Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

När ryggen sluttar uppåt som på din häst, kan man luras att tro att den är svängd. Jag tror inte Prestige egentligen passade men eftersom dom har rundbossor så släpper de upp ryggen men under ridning borde de legat som i en vagga o gungat fram o tillbaka på ryggen.

Men i vilket fall, du ska leta sadel för rak rygg men med rundbossor, mycket möjligt att en HdR kan passa, du får prova dig fram. Wintec har stora kilbossor o är inte för din häst.

När ryggen sluttar uppåt som på din häst, kan man luras att tro att den är svängd. Jag tror inte Prestige egentligen passade men eftersom dom har rundbossor så släpper de upp ryggen men under ridning borde de legat som i en vagga o gungat fram o tillbaka på ryggen.

Men i vilket fall, du ska leta sadel för rak rygg men med rundbossor, mycket möjligt att en HdR kan passa, du får prova dig fram. Wintec har stora kilbossor o är inte för din häst.

har du något exempel på hoppsadlar för raka ryggar med rundbossor? :)

kl

Har två dressyrsadlar hemma nu och har precis lagt på dem och kollat lite. Det regnar så vill inte provrida dem idag dock, man ska nog vara lite rädd om lånade sadlar eller hur ;)

Det är två Globus, en Tekna och en Crincle. Ska testa flera sadlar men fick inte plats i bilen igår! Ni får se om ni tycker det jag skriver stämmer haha :)

Ryggen:
Ganska rak, sluttar upp mot korset, kort, låg manke, bred, platt. Enorm mage haha! Ska köpa en ny sadelgjord med, får nog bli en svängd för hans sadelgjordsläge är så långt fram.
tekna-och-crincle-007_140172517.jpg

Globus Tekna 17,5" bv 33
Denna är för stor i sitsen, skulle köpa en 17" om jag nu köpte en men den lånades ut innan jag kom så fick ta denna och testa. Upplever den som lite smal, den går ju dock värma om och den låg jämnt an mot hela ryggen. Lämnade bra med plats åt manken och kändes lagom svängd, gick inte att tippa åt något håll. Bilden längst ner till vänster luras lite med ljuset då sitsen försvinner lite och kåpan gör att det ser ut som om sadeln ligger för långt fram.
tekna-1_140175041.jpg

Globus Crincle, 17" bv 34, begagnad.
Denna kändes lustigt nog smalare än Teknan och hamnade lite i bakvikt, tror en 36a hade varit lagom för annars ligger den jättefint! Och denna är ju rätt sitsstorlek med och blir inte så lång på ryggen, Prins puttar ju gärna fram sadlarna med länden. Hade verkligen velat testa en 36a som sagt, men ska provrida denna ändå för att testa. Den ligger lite långt fram på bilderna dock, som jag skrev innan så är sadelgjordsläget inte så bra ;)
crincle-1_140175621.jpg

Ska som sagt provrida dem med för att känna hur de ligger in action.

Har provridit båda nu och hästen gillade inte någon av dem. Han var lat och sur, kickade och ville inte fatta galopp, red barbacka efteråt och då var han kanonfin så det var inte en vanlig "sur-dag". Ska ta hem några fler imorgon när jag lämnar dessa! Några tips på vad som kan passa? :D

KL

Att sadlar ska vara så förbannat tråkigt, suck.
Jag tror jag får ett hysteriskt anfall snart.
Köpte mig en pfiff amaretto, gjorde en chansning och såklart låg den inte bra. Alla lägger sig runt manken och trycker på sidan av ryggraden :(

199883_10150113211040952_719700951_6966842_5917809_n.jpg

Testade en kompis albion comfort och hittentills så är det de enda som funkat just runt manken. Den låg inte och tryckte nånstans.
Nu till problemet, denna va något smal och det är dessutom en modell som jag inte trivs i.
Så frågan är om typ en albion style eller liknande skulle kunna funka!?! Någon som vet om det är någon likheten i bommen på dessa?

dsc06479_140098671.jpg

dsc06420_139426913.jpg

Om du tittar på dina bilder så ska du se att bägge dessa sadlarna trycker mot länden även när du inte ens sitter i sadeln. Där har du svaret på frågan varför din häst var sur.

Vad är maxgränsen i pengar som du kan lägga? Ofta är det bättre att hitta en äldre begagnad kvalitets sadel än de billigare när man har sluttande ryggar.

Albion K2 kan nog passa men jag hade kollat efter en Passier eftersom din häst har så hög manke o ser ut som om den gått med för smal sadel tidigare? En Passier har cutback o ger plats för hög manke så du kan ha en vidare bomvidd så din häst vidgar sig istället.

Jag har precis köpt honom så jag vet tyvärr inte vad han haft innan, han var väldigt tunn och omusklad när han kom och har äntligen börjat bredda sig på alla håll. Fått tips om crown och lite engelska sadlar i den andra sadeltråden. Älskar ju jessican så om en sån kan funka hade jag blivit överlycklig :) Men ska absolut kolla k2 och passier med. Tack

Fast Jessica har väl inte cutback såvitt jag vet. Som jag sa så får du nog satsa på en sån sadel så han kan muskla på sig fram igen. Köp en begagnad så du inte lägger ut för mycket pengar o när han fyllt i i fram så kan du ju alltid prova en Jessica då.

alltid haft runda hästar med normal manke innan så jag la inte ens märke till om jessican hade det nu när du säger det.

Herregud, undra om nån fått en hjärnblödning över en massa sadlar innan annars står jag nog som första person. En begagnad ska jag absolut köpa för som du säger, jag lär ändå få byta efter ett tag.
Pojkvännen har en k2 hopp, men han kommer ner först i maj igen :( annars kunde man testat den.

Jag bor ju helt klart i fel län för här finns inga med stort utbud av sadlar. Börjar bli tröttsamt att köpa o försöka sälja. Vet du hur en albion style är i passformen om man jämför med k2?

Jag kan egentligen inte lägga så mycket mer än 10' tyvärr, får se vad jag får med mig hem idag. Han har ju som sagt rätt kort rygg och väldigt mycket länd & kors så han brukar putta fram sadlarna med länden om de är för långa.

Tack :) provade en kieffer lech idag, över förväntan. Ska se om jag kan låna hem den nästa vecka och kolla hur den ligger. De har även en k2 dressyr inne för halva priset men tyvärr med normal bom, suck. och 17" vilket blir för litet med mina låååånga lår. Hade dock velat ha en sadel som verkligen placerar mig rätt eftersom min nervskada påverkar min balans

Jag är lite förvirrad, har min häst mycket svängdare rygg än jag trott eller är det bara det att sadlarna har varit lite för smala allihop som gör att de blir för raka? Eller trycker lite bak.

Har tre nya sadlar hemma nu, har inte provridit dem ännu men ska göra det i helgen.

Albion Legend K2, 17" MW
Denna känns inte så rak för att vara en K2, dock för smal men den var kort och bra! En annan Albion kanske är värt att testa?
albion-legend-k2_140669112.jpg

Prestige Hippos Dressage, 17" 36
Tycker den är lite smal haha, men denna går iallafall att värma om och denna är nog den som legat bäst hittills men lite lång? Tycker den är glashal och för små stöd men ska provrida ändå för att se vad hästen säger..
prestige-hippos-dressage_140669584.jpg

Bates Caprilli Cair, 17" Rött järn (vid)
Skulle vilja testa med vitt järn i. Tycker dock spetsen på bossan var för vass och ja, den låg lite konstigt.
bates-caprilli-cair_140670167.jpg

Här är min gamla sadel, den ser ut att ligga bra och den hamnar i bakvikt, den är ju väldigt lite uppbyggd. Den ligger inte alls bra så fort han rör sig, jättesvängd så den lyfter flera cm och åker fram och åt sidan.
Det är en Thorowgood T4 dressyr, normal manke. 17" XW
thorowgood-t4-dressyr-normal-manke_140670757.jpg

Phu, känns som om jag klättrar längre och längre in i sadeldjungeln haha!

Tycker rent generellt att du provar sadlar som är för takformade för hästen, framförallt i det övre inlägget. Yttre delen av bossorna skär ner i ryggen vilket skapar obehag. Din häst verkar ha rättså platt rygg, vilket du bör ta hänsyn till när du provar sadlar :)

Jo jag har märkt det när jag lagt på dem, jag vet ju att han är väldigt platt men det är lite svårt att förklara osv när man hämtar hem sadlar så då får man prova sig fram istället, vissa har svårt att förstå hur platt, kort och bred han faktiskt är. Skulle inte få för mig att köpa någon som inte passar perfekt och som hästen trivs med ;) Men som sagt, jag tar hellre hem och tittar på för många än för få! :D

Hjälp mig med förslag på sadlar!
206850_137697822968472_100001847642823_246632_492099_n.jpg

kass bild nu men ..
200402_137697842968470_100001847642823_246633_6772723_n.jpg

208475_137697876301800_100001847642823_246634_188050_n.jpg

Jag har två hästar som är HELT olikt byggda. Enormt stor skillnad är det på dom.

Den ena är vääldigt känslig för att sadlarna ligger fel och går inte ett steg rätt om det inte passar perfekt. Så nu rider jag i två specialbeställda Jensen Gladiateur. Båda är måttbeställda efter både mig och hästarna. Helt underbara sadlar och jag rekommenderar er starkt att testa en sådan. Tror att de flesta hästar skulle kunna ha en sådan eftersom de är gjorda precis efter hästen.

Har även haft Jensen Brillant och även dem är KANONbra!

Rekommenderar STARKT!:D

*kl*
Jag sitter också i sadelträsket och behöver lite tips!
Tyvärr har jag bara bilder på honom sen oktober men han ser ungefär samma ut i kroppen som nu bara 5cm högre. Upplever att han blir rakare i ryggen i rörelse..

31769755.jpg

31769754.jpg

i rörelse
31769756.jpg

31724451.jpg

Har provat HDR Paris - för böjd.
Han har gått med min KenTaur Penelopa men den passar inte längre så måste sälja.
Anky Salinero STS - Släppte bak alldeles för tidigt.
Äldre passier - släpper också bak för tidigt
Wintec cair Isabell Werth - ligger helt ok men varken jag eller häst trivs i den.

Jag har funderat lite på Santa Cruz Leopold eller en Prestige modena eller Prestige Venus D.
Tips? Vad tror ni? prisklass 10.000kr

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
301
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 567
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 936
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår

Hästrelaterat