Vi som letar häst II

Hur gammal är den då? Blir lite misstänksam när man inte ridit in pga "tidsbrist"...
Står ju i annat inlägg att den är 8 år.
Det är ju dock inte helt ovanligt att ponnyer just hamnar som hagprydnader oinridna. Ingen i rätt längd och ingen vilja lägga pengar på att skicka iväg 🫤

Hur gammal är den då? Blir lite misstänksam när man inte ridit in pga "tidsbrist"...
Fyller 8 i år. Enligt ägaren köptes ponnyn direkt av uppfödare som 3 åring till sin dotter men hon tappade intresset så de har använt honom som sällskap till en annan ponny de har. Nu säljs båda.

Det är ju förvisso en godkänd anledning. Men jag måste fråga - varför just den ponnyn? Alltså vad gör att du fastnat just för den?
Men oj jätte svårt att säga. Jag kan inte varit den enda som sett bilder/videor på en häst och fastnat direkt!

Först drogs jag till utseendet, så klickade på annonsen. Sen såg jag filmer på hur han är i hantering och trickträning (som jag så gärna vill börja med!) Han ser så "ärlig" ut i blicken, jätte snälla ögon. Kan inte beskriva.

Han var enligt ägaren under inridning vid köp men nu säljs han som oinriden pga att det gått så lång tid och man i princip måste börja från början med honom. Jag har ridit in unghästar tillsammans med tränare innan, (till verksamhet) men aldrig funderat på att skaffa en unghäst själv. Tänkte att det skulle nästan vara perfekt och köpa en äldre häst med lite mer skinn på näsan än en typisk 3 åring, samtidigt som jag får vara med från början ändå.

Har skickat videos till min tränare, vi får se vad hon tycker om ponnyn :p

Men oj jätte svårt att säga. Jag kan inte varit den enda som sett bilder/videor på en häst och fastnat direkt!

Först drogs jag till utseendet, så klickade på annonsen. Sen såg jag filmer på hur han är i hantering och trickträning (som jag så gärna vill börja med!) Han ser så "ärlig" ut i blicken, jätte snälla ögon. Kan inte beskriva.

Han var enligt ägaren under inridning vid köp men nu säljs han som oinriden pga att det gått så lång tid och man i princip måste börja från början med honom. Jag har ridit in unghästar tillsammans med tränare innan, (till verksamhet) men aldrig funderat på att skaffa en unghäst själv. Tänkte att det skulle nästan vara perfekt och köpa en äldre häst med lite mer skinn på näsan än en typisk 3 åring, samtidigt som jag får vara med från början ändå.

Men om den har tränats från marken och tricktränat, men inte inriden låter unket enligt mig 🤷‍♀️ (särskilt om vi snackar storlek ponny/häst som vuxna kan rida på, storlek mindre brukar problemet vara vikt/storlek ryttare är svårare att hitta) brukar vara en anledning... Dom flesta hästar som är snälla brukar vara noll problem att sätta igång. Stortsett alla jag har sett som "tidsbrist" har något konstigt med dom, tex sadeltvång. Om det verkligen inte är så att hästen bara gått som sällskap hos en uppfödare etc.
Kan ju berätta om min som jag köpte som 5åring, insutten 6 månader innan köp, men inte riden sen dess. Var inga problem för mig efter jag byggt relation att hoppa upp på ryggen av henne barbacka alls, och då var uppfödaren super tydlig med att hon inte hade "experience with a rider and super green". Men är hästen trygg/snäll så är dom det, vissa hästar reagerar såklart på saker, men en häst som varit hos samma ägare i 5 år och inte riden, Nah det luktar lite unket enligt mig, och absolut att man kan köpa sån häst som projekt, men om man tror man får en okomplicerat och enkel ridhäst, så blir man nog bränd. Utan man får nog vara beredd på att problemlösa en sån individ, om den verkare enklare än en "Problemhäst" så är det ju en win, men är men inte förberedd på en eventuell problemhäst skulle jag aldrig säga man skall köpa sån.

Står ju i annat inlägg att den är 8 år.
Det är ju dock inte helt ovanligt att ponnyer just hamnar som hagprydnader oinridna. Ingen i rätt längd och ingen vilja lägga pengar på att skicka iväg 🫤
Om det är en D ponny är det dock konstigt, iom en hel del vuxna kan rida in dessa. Desutssom verkar familjen ha 2 ponnyer, vart den ena rids men inte den andra? då undrar jag varför. Särskilt om båda är köpt som ridponnyer till dottern, varför rids den ena men inte den andra då. Tidsbrist ⛳

Men om den har tränats från marken och tricktränat, men inte inriden låter unket enligt mig 🤷‍♀️ (särskilt om vi snackar storlek ponny/häst som vuxna kan rida på, storlek mindre brukar problemet vara vikt/storlek ryttare är svårare att hitta) brukar vara en anledning... Dom flesta hästar som är snälla brukar vara noll problem att sätta igång. Stortsett alla jag har sett som "tidsbrist" har något konstigt med dom, tex sadeltvång. Om det verkligen inte är så att hästen bara gått som sällskap hos en uppfödare etc.
Kan ju berätta om min som jag köpte som 5åring, insutten 6 månader innan köp, men inte riden sen dess. Var inga problem för mig efter jag byggt relation att hoppa upp på ryggen av henne barbacka alls, och då var uppfödaren super tydlig med att hon inte hade "experience with a rider and super green". Men är hästen trygg/snäll så är dom det, vissa hästar reagerar såklart på saker, men en häst som varit hos samma ägare i 5 år och inte riden, Nah det luktar lite unket enligt mig, och absolut att man kan köpa sån häst som projekt, men om man tror man får en okomplicerat och enkel ridhäst, så blir man nog bränd. Utan man får nog vara beredd på att problemlösa en sån individ, om den verkare enklare än en "Problemhäst" så är det ju en win, men är men inte förberedd på en eventuell problemhäst skulle jag aldrig säga man skall köpa sån.
Tack för input!

Är inte alls insatt i hästmarknaden just nu, men är nyfiken. Hur kommer det sig att de som säljs pga tidbrist har något lurt med dem? Vad är dina erfarenheter? Sadeltvång ser jag inte som någon större olat egentligen, träffar tyvärr många hästar i verksamhet som har det.

Vad kan jag fråga ägaren för att sålla ut ifall det är för bra för att vara sant? Hästen är inte jätte billig men inte någon dyrgrip heller. Försäkrad ska han vara enligt henne.

Om det är en D ponny är det dock konstigt, iom en hel del vuxna kan rida in dessa. Desutssom verkar familjen ha 2 ponnyer, vart den ena rids men inte den andra? då undrar jag varför. Särskilt om båda är köpt som ridponnyer till dottern, varför rids den ena men inte den andra då. Tidsbrist ⛳
Jag har inte frågat så mycket kring deras situation utan säger bara den lilla information jag har. Han är maxad C (varför jag önskade att han var några cm högre...) och jag är en mindre vuxen. (152cm)

Ska passa på att fråga om den andra ponnyn också men den kan inte vara längre än B om mitt ögonmått är rätt. Tror därav de har två döttrar, en som inte rider och en som slutat men det skulle ju inte förklara varför C ponnyn inte kan bli riden av den andra dottern?

Tror att lägga ut här på buke var det klokaste valet jag någonsin gjort, haha! Jag ska fortfarande titta på ponnyn när ägaren är tillbaka dock.

Tack för input!

Är inte alls insatt i hästmarknaden just nu, men är nyfiken. Hur kommer det sig att de som säljs pga tidbrist har något lurt med dem? Vad är dina erfarenheter? Sadeltvång ser jag inte som någon större olat egentligen, träffar tyvärr många hästar i verksamhet som har det.

Vad kan jag fråga ägaren för att sålla ut ifall det är för bra för att vara sant? Hästen är inte jätte billig men inte någon dyrgrip heller. Försäkrad ska han vara enligt henne.
Min erfarenheter är att dom oftast har antagligen ont och det gör dom "exploderar" under ryttare eller varit med om något väldigt tråkigt, som då i slutänden gör folk inte våger sätta sig på dom. Har sett en hel del exempel på detta när vi snacker "rätt storlek" ridhäst, D-ponny och uppåt. Mindre ponnyer är problemet oftast att dom kanske är köpt till barn, men behövs ridas in/utbildas och dom vuxna blir för stora för dom. Det är dock en annan sak, eller om det är en uppfödare som har för mycket hästar, då kan man se sånt utan större konstigheter, fast jag hade ändå varit försiktig.

Personligen skulle jag aldrig köpa häst med sadeltvång igen, jag värderar min egna hälsa för högt och jag har haft tur det inte har gått värre än det gick när jag åkt av på den typen av hästar. Never again. En del tvångare jag har stött på har även haft KS.

Men som sagt, är man skit duktig och orädd, så visst kan man chansa på projekt. Jag är inte en av dom ryttarna alls, utan jag värderar trygghet så extremt högt på min häst och den känslan av att känna mig trygg med min häst går inte att beskriva.

Men köper man en oinriden 8 åring så hade jag sagt var beredd på att det kan visa sig vara alla möjliga konstigheter man inte har tänkt på. (har sett flera personer som first hand har fått hem såna hästar 😬)

Men vad är det som gör du fastnar vid just den? om du är storlek mindre har du ju hur mycket att välja på som helst. varför inte välja en som redan är riden?
Ser blandt annat ett Aegidienberger sto som är riden i skogen, och går att rida ut på själv. Tycker utifrån beskrivningen den låter mer intressant än den du beskrivit :)

Min erfarenheter är att dom oftast har antagligen ont och det gör dom "exploderar" under ryttare eller varit med om något väldigt tråkigt, som då i slutänden gör folk inte våger sätta sig på dom. Har sett en hel del exempel på detta när vi snacker "rätt storlek" ridhäst, D-ponny och uppåt. Mindre ponnyer är problemet oftast att dom kanske är köpt till barn, men behövs ridas in/utbildas och dom vuxna blir för stora för dom. Det är dock en annan sak, eller om det är en uppfödare som har för mycket hästar, då kan man se sånt utan större konstigheter, fast jag hade ändå varit försiktig.

Personligen skulle jag aldrig köpa häst med sadeltvång igen, jag värderar min egna hälsa för högt och jag har haft tur det inte har gått värre än det gick när jag åkt av på den typen av hästar. Never again. En del tvångare jag har stött på har även haft KS.

Men som sagt, är man skit duktig och orädd, så visst kan man chansa på projekt. Jag är inte en av dom ryttarna alls, utan jag värderar trygghet så extremt högt på min häst och den känslan av att känna mig trygg med min häst går inte att beskriva.

Men köper man en oinriden 8 åring så hade jag sagt var beredd på att det kan visa sig vara alla möjliga konstigheter man inte har tänkt på. (har sett flera personer som first hand har fått hem såna hästar 😬)

Men vad är det som gör du fastnar vid just den? om du är storlek mindre har du ju hur mycket att välja på som helst. varför inte välja en som redan är riden?
Ser blandt annat ett Aegidienberger sto som är riden i skogen, och går att rida ut på själv. Tycker utifrån beskrivningen den låter mer intressant än den du beskrivit :)

Uppskattar dina genomgående svar så mycket.

Anledningen till att jag drogs till den ej inridna hästen är för att unghästutbildning har jag hållit på med de senaste 10 åren så det kändes nästan naturligt att jag skulle fortsätta med min egna häst i det spåret också. När jag studerade red jag på ridskola och då att jag var den minsta vuxna personen där som också hade ridvana så jag fick börja agera ryttare när verksamheten köpte in billiga oridna eller outbildade ponnyer.

Även hästen jag är medryttare på idag var unghäst när jag började hjälpa till med den.

Det har bara blivit så, jag hade aldrig någon plan på att specifikt hålla på med unghästar men har inte ridit en ända redan välutbildad polle (utöver medryttarhästen som jag hjälpte till att utbilda också) på flera år, så det känns nästan konstigt för mig.

Det kanske låter jätte absurt, men i och med att jag aldrig haft en "klar" häst så har jag liksom vant in mig i rutinen med unghästar att när jag kollar på annonser dras jag till det som jag faktiskt har erfarenhet av-- gröna ponnyer...

Uppskattar dina genomgående svar så mycket.

Anledningen till att jag drogs till den ej inridna hästen är för att unghästutbildning har jag hållit på med de senaste 10 åren så det kändes nästan naturligt att jag skulle fortsätta med min egna häst i det spåret också. När jag studerade red jag på ridskola och då att jag var den minsta vuxna personen där som också hade ridvana så jag fick börja agera ryttare när verksamheten köpte in billiga oridna eller outbildade ponnyer.

Även hästen jag är medryttare på idag var unghäst när jag började hjälpa till med den.

Det har bara blivit så, jag hade aldrig någon plan på att specifikt hålla på med unghästar men har inte ridit en ända redan välutbildad polle (utöver medryttarhästen som jag hjälpte till att utbilda också) på flera år, så det känns nästan konstigt för mig.

Det kanske låter jätte absurt, men i och med att jag aldrig haft en "klar" häst så har jag liksom vant in mig i rutinen med unghästar att när jag kollar på annonser dras jag till det som jag faktiskt har erfarenhet av-- gröna ponnyer...
Du har kanske skrivit det redan, men vad har du för budget (mest en retorisk fråga, du måste inte svara)? Finns det inte många andra intressanta, kanske till och med mer intressanta, ponnyer att titta på inom den prisklassen?

Jag hade inte väntat på den ponnyn du skrivit om fram till mars, utan åkt och tittat på andra under tiden. Skulle du inte fastna för någon annan har du åtminstone dem som referensbank. Håller med föregående talare om att det låter som en stor risk att köpa en 8 år gammal ponny som inte är riden pga ”tidsbrist”, visst det kan stämma men jag tror tyvärr det ligger något annat bakom i de flesta fall.

Om du aldrig haft en välutbildad häst, varför inte passa på att provrida en sådan nu (om det är inom budget såklart)? Kanske är det klokt att investera i en mer utbildad häst som faktiskt kan utveckla din ridning massor? Eller så fortsätter du på spåret att du vill ha en grön ponny men då finns det säkert massor med yngre hästar där risken att nåt är fel är mindre, eller hästar som är ridna men kanske inte så utbildade (mest ridna i skogen tex, eller kanske 5 år och bara riden 1 år). Hade mycket hellre köpt en sån där man vet att chansen är större att den funkar till det man vill.

Risken är ju att den där 8-åringen skenar, bockar, lägger sig ner osv när man försöker rida.

Jag talar av egen erfarenhet 😅. En av de första hästarna jag tog på prov (och jag är så glad att jag tog med prövotid) var en "ej riden så mycket pga tidsbrist"-häst.

Visade sig att bristen av tid nog handlade om brist av tid att vara sjukskriven på 😂. Han var supertrevlig från marken, snygg, karismatisk, men på tok för stort projekt för mig att göra om till ridhäst.

Tack för input!

Sadeltvång ska du INTE ta lätt på. Det är extremt stor skillnad på lite lätt tvång och fungera i verksamhet och ett utvecklat sadeltvång som gjort att hästen inte kunnat ridas in.

Har hästen haft utrustning? Tömkörts? Gjort något alls?

Apropå det här med tidsbrist osv. Jag hade en b-ponny som jag köpte som ettåring och som främst köptes in som sällskap. Han gjorde inte mycket mer om dagarna än var sällskap. Jag pluggade 100% på universitetet, jobbade 50% på helger och hade en ridhäst.

Ändå så var han vid 4 års ålder tömkörd, inriden, lastad mm. Han var inte mer, inte utbildad alls men han kunde start, stopp, sväng och ridas i tre gångarter ute i skogen. Han var även van vid draglina och dra kedja samt skrammel.
Det tog kanske tio gånger att rida in och få honom ridbar i alla gångarter. Efter det reds han kanske en gång i halvåret. Samma med tömkörning, det var 4-5 ggr för att lära och sen kunde man tömköra ute och på banan. Efter det kanske det var en gång i kvartalet det dåliga samvetet blev för mycket och jag dammade av grejerna. Osv.

Så jag köper avställd. Inte riden på länge. Inte utbildad. Inte inriden om man saknar ryttare i rätt längd mm. Men är det tidsbrist som är anledningen skulle jag undra om det inte är så att det tagit mer tid än som funnits för det är ett problem...

Jag, som ridit in och utbildat flera av mina, säger tvärtom. Det är en nackdel att välja en oinriden åttaåring före en tre-fyraåring. Åttaåringen har skaffat sig betydligt mer åsikter och bild av hur världen är och hur den ska vara. En yngre häst är mer öppen och formbar. Det kan naturligtvis gå jättebra med en åttaåring med, men åldern är för mig en nackdel och inte en fördel sett till inridning.

Jag, som ridit in och utbildat flera av mina, säger tvärtom. Det är en nackdel att välja en oinriden åttaåring före en tre-fyraåring. Åttaåringen har skaffat sig betydligt mer åsikter och bild av hur världen är och hur den ska vara. En yngre häst är mer öppen och formbar. Det kan naturligtvis gå jättebra med en åttaåring med, men åldern är för mig en nackdel och inte en fördel sett till inridning.
Detta håller jag helt med om! Har ridit in en 8 åring och det var betydligt mer jobb än att rida en 3 åring.

Svårt att säga när man bara träffat den en gång. Men det är slickade öron bakåt, uppdragna näsborrar och ruskade på huvudet när man kommer och skall gå under tex linorna på gången.

Överlag en väldigt uppmärksam dam med mycket öronspel när hon står på gången och väntar.
Jag har en sån dam....

Tror tyvärr inte folk alltid varit snälla mot henne och i hennes fall är det nog osäkerhet och smärtminne som yttrar sig så. Första veckorna efter att jag köpt henne lyckades hon bita 3 personer inkl mig 😔 Hon har inte bitit någon sen dess och det har snart gått ett år sen jag köpte henne, men hon kan fortfarande se riktigt förbannad ut när hon kommer emot en i hagen med låg hals, bakåtslickade öron och uppdragna näsborrar för att sen, när hon typ är 1-2 m bort från en helt plötsligt lägga upp öronen igen och slappna av i mulen och se glad och snäll ut när hon hälsar på en (och sen slicka bak öronen igen och skrumpna ihop mulen om man klappar henne "fel" nånstans 🙃). Hon är svinsur i linorna å, och kan göra lufthugg mot en när man är nära ansiktet. Men samtidigt så förstår jag henne för hon har sannolikt länge haft problem med tänderna som inte åtgärdades och hade en inflammation i käken som säkert gjorde väldigt, väldigt ont, så hon vaktar nog det området och tvivlar tyvärr på att det beteendet kommer ge med sig även på sikt😑

Det finns ju en anledning (utöver det självklara ekonomiska då) att tex galoppörer rids in väldigt, väldigt unga. En tränare förklarade det med att det är mycket, mycket svårare att rida in ett äldre fullblod än en späd tvååring som det inte flygit fan i än 😛

Vi har en oinriden äldre häst i mitt stall för övrigt. Världens jäkla gulligaste. Alla som träffar henne (inkl jag och även min man) fullkomligt älskar henne. Hon hade varit plättlätt att sälja ärligt talat till en intet ont anade person. Dock är hon tydligen livsfarlig uppsuttet. Man har försökt rida in henne vid flera tillfällen, men gett upp.

Det finns ju en anledning (utöver det självklara ekonomiska då) att tex galoppörer rids in väldigt, väldigt unga. En tränare förklarade det med att det är mycket, mycket svårare att rida in ett äldre fullblod än en späd tvååring som det inte flygit fan i än 😛

Vi har en oinriden äldre häst i mitt stall för övrigt. Världens jäkla gulligaste. Alla som träffar henne (inkl jag och även min man) fullkomligt älskar henne. Hon hade varit plättlätt att sälja ärligt talat till en intet ont anade person. Dock är hon tydligen livsfarlig uppsuttet. Man har försökt rida in henne vid flera tillfällen, men gett upp.
Ang åldern för fullblod osv så mja säger jag väl där. Jag har mött den attityden även bland travfolk, att kör in dem innan de blir för starka typ. Jag är dock ingen vän av metoder som kräver styrka. Så rent så får de gärna växa lite mer färdigt först. Men en ung häst har oftast ett mycket mer öppet sinne eller hur man ska säga. Mer Pippi Långstrump och "det här har jag aldrig provat förr men det kan jag säkert" än skepsism och "vi brukar aldrig göra såhär så det tror jag inte jag vill prova". Dvs rent mentalt då.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 674
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 126
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 259
Senast: Lavinia
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 083
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka