Vi som letar häst II

Ja det är väl rimligt om man har det som krav för att köpa? Kan ju vara en osäker ryttare (behöver inte alltid synas) som inte vågar med vissa beteenden som för andra är helt normala etc. Man behöver ju inte köpa en vara eller ett djur om man inte vill och man har ju rätt att bestämma det själv tänker jag.
Ja jo, men då förmedlar man väl det ganska tidigt, efter första provridningen kanske? De här hade provridit två ggr och bokat besiktning när kravet kom :meh:

Såklart jag vill berätta :D
Jag har letat hingstar och valacker - vi har eget stall och tre hästar sen tidigare, alla valacker. Jag tycker det har varit väldigt skönt och smidigt de sista åren när vi har haft "enkönat" stall och ville hålla det så. Alla de andra tre är också importerade från Portugal, och alla är renrasiga lusitano och det är det jag söker nu med. Jag har fokuserat på hästar 4-6 år, 156-165 cm höga. Jag har gått igenom filmer och tittat på hur de rör sig, bra galopp är särskilt viktigt för mig. Jag har alltså gjort en grundsållning innan, så för mig är det viktigaste vid provridning att känna hästens temperament och till viss del om den är utbildad som jag vill ha den.
Jag har sett jättefina hästar! Men den jag fastnade för var elektrisk och har massor med energi, fem år, väl utbildad för sin ålder och med en fantastiskt fin inställning till arbete. Hingst, och jag red ut honom mellan stohagarna, men han hade fullt fokus på mig och arbete. Jag kommer dock ändå kastrera honom i Portugal så han åker hem som valack.
Generellt tycker jag säljarna i Portugal har en mer affärsmässig inställning till kunder, även de små som bara har någon enstaka häst. Det är faktiskt ganska befriande, och även om jag självklart är artig och trevlig så kan man vara rätt rak också. Alla är supertrevliga och välvilliga och jag tycker hästarna visas väl.
Hur fungerar det med importer och försäkringar? Röntgar man från topp till tå? Har dom försäkringar utomlands man ”flyttar över” till ett svenskt bolag? Hur går det till?

Tänker på min nu då som var oförsäkrad innan jag köpte henne och nu fått diagnos både pålagringar i SI-led samt KS som försäkringsbolaget inte tar pga gamla skador. Vill inte hamna i samma situation i framtiden om jag blir med en annan häst.

Hur fungerar det med importer och försäkringar? Röntgar man från topp till tå? Har dom försäkringar utomlands man ”flyttar över” till ett svenskt bolag? Hur går det till?

Tänker på min nu då som var oförsäkrad innan jag köpte henne och nu fått diagnos både pålagringar i SI-led samt KS som försäkringsbolaget inte tar pga gamla skador. Vill inte hamna i samma situation i framtiden om jag blir med en annan häst.

En kompis till mig importerade en tidigare oförsäkrad häst (eftersom försäkringar är ovanligt i utomlandet)

Folksam fick vara med och 'välja' veterinär, de kollade på utlåtande därifrån och plåtar och hästen blev försäkrad helt utan reservationer, men med 20 dagars karens.

Det bästa är väl att ringa bolaget och fråga vad de behöver för att man ska kunna försäkra in utan reservationer och utan att riskera problem om saker uppkommer i framtiden.

Du kommer dock aldrig kunna få samma säkra försäkringsskydd på en importhäst som på en svenskfödd som varit obrutet försäkrad sedan den var föl. Då brukar dolda fel osv ingå.

Sen är ju de stora bolagen mer rimliga än det bolag du hade.

Man gör en exportröntgen, dvs en standarduppsättning plåtar, precis som i Sverige. Sen har man ofta 20 dagar karens på försäkringen så jag har avvaktat med kastration och/eller hemtransport till de dagarna har passerat. De flesta andra länder jag känner till har onte försäkringar som liknar de vi har, så det blir ju nyförsäkring. Jag tar alltid in offerter mes villkor från fler bolag.

Jag har en import, gjorde en vanlig besiktning utan röntgen mm och de har inte varit något konstigt alls. Men livvärdet är förhållandevis lågt.

Vi har en islandsimport som vi köpte i Sverige någon månad efter att han importerades. Vi gjorde vanlig gårdsbesiktning med en veterinär vi känner och han försäkrades enligt samma villkor som våra svenskfödda hästar. Han var oförsäkrad när vi köpte honom och försäkrades in till ett livvärde som var lägre än hundratusen, vilket är försäkringsbolagets gräns för när de kräver röntgen. Den röntgen som krävs vid livförsäkring på över hundratusen är den som kallas exportröntgen och det är samma oavsett hästen är importerad eller svenskfödd.

Av de totalt sju hästar som min dotter och jag äger så är det bara två som är obrutet försäkrade från det att de var föl, och de är våra två egna uppfödningar. Och det är ju bara med en sådan obruten försäkring som man kan vara 100% säker på att försäkringen täcker "allt".

Precis så har jag gjort med båda mina importer. Första danskt halvblod och senaste Lusitano. Export röngten och sen godkänner försäkringen plåtarna innan, sen får man karens på 20 dagar. Min är försäkrad utan anmärkningar :up: Nu har vi inte haft så många skador alls, och precis varit på årlig kontroll på våran stora klinik här i Göteborg och dom tyckte hon var super fin. Enda "men" är lite spända muskler i ländryggen, men det har hon haft sedan hon kom och är succesivt blivit bättre och bättre. Men ingen veterinären verkade tycka var särskilt illa, frågade även om det skulle behövas sprutas/behandlas men det tyckte hon inte utan vi skulle fortsätta med vår behandlare som är kopplat till kliniken.

Försäkrade min importerade häst i Folksam (livvärde under 50000), karens förstås (kommer inte ihåg hur månaga dagar?), men sedan stod hon kvar för mer träning i en månad innan jag tog hem henne. Och det var ju bra, för hon skadade sig i hagen precis innan hon kom hem så då gällde ju försäkringen.

Åh, jag är så glad att min prinsessa står hemma i stallet sen ett halvår tillbaka när jag läser denna tråd. Känner så igen mig!

”Har inte tid att fixa filmer enligt konstens alla regler då jag oftast är själv i stallet”. Okej, men du kanske kan ta en lördag och ta med en bekant en endaste gång och fota och filma lite helkropp och ridning? Om du ska sälja din häst?
Grattis till att ha hittat rätt! :D Bild? :D

Jakten fortsätter för mig. Jag har sedan jag började leta hittat två hästar som jag har haft 100% avsikt att köpa, men som sedan visat sig ha hälsoproblem. Så nya tag här efter att ha haft en period av uppehåll i letandet eftersom att jag trodde att jag hade hittat min häst (nummer 2). Nytt år, ny budget, i förhoppningen att hitta lite bättre "kvalitet".

Säljarna verkar dock ha blivit mer villiga att skaffa bilderna man ber om, i alla fall de senaste jag har pratat med. Varför bilderna inte fanns från början kan man dock undra. Sen förundras jag fortfarande var vissa av priserna kommer från.

Vissa tar ett nej tack fullt normalt och hör även av sig igen när de fått in något nytt som skulle kunna vara intressant, mycket trevligt! Vissa verkar ta lite illa vid sig och en skickade till och med sin hemsida (efter att jag tackat nej) och skrev uttryckligen att hästen finns inte med på hemsidan men att jag kunde gå in där och läsa om säljarna. Jag skulle väl förstå vem jag tackade nej till.

Varför är det såhär. Det tar så mycket på krafterna att sålla i den här djungeln. Kan jag bara få hitta en relativt hel, frisk och korrekt byggd häst? Please and thank you.

Problemet är väl lite att det finns inte så många sådana hästar. Nu är det länge sedan, men för en sisådär 15 år sedan gjordes en genomgång av klinikbesiktningar på flera svenska kliniker. Om jag minns rätt var det 11% av hästarna som "gick igenom" besiktningen, och då ingick i de 11%-en även de som hade fynd som ansågs inte spela någon roll för framtida bruk.

Hade varit lite intressant och se hur det ligger till nu.

Mvh Hästägare med osäljbar, glad hopphäst.

Jag sålde min fjordhäst och hon hade gallor, kommer inte ihåg om det var båda fram kanske? Men veterinären förklarade vad det var ( vi var närvarande både köpare och säljare) och varför etc och att det var ok för att det var båda. Så de köpte henne.

Problemet är väl lite att det finns inte så många sådana hästar. Nu är det länge sedan, men för en sisådär 15 år sedan gjordes en genomgång av klinikbesiktningar på flera svenska kliniker. Om jag minns rätt var det 11% av hästarna som "gick igenom" besiktningen, och då ingick i de 11%-en även de som hade fynd som ansågs inte spela någon roll för framtida bruk.

Hade varit lite intressant och se hur det ligger till nu.

Mvh Hästägare med osäljbar, glad hopphäst.
Ja, nu lät det kanske som att jag förväntar mig en perfekt häst. Så är det verkligen inte. Men den ska inte ha en pågående skada eller smitta när jag kommer dit för att titta på den, den ska inte ha genetiska sjukdomar som de låter bli att berätta om till sista minuten, eller väldigt avvikande exteriör på ett ben, etc. Alla dessa har hänt under ett par månader jag har letat under hösten och nu efter årsskiftet.

Jag har haft häst i många år tidigare i livet, och är fullt medveten om att shit is going to happen. Men man kan i alla fall försöka börja på rätt kula.

Din glada hopphäst är säkert också glad att den har dig :)

Senast ändrad:
Stör mig också på hur var och varannan annons beskriver hästen som att behöva en ”rutinerad ryttare” eller ”ingen nybörjarhäst”.

Vad betyder det? Ordagrant nybörjare är väl ingen som köper en tävlingshäst för 150’? Hur kunnig ska man vara då?

Jag ringde aldrig på dessa annonser för att mitt halvtaskiga självförtroende tänkte att då är jag säkert för dålig. Även fast jag ridit hela livet (25+ år), haft flera egna hästar på egen gård och tävlat en del. Och nästan alla hästar jag ridit de senaste åren säkert skulle kunna beskrivas likadant i annons. Men de skrämde bort mig!

Kräver rutinerad ryttare är dock inte samma sak som kan endast ridas av proffs.
Jag har också skrivit så eftersom jag vill sortera bort nybörjare, obalanserade och osäkra ryttare.
Det bästa är ju att ringa och prata med säljaren.

Min häst är supersnäll, lättriden, välutbildad och gör alltid sitt bästa.
Hon är dock het och känslig, skulle jag sälja hade jag skrivit rutinerad ryttare. Det skulle kunna bli totalt kaos med någon som studsar runt i sadeln och drar henne i munnen.
Man behöver verkligen inte vara jätteduktig, bara mjuk, lugn och följsam.
Samma med uteritter. Jag rider nästan alltid ut ensam, hon är trafiksäker men tittig och reaktiv. Är man lugn och orädd går hon fram överallt och är jätteroligt rida.
Mig stör det inte alls att hon taktar, galopperar på tvären, flyger och far 😁
Men är man lite osäker och vill ha en häst som bara går rakt fram uppfattas hon antagligen som svår.

Helt säker är du bara om du köper en häst som är obruten försäkrad i samma bolag sen föl.
Det blir samma om du köper en svensk men oförsäkrad häst.
Det är en risk man får ta, det går ju inte att röntga precis hela hästen och inte ens då är du saker mtp allt som inte syns på röntgen 😅

Bifogade filer

• IMG_6507.webp
    IMG_6507.webp
    404 KB · Visningar: 98
Huuuuuu... vågar man ens lägga ut något här?

Vi ska kika på en 8 åring i mars. Är så himla nojjig över att besiktningen inte ska gå igenom. Har totalt förälskat mig i denna ponny och kommer bli hjärtekrossad om han inte går igenom. Suttit och spanat in hans annons i flera veckor men tog tag denna vecka i att kontakta ägaren. Hon var jätte trevlig och allt kändes så bra. Han är nästan exakt det jag letar efter, det enda som saknas är att han är något kort, men han kommer nog växa till sig.

Jag bara darrar av att tänka på det, är detta normalt? Han kommer isåfall bli min första egna häst, min barndomsdröm förverkligad. Hur hanterar man stressen? Kommer ha svårt att sova ända tills mars då besiktningen är om det fortsätter såhär.

Huuuuuu... vågar man ens lägga ut något här?

Vi ska kika på en 8 åring i mars. Är så himla nojjig över att besiktningen inte ska gå igenom. Har totalt förälskat mig i denna ponny och kommer bli hjärtekrossad om han inte går igenom. Suttit och spanat in hans annons i flera veckor men tog tag denna vecka i att kontakta ägaren. Hon var jätte trevlig och allt kändes så bra. Han är nästan exakt det jag letar efter, det enda som saknas är att han är något kort, men han kommer nog växa till sig.

Jag bara darrar av att tänka på det, är detta normalt? Han kommer isåfall bli min första egna häst, min barndomsdröm förverkligad. Hur hanterar man stressen? Kommer ha svårt att sova ända tills mars då besiktningen är om det fortsätter såhär.
Varför är det så länge till besiktning? :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 680
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 131
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 262
Senast: Lavinia
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 085
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka