Min erfarenheter är att dom oftast har antagligen ont och det gör dom "exploderar" under ryttare eller varit med om något väldigt tråkigt, som då i slutänden gör folk inte våger sätta sig på dom. Har sett en hel del exempel på detta när vi snacker "rätt storlek" ridhäst, D-ponny och uppåt. Mindre ponnyer är problemet oftast att dom kanske är köpt till barn, men behövs ridas in/utbildas och dom vuxna blir för stora för dom. Det är dock en annan sak, eller om det är en uppfödare som har för mycket hästar, då kan man se sånt utan större konstigheter, fast jag hade ändå varit försiktig.
Personligen skulle jag aldrig köpa häst med sadeltvång igen, jag värderar min egna hälsa för högt och jag har haft tur det inte har gått värre än det gick när jag åkt av på den typen av hästar. Never again. En del tvångare jag har stött på har även haft KS.
Men som sagt, är man skit duktig och orädd, så visst kan man chansa på projekt. Jag är inte en av dom ryttarna alls, utan jag värderar trygghet så extremt högt på min häst och den känslan av att känna mig trygg med min häst går inte att beskriva.
Men köper man en oinriden 8 åring så hade jag sagt var beredd på att det kan visa sig vara alla möjliga konstigheter man inte har tänkt på. (har sett flera personer som first hand har fått hem såna hästar

)
Men vad är det som gör du fastnar vid just den? om du är storlek mindre har du ju hur mycket att välja på som helst. varför inte välja en som redan är riden?
Ser blandt annat ett Aegidienberger sto som är riden i skogen, och går att rida ut på själv. Tycker utifrån beskrivningen den låter mer intressant än den du beskrivit