Såklart jag vill berätta

Jag har letat hingstar och valacker - vi har eget stall och tre hästar sen tidigare, alla valacker. Jag tycker det har varit väldigt skönt och smidigt de sista åren när vi har haft "enkönat" stall och ville hålla det så. Alla de andra tre är också importerade från Portugal, och alla är renrasiga lusitano och det är det jag söker nu med. Jag har fokuserat på hästar 4-6 år, 156-165 cm höga. Jag har gått igenom filmer och tittat på hur de rör sig, bra galopp är särskilt viktigt för mig. Jag har alltså gjort en grundsållning innan, så för mig är det viktigaste vid provridning att känna hästens temperament och till viss del om den är utbildad som jag vill ha den.
Jag har sett jättefina hästar! Men den jag fastnade för var elektrisk och har massor med energi, fem år, väl utbildad för sin ålder och med en fantastiskt fin inställning till arbete. Hingst, och jag red ut honom mellan stohagarna, men han hade fullt fokus på mig och arbete. Jag kommer dock ändå kastrera honom i Portugal så han åker hem som valack.
Generellt tycker jag säljarna i Portugal har en mer affärsmässig inställning till kunder, även de små som bara har någon enstaka häst. Det är faktiskt ganska befriande, och även om jag självklart är artig och trevlig så kan man vara rätt rak också. Alla är supertrevliga och välvilliga och jag tycker hästarna visas väl.