Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

*kl*

Venusen passade inte. Bomvidden var rätt men den lättade enormt så fort jag spände gjorden:(. Funderar på att köpa en Doge osedd och jag har aldrig ens ridit i en... Vet inte vad jag ska göra riktigt annars. Problemet med Venusen var att den var alldeles för svängd, som jag var rädd för. Dogen är rakare som jag förstått det?

Dogen är rakare, men har lite mer takformade bossor. Har du kollat på Leonardo? Den är rakare än Venus och mer "platt".

Men suck. De Leonardo jag hittat beg har alla behövt värmas om isf. Men det kan det förstås vara värt. Någon som har koll på vad det kostar? Och visst går den bara ändra två vidder? Alltså måste det vara en 35 om det ska bli en 37?

1500kr betalade jag när jag värmde om, iofs något år sedan. Det går att ändra från 35 till 37, men enligt de flesta så är en orginal 37 vidare än en omvärmd 37...

Monstersucken Allan:(. Jag blir så matt. Är Modenan ett alternativ kanske? Eller kan kanske en MW Röösli passa?

Har bara sett Modena på bild och den ser också mer takformad ut.

Jag hade provat Röösli om du har möjlighet.

Du skulle ha bott här, vi har stallet fullt med Röösli ;)

Om det kan hjälpa så har min häst 34 i Prestige och normal bom på Röösli. Min gammelhäst är ca 105 grader har XW Röösli och är något för bred för Prestige 37.

Vad tror ni om det här?
dsc_1310_145079824.jpg

img_0031_145080549.jpg

img_0033_145081993.jpg

Här med en Prestige Versailles, bomvidd 35. Den andra hästens sadel, visserligen hopp men ändå.
img_0035_145083120.jpg

img_0039_145083727.jpg

Någon som vet om Frank Baines sadlar är relativt raka eller något svängda?
Står så olika överallt, skulle vilja prova en sån på min polle men hon är ju rätt rak..

KL
Här är en till (novis :o) som är i sadelträsket...och har fått en del tips i denna tråden http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=824571 men jag har fortfarande inte hittat rätt sadel till hästen eller till mig själv heller.

Men en annan fråga dök upp igår. Testade en Albion Legend som tyvärr inte passade hästen (alldeles för rak) men jag kunde inte låta bli att provrida en kort stund i den och det var verkligen en aha-upplevelse :love:.
Helt plötsligt så "kunde" hästen saker som han inte kunnat förut och jag med, min sits fick verkligen ett lyft, det kändes så rätt! Märkligt ändå när den bevisligen var helt fel för hästen.

Jag rider på hobbynivå och har inte ridit i så många olika dressyrsadlar tidigare men i de jag ridit i har jag upplevt att jag velat falla framåt med överlivet och knäna har ofta åkt upp (har mer fått fokusera på var jag har mig själv än på hästen). Sadlarna har visserligen varit för stora för mig (17,5 tum) men det var samma storlek på denna också. Jag har rätt korta ben och har byxstorlek 36-38.
Är det djupet på sadelns säte som påverkar, knästöden eller vad?
Om det är till någon hjälp så har jag innan ridit i Stubben Tristan, nån Morris & Nolan-modell (funkade hyfsat), Prestige Hippos, Passier och några billiga syntetsadlar när det gäller dressyrsadlar.

Fick tips om att prova en County Competitor 2000 på hästen i den andra tråden. Hur är den sadeln i jämförelse med Albionen när det gäller säte och stöd? Lutar åt att jag måste köpa en på chans för i min närhet verkar ingen ha någon jag kan prova...
Och om jag upplevt att 17,5 sadlar är alldeles för stora, kan man då säga generellt att jag bör ha en 16,5 för att få tillräckligt stöd eller påverkas det mycket av djupet på sätet?

Hoppas ni ursäktar mina kanske dumma frågor men hoppas på få lite råd iaf. :)

Relativt raka = något svängda. Passar en rätt så normal rygg. Är hästen inte spikrak och inte väldigt svängd under arbete kan alltså FB ligga bra. Fb passar dock inte jättehög manke ifall din häst har det.

Jag tror den du provade var en SL/SLK (eller motsvarande modell), och isf är County rätt lik i sits och knästöd. Ev att County har lite mer vinklade knästöd än Albion (för att passa långa ben). Annars har de båda högt framvalv, ungefär lika högt bakvalv, tyngdpunkten i mitten osv.
Väldigt djupa säten kräver en lite större sitsstorlek för att få plats, men County är rätt lika Albion där med. Du kan ju kolla på 16,5-17" och se vad du hittar som i övrigt stämmer med bomvidd/prisklass osv.

*kl*

Jag tokköpte en Prestige Doge som jag verkligen älskar att rida i! Det är en 36 och jag måste värma om den. Tyvärr är det lite kris i vårt dressyrlag så jag ska tävla i helgen och kossan får därmed leva med att den är lite aningen för smal. Den åker fram rätt mycket. Men som ni ser på bilden så finns det en tjock mage också som är en bov i dramat. Lite mycket blänk på sadeln på bilden också så överdelen av sitsen försvann, så det ser lite konstigt ut.

228248_1833590411419_1590181870_1687180_4268104_n.jpg

Ja det var ju lite vågat gjort!:) Hoppas den passar när du värmt om den så hon inte skjuter fram den då med.

*kl* Jag blir Tokig! Nu är det dags för sadelöversyn igen och jag är rädd att det blir en helt ny. Igen... :crazy:

Min Albion ligger i bakvikt och jag har helt plötsligt börjat få megaproblem att sitta i den, vet inte om det är mig det är fel på eller sadeln, men jag hamnar på svanskotan och sitter med bakåtvippat bäcken och kommer liksom inte "upp" med sätet och fram. Perfekt läge om man vill sitta ner ryggen på hästen alltså... ;)

Så: imorgon bär det av för en första koll för att se om det går att rädda den sadeln jag har. Jag varken vill, orkar eller har råd att leta ny. Så: visst finns det fler anledningar till att en nästan nyomstoppad (fem månader sedan ca) sadel ligger i bakvikt än att bommen är för smal? :idea:

*KL* Spånar på vad för ngn sadel som kanske kan passa min herre.

IMG_1922.jpg

IMG_1704.jpg

IMG_1917.jpg

Ska ta nya bilder på torsdag. Bilderna är allt mellan 7 veckor och 4 veckor gamla.

Vill inte ha en sadel med för djupt säte. Enkel eller dubbla kåpor kvittar.

När den är nyomstoppad så sätter sig stoppningen. Beroende på om du har stoppat den hårt eller mjukt kanske man ta ut lite stoppning så den blir bredare. Har du den däremot mjukt stoppad är det nog rätt kört om den ligger i bakvikt.
Dock finns det ju många ALbion beg, så det kanske inte är helt omöjligt att hitta samma modell i bredare bom till ett vettigt pris.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
301
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 562
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 936
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka