Vi som letar häst II

Såklart jag vill berätta :D
Jag har letat hingstar och valacker - vi har eget stall och tre hästar sen tidigare, alla valacker. Jag tycker det har varit väldigt skönt och smidigt de sista åren när vi har haft "enkönat" stall och ville hålla det så. Alla de andra tre är också importerade från Portugal, och alla är renrasiga lusitano och det är det jag söker nu med. Jag har fokuserat på hästar 4-6 år, 156-165 cm höga. Jag har gått igenom filmer och tittat på hur de rör sig, bra galopp är särskilt viktigt för mig. Jag har alltså gjort en grundsållning innan, så för mig är det viktigaste vid provridning att känna hästens temperament och till viss del om den är utbildad som jag vill ha den.
Jag har sett jättefina hästar! Men den jag fastnade för var elektrisk och har massor med energi, fem år, väl utbildad för sin ålder och med en fantastiskt fin inställning till arbete. Hingst, och jag red ut honom mellan stohagarna, men han hade fullt fokus på mig och arbete. Jag kommer dock ändå kastrera honom i Portugal så han åker hem som valack.
Generellt tycker jag säljarna i Portugal har en mer affärsmässig inställning till kunder, även de små som bara har någon enstaka häst. Det är faktiskt ganska befriande, och även om jag självklart är artig och trevlig så kan man vara rätt rak också. Alla är supertrevliga och välvilliga och jag tycker hästarna visas väl.
Vad roligt! Men du kan en hel del innan, förstår jag.
Dina andra lusitanos, har du importerat dem själv också?

Jag förstår om du tittar särskilt på galoppen, det är den gångart som är en dröm att rida om den är riktigt bra. Tror inte det är riktigt samma sak med en bra trav.

Tacksamt också med samma kön i stallet. Minskar risk för missförstånd.

Är du med på besiktningen nu i veckan?

Vad roligt! Men du kan en hel del innan, förstår jag.
Dina andra lusitanos, har du importerat dem själv också?

Jag förstår om du tittar särskilt på galoppen, det är den gångart som är en dröm att rida om den är riktigt bra. Tror inte det är riktigt samma sak med en bra trav.

Tacksamt också med samma kön i stallet. Minskar risk för missförstånd.

Är du med på besiktningen nu i veckan?
Ja, besiktning blir i morgon sen em så jag hinner vara med och skriva kontrakt live. Ja, alla de andra är också importerade (två av dem faktiskt på "postorder" men från en uppfödare vi känner sen innan).

Vi la handpeng på en barnponny igår, en riktig trygg läromästare som var fantastisk med barnen. Båda barnen hoppade själva och äldsta galopperade själv. Är superglad.

Nu ska jag bara läka såren efter min förra häst innan jag kastar mig ut på jakt efter en ny tanthäst åt mig själv att rida krumelurer på.
Beklagar sorgen 🩷

Besiktningen klar och allt ser jättebra ut! Försäkringsbolaget ska godkänna röntgenplåtarna innan vi skriver kontrakt, men de ser jättefina ut så bör inte vara något problem. I morgon, sista dagen innan jag åker hem, åker jag dit och rider MIN häst. Sen kommer jag ju inte se honom på ett par månader.
Ser fram emot att läsa mer och se filmar 😊 en riktig snygging!

Besiktningen klar och allt ser jättebra ut! Försäkringsbolaget ska godkänna röntgenplåtarna innan vi skriver kontrakt, men de ser jättefina ut så bör inte vara något problem. I morgon, sista dagen innan jag åker hem, åker jag dit och rider MIN häst. Sen kommer jag ju inte se honom på ett par månader.
Stort grattis! Håller alla tummar och tår att allt går i lås utan problem :D

Så roligt!

Är han kvar ett par månader pga kastrering osv? Och hur hanterar man skötsel av honom till dess att han reser hem?

Står du som ägare och med risk under perioden?

Så roligt!

Är han kvar ett par månader pga kastrering osv? Och hur hanterar man skötsel av honom till dess att han reser hem?

Står du som ägare och med risk under perioden?
Ja jag står som ägare med risk, men har honom förstås försäkrad. Först får han stå kvar hos säljaren och bli kastrerad (och vänta 20 dagar innan det sker pga försäkringskarens om det blir komplikationer). Han står där gratis med full skötsel, det förhandlade jag in i köpet. När han läkt ut åker han till en svensk proffsryttare bosatt i 'Pprtugal någon månad. Detta för att jag tycker det är vettigare att få hem honom framåt våren än mitt i vintern.

Ja jag står som ägare med risk, men har honom förstås försäkrad. Först får han stå kvar hos säljaren och bli kastrerad (och vänta 20 dagar innan det sker pga försäkringskarens om det blir komplikationer). Han står där gratis med full skötsel, det förhandlade jag in i köpet. När han läkt ut åker han till en svensk proffsryttare bosatt i 'Pprtugal någon månad. Detta för att jag tycker det är vettigare att få hem honom framåt våren än mitt i vintern.
Låter som ett bra, men också lite dyrare upplägg. Å andra sidan kommer han blir han har hämtat sig från operationen, han har hunnit bli riden och är förmodligen i fin form, redo att du tar över.

Vad vill du ha honom till, och hur mycket rider du dina andra hästar?

Själv hade jag inte hunnit med att ha mer än en ridbar häst för mig själv, och i stallet har vi nu, ähum... några fler (men dottern rider en, ibland två).

Låter som ett bra, men också lite dyrare upplägg. Å andra sidan kommer han blir han har hämtat sig från operationen, han har hunnit bli riden och är förmodligen i fin form, redo att du tar över.

Vad vill du ha honom till, och hur mycket rider du dina andra hästar?

Själv hade jag inte hunnit med att ha mer än en ridbar häst för mig själv, och i stallet har vi nu, ähum... några fler (men dottern rider en, ibland två).
Ja det kommer lägga några tusen på priset men blir bättre. Det kommer inte bli jättelång tid hos beridaren inser jag när jag tittar i kalendern. 20 dagars karens, ca 3 veckor läkning och sen tar ju resan en vecka. Så ska jag ha hem honom i början av mars, vilket passar mitt jobbschema bäst, blir det nog bara ett par veckor. Jag tävlar dressyr och we med en av de andra. De andra två är makens, så vi fårt två var på det här sättet. Ambitionen är att rida svår WE och msv A dressyr på sikt.

Ja det kommer lägga några tusen på priset men blir bättre. Det kommer inte bli jättelång tid hos beridaren inser jag när jag tittar i kalendern. 20 dagars karens, ca 3 veckor läkning och sen tar ju resan en vecka. Så ska jag ha hem honom i början av mars, vilket passar mitt jobbschema bäst, blir det nog bara ett par veckor. Jag tävlar dressyr och we med en av de andra. De andra två är makens, så vi fårt två var på det här sättet. Ambitionen är att rida svår WE och msv A dressyr på sikt.
1000012229.webp

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 601
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 983
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 867
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka