnyer som dyker upp på annons, som verkar vettiga, är det alltid något som gör att de inte ens är värda att ringa på.
Vi har redan från start varit medvetna om att det kan vara nödvändigt att leta utomlands (i första hand Storbritannien), men det skulle ju vara både mycket enklare och smidigare, och billigare, att leta inom Sverige.
Vad är det för specifika krav?
Förstår inte heller dessa priser ! Vet precis vad det kostar att föda upp en häst och utbilda. Men en helt outbildad häst i 10-års åldern för 150k? Räknar att jag måste betala runt fem gånger så mycket som jag betalade för nuvarande häst, för att ens få en likvärdig!Jag kan inte låta bli att spana lite på hästar Men behöver spara ihop pengar igen... Och jag tycker det är så himla dyra hästar i Sverige, liksom 150k för en häst som går lc?
Snart ska jag lägga ut ponnyn på annons. Men ser inte fram emot messenger-konversationer som inte leder någon vart, provridningar osv. Vill bara att en lite köpare ska ramla ner från himlen och bara är toppen.
Ponnyn är en klippa och läromästare. Men pigg och kan vara lite stark. Dottern fick henne som 11 åring utan att vara duktigare än något annat barn, och det har ju gått bra.
Men jag får en känsla av att de flesta köpare vill ha en bombsäker häst. På en nivå som de flesta hästar inte kan uppnå.
Jag kan inte låta bli att spana lite på hästar Men behöver spara ihop pengar igen... Och jag tycker det är så himla dyra hästar i Sverige, liksom 150k för en häst som går lc?
Förstår inte heller dessa priser ! Vet precis vad det kostar att föda upp en häst och utbilda. Men en helt outbildad häst i 10-års åldern för 150k? Räknar att jag måste betala runt fem gånger så mycket som jag betalade för nuvarande häst, för att ens få en likvärdig!
Ja det känns väl dyrt...okej om hästen är typ 3-7 år och ligger på lc-nivå, men en 10 åring som snart är "medelålders" känns bra saftigt och så kan man ju undra hur bra utbildningen varit om den inte kommit längre än typ riden i alla gångarter på 6-7 år...Precis, bland halvbloden tycker jag det verkar som man får räkna med 150.000kr för en ganska medioker häst.
Jag fattar att det kostar att ta fram en häst. Men 150.000 är mycket pengar.
Jag har sett annonser med hästar som är +10 år, som är lovande.Ja det känns väl dyrt...okej om hästen är typ 3-7 år och ligger på lc-nivå, men en 10 åring som snart är "medelålders" känns bra saftigt och så kan man ju undra hur bra utbildningen varit om den inte kommit längre än typ riden i alla gångarter på 6-7 år...
Ja det känns väl dyrt...okej om hästen är typ 3-7 år och ligger på lc-nivå, men en 10 åring som snart är "medelålders" känns bra saftigt och så kan man ju undra hur bra utbildningen varit om den inte kommit längre än typ riden i alla gångarter på 6-7 år...
Det skulle ta mig minst två år utan häst att spara ihop den summan, då är jag ändå medelinkomstagare utan barn. Jag skulle inte kunna rida på ridskola eller vara betalande medryttarePrecis, bland halvbloden tycker jag det verkar som man får räkna med 150.000kr för en ganska medioker häst.
Jag fattar att det kostar att ta fram en häst. Men 150.000 är mycket pengar.
Jag har sett annonser med hästar som är +10 år, som är lovande.
Fast den har ju haft minst sju år att ta in utbildningen? Om hästen är i tio års åldernDen kanske "bara" är efter i utbildningen? Det kan ju finnas många orsaker till att en häst inte rids in som 3-åring, tänker jag. Visserligen är det nog en bra idé att skriva det i annonsen i sådant fall, men man vet ju aldrig.
Fast den har ju haft minst sju år att ta in utbildningen? Om hästen är i tio års åldern