Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Ja han är min ögonsten :love: Tyvärr lite tyngre i typ och gång så han är lite begränsad, men har knipit massor med rosetter upp till La;6 ändå.

Han blir lite rakare vid arbete. Har du provat Frank Baines? Hade en FB Reflex till honom ett tag, trevlig sadel men han växte ur den.

Innovan låg OK om jag jämförde med så många andra sadlar som jag hade provat. Men den var inte optimal då hästen hade väldigt kort sadeläge och Innovan blev ngt för lång. Vilket också var en av anledningarna som gjorde att det kändes som man kom lite i framåtläge när hästen började jobba.

Tveksamt, CC har rakare bom men den är fortfarande väldigt böjd (enligt mig iaf).

Har äntligen hittat rätt sadel för mig och damen :banana:
Det belv efter mycket provande en Kentaur Athen.
Trodde inte den skulle passa så jag väntade till sist att prova den men där fick jag! Den låg kanon och helt stilla och det bästa va att den passade oss båda :D
Nu får vi se hur lång tid man får ha kvar denna innan hästen ändrar form :angel:

/Soli

Du kan ju alltid prova, Jaguar CC låg faktiskt på min, men amerigo lättade supermycket bak. (Båda i rätt bomvidd)

Får se om jag hade kunnat hitta en att testa:). Ska prova att rida i Innovan nästa vecka, den ligger överst på listan som trolig kandidat just nu.

Idag har jag provat en islandssadel från Stall Akur (jo den heter så!). Red iden och Tetris var inte helt övertygad från början och ville inte galoppera, men gick att övertala och galopperade till slut med öronen framåt och gjorde några fattningar utan att slå. Den är jättemjuk i stoppningen och jag red utan pad (!). Naturligtvis gled även denna fram, men den tryckte inte alls så hårt som Dogen gjorde. Denna la sig bara lite fint och mjukt på bogbladet... Men fick en nyckel till den som man kan ändra bomvidden med, ska se om jag kan få den lite vidare.

227885_1840518304612_1590181870_1696512_614486_n.jpg

228998_1840521384689_1590181870_1696525_5750397_n.jpg

227178_1840528864876_1590181870_1696538_3775372_n.jpg

Tillägger att om innovan inte passar lutar det nu åt att lägga en hiskelig summa pengar på en Amerigo Vega (och få den utprovad om deras utprovare kan ta sig så här långt norrut...).

Har för mig att det finns en utprovare i Bergsjö/Gnarp/Nordanstigs-trakten.
Det är ju inte så långt, om du finns i Sundsvall.

:)

En utprovare som samarbetar med Ridin? Det hade ju varit toppen! Det enda som ligger lite som ett mörkt moln om man ska lägga så mycket pengar på en Amerigo är att bomvidden inte går att ändra:(. PM:a gärna vad utprovaren heter:)!

Tror ni att den här hade passat om den var vidare? Jag hade ju bomnyckeln, men fick för mig att den var på vidaste så jag vågade inte mecka för mycket eftersom jag lånade sadeln. Visar sig att den superenkelt och steglöst går att få vidare! Tyvärr verkar den här modellen vansinnigt svår att få tag på och den görs inte heller längre:(. Men jag funderar på att ta upp jakten för den är otroligt mjuk och skön både för ryttaren och hästen:).

*kl*

Har ett litet behov av att hitta en vettig dressyrsadel till min prins som äntligen fått okejstämpel i rumpan av veterinär :love:

Sådant som är provat som har passat hästen: Prestige D1, Bates Isabell, Harry Dabbs (modell Elegant, kanske?). Hoppmodeller: Prestige Paris, Prestige Arezzo, Pessoa Amo.

Sådant som har legat 'okej' men kasat fram efter galopparbete: Dominus, Prestige Venus.

Problemet är att jag inte kan rida i sadlar med bred midja, vilket gör att jag i princip har hållit mig till Prestige och andra 'smala' sadlar. Jag är samtidigt blott 159, vilket gör att vissa kåpor känns för långa.

Hästen har ganska stora bogblad samtidigt som ryggen är åt det kortare hållet så rundbossor är att föredra. När han väl kommer upp med ryggen är han rak. Stillastående har han ett rakt sadelläge, men lätt svängd ryggprofil.

Har inga nytagna extriörbilder tyvärr, men någon kanske kan få ett hum om vad som kan tänkas funka tills jag får till lite bilder?

Det låter som att dom sadlarna som åkt fram har varit mer svängda än de som legat still? Prestige Doge kanske hade passat;)?

Då har jag provat en Innova också. Den är inte ett alternativ eftersom hästen knappt ville trava med utan bara slog...

227235_1863821487177_1590181870_1724032_997936_n.jpg

Nu lutar det åt att leta efter en Amerigo Classic. Jag är trött på det här och jag har haft en sån innan som hästen gillade. Min mus får helt enkelt offras för att hästen ska vara nöjd.

Jag letar sadel till min 5 åriga herre, är inne på Henri de rivel. Min herre har en kieffer sen innan och undrar om en Henri skulle kunna passa? Eller vilket märke ska jag sattsa på? Vill ha en sadel med close contact och stora knästöd. Är inne på en zaldi också men Henri äe snyggare enligt mig :) Tacksam för hjälp (a)

köp inte en amerigo classic bara för att hästen gillar den. Det är lika viktigt att ryttaren trivs i sadeln såsom den ska passa hästen. Om ryttaren inte trivs så bildas det ju spänningar, som hästen känner...Det finns många sadlar där ute, det är bara o leta vidare.

Näst vidaste järnet. Idag var hon svullen vid bogbladen så den har uppenbarligen tryckt ordentligt på henne:(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
301
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 560
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 936
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka