Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

KL

Jag undrar om ni vet någon sadel som är EXTREMT kort?
Då menar jag verkligen kort! Han har 36 cm anläggningsyta.

Gärna med rejäla rundbossor eftersom han är överbyggd. I övrigt ganska rak i ryggen.

*kl*

Har provat en SC Leopold idag. Blev inte så många bilder då jag inte har nån laddare till kameran...

Ligger bara, ingen gjord:
32313660.jpg

Med gjord:
32313688.jpg

Från sidan, utan gjord:
32313687.jpg

Detta är en xxvid och alltså den vidaste varianten. Tyvärr tycker jag att den är för smal, alt att den ligger precis och inte ger något utrymme att växa i:(. Sen tycker jag att den ser extremt uppbyggd ut i sätet när jag ser den ligga på hästen. Attans skit säger jag bara. Har ingen aning om vad för sadel jag ska köpa. Har inte mer än 10-13" att lägga på sadel...

Är jättesugen på Prestige Leonardo, men jag undrar om 37 räcker till? Har ringt runt idag för att kolla om det finns någon som har en Leonardo inne så att jag hade kunnat prova. Men finns naturligtvis inte:(. Vågar nog inte köpa på vinst och förlust... Ska prova en Albion SLK tänkte jag, den ska inte vara så rak som de andra Albion? Tror dock att min kropp hade gillat Leonardon bättre.
Hade en Venus för många år sen, och jag älskade den, men den var för svängd för Tetris. Men gamla Venusen var ganska ordentligt svängd.

Jag hade en Leonardo förr, jättefin sadel. Låg ganska bra tills djuret blev för bred.

Men hur bred är din?

Har inte mätt henne i grader tyvärr:(. Ska se om jag kan låna en sån där käck grej som mäter bomvidd a la Prestige imorgon. Funderar på att låna hem en Bates Innova att prova också. Men den kanske är för rak?

Tvivlar på Innova, för rak o för stora kilbossor för Tetan. Men Prestige o SLK är värt att prova. Sen är min uppfattning att olika Prestige är olika vida. Dvs en Venus i 37 kan vara smalare än en Leonardo i 37. Måste ha att göra med att det är plastbom.

SLK har ju lite cutback o ger plats för manken.

Men du...när har du galopperat bort den där magen???;):D

Prova att mäta och så får du väl se, är hon mycket bred?

Min ponny har ju nu blivit bra mycket smalare över ryggen, jag funderar på att prova en prestige igen.

Jag är nyfiken på den nya Venus K New. Känns lite väl att hosta upp 36 tusen kronor för en butet dressyrsadel när
jag inte ska rida speciellt mycket i höst/vinter. Jag har ju en hel del sadelpengar som jag stoppat undan, men då kan jag
ju måtta en childeric i stället, bara jag väntar typ en månad längre. Kan eventuellt komma över en beg. Childeric till
ett helt ok pris, vi får se.

Funderar på att ta ut en sadelprovare som får ta med lite prestige sadlar, bara för att känna lite. Hon är så jäkla mycket smalare
över ryggen nu och har pratat med en del utprovare och ingen tror att hon kommer att bli så mycket bredare igen.

Hahaha:D... ja du, har hittat en jätteduktig tjej som rider henne på helgerna och har i uppdrag att galoppa mage:p. Tetris kan vara lite vild ute, men tjejen är så himla härlig, hon skickade ett mess i söndags "Tetris var jättesnäll, hon bockade bara och gjorde några luftsprång:)". Inte riktigt men definition av "jättesnäll", men tycker hon det så kanon för mig:D!

Prestige ska provas och kanske SLKn också:). Av nån anledning är jag jätteskeptisk till Albion...

Jag har ju en Innova hängande nere i mitt stall men kommer tyvärr inte ihåg vilken järn som är i nu. Men prova kan du ju alltid.

Hmm, jo hon är platt och bred som en ardenner tycker jag... Men där jag lånat Leopolden är dom åf till Prestige också så jag kan säkert låna mätpinnen. Dumt att jag inte tänkte på det idag eftersom pinnen befann sig i stallet där lillhästen står. Dom håller på att prova ut en ny Prestige till deras ponny och vi gick dessutom ner till klubben där Tetris står tillsammans. Hade ju kunnat ta med pinnen då.. Lätt att vara efterklok. (C-ponnyn vi mätte hade förresten 36 en kartan, tycker tetris ser bredare ut än den...)

Hahaha:D, men där är ju du!! Letade efter dig på fejan eftersom jag kom på att du hade en Innova på Matilda väl?

Jo, det hade jag. Det enda jag minns ang järnen är att det inte är det bredaste som är i. Men jag är där i morgon och torsdag efter kl 19. Om du vill prova den.

Å jag vill veta hur du tog dom bilderna??? Klättrade upp i taket o hängde ner eller?:rofl::rofl:

Skämt åsido, din häst ser ganska normal ut i ryggen, normalbred o normalrak/svängd i ryggen. Det är bara att gratulera!:bump: T ex Jensen, Albion, Tekna, Amerigo vad du nu har för budget.

Tycker du kan prova allt utom Prestige för de lär vara för svängda. Och som svar på din fråga, nej, bara för att dressyren passar så är det inte säkert att hoppsadeln passar men borde ju givetvis vara förstahands valet att prova samma märke.

*kl*

Jag behöver er hjälp!

Jag inser att jag måste byta ut min Höpfnersadel :'( Inte för att den inte ligger bra, utan för att jag inte kan rida i den längre. Behöver något med riktigt stora klossar, som håller fast min stelopererade sida på plats.

Vad ska jag kika efter? Det är en Ahlerich jag har, och den ligger kanon på hästen, som ser ut såhär (hitta ingen bra bild direkt). Rätt rak o kort i ryggen.

n587711675_568084_3010.jpg

Nu har jag mätt Tetris med Prestigepinnen. Hon är mellan 36 och 37... Kontrollmätte dessutom en ponny som har 35 i sin Lucky Dressage som ligger perfekt-stämde helt med vad pinnen visade! Så på fredag kommer jag förhoppningsvis kunna prova en Venus i vidd 37:).

Behöver också en dressyr sadel.
Inte så jätte bra bilder, kan nog ta nya imorgon om jag kommer ihåg.

Hon behöver mer muskler i ryggen absolut, så hon bredare sig nog lite, helst en billigare variant har inte så mycket pengar att röra mig om man inte vill spara i år för att så en dyrare sadel.

Har alltid gillat Hubertus, och inbillat mig att en sådan kan kanske passa just för att den inte är helt rak. Vad jag ser så är min häst inte heller rak i ryggen. Men kan inte så mycket om sadlar och sånt.

Närbild från sidan:
49519_1303234061.jpg

Från sidan, lite längre ifrån:
17427_1303234067.jpg

Ryggen bak i från:
http://images6.bilddagboken.se/77/_u2/_u0/_u8/_u4/_u2/_u3/u2084239/14609_1303234064.jpg

Så fram med förslag!

Å jag vill veta hur du tog dom bilderna??? Klättrade upp i taket o hängde ner eller?:rofl::rofl:

Skämt åsido, din häst ser ganska normal ut i ryggen, normalbred o normalrak/svängd i ryggen. Det är bara att gratulera!:bump: T ex Jensen, Albion, Tekna, Amerigo vad du nu har för budget.

Tycker du kan prova allt utom Prestige för de lär vara för svängda. Och som svar på din fråga, nej, bara för att dressyren passar så är det inte säkert att hoppsadeln passar men borde ju givetvis vara förstahands valet att prova samma märke.
Haha hemligheten är en pall och sen hoppas på det att mobilen tar ett bra kort ;) Jag är sugen på en globus clic, det är väl inte helt omöjligt att det skulle funka ? Har provat en pfiff amaretto normal-vid, sitsen var dock stor 18,5, det fanns nämligen en i stallet som hade en. Den gled tyvvär fram men låg riktigt bra annars :/

Kul var det iaf!:D

Globus är rätt svängda så det tvivlar jag på kommer att passa men som jag säger till alla som frågar här: PROVA! Man vet aldrig o kan aldrig sitta vid tangentbordet o säga 100% si eller så. Enda sättet att lära sig själv är att prova många olika sadlar på sin häst så ser man till slut vad som passar just den.

Men du...en sadel som glider fram när man rider passar inte...;)

Försöker en sista gång:

Finns det någon som har tips på korta sadlar?

Har bokat in ännu en sadelprovning och vill ha lite tips på vad jag kan kolla efter/fråga efter, så att det finns i butik när jag ska prova.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
301
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 563
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 936
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka