Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Tyvärr inte den prisklassen :( Gick över min budget redan vid hästköpet. 6500 kan jag nog skrapa fram men inte över det. Tanken är att köpa nåt lite billigare för risken är ju att han växer ur den fort. Så småningom kan jag mkt väl tänka mig att lägga lite mer dock, när han är "färdig".

prestige venus finns ju en del ute som borde kunna fungera. finns någon för 7000 så den borde du kunna pruta ner och den går de ju värma om bommen på med om de skulle behövas i framtiden:D

Jag letar också efter sadel till mitt odjur. Överbyggd, stora bogar, "allt" glider och det finns inte så
mycket plats att lägga en sadel på då bogarna kommer i kläm eller så ligger sadeln för långt bak. Sedan så är hon ganska bred också.
Till synes så har hon en sadelskada av en illasittande sadel, som hon har haft sedan jag köpte henne.
Men så har hon gått på ridskola, och ridskolor är ju inte speciellt kända för att ha perfekta sadlar på sina hästar.

Stella3-24.jpg

Ska testa Amerigo, har haft en tråd på utrustning och blivit tipsad där :bow: men det skadar inte att slänga upp en bild här på dressyr med.
Jag har suttit i en amerigo nu, inte på odjuret men på en annan häst. Och Himmel! det var INTE bekvämt.

Något annat än Amerigo och Childeric? (prestige är för smalt.)

Childeric tar för lång tid att beställa, behöver en sadel nu (Jippi...)

Har en häst med liknande "problem" som din.. stora bogar, kort rygg och överbyggd samt har ett förjävla dåligt sadel läge så de flesta sadlar dras fram. Enda sadlarna jag hittat som ligger bra är min nuvarande Bates Caprilli cair.. ger en väldigt bra bogfrihet och ligger still.
En annan sadel som är bra för korta raka ryggar är Cliff barnsby.. Har testat en CB Kanter som låg jätte bra och CB gör helt underbara sadlar.
Har köpt mig en nyss men som jag dock måste lämna in till sadelmakarn o få flyttat främre gjordstroppen längre fram för o komma i rätt sadelgjords läge för häst kraken:) Stropparna sitter ju tyvärr inte helt likadant på alla årsmodeller GGGRRR

De nya K2 då, hur är de i midjan? Har kollat på att beställa ifrån England eftersom det är mycket billigare, och tycker K2an påminner mer om Edinburghen i utseende (den sadeln älskade ju jag). Gillade inte riktigt hur SLKn kändes, iaf inte Ultima, den var alldeles för uppbyggd (vilket, när jag kollat på dem förut, jag trodde var vad jag ville ha, så det var ju tur att jag fick prova en sån!). Hur pass stor är skillnaden mellan SLK och SLK Ultima?
Prisskillnaden på att köpa dem nya (och därmed också få den nya generationen Albion) från England och en ny/begagnad här gör att jag t.o.m. funderar på att chansa beställa en K2 bara för att se hur den ligger på honom. Eller så drar jag ut en utprovare för att sen beställa själv ifrån England... Känner mig väldigt anti det nu för tiden dock, eftersom det alltid blivit fel när jag tagit tag i det och använt en sadelutprovare, så det känns nästan som lite bortkastade pengar. Har ingen tillit alls för de flesta utav dem.

Som sagt så är jag mer sugen på att köpa en helt ny ifrån England nu, känns som att man får ut mer för sina pengar då...

Passar SLKn så blir K2 för rak för hästen. Det är bara knästöden och skinnet som skiljer den vanliga SLK från SLK ultima vad jag vet om det inte är nåt specialbeställt. Dvs ultiman har större knästöd och "lyxigare" skinn. Tror att SL modellen kanske vore värt att prova för den är rätt lik SLK men med lite öppnare säte om du inte ville ha så djupt.

Jag gillar också Edinburgh (men gillar stora stöd så jag tycker bättre om Greenline än Elite) och upplevde K2 som för bred, lite hård och att den hade för lite stöd och på fel ställe fast det kan nog ha lite att göra med att den inte passade hästen och blev obalanserad.

*Kl*

Ponnyn ifråga ska få både hopp- och dressyrsadel utprovad i veckan men det skulle vara kul att höra vad Bukefolket tror :laugh:
Hon har tidigare inte haft någon dressyrsadel men de hoppsadlar hon haft tidigare är Prestige Versailles och Wellington Elite. Dock har hon sen dess förändrat sin rygg en del och fått iaf liiiiite manke ;) (Senaste kollen gjordes när hon var nybetäckt sommaren 2009, sen dess har hon varit dräktighetsledig, mammaledig och joggat igång lite.)
Jag har själv rätt långa ben vilket är kul om det går att få med i det hela.

32191989.jpg

32191995.jpg

32192005.jpg

32192010.jpg

Har en häst med liknande "problem" som din.. stora bogar, kort rygg och överbyggd samt har ett förjävla dåligt sadel läge så de flesta sadlar dras fram. Enda sadlarna jag hittat som ligger bra är min nuvarande Bates Caprilli cair.. ger en väldigt bra bogfrihet och ligger still.
En annan sadel som är bra för korta raka ryggar är Cliff barnsby.. Har testat en CB Kanter som låg jätte bra och CB gör helt underbara sadlar.
Har köpt mig en nyss men som jag dock måste lämna in till sadelmakarn o få flyttat främre gjordstroppen längre fram för o komma i rätt sadelgjords läge för häst kraken:) Stropparna sitter ju tyvärr inte helt likadant på alla årsmodeller GGGRRR

Jag hade en bates caprilli hoppsadel på henne ett tag. Hon tycket inte så värst mycket om den + att den åkte runt för minsta lilla hon slängde sig åt sidan. :o

Jag köpte aldrig någon ny sadel när jag slängde in bilderna i tråden, djuret blev skadat och hennes sadel låg ok igen. Sen blev hon skadad igen, men nu är hon under
igångsättning. Hennes childeric passade inte längre och är nu såld och bor i skåne. Jag har löst situationen tillsvidare med att rida i en bomlös sadel men jag känner
att situationen inte är hållbar så mycket längre till.

Så nu är jag på sadeljakt igen.

Nej childericen är inte aktuell, ponny vill inte ha en childeric igen av någon anledning. Massören säger att hon aldrig varit såhär fin i ryggen när hon hade sin childeric.

Även om hon var så fantastiskt mycket finare i ryggen av childericen än vad hon var när jag red med prestige eller bates.

What to do?

Extremt kräset djur söker extremt mjuk sadel.

Är jag dömd till att rida med bomlöst. :cry::cry::cry:

Blir inte så mycket bättre av att jag behöver en mjuk sadel med, min rygg kräver det.

Jag gillar också Edinburgh (men gillar stora stöd så jag tycker bättre om Greenline än Elite) och upplevde K2 som för bred, lite hård och att den hade för lite stöd och på fel ställe fast det kan nog ha lite att göra med att den inte passade hästen och blev obalanserad.

Fast nu blandar du ihop sakerna lite va? Det är Wellington som har Greenline och Elite, inte Edinburgh. Elite är en vanlig normaldjup sadel o finns många begagnade till salu, lite svängd men inte så svängd som Prestige. Greenline har knästöden utanpå o är väldigt djup o man sitter "fast".

K2 o SL o SLK är inte lika alls som jag sa tidigare. Passar K2 så passar inte SL o SLK.
Ultiman är väl utbytbart huvud på? Dvs man kan skicka den till England o vidga den om hästen breddar sig. Annbur här på buke har haft en sån som hon var väldigt nöjd med vet jag.

Att beställa från England är ju helt ok men det finns ju faktiskt en hel hög med Albion till salu i Sverige så jag hade nog satsat på en begagnad här iaf.

Är jag dömd till att rida med bomlöst. :cry::cry::cry:

Japp ned i AR-träsket med dig!:D

Det är ju jättesvårt att hitta en sadel till en ponny som ser ut som din. Om sadeln passar henne så kanske den är för hård för dig osv. Men jag hade iaf provat flera olika Amerigo modeller på henne, den ena är ju inte den andra lik vare sig att sitta i eller ligga på ryggen.

Jag tror inte att vi får vara med i det träsket. Det går för fort när jag rider. :o Det är ingen annan som vill sitta på henne, hon
är för pigg. Min stallkompis som rider relativt höga klasser i dressyr fick träningsvärk av att rida henne i tio minuter för att hon
drog på så mycket. :o Hon kallade det; komma ned på jorden ridning... och att monster sa "Du ska inte tro att du är något :devil:"

Jag som hatar Amerigo!

Jaja, jag får väl prova. Men Amerigo är ju mycket hårdare än Childericen?

Childeric är kanske mjuk för ryttaren men hur är det för hästen med tunna paneler i en dressyrsadel? Amerigo är väl inte så hårda? De är ju stoppade så det är en stor fördel för din ponny i alla fall.

Det låter inte så bra att din ponny alltid är så vild att ingen vill rida den? Vad beror det på? Kan du tömköra den ofta, som ett alternativ?

Childericen är ju väldigt mjuk i sina paneler, tyvärr tycks det vara så att hon släpper ryggen bakom sadeln när hon gick med sin childeric.
Ländryggen blir litet stum.

Den låg såhär.

DSC00377.jpg

Amerigo sadlarna jag ridit i och känt på har både varit hårda i sätet och i panelerna.

Att ponny är vild är för att hon har haft en spricka i benet och är under igångsättning.

Varför ska jag tömköra henne? Vad skulle det göra för nytta med arbete på volt?

(Dessutom så går det inte att tömköra henne inspänd på något vis.)

Edinburgh och Wellington Elite är i princip samma sadlar (vissa säger att det finns skillnader men dom jag har provat har sett och känts precis lika) Sen är det sant att det nog bara finns en Wellington greenline och ingen motsvarande Edinburgh. Det finns även prestigemodeller som är betydligt rakare än E/W Elite.

SLK Platinum Ultima heter dom som går att "ändra bomvidd på". Bara ultima går det inte på. Finns även på K2 och tror den heter K2 Genesis då men är inte säker.

Senast ändrad:

Ja, skillnaden är att de inte tillverkas på samma sadelmakeri i England så riktigt lika är de ju inte men snarlika!;)

Ironwill: Givetvis kan du inte jämföra Childeric o Amerigo då den förstnämnda är verkligen designad för att passa ryttaren men kanske ngt mindre bra för hästen. Men Amerigos paneler är inte hårda? De är ju ullstoppade o formar sig bra efter hästen.
Butets nya dressyrsadel ser ok ut också, inte den enkel kåpade varianten alltså utan den nya med vanliga dubbelkåpor. Kolla moa här på buke, hon har en sån. De är ju sköna att sitta i o inte så tunna paneler som Childeric.

Kanske kanske skulle en Santa Cruz New England passa-om manken får plats? Är iaf en kanon budgetsadel:). Är jättenöjd med min!

Bild precis från när min häst sattes igång, så jag vet att den inte ligger optimalt-men så länge hon är fin i ryggen och arbetar bra får on gå med den.
31936858.jpg

tusen tack för tipset, jag börjar få panik. Inte en enda bra sadelutprovare eller nån som har ett rejält lager av sadlar i närheten.
Finns inget värre än att leta sadel med begränsad budget

Har du inga vänner som rider dressyr? Bästa sättet att lura ut vad som passar just din häst är att prova massor av olika sadlar. Då kommer du fram till vilken modell som passar hästen o kan sen ägna dig åt att prova ut bomvidd och om den passar dig, vilket är minst lika viktigt.

De flesta har tyvärr hoppsadlar. Och oftast samma märken. Provade en globus clic hopp som låg ok, en kentaur allround som också låg rätt så bra. Är lite svårt att hitta nåt bra när han är så omusklad runt manken. De flesta liksom lägger sig där och det blir inge bra.

*kl*

Jag har en Wellington elite nu 16,5 vidd 3, men den börjar bli för smal.

Vet någon liknande sadlar fast lite bredare? Det fungerar inte med en 4:a för den blir för vid.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
301
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 605
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 937
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka