Sv: Vi som letar dressyrsadlar!
KL
Här är en till (novis
) som är i sadelträsket...och har fått en del tips i denna tråden
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=824571 men jag har fortfarande inte hittat rätt sadel till hästen eller till mig själv heller.
Men en annan fråga dök upp igår. Testade en Albion Legend som tyvärr inte passade hästen (alldeles för rak) men jag kunde inte låta bli att provrida en kort stund i den och det var verkligen en aha-upplevelse
.
Helt plötsligt så "kunde" hästen saker som han inte kunnat förut och jag med, min sits fick verkligen ett lyft, det kändes så rätt! Märkligt ändå när den bevisligen var helt fel för hästen.
Jag rider på hobbynivå och har inte ridit i så många olika dressyrsadlar tidigare men i de jag ridit i har jag upplevt att jag velat falla framåt med överlivet och knäna har ofta åkt upp (har mer fått fokusera på var jag har mig själv än på hästen). Sadlarna har visserligen varit för stora för mig (17,5 tum) men det var samma storlek på denna också. Jag har rätt korta ben och har byxstorlek 36-38.
Är det djupet på sadelns säte som påverkar, knästöden eller vad?
Om det är till någon hjälp så har jag innan ridit i Stubben Tristan, nån Morris & Nolan-modell (funkade hyfsat), Prestige Hippos, Passier och några billiga syntetsadlar när det gäller dressyrsadlar.
Fick tips om att prova en County Competitor 2000 på hästen i den andra tråden. Hur är den sadeln i jämförelse med Albionen när det gäller säte och stöd? Lutar åt att jag måste köpa en på chans för i min närhet verkar ingen ha någon jag kan prova...
Och om jag upplevt att 17,5 sadlar är alldeles för stora, kan man då säga generellt att jag bör ha en 16,5 för att få tillräckligt stöd eller påverkas det mycket av djupet på sätet?
Hoppas ni ursäktar mina kanske dumma frågor men hoppas på få lite råd iaf.