Vi som letar häst II

Stör mig också på hur var och varannan annons beskriver hästen som att behöva en ”rutinerad ryttare” eller ”ingen nybörjarhäst”.

Vad betyder det? Ordagrant nybörjare är väl ingen som köper en tävlingshäst för 150’? Hur kunnig ska man vara då?

Jag ringde aldrig på dessa annonser för att mitt halvtaskiga självförtroende tänkte att då är jag säkert för dålig. Även fast jag ridit hela livet (25+ år), haft flera egna hästar på egen gård och tävlat en del. Och nästan alla hästar jag ridit de senaste åren säkert skulle kunna beskrivas likadant i annons. Men de skrämde bort mig!

Vänner ska sälja sin b-ponny. Hade en köpare som sa att de ville ha den, hade till och med bokat besiktning, men sen åkte och provred en annan och valde den istället. En anledning till att de sa nej var att de inte fick låna ponnyn på en hoppträning, att det var misstänkt? Är inte det jättekonstigt? Jag skulle aldrig låna ut min häst för en träning! De får ta med sig tränaren på provridning istället!

Vänner ska sälja sin b-ponny. Hade en köpare som sa att de ville ha den, hade till och med bokat besiktning, men sen åkte och provred en annan och valde den istället. En anledning till att de sa nej var att de inte fick låna ponnyn på en hoppträning, att det var misstänkt? Är inte det jättekonstigt? Jag skulle aldrig låna ut min häst för en träning! De får ta med sig tränaren på provridning istället!
Vansinnigt!
Men själv är jag sorten som bokar en provridning, men sen ångrar mig och bestämmer mig för att köpa och betala handpenning innan jag har åkt :D

Vansinnigt!
Men själv är jag sorten som bokar en provridning, men sen ångrar mig och bestämmer mig för att köpa och betala handpenning innan jag har åkt :D
Eller hur? Vi bad om att få komma och provrida en gång till då vi först skrittade ut och sen hoppade lite fler hinder. Men skulle aldrig be om att låna för träning.

Man måste vara lite hård när man ska sälja, inte mesa för mycket.

Säljaren bestämmer eftersom det är den som äger hästen.

Stör mig också på hur var och varannan annons beskriver hästen som att behöva en ”rutinerad ryttare” eller ”ingen nybörjarhäst”.

Vad betyder det? Ordagrant nybörjare är väl ingen som köper en tävlingshäst för 150’? Hur kunnig ska man vara då?

Jag ringde aldrig på dessa annonser för att mitt halvtaskiga självförtroende tänkte att då är jag säkert för dålig. Även fast jag ridit hela livet (25+ år), haft flera egna hästar på egen gård och tävlat en del. Och nästan alla hästar jag ridit de senaste åren säkert skulle kunna beskrivas likadant i annons. Men de skrämde bort mig!
Jag har också reagerat på det, och kommit till slutsatsen (fördomsfullt) att de flesta hästar idag (halvblod) faktiskt är väldigt svåra och att rasen därför inte är något för mig. Sen så vet man ju egentligen inte hur svår en häst är förrän man rider den själv. Ibland försöker jag dra egna slutsatser när jag ser videos där ryttaren rider. Är ryttaren väldigt duktig kan det säker stämma, men rider ryttaren typ som jag eller sämre tänker jag att man får ta det med en nypa salt. Men ja det är jättesvårt.
För typ 15 år sedan fanns det många fler hästar som ”alla” kunde rida. Men det är kanske marknadsföringsstrategi?

• Gilla
Reactions: Sel

Eller hur? Vi bad om att få komma och provrida en gång till då vi först skrittade ut och sen hoppade lite fler hinder. Men skulle aldrig be om att låna för träning.

Exakt! Allt kan ju hända om man ska lasta okänd häst, åka och träna samma okända häst, lasta och åka tillbaka med den. Vem står för risken liksom?
Heh, jag har varit den ägaren som låtit en intresserad ta med min tillsaluhäst på en terrängträning 🤣 hon hade aldrig gått på terrängbanan, köparen ville testa… en duktig ung tjej. Visste inte vem det var, men vi hade gemensamma bekanta. Träning i grupp för Frida Andersén.
Hästen skötte sig utmärkt och Frida berömde henne. Men det slutade med att tjejens hopptränare inte tyckte hon hoppade tillräckligt bra. Det var en dressyrstammad kan tilläggas.

Jag tyckte inte det var så konstigt att få frågan. Hon hade varit till salu ett tag och köparen var duktig och seriös, jag ville gärna sälja till henne. Såg det som en erfarenhet för hästen. Såklart en risk, ja. Men jag bedömde att det var värt det.
Marknaden är lite lika idag, många har hästarna kvar. En bekant körde sin tillsaluhäst på en dressyrträning för annan tränare med en intresserad i höstas. Hon köpte inte för de kom inte överens om priset när hon prutade….

IMG_6321.webp

Jag erbjöd en gång en spekulant att vara med på en träning för min tränare vilket de gjorde. Sen hörde de aldrig av sig igen. Och det var inte så att det gick dåligt på träningen. Varför inte ha lite vanligt hyfs och höra av sig och säga att det inte var intressant längre?

Jag erbjöd en gång en spekulant att vara med på en träning för min tränare vilket de gjorde. Sen hörde de aldrig av sig igen. Och det var inte så att det gick dåligt på träningen. Varför inte ha lite vanligt hyfs och höra av sig och säga att det inte var intressant längre?
Det förstår jag inte heller. Jag hörde av mig efter provridning och tackade nej till de vi inte ville gå vidare med. Normalt hyfs!

Jag tänker att det handlar om ganska normala hästar med normala reaktioner, men som kan skrämma tex ryttare som är van vid ridskolesnälla hästar. Sen är det väl inte så konstigt att man vill sälja till någon som har lite rutin och erfarenhet eftersom det då kan kännas tryggare med att köparna har tillräcklig koll för att ta hand om hästen väl.

Jag tänker att det handlar om ganska normala hästar med normala reaktioner, men som kan skrämma tex ryttare som är van vid ridskolesnälla hästar. Sen är det väl inte så konstigt att man vill sälja till någon som har lite rutin och erfarenhet eftersom det då kan kännas tryggare med att köparna har tillräcklig koll för att ta hand om hästen väl.

Så tolkar jag det med.

Efter att ha sålt några hästar är det väldigt många som går från ridskola eller tyvärr rädda/obalanserade människor som hör av sig.
Och då har jag nästan alltid sålt nyss inridna hästar där jag är VÄLDIGT tydlig med att de är snälla men gröna.

Jag tycker inte det är så konstigt. Har provat en häst på träning (iofs på säljarens initiativ då de visste att jag skulle bli kär, tyvärr gick den inte igenom besiktningen) även sålt en ponny som den potentiella köparen fick prova på träning först. Den ponnyn hade ingen super ridbarhet och var rätt trist på marken innan man hittat knapparna men var en otroligt trevlig ponny att hoppa, han visade sig helt klart från en bättre sida på en hoppträning där både ryttaren och föräldern kunde se att det var en bussig ponny med kapacitet än på bara några skutt på en provridning.

Jag tycker inte det är så konstigt. Har provat en häst på träning (iofs på säljarens initiativ då de visste att jag skulle bli kär, tyvärr gick den inte igenom besiktningen) även sålt en ponny som den potentiella köparen fick prova på träning först. Den ponnyn hade ingen super ridbarhet och var rätt trist på marken innan man hittat knapparna men var en otroligt trevlig ponny att hoppa, han visade sig helt klart från en bättre sida på en hoppträning där både ryttaren och föräldern kunde se att det var en bussig ponny med kapacitet än på bara några skutt på en provridning.
Fast intressenterna har sett ponnyn på tävlingar och tävlat mot den i ett par år så de vet hur han är 🤷‍♀️

Och ja, på säljarens initiativ är det ju ok, men som köpare att ha det som krav för att köpa?

Fast intressenterna har sett ponnyn på tävlingar och tävlat mot den i ett par år så de vet hur han är 🤷‍♀️

Och ja, på säljarens initiativ är det ju ok, men som köpare att ha det som krav för att köpa?
Man kan fråga men inte kräva tänker jag. Jag har också sålt en häst som köparen fick åka till tränare med då den skulle bli tävlingshäst i körning. Det gick att provköra rakt fram hos oss men vår bana är 20x40. Att låna honom på en träning tyckte jag var en bra grej (och köparen är grymt duktig så litade fullt på hen)

Ja det är väl rimligt om man har det som krav för att köpa? Kan ju vara en osäker ryttare (behöver inte alltid synas) som inte vågar med vissa beteenden som för andra är helt normala etc. Man behöver ju inte köpa en vara eller ett djur om man inte vill och man har ju rätt att bestämma det själv tänker jag.

Man kan fråga men inte kräva tänker jag. Jag har också sålt en häst som köparen fick åka till tränare med då den skulle bli tävlingshäst i körning. Det gick att provköra rakt fram hos oss men vår bana är 20x40. Att låna honom på en träning tyckte jag var en bra grej (och köparen är grymt duktig så litade fullt på hen)
Nej klart man inte kan kräva när man inte äger hästen i fråga. Men man kan ju ha det som krav för att vilja köpa :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 685
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 136
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 271
Senast: Lavinia
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 087
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka